Röviden – Használt Suzuki Splash
Mi ez? Esztergomban gyártott, 2008 és 2014 között forgalmazott kisautó ötajtós karosszériával. A szögletes Wagon R+ utóda.
Melyik motorral? Mindkét benzines jó, de az 1,0 inkább városba, az 1,2 literes benzines hosszabb távokra is. Átlagfogyasztásuk 5,9 illetve 6,4 l/100 km.
Mennyibe kerül?
Még tízévesen is 1-1,2 millió forintba kerül, a modellfrissítés utáni autók ára kétmillió Ft fölé kúszhat.
Mi van helyette? Mérete alapján, városi autóként Peugeot 1007 és Renault Modus. Megbízhatósága szerint inkább Honda Jazz, FIAT Panda és a testvérmodell, az Opel Agila.

Szebb és csobb, mondta róla a ritka szellemes reklámszlogen, mert a Splash jelentése csobbanás, fröccsenés. Az autó a Suzuki újjászületésének időszakára esik, amikor kidugták az orrukat kis kuckójukból és észlelték, hogy vagy nekiállnak sokkal vonzóbb autókat gyártani, vagy bedarálják a céget az iparág farkastörvényei. A Suzuki az előző évtized közepétől elkezdett lényegesen jobb autókkal felzárkózni a világ autógyártásához. A 2005-től értékesített vasaló-Swift, a 2006-ban bemutatott SX4 és a 2007 őszén leleplezett Splash a kisautó-kínálat alapos megújulását hozta. Újonnan nem sok kelt el belőle, mert modellciklusa zömmel a magyar újautó-piacot megrendítő gazdasági válságra esett, de használtan sok érv szól a vidám és megbízható mikroegyterű mellett.

Modelltörténet

2007 második felében a Suzuki Wagon R+ utódaként kezdődött a Splash gyártása Esztergomban, az Opel Agilával együtt. Ezúttal a testvérmodell három- és négyhengeres benzines motorja is a Suzukitól érkezett, míg az első Opel Agila egyliteres és ezerkettes motorját az Opel adta a C Corsából. Szemből a Suzuki erősen eltér az Agilától, előbbi hűtőnyílása az Audikéra emlékeztet. Hátulról az Agila és a Splash között a legfeltűnőbb különbség a rendszám elhelyezése: az Opel a lökhárítóban hordja, a Suzuki meg a csomagtérajtón.

1,5 millió Ft alatt is van megbízható használt autó 1

2011-ben eltűnt a Suzuki Splash-ből a dízelváltozat. Ennek valószínű oka, hogy nem volt érdemes átállítani az Euro 5 károsanyag-kibocsátási normára, ami kikényszerítette volna az áremelést a szilárdrészecske-szűrő bevezetése miatt.

2013-ban egy furcsán későre időzített modellfrissítéssel túlméretes hűtőnyílást kapott az autó, új fizimiskájával hat centiméterrel hosszabbá is vált az eredetileg 3715 mm hosszú, 1680 mm széles és 1590 mm magas autó. 2014-ben a Splash kifutott, az esztergomi üzemben a Vitara foglalta el a helyét, a Suzuki-márkakereskedésekben pedig Celerio igyekezett pótolni, viszonylag magas első ülésekkel.

Milyen élni vele?

Magas az ülés, a ki-beszállás kényelmes. A vastag első tetőoszlop ferdén előre sokat elvesz az egyébként jó kilátásból. Belül van elég szövetkárpit és égő jut az alaphelyzetben kicsi, de jól bővíthető csomagtartóba is. A hátsó üléstámla jellemzően osztott, sajnos a kalaptartó ugyanolyan szerencsétlen, mint a Swiftben: könnyű felhajtva felejteni, amivel megszűnik a kilátás a hátsó szélvédőn.

1,5 millió Ft alatt is van megbízható használt autó 21

Idős embereknek jól beválik az autó a magas üléshelyzettel, a derékfájósoknak is egyszerű ki- és beszállással

Erősen lekopasztott GA szerencsére nem volt, az alapverzió a GC. A jól felszerelt GLX szint felett a GS csúcsmodell menetstabilizáló elektronikát, ülésfűtést, 15 colos alufelnit és első ködlámpát nyújt többletként. Bár a Suzuki Splash 2014-ig piacon volt, a Suzuki nem rakott a kései modellekbe sem USB-csatlakozót és a telefonról Bluetooth-kapcsolattal küldött zenét még az 1,2 GS csúcsmodell sem tudta lejátszani.

Városba ideális autó a meredek hátfalú, fordulékony Suzuki Splash. Parkolásnál a mélyre lenyúló lökhárítóra kell figyelni, hogy a járda peremén vagy kocsifelhajtón ne érjen le a koptatócsík.

A két benzines motor közül az egyliteres szűken, de elég a legtöbb célra. Városi autónak és sík útra megfelel, ha nincs állandóan telepakolva. Tesztünkön 5,2 literes fogyasztással hajtottuk és legyőzte a kortárs Hyundai i10-est.

1,5 millió Ft alatt is van megbízható használt autó 22

Sokkal csinosabb autó lett az organikus hűtőszekrény-dizájnt követő Wagon R+ utóda. Életteli a 86 vagy 94 lóerős 1,2-es négyhengeres. Előbbi 12,3, utóbbi 12,0 mp alatt gyorsul álló helyzetből százig, végsebességük egyformán 175 kilométer óránként

Az 1,2-esek előnye a minimum GLX, időnként GS csúcsfelszereltség és a sokkal élénkebb viselkedés. A négyhengeres benzines 86 vagy 94 lóerős lehet, 114 vagy 118 Nm nyomatékkel. Az 1,2 literes benzines a 2010 utáni, AZG Swiftből származik. Jó erőben lévő, energikusan felpörgő szívómotor, amely erőtartalékaival az emberlakta településeket elhagyva is helytáll.

Ha már a motortól ilyen sok telik, nem ártott volna a kiskocsit szerencsésebb váltó-áttételezéssel alkalmasabbá tenni hosszabb utakra. Az ezerkettes Splash váltókiosztása alig hosszabb az ezresénél, így autópályán 130-nál 3800-at mutat a fordulatszámmérő és a motor szörnyen bőg. Ehhez a motorhoz négyfokozatú automatikus váltó is rendelhető volt, ami használtan a ritkánál is ritkább.

A Splash jó példa rá, miért nem érdemes dízelt venni ezekből az apró használt autókból. Az 1,3 DDiS fogyasztásbeli előnye a százon 4,9 literes átlaggal nincs arányban azzal a kockázattal, amit az üzemanyag-ellátó rendszer javítása vagy a kettős tömegű lendkerék cseréje jelenthet, pedig ehhez nem kiugróan drága a gyári alkatrész, ld. a cikk végén az összegeket. Maga az autó a csak 1248 köbcentis, de két vezérműtengelyes, 16 szelepes és négyhengeres dízelmotorral kellően fürge és igazán takarékos. A DDiS-t a FIAT licence alapján gyártotta a Suzuki Indiában, a motor eredetije a H Astrától a Lancia Musáig rengeteg autóban dolgozott, Rácz Tamás meg is írt egy 250 000 km-en túli Puntót.

Tesztjeink a Splashről

1,0 GC AC, 68 LE
1,2 GS, 86 LE
1,2 GS, 94 LE.
Suzuki Splash 1,2 a Chevrolet Spark 1,2 ellen.
Suzuki Splash 1,0 vs. Hyundai i10 1,1.

Közúti átlagfogyasztás

1,0 12V, 65/68 LE: 5,93 l/100 km
1,2 16V, 86/94 LE: 6,4 l/100 km Tesztünkön: 5,2-7,4 l/100 km
1,3 DDiS, 4,9 l/100 km

Hibalehetőségek, szerviztapasztalatok

Mindhárom motor láncos szelepvezérlésű, közülük a benzinesek jó erős vezérműláncával negyedmillió kilométer után sem szokott gond lenni. Benzines szívómotorral a Suzuki Splash ritka megbízható használt autó és a budaörsi Suzuki Világtól kapott összegek alapján az autó karbantartását is nyomott áron végzi a márkaszerviz-hálózat.

1,5 millió Ft alatt is van megbízható használt autó 23

Mindhárom motor láncos, a benzinesek vezérműláncával negyedmillió km felett sem szokott baj lenni

Legalább évente vagy 15 000 kilométerenként kell kötelező karbantartásra vinni, ami az olaj és az összes szűrő (motorolaj- lég- és utastéri szűrő) cseréjével jár. Csak városban, rövid utakon futó autóknál érdemes az olajat 10-12 000 kilométer után lecserélni. Motorolajból 10W30-as viszkozitásút ír elő a gyártó, három liter kell belőle és literára nem éri el a 3000 forintot. Az éves alapszerviz ára 40 000 Ft alatti a márkaszervizekben.

45 000 kilométer megtétele után jön el a váltóolaj cseréjének ideje. A 75W-80-as gyári kenőanyag literje nagyjából 4032 forintba kerül a megkérdezett márkaszervizben, 2,5 liter kell belőle. A Splash gyújtógyertyáit a hetedik szervizkor, 105 000 kilométer megtételekor kell lecserélni, a gyári alkatrész darabja kijön 3600 forintból.

A kötelező karbantartások közül a 90 ezer kilométeres és ennek minden egész többszöröse a nagyszerviz, amikor a segédberendezések ékszíját is cserélni kell. Ez a generátor és a légkondi-kompresszor ékszíját jelenti és a feladat munkaidő-igénye az olajcserével és a váltóolaj cseréjével együtt 2,9 óra, ami nagyjából 27 000 Ft munkadíj, plusz az alkatrészek. A két szíj ára nincs hatezer Ft.

1,5 millió Ft alatt is van megbízható használt autó 24

Sokat kibír az első futómű. Az alsó lengőkar ára 40 000 Ft oldalanként

Szemben az 1,3 literes Swiftek és az Ignisek súlyos váltóbajával, a Splashben ritka a sebességváltó meghibásodása, nincs baj a nyelestengely csapágyával.

Viszonylag sűrűn előjön viszont a blokkolásgátló hidraulikus egységének hibája, ami az SX4-et és az RS Swiftet is sújtotta. Az ABS-kockaként ismert komponens drága és létfontosságú fékalkatrész, amely sokkal tovább élne, ha az érintett tulajdonosok komolyan vennék a kétévenként vagy 30 000 kilométerenként esedékes fékfolyadékcserét. Motivációként az alkatrész új ára menetstabilizáló nélküli autókba 291 ezer, ESP-s autókba 515 ezer forint. Az ABS-kocka felújítása is 80-100 000 forintos kiadás.

Előfordulhat az ablaktörlő meghibásodása, amit bontóból érdemes pótolni, egyforma a Swiftével. Idővel elengedhet a légkondicionáló egy-egy alumíniumcsöve, ezek hegesztése vagy cseréje a megoldás. Nagy ritkán kell egy-egy új gyújtótrafó.

Nem törvényszerű, de a benzinesekben 180 ezer kilométer táján tönkremehet a katalizátor, ami nemcsak a kipufogógáz-tisztítás romló hatásfokában nyilvánul meg. A katalizátor szétolvadó, eltörő darabjai a kipufogógázok útjába kerülve fojtják a motort, a végén jártányi ereje is alig marad az autónak.

1,5 millió Ft alatt is van megbízható használt autó 25

Kortárs volt a 2004 utáni RS vagy vasaló Swift és a 2010 utáni AZG Swift is. A technika az inkább utóbbival rokon

Könnyű felismerni, mert az autó ereje a fordulatszám növelésével nem nő, inkább csökken és a motor tompán, agyonfojtott porszívóként búg. Ez azonban a végstádium, a zörgés és a motor rángatása is utalhat katalizátorhibára. Bontott katalizátort 50 000 Ft körül kapni, gyári újat 336 000 forintért.

Használt Suzuki Splash árak

Minden autóról a használtautó-piac mondja ki az ítéletet, az értékvesztés mindennél jobban mutatja, mire tartja a vásárlók zöme az adott márkát és a típust. Döntő értékmérő a használtautó-piacon a várható javítási, fenntartási költség is, ezért nem lehet egy öreg 7-es BMW-t az 1-esnél drágábban eladni.

Használtan a Suzuki Splash annyira erősen őrzi az értékét, hogy 1,1 millió forint alatt légkondis autót elvétve kapni még a 2008-asok közül is. Cikkünk írásakor mintegy 80 Suzuki Splash-ből áll a hazai használtautó-kínálat, nagyjából hatból egy közülük klímaberendezés nélküli autó.

1,5 millió Ft alatt is van megbízható használt autó 26

Vannak tiptop autók, pár tízezer kilométerrel és vannak a városi darálóban ütött-vágott Suzuki Splash-ek is a használtautó-kínálatban

Fapados autókat egymillió forinttól hirdetnek gazdáik, a légkondicionálóval ellátott modellek nem feltétlenül drágábbak, de 200-270 ezer kilométeres óraállással várnak vevőre. Örvendetesen erős a GLX felszereltség aránya és az 1,2 literes motorból is van pár az 1,3-1,6 millió Ft közötti ársávban. A kiugróan keveset futott autókat 2-2,3 millió forint körül hirdetik tulajdonosaik, pedig itt már nagyon közel van egy nullkilométeres Dacia Logan vagy Sandero.

Alkatrészárak

Motorolaj, 10W-30: 2 830 Ft/liter (3 liter szükséges)
Olajszűrő: 2 362 Ft
Olajleeresztő-csavar alátéte: 180 Ft
Levegőszűrő: 7838 Ft
Pollenszűrő: 7 515 Ft

Fékfolyadék: 1 968 Ft (csere kétévente vagy 30 000 kilométerenként)
Sebességváltó-olaj, 75W-80: 4 032 Ft/liter (2,5 liter szükséges, csere 45 000 kilométerenként)
Generátor ékszíj: 2850 Ft (csere 90 000 kilométerenként)
Klímakompresszor ékszíj: 3021 Ft (csere 90 000 kilométerenként)
Gyújtógyertya: 3 637 Ft/db (csere 105 000 kilométerenként)

Első alsó lengőkar: 39 845 Ft
Gyújtótrafó: 23 350 Ft/db
Katalizátor: 336 396 Ft
Hidraulikaegység (ABS-kocka) ESP-vel: 515 455 Ft, ESP nélkül: 291 038 Ft
ABS-kocka felújítás: kb. 80-100 000 Ft
Kettős tömegű lendkerék (csak DDiS dízel): 204 428 Ft
Üzemanyagszűrő (benzines motornál a szivattyúval egyben): 71 428 Ft

Suzuki Splash 1,0 esetében. Forrás: Suzuki Világ, Budaörs