Bár a rendőrségi statisztikákban műszaki hiba miatt bekövetkező balesetek is könnyen a sebesség nem megfelelő megválasztása kategóriában landolhatnak, ez ne tévesszen meg senkit! Abban a veszélyes üzemben, amit az autózás jelent, létfontosságú az autó jó műszaki állapota. Ezen belül meghatározó a fékek működése, különösen az előttünk álló ősszel és télen. Mert idén is vége lett a nyárnak, nincs már világos kora hajnaltól este fél kilencig, romlanak a látási viszonyok, egyre több lesz a csapadék.
Kopott fékek: egyértelmű jelek
Szerencsére a fékek állapota könnyen ellenőrizhető és akár a fékbetétek, akár a féktárcsák elhasználódásának egyértelmű jelei vannak. A legegyszerűbb a féktárcsák külső és belső vállát ellenőrizni, tehát azt a peremet, amin belül a fékbetétek lekoptatják a tárcsát. A féktárcsáknak l,5-2 milliméternél ne legyen nagyobb válla. Ha a keréktárcsa ezt lehetővé teszi, a fékbetétekre a kerekek levétele nélkül is rá lehet pillantani a féknyeregben. A legtöbb mai autóban a fékbetétek kopottságára az autó fedélzeti önellenőrző rendszere is figyelmeztet.
A fékek kopottságának árulkodó jele a fékpedál megnyomásakor érezhető dobolás, remegés vagy a zúgó, csiszatoló hang lassításkor. A féktárcsák kopásképe is meghatározó: egy jól működő féken a tárcsák felülete fényes, nem kékesre égett, kopásuk egyenletes és a fékbetétek vagy az alájuk szoruló szennyeződések nem vájhatnak mély barázdákat a tárcsákba.
A fékezéskor hallott csikorgás nem feltétlenül a kopottság jele, okozhatja egyszerűen a fékpor is vagy sportautókban a speciális fékbetét, aminél fontosabb szempont a lassítóképesség, mint a teljesen zajtalan működés. A fékbetétek elhalkítását, helyesebben az emberi fül számára érzékelhető és nagyon irritáló frekvenciájú rezgések megelőzését szolgálja a fékbetétet hordozó vaslemezre ragasztott, csupán 0,2 mm körüli vastagságú fólia. Ez a fékezéskor keletkező rezgés frekvenciáját (rezgésszámát) növeli. Míg a 10-12 ezer hertzes rezgést fékcsikorgásként hallanánk, ezzel a megoldással 14-15 ezer Hz-re emelkedik a frekvencia, amit az emberek már nem, de például a kutyák még észlelnek.
Fékjavítás: csakis párban, mindkét oldalon
Bár ugyanez a lengéscsillapítókra is igaz, de a fékekre hatványozottan áll, hogy mindig csakis párban, mindkét oldalon egyszerre szabad cserélni a fékbetéteket és a féktárcsákat. A féktárcsák vállának leköszörülését, a tárcsák felszabályozását nagyon nem javasoljuk. Könnyű elrontani, de ha tisztességesen megcsinálja egy szakember, akkor is minimális vele a megtakarítás az újhoz képest.
Jó közelítéssel úgy számolhatunk, hogy egy féktárcsa két fékbetét-garnitúrát szolgál ki, tehát a fékbetétek élettartama a fele a tárcsáénak. A fékek elhasználódása nagyon erősen függ a vezetési stílustól és az autó használatának módjától, de mivel az autót nagyobbrészt az első fékek lassítják, ezért kopásuk jellemzően gyorsabb a hátsókénál.
Lábfüggő az élettartam
Tisztán városi használattal, a motorféket sokszor a kuplungpedál kinyomásával hatástalanítva, akár 20-25 ezer kilométer után csereérett lehet a fékbetét és 40 000 kilométer körül a féktárcsa is. Hosszú távokat megtéve, kevés fékezéssel az első féktárcsák elgurulhatnak 100-120 ezer, a hátsók akár 150-170 ezer kilométert is. Ne lepődjetek meg, ha az automatikus váltós autókon általában gyorsabban kopik a fék.
Itthon ez nem jellemző, de német autópályákon igen nagy sebességgel haladva és nagyokat fékezve kiugró a fékberendezés elhasználódása. Az Autó Magazin 100 000 kilométeres tartóssági tesztjein a gyári féktárcsákat jellemzően a teszt félideje előtt cserélni kell. Az erős motorú és nehéz utazóautók akár két komplett féktárcsát is elkoptatnak elöl az első 100 000 kilométeren, 3-4 fékbetét-garnitúrával együtt.
Aranyárban? Fékbetét Rolls-Royce-hoz
Ha van autó, amelynek ügyfélköre elbírja a magas alkatrészköltségeket, akkor az átszámítva 100 millió Ft feletti indulóárú Rolls-Royce Phantom mindenképp közéjük tartozik. Szinte szürreális, hogy ehhez a luxusautóhoz kapható itthon bármi is , amit a webáruház azzal tetézett, hogy válasszak a limuzin, a kupé és a Drophead Coupé, azaz a kabrió között. Nyilván bekattintottam a nyitható tetőst, a legdrágábbat és elhűltem az eredményen, Kapaszkodjatok meg, de egy első fékbetétkészlet a világ egyik legdrágább autójához 34 648 forintért kapható a Textartól. A hasonlóan neves Girling-TRW fékbetéteinek ára csak 31 989 Ft. Ismerve a 12 hengeres motorú luxuskabriót, ez nagyobb meglepetés volt, mintha tízszer ennyibe kerülne darabja.
Gyanús lett, hogy azért nem drágább, mert csereszabatos lehet a kortárs 7-es BMW-vel, amely több tekintetben a műszaki alapokat adta, ezért rákerestem a 2008-2015 közötti F02-es BMW 760Li-re is, hátha azonos a fékbetétek cikkszáma. De nem, a betétek mérete és ára sem egyforma. Ebből a szempontból a Rolls-Royce jutányosabb a BMW-nél, mert a V12-es hosszított 7-eshez 60 989 forintba kerülne egy pár első fékbetét a Textartól, a Girling TRW ára 46 346 Ft. Igaz, a Valeótól már van 29 989 forintért is.
A fékalkatrészeket is jobb az alvázszám alapján kiválasztani, mert az adott típushoz azonos motorral is többféle féktárcsa és fékbetét tartozhat, például a sportosabb felszereltség esetében, de előfordulhat, hogy az autógyártó módosít a fékeken a tapasztalatok alapján. Az ötödik generációs Golfból a 80 lóerős 1,4 16V alapmodellhez kapható 280, 288 és 312 mm átmérőjű első féktárcsa illetve 255, 260 és 282 milliméteres hátsó.
Tömegméretekben gyártott autók kopóalkatrészeire jellemzően számos utángyártó cég rááll. Például az 1,4-es szívó benzines Golf V-höz a Bárdi Autó azonnal elérhető raktárkészletéből, 7688 és 29 559 Ft közötti áron, 12 különböző gyártó első fékbetétét listázza a kereső a cikk írásakor.
Féktárcsák és fékbetétek: melyiket vegyem?
A választék szélessége egyben azt is jelenti, hogy a fékbetétek és a féktárcsák között árban, de minőségben is van szórás. Mivel a fék működésén emberéletek múlnak, itt különösen fontos az ár helyett az ár/érték arány alapján választani. A hitvány féktárcsák és a silány fékbetétek nemcsak a lassítóképességet rontják, nemcsak zajuk irritáló, de egyetlen autópályás vészfékezés után képesek a hőterheléstől megvetemedni, utána pedig ütnek. Ez az ütés ritmikus rázkódásként, remegésként érezhető a fékek használatakor, nemcsak erős fékezésnél.
Tehát nem muszáj a legdrágábbat megvenni a fékek közül, de a tisztességes, tartós és jó minőségű autóalkatrészekhez érdemes ragaszkodni. Nagyon üdvös, ha Brembo, Textar, TRW, Mintex vagy más márkás féktárcsát és fékbetétet kap az autó, de ár/érték arányban például a Juratek-termékeket vagy a nagy autóalkatrész-forgalmazó, a Bárdi Autó sajátmárkás fékalkatrészeit is érdemes megfontolni.
Első féktárcsák és fékbetétek árai
Típus | Fékbetétkészlet, Ft | Féktárcsa/db, Ft |
BMW X5 30d (258 LE), 2015 | 33 989 (Textar) | 39 491 (Textar) |
Ford Fiesta 1,4 (96 LE), 2009 | 11 869 (Mintex) | 13 396 (Juratek) |
Opel Astra H 1,6 TwinPort (115 LE), 2006 | 11 423 (Juratek) | 11 869 (Juratek) |
Toyota Avensis 2,2 D-CAT (177 LE), 2009 | 22 759 (Textar) | 23 215 (TRW) |
VW Golf V 1,4 (80 LE), 2006 | 14 355 (Juratek) | 12 533 (Juratek) |
VW Golf V R32 (250 LE), 2006 | 14 745 (Bosch) | 25 705 (Bosch) |
Forrás: Bárdi Autó Zrt. webáruház