Olvasónkban megérett az elhatározás, hogy kéne egy olyan használt autó, amiben nem érzik meg, ha bekapcsol a légkondicionáló kompresszora. Tudták, hogy ez nem csak a vásárláskor fog pénzükbe kerülni, de a saját életminőségük megérte nekik egy igazán jó autó felárát. A korábbi cikkünkben szereplő, übergazdaságos használt autójukat lecserélték egy sokkal kevésbé észszerű és sokkal erősebb használt autóra, lásd a keretest.
Nem kérdés, hogy az összesen 80 lóerős, 2006-os Focusból nagy élmény átülni egy modellfrissítés utáni 203 lóerős, 2013-as, extrákban tobzódó Mondeóba, de mennyire költséges a váltás? Mármint azon az 1,8 millió forinton kívül, ami a két autó vételára között volt. Fontos kérdés, hogy márkán belül váltva lesz-e ugrás a kopó- és egyéb alkatrészek árában, amiben a Bárdi Autó Zrt. szakembereitől kaptunk segítséget.
Fix költségek
Egy autónak akkor is vannak költségei, ha egy métert sem megy. 40 éves, 20 éve vezető férfi tulajdonossal, a főváros III. kerületében működő szerkesztőségünk címével és a bonus-malus szempontjából semleges A0 kategóriában számolva a Focus 1,4 kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása az egész évet befizetve 59 000, negyedéves díjakat átutalva 65 000 Ft. A Mondeo biztosítási díja négy részletben rendezve évi 105 000 forinttól megy felfelé, egész évre átutalva nagyjából 83 000 forinttól.
A gépjárműadó, amit a kocsi teljesítménye és kora alapján fizetünk a helyi önkormányzatnak, a 12 éves, 80 lóerős autóra évi 13 570 Ft, az öt éves és 203 lóerősre 44 700 forint a cikk írásakor. A tulaj a menőbb autó felelősségbiztosítására évi minimum 24 000, gépjárműadójára 31 000 forinttal költ többet évente, mint amikor még a Focusszal járt.
Cascót nem mindenki köt, de kihagyni súlyos óvatlanság, ezért itt is szerepeltetjük a díjakat, 10 százalékos vagy 50 000 forintos önrésszel. A turbós benzines Mondeóra a díjfizetés módjától függően évi 160-180 ezer forinttól mennek felfelé az ajánlatok, a Focusra ugyanez kijön 50 000 forintból. Önmagában a casco havonta mintegy 10 000 forint pluszkiadás.
Fogyasztás
Sokkal jelentősebb tételnek tippeltük a fogyasztáskülönbséget a kis teljesítményű, csekély hengerűrtartalmú és kézi váltós autóból egy sokkal erősebb és automata váltós modellbe átülve. A második generációs Focus 1,4 átlaga a Spritmonitoron 7,6 l/100 km. A 2,0 SCTi Mondeóból a maroknyi kézi váltósé 8,86, a sokkal népszerűbb duplakuplungos automatáké 9,69 l/100 kilométer. Átlaguk, amivel számolunk, 9,51 l/100 km.
Literenként 400 forintos benzinnel, évente 15 000 megtett kilométerrel és 1,9 literes fogyasztáskülönbséggel kalkulálva egy évre 114 000 forint a különbség, havonta 9500 forint. Nem tűnik drámainak ahhoz képest, ami a két autó között erőben, kényelemben, biztonságban, felszereltségben van.
Szerviz, karbantartás
Ami nincs, az nem is tud elromlani: ez a nem túl eredeti bölcsesség nagy jelentőséggel bír az egyszerű és a menő autó várható fenntartási költségeiben, alkatrészáraiban. Mindkét típus alkatrészeire igaz, hogy minőséget venni mindig a legolcsóbb. A szaktanácsadást is nyújtó alkatrész-forgalmazóktól beszerzett, bevált autóalkatrészek ár/érték aránya sokkal jobb, mint az ismeretlen forrásból származó, olcsó, de silány termékeké.
A Focus 1,4 és a turbós Mondeo alkatrészárait a létező legkényelmesebb módon lekérdeztük az arajanlat@bardiauto.hu címen és az alvázszámok alapján gyorsan megjöttek a válaszok. A két típus közötti konstrukciós különbségekből fakadó eltérések kijózanítóan hathatnak mindenkire, aki kellő pénzügyi tartalék nélkül váltana magasabb kaliberű használt autóra.
Váltás Focus II 1,4-ről 2013-as Mondeo 2,0 SCTi-re – Mit mond a tulajdonos?
Sokáig használtunk egy 2006-os Ford Focus 1,4-est, amely minden szempontból racionális és jó autó, de szerettünk volna fiatalítani, átülve egy jobb, a mai vezetési stílusnak és közlekedési morálnak jobban megfelelő kocsiba. A biztonsági szempontok rendkívül fontosak voltak az autócserében. A 120 000 kilométert futott Focust az első érdeklődő megvette 1,2 millió forintért, mi pedig kerestünk helyette valamilyen nagyobb és jóval erősebb benzinest. Köztük volt az E90-es BMW 325i, de nem találtunk megfelelőt. A kétliteres, turbós Mondeót egy Ford-szalon hirdette meg első tulajdonostól, pazar felszereltséggel, magyarországi forgalombahelyezéssel, ám 234 900 kilométeres futásteljesítménnyel.
Mérlegeltük az elkerülhetetlen és a peches esetben adódó költségeket, majd megvettük a négyajtós Mondeót hárommillió forintért. A duplakuplungos automata váltóban a kuplungok cseréjén már túl volt az autó és bízhattunk az autót eladó neves fővárosi márkaszerviz garanciális kötelezettségében, ahová az autó a kezdetektől fogva szervizbe járt.
Eddig körülbelül 8000 kilométert mentünk vele és minden tetszik benne, különösen az adaptív tempomat. Nagyon elégedettek vagyunk, az autó csendes, van benne erő, amit nem csak előzéskor lehet kihasználni. A vásárlás után a nyári és a téli kerékszettet is lecseréltük, a TPMS keréknyomás-érzékelőkkel együtt egy prémiummárkát választva körülbelül 220 illetve 240 ezer forintba került egy-egy gumigarnitúra a 17 colos felnikre.
A kézi váltós Focus 1,4 városban 8, városon kívül 6 liter körül fogyasztott százon. A 80 helyett 203 lóerős és automatikus váltós Mondeo Budapesten 12-13 litert eszik, autópályán és országúton, ahol 90 százalékban használjuk, nagyjából 8 litert fogyaszt. Igazán sok örömünk van az autóban, egy pillanatig nem bánjuk, hogy feljebb léptünk.
Nem a kopóalkatrészek ára a döntő
Egymással összehasonlítható minőségű utángyártott termékek esetében a két típus kopóalkatrészei között nincs égbekiáltó árkülönbség. A Mondeóhoz a vízszivattyú és az üzemanyagpumpa kerül kevesebbe, míg a gyújtótrafója drágább. A Focusban egy gyújtótrafó szolgálja ki az összes hengert, a Mondeo gyújtótekercse hengerenkénti. Itt a Focus tulaja van előnyben anyagilag, hiszen ehhez az autóhoz egy, négy hengert kiszolgáló gyújtótrafó 13 000 forint, míg a Mondeónál egy hengerhez való kerül 20 900 forintba.
A kopóalkatrészek közül a Focus első féktárcsája a Juratektől 10 989, Brembo-gyártmányként 21 899 forintért kapható. A Mondeóra való első féktárcsák ára ugyanezektől a márkáktól 17 838 illetve 26 989 Ft. A pollenszűrő gyakorlatilag egy árban van a kettőhöz, a Focusé 3304-6989 Ft között szór, a Mondeo pollenszűrőit 3457 és 7705 forint közötti áron listázta a Bárdi Autó webáruháza a cikk írásakor.
Konstrukciós különbség a két motor között a Focus 1,4 szíjas és a kétliteres turbós, benzines Mondeo láncos szelepvezérlése. A Focusban 10 évente vagy 200 000 kilométerenként kell vezérlést cserélni, ami nem nagy tétel. A vezérléskészlet kerekítve 23 000 Ft, a vízszivattyú ára, amit egyszerre érdemes cserélni, 16 700 Ft. Mivel ez nem TSI vagy N-es motorkódú BMW, a Mondeónak ritkán van láncproblémája, de az árát lekértük: 60 000 forint a vezérműlánckészlet, ha mégis kellene.
A turbófeltöltő élettartama nagyjából 100 és 300 ezer km is lehet az olaj csereintervallumától és minőségétől illetve a vezető gondosságától függően. Ha hagyja leállítás előtt alapjáraton lecsengeni és kicsit kihűlni a feltöltőt, akkor sokáig működik. Felújítása kb. 100-150 ezer forintos tétel, ami a szívó benzines, turbó nélküli Focus 1,4-ben nem fordul elő.
De a turbós, benzines Mondeo rendszeresen cserélendő alkatrészeinek felára nem vágja földhöz azokat az embereket, akik tankolni képesek az autót. Amivel viszont számolni kell, hogy a 6DCT450 kódú Getrag-duplakuplungos váltó többféle javítással is kivehet félmillió forintot a tulajdonos zsebéből, legyen az kuplungcsere vagy a váltóvezérlés hibája. A váltóvezérlés mintegy 520 000 forintos mechatronikaegységéből csak gyári van, utángyártott alkatrésszel nem pótolható.
Mechatronika, duplakuplung, lendkerék
Nem árt tudni továbbá, hogy a kétliteres, SCTi Mondeóban kézi váltóval van kettős tömegű lendkerék, míg az automatában nincs. Azért nincs, mert a PowerShift-váltóban, a kettős kuplung súlya miatt a tengelykapcsoló nélkülözhetővé teszi a kettős tömegű lendkereket, ami a manuális verzióhoz 181 000 forintba kerülne. A kettős tömegű lendítőkerék hiánya lényeges konstrukciós előny a Volkswagen-konszern DSG-váltóival szemben, amiben van kettős tömegű lendkerék.
Inkább előbb, mint utóbb a PowerShiftnek hívott duplakuplungos automata váltóban is elkopnak a kuplungtárcsák, amiből kettő van, nem egy, mint a manuális váltós modellekben vagy a korábbi ötgangos Focusban. Gyári felújított alkatrésszel ez 450 000 forintos tétel, a Focus 1,4-eshez a kuplungtárcsa, a kuplungszerkezet és a kinyomócsapágy összesen fáj 99 000 forintba.
A Mondeo olajos kuplungos automatája ezen felül rendszeres olajcserét igényel. Könnyű lesz megjegyezni, mert 60 000 kilométerenként munkadíjjal együtt körülbelül 60 000 forintba kerül a hat liter kenőanyag és az olajszűrő kicserélése. Ezen spórolni igazi öngól, mert az olajcserék elhanyagolása a kuplungoknak árt, amelyek ára körülbelül 450 000 forint gyári felújítottban.
Hosszú video a kemény magnak a DCT450-es Getrag-váltóról, ami többek között a benzines és dízel Mondeóban, a Kugában és számos Volvóban is van
Nagyon fontos, hogy Alfától a Volvóig bármilyen DSG-típusú váltó is van a kocsiban, emelkedőn elinduláskor a vezető fékkel rögzítse a kocsit és ne engedje hátrébb gurulni, hogy a fék tartsa meg az autót a kuplungok még erősebb igénybevétele helyett! A másik, amit utálnak és gyors kopással torolnak meg ezek a szerkezetek, az araszolás csúsztatott kuplunggal. Emiatt dugóban érdemes egyben hosszabb szakaszokat megtenni, amikor zárhat a tengelykapcsoló és nem csúsztatni kell a kuplungot, mint métereket haladva előre.
A Ford (helyesebben a Getrag) PowerShift-automatája a Focus-Mondeo csere legaggasztóbb pontja. Az olajcsere-periódus betartására különösen érzékeny 6DCT450-est a cikk kapcsán megkérdezett márkaszervizek szakemberei inkább kerülnék a kockázatok miatt. Ez felértékeli a maroknyi kézi váltós Mondeót 2,0 SCTi-t, amelyekben a kettes tömegű lendkerék eleve tovább működik, mint a jobban rázkódó dízelekben.
Erős, elsőkerék-hajtású autókban 200 000 kilométer feletti futásteljesítménnyel mindenképp számolni kell a hajtó féltengelyek elhasználódásával, típustól függően a komplett féltengely vagy csak a külső csukló cseréjével. Ez a kiadás a 240 000 kilométer feletti turbós Mondeóval valószínű a közeljövőben, szemben a nem egészen feleakkora nyomatékú és feleannyi kilométert futott 1,4-es Ford Focusszal. Az új és a gyári felújított féltengelyek ára között 17-25 ezer Ft az árkülönbség, tehát mintegy 110 000 forintért a Mondeóé nem kiugróan drágább, a Focusé 85 000 Ft lenne. Felújított külső féltengelycsuklót 65, illetve 83 ezer forintért kínálnak a márkaszervizek a belépő Focushoz, illetve a csúcs Mondeóhoz.
A Mondeóra a gumiköltség is merőben más tétel, mivel nagyobb súlya, nyomatékosabb motorja sokkal jobban igénybe veszi a gumiabroncsokat és az eddigi Focus 15-16-osa helyett 16-19 colos kereke van. Olvasónknak 17-es méretben majdnem félmillió forintba került az új téli és a nyári gumigarnitúra, ami a Focusra kijött volna 200 000 forint alatt.
Meglépjem vagy ne?
Egy biztonságosabb, kényelmesebb, gazdagabban felszerelt, gyorsabb autó minden nap örömöt okoz annak, aki józanul felmért anyagi keretei között lép vele feljebb. Ám a meglévőnél sokkal fejlettebb és újabb autó megvásárlását csak azoknak merjük jó szívvel javasolni, akik az autó vételárával közel sem merítik ki a költségkeretüket és a nagyobb összegű javítások nem sorscsapásként sújtják őket.
Aki annak tudatában vesz meg egy használt autót új árának töredékéért, hogy egyes szervizmunkák elvihetnek félmillió forintot, azt nem éri fájdalmas meglepetés, ha egy hiba javításáért mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. Szerencsére a felsorolt hibalehetőségek és szervizmunkák nem mindegyike jelentkezik törvényszerűen, a turbófeltöltős, benzines Mondeóban adódó örömök viszont minden kilométeren meghatározóak. Ti belevágnátok?
Alkatrészárak, Ft
Focus 1,4 16V, 2006 | Mondeo 2,0 SCTi PowerShift, 2013 | |
Első féktárcsa (Juratek és Brembo) | 10 989/21 899 | 17 838/26 989 |
Gyújtótrafó | 12 989 (ERA, az összes hengerhez) | 20 930 (Bosch, hengerenkénti) |
Hűtőfolyadék-szivattyú (Dolz) | 16 688 | 15 330 |
Pollenszűrő (különböző márkák) | 3304-6989 | 3457-7705 |
Vezérlés | 22 989 (Dayco vezérműszjkészlet) | 59 995 Ft (gyári vezérműlánckészlet) |
Kuplungtárcsa | 60 690 (Sachs, tárcsa és szerkezet) | 450 069 (gyári felújított kettős kuplung) |
Kuplung kinyomócsapágy | 38 378 (Fte-Textar) | nincs |
Kettős tömegű lendkerék | nincs | nincs; kézi váltóval a gyári 181 418 Ft |
Üzemanyag-szivattyú | 47 775 (Bárdi Autó) | 133 052 (gyári) |
Forrás: Bárdi Autó-webáruház
Szavazás