Használt autókról beszélgetve az a tapasztalatom, hogy hazánkban két nemzet autóinak jó a reputációja: a német és a japán autóké. Ez adta az ötletet ahhoz, hogy visszatérjünk a német-japán párbajhoz, amit tavasszal a Ford Mondeo IV és a Mazda6 nyitott.
Sokat gondolkodtam a párosításokon. Küzdjenek az egzotikus autók, a Smart Forfour a Mitsubishi Colt ellenében? Minek, közös bennük a technika és a benzines motorkínálat is. Meccseljen a 2001 utáni Polo 9N a K12-es Micrával, egy láncbajos benzines a láncbajos benzinessel? Mindkettő árában van jobb vétel a használt kisautók között.
Végül az Opel Corsa C és a Toyota Yaris első generációja mellett döntöttem, mert megbízhatóságuk, fenntartási költségeik és ár/érték arányuk szerint igazán ajánlható kisautók.
Melyik milyen?
Ha egyszerűen csak autóként kellene összevetni őket, a C Corsa simán nyerne, mert komolyabb autó. Egérmozimentes, négy kerek órával megrajzolt műszerfala igényesebb, kevésbé olcsó hatásúak benne a műanyagok és a szövetkárpitok. A Yarisok közül főleg a szürke lökhárítós Linea Terra alapverziók belső tere sivár az ezredfordulóról.
Az Opel Corsa C 22,9 centiméterrel hosszabb kívül, amit a 361 centis japán autó kiváló helykihasználásával sem sikerült ellensúlyozni. Az Opel belül is szellősebb, főként hátul lényegesen jobb a komfortja.
Csomagtere 260 liter, míg a Yarisé 205 és ezen a nagyon ötletes és hasznos ülésállítás sem tud fordítani, ha benne van az autóban. A sínen 15 centinyit csúsztatható hátsó paddal, ami a második generációs Yarisban is megtalálható, a hátsó lábtér bővíthető a csomagtér rovására vagy viszont. A tér újraoszthatósága igazán praktikus, de nem képes tágasabbá tenni a kocsit.
De amit biztonságban, térkínálatban és kényelemben a fél- és egymillió forint közötti használt kiskocsiktól elvárhatunk, azt nagyrészt a Toyota Yaris is megadja, megbízhatósága és szervizköltsége köztudottan kedvező.
Mit mondanak a tulajdonosok?
Zellei Dóra, Toyota Yaris 1,0, 2003, 135 877 km
Bár látszik, hogy nem fiatal, de ragaszkodom hozzá, mert imádom a Yarisomat! Két éves korában vettem használtan, nagyon kevés kilométerrel. Nekem fontos, hogy magasabban ülhetek, mert pici vagyok. A Toyota Yarisban jobban rálátok az útra, és magassága miatt nincs olyan dodzsemérzésem, mint más kis méretű autóban. A kocsi fő hátránya a nagyon kicsi csomagtér, nálunk az anyósülés csomagtartó, csak ott fér el az összecsukott babakocsi.
Egyáltalán nem rozsdásodik, igaz, élete nagy részében garázsban állt. Toyota Yarisom sosem hagyott cserben, a szakszervizelése is alig került pénzbe, egészen a komplett kuplungcseréig. Ezen kívül kipufogót kellett cserélni, illetve egyszer a riasztó és a zárlatos akkumulátor miatt nem indult be, de egyik sem gyári tartozék volt.
Yarisom meglepően jól tartja az értékét. 1,5 millió forintért vettem, és pár éve még egymillió forintot kínáltak érte. De amíg a gyermekek kicsik, és tart az autó erős amortizációja, nem cserélem le. Az biztos, hogy maradok a japán technikánál, talán egy Auris vagy Verso lesz az utóda, amelynek szintén magas az ülése.
Galbács Sándor, Opel Corsa 1,2, 2004, 103 000 km
Kellett egy megbízhatóbb és biztonságosabb autó 1,1 literes Citroën Saxónknál, ezért vettem meg a Corsát, majdnem újonnan. Ez a fajta még nem a takarékosabb, Twinport-motorral készült modell. Autópályán 110-120-nál 6,5, 130-140-nél 7,5 litert fogyaszt. Budapesten most 7,4 literrel eljár, de nyáron a légkondicionáló 8,5 literig is felviszi ezt az értéket.
Szeretem benne, hogy látszólag kis mérete ellenére hosszabb utakra is el lehet vele indulni (kivéve ausztriai hegyek) és egy csúnya ütközésben is biztonságosnak bizonyult. Az elmúlt évtizedben kevés komolyabb meghibásodása volt és egyszer sem hagyott cserben, mindig hazavitt – akár a kuplunghidraulika hibásodott meg, akár meredek lejtőn a fék melegedett el. (Itt jegyezném meg, hogy szerintem a fékrendszer alulméretezett.)
Mellette szól, hogy a belső kárpitozás és a műanyag borítóelemek nem öregedtek és színeződtek el az idő folyamán, egyedül a váltó alján lévő műbőrborítás repedt ki. Összességében egy megbízható, masszív és kényelmes kisautó.
Motorok
Rövid távokat megtevő használt autóban nemigen van értelme másnak, mint benzines szívómotornak. Motorszempontból a Yaris van döntő fölényben, mert a használt Corsa C-k láncos vezérlésű benzines motorjain a vásárlás után többnyire láncot kell cserélni.
Ennek költsége maszekoknál is nagyságrendileg 100 000 Ft-nál indul, ha a lánc mellett a láncvezetőket is cserélik. Egyszerűen a lánc átfűzése ennek feléből is kijön, gyári vezérműlánccal. A Yarisban a láncos szelepvezérlés nem okoz gondot, mert a japán gyártók kicsit másképp méretezik a vezérlést, mint a bicikliláncokban bízó európai márkák, legyen az BMW, Volkswagen vagy Opel.
Az egyliteres benzinesek közül a Yarisé fejlettebb és kulturáltabb is, mivel az európai igényekhez igazított autóhoz a Toyota négyhengeres motort fejlesztett, a Corsáé viszont háromhengeres. A szívó oldalon változó szelepvezérléses VVTi kiemelkedett a maga korából,1999-ben az Év Motorja díj abszolút győztese, egyben az 1000 köbcenti alatti kategória elsője volt. Az 1SZ-FE kódú hightech négyhengeres Euro 3-as verzióban 68 lóerős, a 2003-as modellfrissítéstől csak 65, hogy teljesíteni tudja az Euro 4-normát. A Corsában a Z10XE kódú pandant 58, utóda, a 2003-ban bevezetett Z10XEP 60 lóerős és az összes megfelel a 2005-től érvényes Euro 4-es szabványnak, már a 2001-es autók is.
Fogyasztásban nincs mérvadó különbség köztük és gyorsulásuk is hasonlóan tompa, a Yaris is lomha vele. Városi forgalomra jó mindkettő, de amíg nem megy a klíma és csak egy-két ember ül bennük, országúton és autópályán is el lehet bóklászni velük.
A különféle C Corsák átlagfogyasztása
Benzines | Dízel | ||
Motor: | Fogyasztás: | Motor: | Fogyasztás: |
1,0 Eco5 (60 LE) | 5,75 l/100 km | 1,7 DI (65 LE) | 4,89 l/100 km |
1,0 (58/60 LE) | 5,97 l/100 km | 1,3 CDTI (70 LE) |
4,97 l/100 km |
1,2 (75 LE) | 6,74 l/100 km | 1,7 CDTI (100 LE) | 5,61 l/100 km |
1,2 Twinp. (80 LE) | 6,54 l/100 km | ||
1,4 (90 LE) | 6,92 l/100 km | ||
1,8 GSI (125 LE) | 8,23 l/100 km |
Kiemelve a legtakarékosabb illetve a leginkább ajánlott motorok. Forrás: Spritmonitor.de.
– 1.5 VVTi (105 LE) 6,96 l/100 km
Aki nem tisztán városi forgalomra keres használt kisautót, lépjen eggyel feljebb a négyhengeres benzinesekhez! A Yaris az 1,33 literes, 86 lóerős motorral úgy jó, ahogy van: élénk, nem zabál és jó vele menni.
A Corsánál a Z12XE vagy 2004-től ennek Twinport-változata, a Z12 XEP adódik. Előbbi 75 lóerős és a forgalmiban lévő 55 kW teljesítményről azonosítható, a másik 80 lóerős és 59 kW van a papírjaiban. Sajnos ez a motor magas többletfogyasztás mellett nyújt az ezresnél finomabb járást és nagyobb erőt, télen városban megugorhat a fogyasztásuk 8-8,5 literre százon. Ritka sajnos, de flottabb és nem eszik többet az 1,4-es benzines Corsa 90 lóerővel, amely menetteljesítményei alapján jobban összemérhető az 1,33-as Yaris-szal.
1,8 GSi vagy 1,5 TS?
Mindkettőből volt sportváltozat. Az Opel Corsa GSi 1,8-as és 125 lóerős, jóval potensebb a Yaris TS-nél, amelyben az 1,5 VVTi 106 lóerős. Élményre mindkettő sokat nyújt, fenntartási költségben a Yaris kedvezőbb, lánccserétől viszont a használt Opel Corsa C GSi-ben nem kell tartani, mert ez a motor szíjas vezérlésű. A gyári vezérléskészlet ára sem magas, az utángyártottaké végképp nem.
Hibalehetőségek
Korábbi használtautó-típusbemutatónkban részletesen írtunk az Opel Corsa C problémáiról, a típust érintő visszahívásokról. Összefoglalásképp annyit, hogy vannak jellegzetes bajai, de a kettővel ezelőtti Corsa megbízható autónak bizonyult, a tulajdonosok többnyire elégedettek minőségével.
Akkor nem érintettük a beázást, de érdemes rá kitérni. A Corsa lábterében kétféleképp szokott víz landolni. A könnyebbik eset, ha a vízelvezető nyílások eltömődtek és a klímaberendezés kondenzvize talál utat az utastérbe. A hiba akkor jelentkezik, ha hosszabb utat teszünk meg légkondicionálással, városi, rövid szakaszoknál kevésbé. A megoldás többnyire a lefolyók tisztítása, a dugulást okozó szennyeződés eltávolítása átfújással.
Amennyiben eső vagy autómosás után a vezető lábterében áll meg a víz, akkor a szélvédő vagy a motortér felőli beázással számolhatunk. A szélvédő tövéből többnyire rozsdásodás miatt juthat be a víz, ha a tömítés alatt korrodált a lemez.
Ha itt nincs rozsda, gyanakodhatunk a BCM (Body Control Module), a karosszériás vezérlőelektronika házára az autó bal oldalán a motortérben, a tűzfalnál. A kocsival szembeállva, a nyitott motorházfedél alól nézve ez értelemszerűen jobb fent lesz. A használt C Corsákban a ház gumitömítése szokott elöregedni és itt jut be a víz. Javítható a vezérlés műanyagházának cseréjével vagy olcsóbban a régi tömítést kikaparva és a dobozt házilag újraszigetelve.
Mivel a benzines motorok megbízhatósága nem ad okot aggodalomra, egy használt Toyota Yarisban a legaggasztóbb kiadás a váltócsere lehet, ha nehezen kapcsolható az első két fokozat. Egy-egy autóban a légtömegmérő száll el, de a Yaris-tulajok között leginkább a hátulról érkező zörgés semlegesítése, az ötszáz körüli alapjárat valamint az indításkor csörrenő vezérműlánc hangja a fő témaforrás.
Ezen kívül mindössze hibás központi zár-működtetőegységekel (aktuátorokkal), elfáradó csomagtérajtó-teleszkópokkal, megráncosodó üléskárpittal és indítási nehézségekkel konfrontál bennünket a 2001 óta Franciaországban gyártott kiskocsi. Az utastér nem mindig mentes az idegesítő zörgésektől, a felső kesztyűtartó fedele is rakoncátlankodhat, de ettől még nagyon stabilan megy az autó. Megbízhatóságával a Toyota Yaris első generációja jóban-rosszban biztos támasz, nem meglepő, hogy sok hölgy rajong érte. Részletek alábbi cikkünkben, amelyben egy 220 ezret futott Yaris 1,0 szerepel.
Használt Opel Corsa C és Toyota Yaris árak
Mindkét modellnél hatalmas kupacból választhatjuk ki a nekünk tetszőt. A cikk írásakor magyar rendszámmal körülbelül 350 darab Opel Corsa C és nagyjából 230 első generációs Toyota Yaris keres új gazdát a Használtautó.hu adatbázisában.
Használtan az Opel Corsánál valamivel többe kerül a Toyota Yaris. Utóbbi azért is ennyire keresett kiskocsi, mert laikusoknak egy Toyota mindig vonzó megoldás a használtautó-vásárlással járó kockázatok mérséklésére.
Mindkét autó elérhető félmillió forint alatt is, de aki légkondicionálós, épkézláb használt kisautót keres, ne ebben az ársávban kotorásszék! Adódhat nagy fogás a kínálat legalján, de ne a kivételből induljunk ki, mert abból van kevesebb. A Yaris árai nagyjából 450 ezer és 1,3 millió Ft között mozognak, használt Opel Corsát a harmadik generációból 380-400 ezer és 1-1,1 millió Ft között kapni.
Felszereltségtől függően lényeges különbség van az egyes Yarisok és Corsák között. Egy hátsó fejtámla nélküli Yaris vagy egy kormányszervomentes C Corsa használati értéke nagyon mesze esik egy jól felszerelt példánytól.
Közös előnyük, hogy a benzines szívómotoroknál maradva fenntartásuk nem rejteget sok százezres időzített bombákat. Kedvező szervizköltségükkel viszonylag nehéz velük csúnyán mellé lőni, legalábbis fájdalmas mértékben.
Alkatrészárak
Alkatrészeinek árszintjével a használt Opel Corsa C előnyben van a Yaris-szal szemben, a kedvezőbb térkínálat és kényelem mellett elsősorban ezzel tudja ellentételezni a Yaris jobb benzines motorjait és megbízhatóságát. Mivel a rendszeresen cserélendő kopóalkatrészek ára a Toyota kisautójához is nyomott, így a fenntartási költségei alapján a Yaris-szal szebbek a kilátásaink.
Opel Corsa C 1,2, 2004
Első féktárcsa 5000-12 900
Generátor 44 600-48 200
Gyújtótrafó 36 900-54 400 (hídtrafó, valamennyi hengerhez)
Kuplungszett 28 700-56 500
Klímakompresszor 81 500-103 500
Önindító 23 300-50 000
Vízpumpa 12 800-35 000
Toyota Yaris 1,3 2004
Első féktárcsa 4100-12 500
Generátor 59 000-75 500
Gyújtótrafó 12 900-31 000
Kuplungszett 32 900-45 900
Klímakompresszor 132 700
Önindító 42 700-52 500
Vízpumpa 8300-13 600
Utángyártott alkatrészek ársávja, forintban. Forrás: saját gyűjtés