Röviden – Használt autó: Honda Civic FK | |
---|---|
Mi ez? | 2006 és 2011 között Angliában, Swindonban gyártott három- és ötajtós ferdehátú kompakt autó, a Honda Civic ufónak becézett, nyolcadik generációja. Kis frissítés a 2009-es modellévre, megjelenik az emblémát keretező két kis hűtőnyílás. 2010 őszétől krómkeret nélküli, fekete hűtőmaszk. |
Melyik motor jó hozzá? | A dízelmezőnyben az i-CTDi is jó motor, de a legjobb az 1,8-as, 140 lóerős iVTEC. Városi használatra ésszerű az 1,4-es benzines. |
Mennyibe kerül? |
1,6 millió forint körül kaphatók a legolcsóbb ufó-Civicek, a kínálat tetején kétszer ennyibe kerülő használt Honda Civiceket találni. |
Mi van helyette? | Volkswagen Golf VI, Opel Astra J, Ford Focus II, individualistáknak Lancia Delta. Konformistáknak Škoda Octavia II. |
Hűséges olvasóink emlékezhetnek a Golf VI 1,4 TSI és a Honda Civic 1,8 meccsére új korukban. A Golfot nemrég bemutattuk használt autóként, hát itt az ideje körbejárni a Honda Civic nyolcadik generációját is.
Milyen az ufó-Honda Civic használtan?
Ebben a cikkben a Civic nyolcadik generációjából csak a ferdehátúval foglalkozunk, a technikájában eltérő, hibridverzióban is kapható lépcsőshátúval nem. Egyszer talán arra is sor kerül, de a magyar használtautó-vásárlóknak elsősorban a praktikusabb ötajtós érdekes.
Egyterűszerű, magas építésű elődje után a Honda Civic nyolcadik generációja forradalmian más volt. Formatervezője, Okumoto Tosijuki nagyot alkotott, de a Honda vezérkarát is dicséret illeti, amiért mertek a szokatlan, űrhajóforma mellett dönteni a gyáva alibizés helyett.
Mintha a gyár nem hitt volna a dizájn sikerében, az autót egészen kiváló belső térrel és az Octavia után a kategória legnagyobb, 456 literes csomagtartójával tették még vonzóbbá. A cikkhez fotózott, 10 éves, de 80 ezer kilométert sem futott használt Honda Civicben a világos belső és az Executive csúcsfelszereltség megteszi a hatását. Kedvező a minőségérzet, a belső tér nem öregedett meg és adottak a Comfort, Sport, Type S és egyéb verziókkal közös erények.
Hátul nagyon tágas a lábtér, 190 centis magasságommal csak azért inzultálta a fejemet a tetőkárpit, mert ebben az autóban kétrészes motoros rolóval árnyékolható üvegtető is van. A varázsülésnek fordítható Magic Seats révén a hátsó ülőlapok osztottan felhajthatók a szokásos támlalehajtáson túl. A hátsó ajtók majdnem derékszögig kitárulnak, felhajtott ülőlapokkal kisebb biciklik beférnek keresztbe.
Elöl szokni kell az autót, vannak furcsaságai. Aki hiába tekergeti a slusszkulcsot, az pillantson a műszerfal bal oldalára telepített indítógombra, amit talán az S2000 sportautó ihletett. Az indítás még így sem magától értetődő, mert a gombot nyomva kell tartani az önindító működéséhez, nem elég impulzust adni neki.
Ha egyszer már jár a motor, főleg, ha az 1,8-as benzines van az autóban, akkor jó dolgunk lesz. Az ülés az első ülések alá telepített tank ellenére kellemes, nem túl magas az üléshelyzet. A kétszintű, három kijelzős műszerfal megszokható, a kezelőszervek csoportosítása okos.
Rendkívül precíz az összes motorváltozathoz járó hatfokozatú kézi sebességváltó, öröm matatni vele. A kis áttételi ugrásokkal az 1,8-as benzines energikusan megy és szép ívet húz alapjárattól 6000 fölé forgatva, de ne várjunk rúgásszerű váltást a szelepnyitás mélységének változásától, amit a VTi-motoros Hondák vagy a Civic Type R-ek produkálnak. A rugózási kényelem a jó útfekvés tükrében egész kellemes, többet korabeli tesztjeinkben olvashattok a Honda Civic nyolcadik generációjáról.
Ufó Honda Civic 1,4 a Mazda3 ellen
8. generációs Civic 1,8 Comfort teszt
Honda Civic 1,8 vs. VW Golf VI 1,4 TSI
Honda Civic Type R vs. Renault Mégane RS
Motorkínálat
Összesen háromféle benzines és egy dízelmotorral bukkan fel a Honda Civic a használtautó-kínálatban, mindegyik négyhengeres. Az L13A7 motorkódú 1,4 literes a Jazz motorja, tehát 1339 köbcentis, hengerenként két szelepes. 83 lóereje elég sovány a jóval nagyobb és nehezebb autóhoz, de a maga módján jól teszi a dolgát és a váltáskor kicsiket ejtő, hatfokozatú kézi váltóval használható motor.
119 Nm nyomatékát már 2800-as percenkénti fordulatszámon leadja, a volán mögül lelkesebbnek hat a 14,6 másodperces százra gyorsulásnál. A 2008 őszi modellfrissítéstől a 100 lóerős L13Z1 kódú és 16 szelepes benzines vette át a helyét, azonos hengerűrtartalommal.
A tulajdonos véleménye: Kesztler Tivadar, Honda Civic 1.8 Sport, 2009, 107 000 km
Autóügyben teljesen nyugodt az életem, amióta megvan az ufó.Honda Civic. Használtan vettük két és fél éve Németországból, 55 ezer kilométerrel és hárommilliós összköltséggel, mert itthon nem lehetett ennyire keveset futott használt Honda Civicet találni. Ezen kívül hatos Golf merült még fel, de nem akartunk ilyen kispolgári autót.
Belső tere és csomagtartója talán a legnagyobb a kategóriában, a felhajtható Magic-üléseknek rendszeresen hasznát vesszük, például kutya szállításakor. A rámolást könnyíti a derékszögben kitárhat ajtó, de az utasok beszállását megnehezíti a kis ajtónyílás.
Sík úton a műszer már 42 km/órás sebességnél jelzi, hogy kapcsolhatom a hatodikat. Egy benzines szívómotorhoz képest a rugalmasság fantasztikus, már innen is életképesen gyorsít, előzéskor viszont lehet üvegelni.
Élvezem benne a 225/45 R17-es gumikat, de a sínautós viselkedés hátránya, hogy megvezetik a kerekeket és keresztbordákon a rugózás alaposan odaver a hátsó ülésen utazóknak. Naponta kétszer 16-16 kilométert teszünk meg vele Budapesten otthonunk és az iroda között, ebben a használatban a fogyasztása 8 liter/10 km, ami országúton 5,8 literre levihető.
Hátrafelé nagyon rossz a kilátás, ami a parkolás mellett a sávváltásoknál is zavar, néha viszont épp ez a szárnydudor takarja ki a mögöttünk jövő reflektorát. Éves szervize 46 000 Ft a közeli márkaszervizben az olaj és a szűrők cseréjével, ezt méltányosnak tartom a vezetett szervizfüzetért cserébe. 100 000 kilométernél elöl a fékekből szereltek be újat és az akkumulátorból kellett újat venni, a következő az első lengéscsillapítók cseréje lesz, mert az egyik ereszti az olajat.
Motorolajat húszezrenként cseréltetek, a motor nem kap terhelést és garázsban áll otthon és a munkahelyemen is. Nagyon elégedettek vagyunk vele, csak mosni kell és kész.
140 lóerőt és 174 Nm nyomatékot lehet beosztani a változó szelepvezérléses, R18A2 motorkódú egy-nyolcassal. A használt Honda Civic 16 szelepes, de egy vezérműtengelyes szívómotorjában az i-VTEC rendszerű szelepvezérlés kétféle bütyök közül választja ki azt, amelyikkel az adott terheléssel és fordulatszámmal jobban működik a motor.
Némi leegyszerűsítéssel első fokozatban a szívószelepek változó vezérlése nagy örvényléssel, második állásban nagy mennyiségben engedi be a benzin-levegő keveréket az égéstérbe. Az elsőtől a motor jobban húz és takarékosabb lesz kis fordulaton, pörgetve pedig előtör belőle az erő.
Egészen eltérő a Type R kétliteres benzines motorja. A kihegyezett, taposva olajat fogyasztó motorban a VTEC-váltása hangban és erőben is tigrissé nemesíti a négyhengerest, ami rendkívül vaddá és hangulatossá teszi a 201 lóerős, százra 6,6 mp alatt ugró sportmodellt.
Egyetlen dízelmotoros ufó-Honda Civic bukkan fel a használtautó-kínálatban, az Accordban, a 3+3 üléses FR-V-ben és a CR-V-ben is használt 2,2 literes. A Hondának akkor még nem volt kisebb, 1,4-1,6 literes dízelmotorja. A dízelek között az N22A2 motorkódú i-CTDi kiváló motor, kulturált, pörgős, keveset fogyaszt és 140 lóerővel illetve 340 Nm-rel árad belőle az erő.
Átlagfogyasztás
1,4 8V (83 LE) 6,61 l/100 km
1,4 16V (100 LE) 6,80 l/100 km
1,8 16V (140 LE) 7,78 l/100 km
Type R 2,0 (201 LE) 9,77 l/100 km
2,2 i-CTDi (140 LE) 6,18 l/100 km
Forrás:Spritmonitor.de
Szerviztapasztalatok, hibalehetőségek az ufó-Civicben
Kezdetben a nyolcadik generációs Honda Civic összeszerelési minősége kívánnivalót hagyott maga után. A gyártó többek között a kézifékkar cseréjére írt ki visszahívást 2008 tavaszán, a rögzítőfék a cikkhez kipróbált autóban is furcsán működött.
A minőségi kifogások szokatlanok voltak a máshoz szokott hondás törzsközönségnek, de ezek a malőrök nem okoztak lerobbanást és az Angliában gyártott ufó-Civic a kezdeti bizonytalankodás után hozni kezdte az elődjében, a hétgenes Civicben is nagyra értékelt minőséget és megbízhatóságot.
Így aztán nemcsak a motorválaszték szűk, a hibalista is örvendetesen rövid. A második generációs Jazzeket és az elődöt, hetedik generációs használt Honda Civicet sújtó váltócsapágy-probléma ezen a Civicen egyáltalán nem jelentkezik.
Az 1,4-esben a hengerenként két gyújtógyertya cseréje nem vészes többletkiadás, a hengerenként megduplázott, összesen nyolc gyújtótrafó cseréjére viszont költhetünk. Az 1,8-asban és a 100 lóerős 1,4 literesben csak négy van belőle. A nagyobbik motorban az iVTEC-rendszer a szelepek vezérlését egyszerűen az olajnyomás csökkenésével és növekedésével módosítja, nincs elromlásra hajlamos vezérlésmódosító szerkezet, mint például korábbi Alfa Romeókban.
Elektronikai hibák a műszerfal középső elemét érinthetik, itt szegmenshiba fordul elő illetve az audioberendezés képes magától kikapcsolni bemelegedve, amit valószínűleg már garanciában orvosoltatott az első tulajdonos.
A futómű nem tartogat csapdákat, a csatolt hosszlengőkaros hátsó híd szilentje szorulhat cserére. A klímakompresszor vagy a légkondicionálás csöveivel a használt ufó-Civic nagyon ritkán ad munkát a szerelőknek.
Megfelelő karbantartással a dízel a témában megkérdezett szakember szerint „a világból kimegy”. A Honda saját fejlesztésű dízelmotorjában a csapágyakkal, öntvényekkel nincs probléma, a periféria viszont itt is ugyanazokat a kiadásokat tartogatja, mint más modern dízelmotorok.
Úgy 200 000 kilométerenként számítani kell a kettős tömegű lendkerék cseréjére, ami a kuplungozást beszerzési forrástól függően 200-400 ezer forinttal megdrágítja. Érdemes inkább felújíttatni a kettős tömegű lendkereket, az 100 000 Ft alatti tétel. A hajtáslánc többi eleme, a sebességváltó és a féltengely bírja a dízelmotor bikás erejét.
Közel egymilliós tétel lehet szennyezett gázolajat tankolni, ha az végigfutva tönkreteszi a nagynyomású szivattyút és a befecskendező fejeket. A dízel nagy előnye, hogy Bosch üzemanyag-ellátása van, aminek létezik itthon javítóbázisa.
Használt ufó-Civic-árak
Jelenleg érvényes magyar forgalmival és légkondicionálóval körülbelül 200 darab ufó-Honda Civic vár vevőre a Használtautó.hu adatbázisában. 1,6 millió forinttól kaphatók a legolcsóbbak, a Honda Civic használtautó-kínálat zöme 2,1-2,7 milliós tartományra koncentrálódik.
A 2009-es, modellátdolgozás utáni használt Honda Civicek ára 2-2,2 millió forintnál kezdődik az 1,4-es benzinesek és a dízelek esetében, az 1,8-as szívó benzinesek többe kerülnek. A keveset futott autók ára 3,3 millió Ft is lehet. Egy nyolcadik generációs, használt ufó-Civic megvásárlásával egyszerre lehet egyedi, de nagyon praktikus és megbízható használt autónk.
Alkatrészárak, Ft
Gyújtótrafó, 1,4-es benzines: 13 500-20 980
Gyújtótrafó, 1,8-as benzines: 18 900 (Era)
Kettős tömegű lendkerék a dízelhez: 373 960 (Sachs), 377 000 (Luk)
Kuplungszett, 1,8-as benzines: 97 700 (Japanparts)
Első féktárcsa, 1,8-as benzines: 6700-19 800
Első fékbetét, 1,8-as benzines: 8900-17 100
Utángyártott új alkatrészek. Forrás: Bárdi Autó webáruház
A csepeli Honda-bontóban lengéscsillapítók porvédő sapkáját keresik az autóhoz, az akadozó, majd a küzdelmet feladó külső kilincset illetve a megkopott könyöklőt, váltógombot és ajtókárpitot pótolják a tulajdonosok.