Szolgálati közlemény! Új szakemberrel bővült a Vezess szakértői csapata. Varga Tibor, az autovizsgalat.hu vezetője főállásban a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek, a Vezessen pedig használtautó-vásárláshoz ad tanácsokat. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át. Az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Varga Tibor, erejéhez mérten, szakértői rovatunkban is válaszol használt autókkal kapcsolatos kérdéseitekre.
Zsolt Opel Zafira B-t szeretett volna venni. Azt gondolta, egyszerű dolga lesz: csak felmegy a netre, kiválaszt pár autót, kevés kilométerrel, szép állapotban, megnézi őket és a legszebbet megveszi. Tévedett! Miután szembesült vele, hogy az összes hirdetésben gyönyörű állapot, kevés kilométer, sérülésmentes karosszéria, költségmentes állapot szerepel, gyanút fogott és felhívott, hogy a segítségemet kérje. A történet végére én is öregedtem pár évet.
Az első kiszemelt autó Miskolcon volt, kereskedésben. Csak 1,8 literes, benzines Zafira jöhetett számításba 2008-2012 évjárat között, jó állapotban, lehetőleg kevés kilométerrel. Zsolttal pár e-mail-váltás és telefonbeszélgetés után először itt találkoztam volna személyesen. Sajnos azonban közbejött neki valami és nem tudott elutazni Budapestről. Megkért, hogy a távollétében vizsgáljam át az autót és az eredményről számoljak be telefonon, illetve a vizsgálati dokumentumokat és fényképeket küldjem el neki e-mailben. Amennyiben az Opel valóban jó állapotban van, természetesen egy másik időpontban elutazik Miskolcra és megvásárolja az autót.
Opel Zafira B (2005-2014)
Az Opel 1999-ben dobta piacra első hétszemélyes kompakt egyterűjét Opel Zafira néven. A rövid idő alatt rendkívül népszerűvé váló családi autó második generációja 2005-ben jelent meg.
Mechanikai alapjait az akkor szintén új Astra H-val közösen fejlesztették ki. A 4,47 méter hosszú, 2,7 méter tengelytávú egyterű a mai napig rendkívül népszerű a magyar használtautó-piacon. A hétüléses két hátsó ülése inkább gyerekeknek kényelmes. A 140 literes csomagtér a hátsó ülés padlóba süllyesztése után 645 literre bővíthető. Ha a középső sort is összecsukjuk, 1820 literes raktér áll a rendelkezésünkre. A legkisebb, 1,6 literes 115 lóerős benzines motor nem mozgatja dinamikusan a több mint másfél tonnás karosszériát és nagyon rövid váltóáttételezése miatt ez a motor igen hangos is. Az 1,8 és a 2,2 literes szívó benzinmotorok már élvezhető autózást biztosítanak. Akinek ez sem elég, válassza a 2.0 (200 lóerő), vagy OPC verzióban (241 lóerő) turbós benzinest.
Turbódízelből 1,7 literes (110 vagy 125 lóerő) és 1,9 literes (100, 120, 150 lóerő) erőforrásokat találhatunk. Az 1,9 literesek inkább ajánlhatók, főleg a hengerenként kétszelepes, kisebb teljesítményű verziók, mint az Isuzu-eredetű 1,7 literes motorok. Második generációs használt Opel Zafirából 900 000 forinttól egészen 3,5 millió forintig rendkívül széles a választék. Sok az ex-taxi és a külföldről behozott, eladásra kikozmetikázott példány a piacon, ezért fokozott elővigyázatosság javasolt a megfelelő autó kiválasztásakor.
Miskolci bravúr, rozsdával
A kavicsos telepre érve barátságos úr fogadott. Kicsit túl barátságosnak is tűnt. Készségesen tájékoztatott, hogy az autó frissen jött Németországból, sérülésmentes, hibátlan és keveset futott. Vizsgálat előtt mindig megkérdezem, rádughatom-e a diagnosztikai műszert az autóra. Általában ennek nincs akadálya, de jelen esetben meg kellett kérdezni a főnököt telefonon, hogy szabad-e ilyet tennem. Elkértem a telefont és biztosítottam a gyanakvó cégtulajdonost, hogy gyári műszert használok, és becsszó nem akarok semmit elállítani a vizsgált autón. Tényleg én vagyok az első, aki gépet dug egy eladó autóra? Na mindegy… Végül vonakodva megengedte.
A festékréteg-vastagságmérő az autó minden elemén gyári értékeket mutatott. A remek kezdet után viszont jött a feketeleves. Az autó alját megvizsgálva döbbenetes kép tárult elém. Az alsó nyúlványok, a segédkeret és az alsó csavarok hihetetlen mértékben korrodáltak voltak. Nem akartam elhinni, hogy ez egy nyolc éves autó. Az elrohadt csavarokat maximum letörni, vagy levágni lehetne. A segédkeret anyaga masszív acél, de még ezt is több rétegnyi vastag rozsda borította. A pótkeréktartó vaskeret mintha egy öreg Moszkvicsról lett volna átépítve. Sajnos a Németországból és Ausztriából érkező autók alja a korukhoz képest el tud rohadni, de ez igazán extrém volt. Kívülről és felületesen átnézve rendkívül jó autó benyomást keltett, de alapos vizsgálat után látható volt az autó minden gyenge pontja.
A motortér következett. A nyúlványok végpontjai szintén nagyon rozsdásak voltak. A hűtőrendszer csöveinek bilincsei gyakorlatilag szét voltak rohadva. Pár helyen már szivárgott is a hűtőfolyadék. A szelepfedél olajbetöltő sapkáját letekerve láttam, hogy a motorban rengeteg olajsár volt. Ez három okra vezethető vissza:
1.) Az autót legtöbbször rövid, városi utakra használták, ezért nem volt ideje a motorolajban lévő, a levegőből származó vízpárának elpárologni és ez rontotta az olaj minőségét. Ebben az esetben célszerű az olajat a gyárilag előírtnál jóval sűrűbben cserélni.
2.) Nem, vagy ritkán cseréltek motorolajat.
3.) Nem megfelelő minőségű olajat használtak (esetleg ezek kombinációja).
Az olajsár a motor egyik legádázabb ellensége. Az érszűkülethez hasonlóan lerakódik az olajfuratok falán és szűkíti a keresztmetszetet. Ha leválik egy darab, eltömítheti az olajfuratot és kenés hiányában a motor kileheli lelkét. A motorolaj-rendszertisztító adalékok sokszor csak felgyorsítják a folyamatot, mert elősegítik az odatapadt olajsár leválását a felületekről. Műszaki szívinfarktus. Ez a motor még hibamentesen és egyenletesen járt, de a katasztrófa csak idő kérdése.
Szívedbe lopja magát ez a használtautó-kereskedő
Megérkezett az autókereskedés tulajdonosa. Barátságtalan hangon kérdezte, hogy mit csinálok és miért nincs itt a vevő? Nem értve a hangnemet elmagyaráztam neki, hogy munkám használt autókat átvizsgálni és a vevő – budapesti lévén – engem bízott meg, hogy az általa kiválasztott autót átvizsgáljam, amiről a kereskedéssel előzetesen egyeztetett. A válaszon megdöbbentem:
– Mekkora hülyeség ez az átvizsgálás! Te csak kötözködni jöttél ide! Különben is utálom az összes pesti nagyképű vásárlót. Azt hiszik, hogy idejönnek vidékre és új autót kapnak. Ideküld téged, te meg fotózgatod, meg méregeted itt az autót. Az autószerelők is csak belekötnek mindenbe. Legközelebb be sem engedem őket! – mondta a kereskedőnek nem nevezhető cégtulaj. Próbáltam megőrizni híres humorérzékemet és nyugodtan megkérdeztem:
– Miért fontos, hogy a vevő melyik városból érkezik és miért okoz problémát az átvizsgálás? Kétmillió forintért hogy kellene autót vásárolni ön szerint? Elég annyi, hogy szép szürke az autó és ki van takarítva? – Erre nem szólt semmit, hát folytattam:
– Az ügyfelem nem új autót keres, de ezért a vételárért elvárható, hogy egy nyolc éves autó alja ne legyen úgy szétrohadva, mintha a Titanic bálterméből emelték volna ki múlt héten. Ilyen szintű korróziót ennyi idős autón még nem láttam, vagyis egyszer egy Mazda 6-ost, de az egy másik történet – mondtam. Mindez nem hatotta meg az embert.
– Na, csukd össze a laptopod, szedd össze a cuccaid és ne vizsgálgass itt tovább…
Nem vitatkoztam tovább. Összepakoltam és továbbálltam. A kereskedő „vevőbarát” hozzáállása és „korrektsége” nem engem minősít. Felhívtam Zsoltot, elmondtam, mit tapasztaltam. Fél percig nem kapott levegőt, aztán ő is levonta a következtetést.
– Belefér, hogy még egy Zafirát megnézz nekem Pesten is? – kérdezte.
– Persze, hogy bele. Budapesten ráadásul nincs kiszállási díj sem! – feleltem, aminek nagyon megörült.
Meglepetés Pesten
A kiszemelt autót egy fővárosi márkakereskedésben árulták. A hirdetésben szereplő adatok lenyűgözőek voltak, ahogy a fényképek is: Magyarországon újonnan forgalomba helyezett, végig márkakereskedésben szervizelt, sérülésmentes, valós 129 000 kilométerrel, egy gazdával, elektronikus szervizkönyvvel… Ígéretesen hangzott.
Másnap a márkakereskedésbe érkezve elfoglalt úr fogadott. Kezembe nyomta a kulcsokat, mert ő most siet, nem ér rá kijönni az autóhoz, de nyugodtan nézzem át. Az autó első ránézésre valóban szép állapotban volt.
Először pár ragasztómaradvány tűnt fel, mint amikor letépnek egy matricát és a felületen némi ragasztó ott marad. Ennek később még jelentősége lesz. Körbemérve a fényezést meglepve tapasztaltam, hogy a tető és a gépháztető kivételével minden elem festve volt! Igaz, jó minőségben és a nyúlványok épek voltak, de a hirdetésben sérülésmentes autót hirdettek.
A motortér rendben volt. Frissen lemosva, szilikonozva, ahogy általában egy kereskedésben. Az olajbetöltő nyíláson benézve olajsárnak nyoma sem volt. Látszott, hogy ez a motor mindig megkapta a megfelelő gondoskodást. Az utastérbe benézve azonban rögtön feltűnt, hogy a hirdetés messze áll a valóságtól. A műszerfalat több helyen megfúrták, a vezető oldali ajtókárpiton tépőzár volt felragasztva. Azonnal egyértelművé vált, hogy miért vannak ragasztónyomok a karosszérián. Ez az autó taxi volt!
Megkerestem a használtautó-részleg vezetőjét, aki most már nem tagadta a taxis múltat, de az újrafestést nem értette. Ők biztosan nem festették le az autót, pedig végig ők szervizelték. Ezt az elektronikus szervizkönyv is bizonyítja és ezért a kilométeróra állás is biztosan valós. Muszáj volt megkérdeznem:
– Arra a lehetőségre nem gondol, hogy valahol máshol festették újra a karosszériát, hogy ne tudjon róla a márkakereskedés és a kilométer-számlálót minden önöknél végzett szerviz előtt visszatekerték, hogy eladáskor ne látszódjon a gépben a csalás?
A kereskedés vezetője próbálta menteni a menthetőt:
– Mostanában a taxisok nem mennek olyan sokat mint régen…
– Az autó kilenc éves – mondtam. – Évi 14 000 kilométert a szomszédom felesége vezet, aki könyvelő. Egy taxis biztosan csődbe megy, ha csak ennyit vezet. A hirdetésből ezek az apró tények kimaradtak.
A kereskedő feladta. Csak annyit mondott, hogy ez van. Ez az autó ilyen.
Nem volt értelme tovább folytatni a beszélgetést. Elköszöntem, majd csalódottan hívtam az ügyfelemet. E-mailben átküldtem neki az autóról készült fotókat és az állapotfelmérő lapot, hogy ő is lássa a különbséget a hirdetés és a valóság között.
Fordulat egy közösségi oldalon
Pár nap múlva találtunk Zsoltnak egy jó állapotú Zafirát az egyik közösségi oldalon, ami átvizsgálva valóban jó állapotúnak bizonyult és a kilométer-számlálót sem tekerték. Igaz, 209 000 kilométert mutatott, ami reális egy közel tíz éves autóban. Ismét bebizonyosodott, hogy sokszor mennyire távol állnak a hirdetésben szereplő adatok a valóságtól.
Opel Zafira B 1,6 benzin – néhány kopóalkatrész ára:
Első fékbetét (Textar) 14 783,-
Hátsó fékbetét (Textar) 12 746,-
Első féktárcsa (Textar) 18 259,-
Hátsó féktárcsa (Textar) 11 538,-
Vezérműszíjkészlet (Ina) 41 989,-
Vízpumpa (Dolz) 14 469,-
Támasztógömbfej (Frap; Febi) 3 110, 5 437,-
Kuplungszett (Sachs), 60 757,-