Aki a Vezesstől tanácsot kér használtautó-vásárlási ügyekben és 1,5, maximum kétmillió forintos összegben gondolkodik, többnyire eltökélt, hogy sem turbós benzinest, sem turbós dízelt nem szeretne. Ha valaki a potenciális javítási kiadásokat szeretné mérsékelni, valóban ésszerű lecövekelni a szívó benzineseknél. Méretben egy alsó középkategóriás, zömmel 4,1-4,4 méteres autó beválik mindenesként, rövid városi utakra és hosszabb távok megtételére is.
A használt kompakt autók legnagyobb részénél adja magát egymás alternatívájaként az 1,4 és az 1,6 literes benzines motor. Egyes esetekben a kisebbik motor lehet 1,3 literes, mint az Aurisok egy részében vagy a Mazda 323-ban, de van példa 1,5-1,8 párosításra is, például a második generációs Nissan Almerában és 2008 utáni Mitsubishi Lancerben. A III-as Mégane-ban és a Chevrolet Cruze-ban az alapverzió is 1,6-os, de az 1.4-1.6 párosítás az uralkodó. Cikkünkkel azoknak próbálunk tanácsot adni, akik az alsó középkategória belépőmotorja és eggyel erősebb verziója közül választanak használt autót.
Adó, átírás, eredetvizsga
Hazánkban a járművek károsanyag-kibocsátása nem játszik szerepet a magánautók adóztatásában, a motor teljesítménye és a kocsi kora a meghatározó. Autóbuszokra, teherautókra, pótkocsikra továbbra is súlyadó van, amit a jármű tömege alapján kell fizetni, ám a személyautók jó ideje teljesítményük szerint adóznak. A törvény alapján az alábbi gépjárműadó kivetését rendeli el a települési önkormányzat:
– a gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 345 Ft/kilowatt,
– gyártási évet követő 4-7. naptári évben 300 Ft/kilowatt,
– a gyártási évet követő 8-11. naptári évben 230 Ft/kilowatt,
– a gyártási évet követő 12-15. naptári évben 185 Ft/kilowatt,
– a gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 140 Ft/kilowatt.
A fotókon látható autók esetében a bordó Focus 1.4 éves adója 12×185 Ft, azaz 10 915, a 100 lóerősre 13 690 Ft. Ez aligha oszt vagy szoroz, de fiatalabb autóknál és az egyes motorváltozatok közötti nagyobb teljesítménykülönbség esetén ez többet nyomhat a latba, mint itt. Például a 2011-es Auris 1,33 (99 LE) és az Auris 1,6 (132 LE) esetében 21 900 a gyengébbik, 29 100 Ft az adótétel az erősebb motorra. Ám öt év alatt ez még mindig csak 36 000 Ft eltérés.
Az átírási költség vagy vagyonszerzési illeték az autók korától és teljesítményétől függő összeg. Sávosan változik, a négy teljesítményosztályból és a három-három korcsoportból fakadóan összesen 12 díjkategória adódik, a teher minimum 300 és maximum 850 Ft kilowattonként. Az autók kW-ban megadott teljesítményét a forgalmi engedélyben találni. 2006-os Focusok estében a vagyonszerzési illeték 26 550 az 1,4 és 33 300 Ft az 1,6 literesre, mert itt mindkét motor az 56-109 lóerős, 40-80 kW-os sávba esik. Egy 2011-es Auris 1,4 esetében 40 150 Ft az átírás díja, míg 1,6-os motorral 63 700, mert utóbbi a 97 kW/132 lóerő miatt a magasabb osztályba tartozik.
Az eredetiségvizsgálat árában fixen 1500 Ft a különbség. 1400 köbcentis motorig 17 000 forintért végzik ezt a vizsgálatot, 1401 és 2000 cm3 között 18 500 Ft a díj, 2001 köbcentiméteres hengerűrtartalomtól kereken 20 000 forintot kell az eredetvizsgálóknál hagyni.
Fogyasztás
Többet számít a fogyasztás, illetve számíthat, ha van számottevő különbség. Ha a Spritmonitor.de adataiból indulunk ki, minden esetben beéri kevesebb benzinnel az 1,4-es, ám az eltérések nem nagyok. 11 párosításból az öblösebb motor többletfogyasztása a Peugeot 308 esetében a legnagyobb 0,73 literrel százon. Többnyire csak 3-5 deci az eltérés. A jelenlegi benzinárakkal az 1,4-es ufó-Civicet vagy Mazda3-at választva, 50 000 kilométerre vetítve 54 000 forinttal kevesebbet hagyunk ott a benzinkúton.
Az alábbi adatok vegyes forgalomra vonatkozó átlagfogyasztási értékek. Csak városban járva nagyobb lehet a különbség a kisebb motorváltozat javára. Árnyalja a dolgot, hogy a kisebb hengerűrtartalmú, szerényebb teljesítményű motor akkor fog biztosan kevesebbet fogyasztani, ha a vezető megelégszik visszafogottabb sebességgel. Budapest sík területein, a külső kerületekben gurulva a bordó Focus 1,4 nagy valószínűséggel kevesebbet enne a kékesszürke 1,6-osnál. Mátrai országúton a padlógázzal űzött 1,4-es nem biztos, hogy takarékosabb lesz a nagyobb tartalékokkal dolgozó 1,6 literesnél. Ugyanez igaz nyaraláskor, a telerámolt autóra.
Ford Focus II 1,4 (80 LE): 7,74 l/100 km; 1,6 (100 LE) 7,83 l/100 km
Kia Cee’d ED 1,4 (109 LE) 7,74 l/100 km; 1,6 (126 LE) 7,82 l/100 km
Mazda3 BK 1,4 (84 LE): 7,82 l/100 km; 1,6 (105 LE): 8,02 l/100 km
Opel Astra G 1,4 (90 LE) 7,28 l/100 km; 1,6 (100 LE) 7,46 l/100 km
Opel Astra H 1,4 (87-90 LE): 6,9 l/100 km; 1,6 Twinport (105/115 LE) 7,4 l/100 km
Peugeot 308 1,4 VTi (95 LE): 7,01 l/100 km; 1,6 VTi (120 LE): 7,74 l/100 km
Toyota Auris 1,4 VVTi (97 LE): 7,51 l/100 km; 1,6 Dual VVTi (124 LE): 7,92/
Toyota Auris 1,33 VVTi (99 LE): 6,77 l/100 km; 1,6 Valvematic (132 LE) 7,45 l/100 km
Toyota Corolla E12 1,4 (97 LE): 7,09 l/100 km; 1,6 (110 LE) 7,38 l/100 km
Volkswagen Golf V 1,4 16V (75/80 LE): 7,31 l/100 km; 1,6 8V (102 LE): 7,86 l/100 km
Vezetés, milyen az élet velük?
Mielőtt bárki rávágja, hogy én úgysem száguldozom, elég lesz a kisebbik motor, menjen egy kört mindkettővel! Nem mindegy, miről kell lemondani és mekkora benzinár-különbség fejében. A Cee’d két motorja közül kerekítve egy deciliterrel, 100 kilométeren kb. 35 forint ára benzinnel fogyaszt kevesebbet a gyengébbik, amely a koreai autóban nemcsak gyámoltalan a jó erőben lévő 1,6-oshoz képest, de a nagyon rövid váltó-áttételezés miatt rémesen hangos is autópályán. Kiütéssel győz az ezerhatos, akárcsak a hetedik generációs Civicnél, de itt az 1,4-es sem rossz autó, csak sokkal kevésbé jó.
Ha nem városi forgalomra kell az autó, akkor hasonló a helyzet az Auris és a 2002-2007 közötti Toyota Corolla esetében. Az 1,6-os motorok az alapverzióhoz képest szinte sportos menetteljesítményekkel kényeztetik a vezetőt. Corollából és Aurisból csak akkor vennék 1,4-est, ha kizárólag városi forgalomban fut az autó, ott jelentős a kisebbik motor megtakarítási potenciálja.
A fotókon szereplő használt Ford Focusokat kipróbálva élhető volt a 80 lóerős motor. Városban autózni, főleg emelkedők nélküli területen, elegendő az 1,4-es is a C307 kódú modellgenerációban. Jónak nem jó, de megfelelő, és ennél többet nem szabad elvárni az 1,25-1,3 tonnás autókban.
A 100 lóerőssel könnyebb elindulni, jobban harap, sokkal élvezetesebb vele a kiugróan jó fotóművű és kormányzású autó, szebben telik vele az élet, de Budapesten belül mozogva 8 helyett 9,5-10 litert fogyaszt, ami már észrevehető különbség, szemben a vegyes nagyátlag jelentéktelen eltérésével.
1,4 literes H Astrát országúton vezettem legutóbb, Kalfer nicknevű kedves törzsolvasónk adta kölcsön a saját ötajtósát, hogy felfrissítsem a 2004-es teszt emlékeit. A H Astrák nyúlós, gázra lustán reagáló egy-hatosához képest nem nagy visszalépés a kisebbik motor, ezért ha valaki ebből talál jobb állapotút azonos összegért, vegye meg bátran. A hosszabb tengelytávú és valamivel nehezebb kombit viszont, pláne LPG autógáz-üzemre, csak az 1,6 Twinporttal vásárolnám meg.
A cikk kapcsán elkértem egy Opel Astra G-t az 1,6-os Ecotec-motorral, amely parádésan száguld a maga nemében abszolút jónak mondható, LPG-vel megénekelt 90 lóerőshöz képest. Minden lámpától eljőve érezni, hogy akar menni, percenként 2000-es fordulatnál már van elég forgatónyomatéka. Az 1,1 tonnás autóhoz ideális, és a budai agglomerációból Zuglóba ingázva beérte 7 literrel százon. Ami ellene szól, az az 1,4 literesnél erősebb olajfogyasztási hajlam, de sajnos a valós olajfogyasztás az az adat, amin a használt G Astrák esetében is könnyen megbicsaklik az eladók igazmondása.
Alkatrészárak
Technikájukat tekintve az 1,4 és az 1,6 literes benzines szívómotorok a kortárs autókban nagyon hasonló konstrukciók, mivel az autógyártók igyekeznek minél kevesebb egyedi megoldással növelni költségeiket. Az apróságnak tekinthető gyújtógyertyáktól a hajtó féltengelyekig nem kell jelentős árkülönbségtől tartania annak, aki a nagyobb teljesítményű motort választja. Ezen a szinten a féktárcsák méretében és árában sincs döntő különbség. Mivel a kerékméret nemcsak motor-, de felszereltségfüggő is lehet, a gumiköltségben sem meghatározóak az eltérések.
Melyik legyen?
Aki kizárja a keresésből a dízelváltozatokat, nem ülne bele bármilyen színű autóba és ragaszkodik a ferdehátú, a kombi vagy a négyajtós limuzin karosszéria egyikéhez, esetleg felszereltségben vannak fix elvárásai, az elsőre bőségesnek tűnő kínálat dacára igen kevés kompakt autó közül választhat a hazai piacon.
Általánosságban elmondható, hogy akinek az autó csak közlekedési eszköz, sík úton jár, többnyire rövid távokat tesz meg vele vagy autópályán 120-130-cal suhan, beérheti az 1,4-es alapverziókkal. Akinek viszont az autózás nemcsak helyváltoztatás, sokat mozog országúton, esetleg vontat vagy csak szeret vezetni, ne mondjon le az 1,6 literes motorról! Csekély többletköltséggel lehet érezhetően jobb autója. Ti hogy döntöttetek hasonló helyzetben? Várjuk a hozzászólásokat!