Röviden – Használt autó: Toyota iQ | |
---|---|
Mi ez? | 2008 és 2016 között, csekély darabszámban, Japánban gyártott, apró, de annál igényesebb autó. Európai forgalmazása 2014-ben ért véget. |
Melyik motor jó bele? | Városba megfelel az 1,0 literes háromhengeres is, hosszabb utakra jobb a hatfokozatú váltós, 123 Nm nyomatékú iQ 1,33 a négyhengeres benzinessel vagy a szintén hatgangos és sokkal erősebb, 190 Nm-es dízel. |
Mennyibe kerül? |
Előfordulnak légkondicionáló nélküli autók, a cikk írásakor 1,2-1,3 millió forintért. Klímaberendezéssel 1,5 millió forinttól 2,4 millió forintig szórnak a használt autó árak. |
Mi van helyette? | Hasonló kvalitásokkal sehol semmi. Két üléssel adódik a Smart Fortwo második generációja, 40-60 centivel hosszabb karosszériával az Aygótól a Picantón át a Pandáig rengeteg kisautó. |
2008-ban a Toyota útjára bocsátotta a Toyota iQ-t, mai használtautó-bemutatónk alanyát. Ha megbocsátjátok nekem a kitárulkozást, én használati, de szervizszempontból is kiábrándítóan rossz autónak tartom a Smart Fortwo első generációját. A 2006-tól árult második nemzedék jobb lett a Mitsubishi-szívó- és turbómotorokkal, de annyira azért nem, hogy ne volna érdemes felcsillantani a japán alternatívát.
Egy Toyota iQ 29 centivel hosszabb és 12 centivel szélesebb, mint a kortárs, második generációs Smart Fortwo. Legfontosabb előnye, hogy a farmotoros törpeautónál stabilabban viselkedik illetve 3+1 ember fér el benne, nem pedig kettő, ám így is három méteren belül marad az autó hossza.
Remélem, ezzel a cikkel laikus olvasóinkat meg tudom kímélni attól, hogy városi furikázásra Fortwo-t vegyenek használtan, a tájékozott iQ-tulajok pedig joggal örvendhetnek, hogy milyen okosan választottak.
Belső tér
Belül élvezhetjük a japánok közismerten jó helykihasználásának összes előnyét. A vezető mögé talán kisgyermek fér el, de a másik hátsó ülés felnőtteknek is felkínálható. Elöl magasabb emberek is normálisan elférnek, de ehhez fel kell adni a helyes üléshelyzetet és a kelleténél jobban megdönteni a háttámlát.
Nézz körül te is aToyota iQ-ban!
A körülnézéshez tartsd lenyomva az egér bal gombját, nagyításhoz használd az egér scroll gombját, vagy használd a kép alján látható ikonokat. (Gömbpanoráma: Grépály András Zoltán)
Mivel a Toyota iQ újonnan igen drága kiskocsi volt, a magas árat elfogadó tulajdonosok többnyire nem mezítlábas verziókat rendeltek. A használt Toyota iQ-kínálatban előfordulnak kulcsnélküli ajtónyitással és automatikus légkondicionálással kényeztető minik is.
A hátsó utasok gyakorlatilag a csomagtérben ülnek, mögöttük nem észlelhető gyűrődési zóna. Épp ezért a Toyota mögéjük is beépít egy légzsákot, ami lefelé és keresztben felfúvódva védi az utasokat. Ha épp senki nem ül ott, akkor 238 vagy más adatok szerint 242 literre növelhető a csomagtér az üléstámlák lehajtásával. A csomagszállításnak ez az egyetlen módja, mert a csomagtartó alapesetben 32 literes, pár mappa fér csak el benne.
Fontos kiemelni, hogy a Toyota iQ 2009 februárjában ötcsillagos törésteszteredményt ért az Euro NCAP félátfedéses frontális és oldalütközési vizsgálatán, már az összetettebb értékelési szempontok szerint.
Jó szereplése a páratlan légzsákarzenálnak is köszönhető. A két első, az oldalsó és a függönylégzsák sok kiskocsihoz elérhető, de még vezető oldali térdlégzsák is előfordul a kiskategóriában. Itt viszont az első utasra az ülésében is figyel egy légzsák és a hátsó szélvédő elé is berobban egy, amelyik ráfutásos balesetnél óvja a hátul ülőket.
Motorok
Gyakorlatilag a kortárs Yaris motorkínálatával volt elérhető a Toyota iQ. Az alapverzió, a cikkben szereplő autót is hajtó 1,0 literes, 68 lóerős benzines. Az 1KR-FE motorkódú háromhengerest a Toyota konszernhez tartozó Daihatsu fejlesztette. A viszonylag súlyos kisautóban ez a motor messze nem olyan virgonc, mint az Aygóban, de elegendő hozzá és ennek a legcsekélyebbek a szervizköltségei is. Valamivel kevesebb olaj kell bele és elég három gyertyát cserélni benne.
A tulajdonos véleménye: Magyar Péter, Toyota iQ 1,0 2011, 80 000 km
Akartam venni egy városi autót a kilencszemélyes Renault Trafic mellé, hogy ne vigyek magammal feleslegesen három tonna acélt mindenhova. Nem karcmentes kocsit kerestem, mert használtan nemigen létezik ilyen autó és a légkondicionáló sem érdekelt, mert nyáron bringával járok, amikor meg kell a légkondicionáló, megyünk a másik autóval.
Először Smart Fortwo-t nézegettem, de rengeteg rosszat olvastam róla és néha jól jön a hátsó ülés. Gondolkodtam az elektromos hármasikrekben, viszont Iont, C-Zerót és i-MIEV-et 3-4 milliós árakon láttam közepesen bizonytalan állapotban. Mivel Magyarországon élünk, tartottam tőle, hogy megveszem a zöld rendszámos autót és utána fél évvel a kormány megvonja az összes kedvezményt, ezért inkább benzines miniknél maradtam.
Egyszer azt álmodtam, hogy csalódottan böngészem a neten a használt Toyota iQ-kat, mert mindegyik legalább 2,5 millió forintba kerül. Ébredés után megnéztem őket és meglepődve láttam, hogy 1,4 millió forintnál indulnak az árak. Egy Németországból behozott autót vettem meg tavaly, amin valaki biztosan keresett, de tisztában vagyok vele, hogy itthon nagyjából így lehet Toyota iQ-t venni.
Talán ennek az óráját is visszatekerték, nem tudom, de elvittem a szerelőmet, kipróbálta, aláfeküdt és azt mondta, hogy ezt az autót nyugodtan megvehetem. Az iQ akkor átesett egy olajcserén és azóta csak tankoltam bele. Interkontinentális utakat nem teszünk meg vele, külvárosi forgalomban a háromhengeres, 69 lóerős motor körülbelül 5 litert fogyaszt százon.
Nagyon szeretem benne, hogy végtelenül racionális autó. Semmi felesleges nincs benne, nem foglal el több helyet a világból, mint feltétlenül szükséges. Tudom, hogy ugyanebből az 1,5 millió forintból 1,6-os Astra H kombit is lehet venni, de nekem egy Toyota iQ-ra volt szükségem. Kultikusabb autó, mint az új FIAT 500, ilyet tényleg csak azok vesznek, akik nagyon vágynak rá.
Kicsit költségesebb, de sokkal vidámabb az élet a négyhengeres, kulturáltabban járó 1,33-as benzinessel. Hosszabb utakra, nagyvárosba ingázni azért is jobb ez a modell, mert kézi váltója hatfokozatú, nem öt.
Én többszöri nekifutásra sem tudtam meglátni a kisautóba szerelt modern dízelmotorok értelmét, de a nagyobb vonóerejű (190 Nm!), jobb menetteljesítményeket és csekélyebb fogyasztást nyújtó dízel másoknak ettől még releváns lehet. Az vegyen dízel Toyota iQ-t használtan, aki napi legalább 60-80 kilométert ingázik munkába járáshoz és sok évre tervez az autóval.
Évi 18 ezer kilométerrel és a benzineshez képest 100 kilométeren egy literes megtakarítással számolva a csekélyebb fogyasztással körülbelül 61 000 Ft marad a zsebünkben évente. Ezzel a plusszal az évek során ellentételezni lehet, ha netán a dízelmotor üzemanyag-ellátása igényel egy 200-400 ezres szervizkiadást.
Ez egy minden ízében városi forgalomra tervezett autó. Zseniális a fordulókörével és 298,5 centis karosszériájával aligha lehet gond a parkolás. Ahogy kolléganőnk fogalmazott: „Az alig 3,9 méteres fordulókör-átmérő miatt még kifejezetten visszamaradott parkolási technikámmal is be tudok állni két autó közé anélkül, hogy tócsányi foltok képződnének a blúzomon.”
Hosszabb utakra a mindössze 200 centiméteres tengelytáv miatt az iQ sem kényelme, sem stabilitása alapján nem jó választás, de két személyt vállalható körülmények között elvisz messzebbre is.
Az egyenesfutására oda kell figyelni, viszont az átlagos kisautókhoz mérhető, 168 centis szélessége kellően stabillá teszi és messze nem olyan oldalszél-érzékeny, mint a Smart Fortwo. Az iQ nem egy utazóautó, de sztrádán sem válik nyomasztó lélekvesztővé.
Szerviztapasztalatok
Két okból sem tudunk terjedelmes típushiba-gyűjteménnyel számolni. Egyrészt az autó annyira kevéssé telterjedt, hogy a nagyobb márkaszervizeknek vagy maszek javítóknak sincs igazán releváns szerviztapasztalata vele. A másik ok sokkal örvendetesebb: a Toyota iQ igazán jó minőségű autó, amely nem tartogat megbízhatósági gondokat.
Elsődleges baja főleg a fokozatmentes automata váltós (CVT) modellt érinti, amelynél a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) csöve hajlamos eltömődni a koksztól. Nem igazán függ a futásteljesítménytől, előfordult 28 és 80 ezer kilométert futott autókban is. A hibajelenség rossz gázreakció, gyenge gyorsulás, a megoldás az EGR-szelep cseréje illetve a katalizátoregység cseréje az áttervezettre.
Mert a gyár módosított az elbaltázott konstrukción, 2010 júniusától készültek az autók eltérő kipufogógáz-visszavezetéssel és ekkortól felelnek meg az Euro 5 emissziós szabványnak. Korai Toyota iQ-val szemezve nézzünk utána az autó szervizdokumentumaiban, hogy ez megtörtént-e vagy alvázszám alapján, a tulajdonos írásbeli felhatalmazásával kérdezzük le ezt a márkaszervizekben, mert a katalizátor cseréje jó drága dolog.
Különleges konstrukció
Az iQ-t nem lehetett a nagyobb Aygo technikájára kikanyarítani, számos új fejlesztést hordoz. A Toyota önálló padlólemezt tervezett hozzá, merőben új ötletekkel. A fejlesztés elve a kakusin volt, ami a híressé vált kaizen ellentéte. Előbbi a radikális változás útja, utóbbi a folyamatos, de kis lépésekben megvalósuló tökéletesítésé. A kakusin akkor szükséges, ha ugrásszerű fejlődésre van szükség, például a három méternél rövidebb négyüléses autó megvalósításához.
Értékes hely szabadult fel a differenciálmű áttelepítésével a motor elé, ezért lehetnek az első kerekek ennyire az autó sarkában. Az ablaksín áttervezésével nőtt a válltér. A kézifékkar azért költözött a váltó mellé, hogy a hátsó utasoknak maradjon talpalatnyival több hely a rendkívül vékony, mégsem kényelmetlen első ülések között. A 12 centi magasra zsugorított tank, akár a Honda Jazzben, az első ülések alatt van, így a hátsó ülések alatt marad rakodóhely.
Az utas lábtere helyett a középkonzolban dolgozik a fűtőberendezés, amelyet ultrakompakt légkondicionáló egészít ki. A kesztyűtartó eltűnt, a tépőzárral rögzíthető táska erősen szükségmegoldás, de így 13 centivel nagyobb a lábtér, mintha a Yaris megoldását vették volna át.
Az ADAC német autóklub sárga angyalai elszórtan beázó gyújtásról számoltak be, elsősorban a 2009-2010-es évjáratban. Elszórtan szükség lehet a szívórendszer tisztítására a szívósor leszedésével.
Kötelező karbantartásra évente vagy legfeljebb 15 000 kilométerenként van szükség. A tisztán városi üzemben, rövid utakat megtevő autók megérdemlik az olajcserét 10 000 kilométerenként, de a ridegebb tartást is elviselik a gyári periódussal. Fontos a gyertyacsere, lehetőleg 60, de legfeljebb 100 000 kilométerenként, ragaszkodva az irídiumelektródás Denso-gyújtógyertyákhoz.
Használt Toyota iQ árak
Aki Magyarországon keres használt Toyota iQ-t, finoman szólva is könnyen áttekinthető kínálattal konfrontálódik. Az itthoni használtautó-kínálatban is előfordulnak légkondicionáló nélküli autók, a cikk írásakor 1,2-1,3 millió forintért. Klímaberendezéssel 1,5 millió forinttól 2-2,4 millió forintig szórnak az árak. A kínálat zömét a háromhengeres benzines modellek adják, de fellelhető az 1,4 D-4D dízel és az 1,33 literes benzines is.
Mivel a kis hengerűrtartalmú és az Euro 4 illetve az Euro 5-ös normát teljesítő motorok miatt az iQ regisztrációs adója alacsony, érdemes körülnézni külföldön, elsősorban Németországban, de akár az igényes és drága kisautókat hagyományosan preferáló Olaszországban is.
Alkatrészárak
Generátor: 51 800-66 600 Ft
Gyújtótrafó: 19 000 Ft (Hüco-Hitachi), 31 400 Ft (Denso)
Első féktárcsa: 11 600 Ft
Első fékbetét: 7600-15 900 Ft
Kuplungszett: 57 700 (Japanparts)
Kipufogógáz-visszavezető szelep (EGR-szelep): 99 000 Ft
Első kerékagycsapágy: 9800-25 400 Ft
Első lengéscsillapító: 28 700 Ft (Nipparts)
Forrás: Bárdi Autó webáruház
Műszaki adatok
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 996 |
Furat x löket (mm) | 71,0 X 83,9 |
Hengerek / szelepek száma | S3/12 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 50(68)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 91/4800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,7 |
Végsebesség (km/h) | 150 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 4,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 3,9 |
Vegyes (l/100 km) | 4,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 99 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 2985/1680/1500 |
Tengelytáv (mm) | 2000 |
Csomagtér (liter) | 32-168-242 (1-2 lehajtott hátsó üléssel) |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 845-880/320-355 |
Gumiméret | 175/65 R15 |
Alaktényező | 0,299 |