Ebben az évben a 24.hu cikke szerint az átlagkereset megközelítette a nettó 200 ezer forintot, egészen pontosan 198 400 Ft volt a KSH adatai alapján. Mivel mi a Vezessnél minden kiadást hajlamosak vagyunk átszámolni autóra vagy autóalkatrészre, elgondolkodtunk, hogy milyen olcsó használt autót vennénk az átlagos havi nettó keresetből.
Nagyobbrészt az autóvásárlók a minél fiatalabbnak látszó és minél nagyobb autókat szokták szeretni, ami épp kijön az adott keretből. Na, ez az attitűd, amit mindenkinek érdemes elföldelnie magában és inkább venni egy öregebbet gondosnak tűnő gazdától, mint egy újabbat a neppertől csak azért, mert az mégiscsak frissebbnek tűnik.
Háztól vegyük, ne neppertől!
Nagyon olcsó használt autót lehetőség szerint mindig háztól vásároljunk, ne neppertől! A használtautó-kereskedő reálisan nem fog tudni semmit a kocsi előéletéről, amit meg elmond, az valószínűleg pont az lesz, amit a megszorult vevő hallani remél.
De ha ki is fogjuk a használtautó-kereskedelem igazmondó juhászát, akkor is érdemes erős forráskritikával kezelni szavait, mert legfeljebb arra alapozhat, amit neki az előző tulaj mondott. Az az ember, akitől kénytelen beszámítani a tragacsot, hogy keressen azon, amit értékesít neki.
Úgy általában ne számítsunk arra az előzékenységre, amivel nyugati apróhirdetésekben találkozunk, külön képpel a használt autó nagyobb sérüléseiről, rozsdás elemeiről. Jó esetben ezek a sajátosságok telefonon kideríthetők.
Üzembentartói és a vagyonszerzési illeték
Ebben az árkategóriában nagyon nem mindegy, mennyibe kerül az autó átírása. Mivel a kocsi tulajdonjoga és üzemben tartása helyett csak az üzemben tartói jogot is át lehet adni, sokan vinnék üzemben tartói szerződéssel az autót. A fő motiváció a vagyonszerzési illeték megspórolása, ami valóban abszurd kifejezés 200 000 forint körüli használt autók esetében. Ennek a dupláját vagy tripláját simán kiadhatjuk egy laptopra, amely után nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni.
Az üzembentartó fizeti az autó kötelező biztosítását és ő felel az objektív felelősség körébe tartozó kihágásokért, így a gyorshajtásért és neki megy ki a csekk az autópálya-használatról is, ha nincs e-matrica a kocsin vagy van, de hibás rendszámmal.
Nyolc éves kor felett 40 kW (54 lóerő) motorteljesítményig kilowattonként 300, 41-80 kW (55-109 LE) között 450, 81-120 kW (110-163 LE) között 550, 120 kW felett pedig 650 Ft kilowattonként az átírási költség, ami vagyonszerzési illeték címén legombol rólunk az állam.
A fő szempont: legyen rajta műszaki, minél tovább érvényes, annál jobb. Mivel a gumiabroncsok használtan sincsenek ingyen, állapotuk elsődleges, amit laikusok is könnyen ellenőrizhetnek. Eleve jó kiindulási alap olyan autóba beleszeretni, amin négy egyforma márkájú és mintázatú gumi van, nem elöl két téli, hátul két kopott nyári 2004-es gyártási évvel.
Számoljunk továbbá az autó gatyába rázásának költségeivel, legalább 50-60, de inkább 90-100 ezer forinttal, amibe egy olajcsere fér bele 15-20 000 forintért, új ablaktörlőlapát, légszűrő és pollenszűrő 10 ezerért. Többnyire lesz még a vezérléscsere 40-60 ezer forintért, plusz a vízpumpa is 13-20 000 Ft körül, amit a legtöbb autóban egyszerre érdemes cserélni, mert a vezérlés hajtja.
Bármit is nézünk, a legolcsóbb használt autók között jó kiindulási alap megemelni az autót a saját emelőjével. Ha a kocsi nemcsak krokodillal vagy csápos emelővel emelhető meg, az jó jel, legalább az emelési pontokon van tartás a küszöbben. Az épnek tűnő küszöb ugyanis üvegszálas gittből vagy más alapanyagból is modellezhető. Ennyit a háttérről és jöjjön ábécérendben tíz autó, amely fontos szereplő a havi fixből becserkészhető használt autók között!
Daewoo Lanos
Időnként látni még a forgalomban G-s rendszámú Daewoo Lanosokat. Az 1997-ben bemutatott Lanos volt a Daewoo első saját konstrukciójú autója, amolyan Rio-Baleno jellegű autó a kiskocsik és az alsó középkategóriás modellek közé.
Hazánkban népszerű volt új autóként és mivel a sokáig működő technikáról elég lassan mállik le a négyajtós szedán vagy ötajtós ferdehátú karosszéria, ma is sok fut belőlük. A 2000-ben modellfrissítésen áteső autóból a cikk írásakor 99 vár új gazdára több-kevesebb vizsgával a Használtautó.hu keresőjében.
A motorokkal nem sokat lehet téveszteni: szívó négyhengeres benzines az összes. Van 1,3-asnak és 1,4-esnek is hívott, igaziból 1349 köbcentis és 75 lóerős, az 1,5-ösből nálunk a 86 lóerős futott és létezik ezerhatos, amely a maga 106 lóerejével a nagyobb Nubirát is jól viszi, hát még a Lanost. Egyik motor sincs sportosra hangolva, maximális nyomatékukat, (115/130/145 Nm) mindhárom eléri 3400-as percenkénti fordulaton. A Spritmonitor az 1,4-esre 8,06, az 1,5-ösre 7,77, a legerősebbre 8,55 l/100 kilométeres átlagfogyasztás kalkulál.
Ford Escort, az utolsó
Egykori tömeggyártású modellként minden szempontból megfelel az olcsó használt autókkal szembeni elvárásoknak: alkatrészellátása megoldott, sokféle motorral és karosszériával elérhető, nem porlad el oly gyorsan, mint a korszak japán autói. Mindenképp az 1992 utáni, ovális hűtőnyílásút érdemes keresni, mert abban jobbak az ülések.
Számomra az ennyire olcsó autók között az egyik legvonzóbb az 1995-ös, második modellfrissítés utáni Escort kombi benzines motorral. A 60 lóerős 1,3-as átlaga 7,05, a 75 lóerős 1,4-esé viszont 8,53 liter százon a német fogyasztási naplók szerint. Az 1,6 16V 7,95 literrel beéri és még a 115 lóerős 1,8-as sem eszik többet átlagosan 8,32 liternél százon.
Hyundai Pony
Mivel ebben az árkategóriában az évjárat nem sokat mozdít az olcsó használt autók vételárán, a Lanosnál jóval öregebb koreai autó is adódik a havi nettóból. A Hyundai Pony fémváza és karosszériája a kortárs japán és koreai autóknál lassabban lesz az enyészeté, mechanikusan megbízható, viszont szinte egyáltalán nincs hozzá bontott alkatrész, annyira ritka.
A koreai gyár a Mitsubishi segítségével gyártotta a típust, a két motor is a japán eredetű. A hengerenként háromszelepes, 1,3-as benzines 58, az ezerötös 83 lóerős. Átlagfogyasztásuk 7,9 illetve 7,65 liter a Spritmonitoron.
Kevesen tudják, de a Hyundainak Érden van a hét európai alkatrészbázisa közül az egyik, amely 14 országot lát el. A körülbelül 90 000 cikkszám közül itt a Ponyhoz is van még néhány tétel. Itt a legkisebb alkatrész egy bicska slusszkulcs stiftje, a legnagyobb a H350 alváza.
Mitsubishi Lancer, 1987-1996
Lancer, azaz lándzsás: elég sok ember szívéhez tört utat a tradicionális japán kompakt autó, amelynek 1992-1996 közötti generációja és a bajuszlámpás, 1987-1992 közötti modell is kelleti magát a 200 ezres ársávban. Mindkettő eredendően finom technika – volt valamikor.
Attól függően jöhetnek szóba, hogy karosszériájuk és vázuk mennyire rosszul vészelte át az utóbbi 20-30 évet. Aki sokat megnéz, mert egy normálisért sokat kell majd utaznia, a romok között kincsre lelhet.
Főleg az 1992 utáni, 113 lóerős Lancer 1,6 volt alapjaiban kiváló autó, GLX-ként gazdag felszereltséggel. Ha eredeti nagyszerűsége nyomokban még átsejlik, akkor a 200 ezres használt autók között kifogtuk az igazit. Egyet nem tud sajnos: alkatrészárban a Swiftekkel, Astrákkal versenyezni.
Nissan Primera P10
1990 és 1996 között készült az Opel Vectra A testreszabott ellenfele Angliában. A Nissan Primera első generációja mára lecsúszott a 150-250 000 forintos kategóriába, de a legolcsóbb használt autók között magas használati értéket, a mezőnyön belül jó felszereltséget és életteli 1,6-os motort kínál.
Itt is a karosszéria állapota dönt a vásárlásról vagy a további keresgélésről, mert a Bluebird utóda is elkeserítően tud rozsdásodni. Cserébe van belőle ötajtós ferdehátú és kombi is a kevésbé praktikus, négyajtós lépcsőshátú alternatívájaként. Itt egy P11-es, sokat állt Primeráról írunk, amely pont ebbe az ársávba tartozik. Vizsga, normális gumik és működő légkondi negyedmillióért: nem reális, de ezek szerint létezik.
Opel Astra F, 1991-2002
250 ezer forintig kereken 160 használt autóval igen gazdag a választék az Opel Astra F-ből, amely 1991-től 2002-ig készült és Astra Classic I-ként, lengyelországi gyártásból fejezte be pályafutását. Városi és hosszabb távok megtételére is alkalmas, viszonylag tágas, kombiként remekül használható, de lépcsős háttal is jókora csomagterű autó. Motorválasztéka nagyon széles, a technika egyszerű és olcsón életben tartható, a fogyasztás elfogadható. A 60 lóerős, merőben élettelen 1,4-es 7,17, a lusta, de valamivel erősebb, 75 lovas 1,6i 7,26 litert fogyaszt a Spritmonitoron.
Nagy előnye, hogy őszintébben rozsdásodik, mint például az Alfa 156, nem a futómű bekötőpontjainál rohad át a lemez, hanem látványos, de kevésbé veszélyes helyeken, a kerékíveken és a hátsó ajtón. Itt részletesen bemutattunk egyet, amely óra szerint 335 000 kilométerrel 180 000 forintért keresett új gazdát, ráadásul az emelt kompressziójú, 82 lóerős 1,4 Si motorral.
Renault Twingo I, 1993-2006
250 000 forintig és érvényes műszaki vizsgával 45 Twingo vár vevőre használtan. A legolcsóbb használt autók közé nem tündöklő megbízhatósága vagy káprázatos korróziógátlása miatt került be.
Azért írunk róla, mert hasonlóan olcsó kategóriatársaival ellentétben egy Twingónak a 200 000 forintos árvásban sincs annyira szegényházi, elkeserítő hangulata. Színes kapcsolói, vidám formája, kiváló térhasznosítása és szerethető karaktere miatt esernyő vagy bicikli helyett még mindig jó alternatíva.
Dízel nem volt az első generációból, a négyhengeres benzinesek közül az 1239 köbcentis, 54 lóerős motor a leggyakoribb benne. Felbukkan pár a Clióból átvett, modernebb és takarékosabb 1149 köbcentissel is, de a 200 ezres árszinten csak az 58 lóerős, a 75 lóerős nem.
A régi motorral átlagfogyasztása 6,38, az 1996-ban bevezetett újjal 5,96 liter, a technika olcsón szögelhető. Részletek Rácz Tamás autentikus használtautó-típusbemutatójában, aki szintén Twingo-tulaj volt egykoron. Ahogy ő fogalmazott: talán egy százezres Twingón látszik legkevésbé, hogy százezres autó.
SEAT Toledo I
Bármilyen kevés is van belőlük a legolcsóbb használt autók között, effajta válogatásokból nem szabad kihagyni a Toledókat, két okból. Egyrészt a Golf II tartós és csekély igényű technikájára épült, másrészt a limuzinnak látszó autó éppúgy hatalmas ötödik ajtót kapott, mint a Daihatsu Applause.
550 literes csomagtartója nagyon könnyen telerámolható, gyakorlatilag ez volt az első Škoda Octavia a Volkswagen-impériumban. Olyannyira, hogy először a Škoda-emblémával tervezték piacra dobni a konszernben, de az Italdesign-formaterv távol állt a cseh márkától, így a spanyolok kapták a mindössze 0,28-as alaktényezőjű, Giugiaro-formatervű családi autót.
Motorként az 1,8-as, 90 lóerős benzines az ideális belőle, bár az 1,6-os 75 lóerős sem vészesen gyenge, csak egyformán 7,8 literes átlagfogyasztásuk miatt van hátrányban. Az 1995 utáni, átdolgozott Toledókban előfordul a 100 lóerős 1,6-os benzines. Az autót pusztító rozsdásodáson kívül egyre kell nagyon odafigyelni: mindenképp szervokormányos legyen, ami a korai modelleknél a GL kivitelt jelentette.
Škoda Felicia
Szigorúan véve a Felicia második generációjáról kellene beszélnünk, de aligha keveri össze bárki is a keleti blokk vágyott kabrióját az 1960-as évekből és a Favorit utódát, amely 1994 és 2001 között készült, 1,4 millió példányban.
A Škoda 1994. október 17-én adott életet a félig kapitalista Favoritot váltó, szintén elsőkerék-hajtású Feliciának. Megadták a módját: tíz nappal később három autót (a cseh trikolor színeire fényezve) megkereszteltek a Vltava vizében.
Ha pakolni kell, az ötajtós 280 literjével szemben 447-1366 literes csomagterű Combi a jó megoldás, tehát nem Forman, mert elődjét hívták így. Volt kamrás szívódízel és igazán potens, Golf-motoros 1,6i is 75 lóerővel, de a legolcsóbb használt autók között az 1,3-as jön szóba.
Az 54 lóerős harmatgyenge, országútra nem jó, a 68 lóerősből is az 1997 utáni, hengerenkénti befecskendezőst érdemes keresni. Reális fogyasztásuk egyforma: 6,99 illetve 6,96 liter százon. Részletek Kovács Miklós életszagú használtautó-bemutatójában a legolcsóbb modern Škodáról, akiknek Tiszadobon saját Feliciájuk is volt éveken át.
Suzuki Swift II, 1988-2003
Városban rohangálni a legjobb megoldás a második generációs, 1988-2003 közötti Suzuki Swift. Bármi mást vesz valaki, az a végén több pénzébe fog kerülni. De az autó érzelmi kérdés is, van, aki szívesebben költ egy vidám Renault Twingóra. Ezzel semmi baj nincs, csak tudni kell, hogy az imádnivaló mikroegyterű nem üzemeltethető egy Swift árszintjén és üzembiztonságával.
A Swift esetében egyes tulajdonosok anekdotáinak visszatérő eleme a benzintermelés, viszont az 1,3-as átlaga a Spritmonitoron 6,47 liter százon, az ezresé kereken hat. De fogyasztásmérési tesztjeink szerint az ezres háromhengeres átlagosan hajtva is eljár öt literrel, nemcsak takarékosan vezetve.
A Swift alulról rozsdásodhat rondán, ezért ne a kerékjáratokat, lemezperemeket nézegessük, mert a rosszaknak nincs aljuk a viszonylag jónak tűnő karosszéria alatt. A típust többször is megénekeltük, összehasonlítottuk a Feliciával és az F Astrával, itt egy menő telefon árából megvehető, zokszó nélkül szolgáló melósautót mutatunk be.
Ne feledjük: papírból van, éppúgy, mint az 1988-ban gyártott többi kisautó, de ár/megbízhatóság arányban a második generációs Suzuki Swift mindent visz a legolcsóbb használt autók között.