Amikor egy autóból némi túlzással vagy ténylegesen emblémacserével születik egy másik, az epigon népszerűsége elmaradhat az eredetitől. De ez nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes bevonni őket a keresésbe mindazoknak, akik a leggyakoribb autótípusoknál tágabb merítésből választanának használt autót.
Röviden – Nissan Pixo | |
---|---|
Mi ez? | 2008 és 2013 között gyártott városi autó, a kortárs Suzuki Alto testvérmodellje. Egyféle motorja van, a 68 lóerős, sorhármas benzines. |
Mit tud? | Nagyon takarékos, ugyanennyire fordulékony és egyszerű felépítésű autó rövid távokra. Hátránya a kétes ütközésbiztonság. |
Mennyibe kerül? |
Cikkünk írásakor 800 ezertől 1,1 millió forintig szór az áruk, jellemzően az Altókénál csekélyebb futásteljesítménnyel. |
Mi van helyette? | Citroën C1, FIAT Panda 169, Hyundai i10, Kia Picanto, Peugeot 107, Suzuki Alto, Toyota Aygo. |
Nemrég a Vízivárosban sétálva botlottam bele egy Nissan Pixóba, amely tudatosította bennem, hogy lám, ilyen is létezett. Az autót a Suzuki gyártotta indiai üzemében a Nissannak. A Suzuki az Altóval kezdetben nem görcsölt Magyarországon, mert a Swift, az akkori Ignis és a Splash nyomott ára miatt az Altót nem igazán lehetett volna olcsóbban adni a nagyobb Suzukiknál és a gazdasági válság közepette az eleve elhanyagolható méretű szegmens darabszámai végképp nem indokolták sietséget. Végül 2010 nyarán jöttek meg az első Altók Magyarországra.
Ezt a Nissan vezetése másképp gondolta, bár itthon ez a kategória sosem ment jól. Most összesen hét akad belőle a Használtautón, de talán épp köztük van az az egy, amelyiket érdemes megvennie a Vezess egy Olvasójának. Az egyetlen motor a 996 köbcentis, háromhengeres szívó benzines, amely 68 lóerős és 90 Nm a forgatónyomatéka. A 155 kilométer/órás végsebesség, a 14,0 másodperces gyorsulás százra elég egy városi autónak, a használt Nissan Pixóban amúgy is erős a sebességérzet.
Gyártották automatikus sebességváltóval is, de a bolygóműves, hidrodinamikus nyomatékváltós automatával alig van belőle több, mint Nuvola-kék kotlósból. Az automatikus váltó papíron jól megdobja a fogyasztást, a régebbi EU-szabvány szerint 4,3 helyett 5,0 l/100 kilométerre nő az autó étvágya és 17,0 másodpercre hanyatlik a gyorsulása 0-100 kilométer/óra között.
A Pixo hátrányai és előnyei azonosak az Alto előnyeivel és hátrányaival. 356,5 centiméteres hosszával, 160 centis szélességével könnyű neki helyet találni zsúfolt utcákban, ráadásul az autó nagyon fordulékony is, járdák között fordulókörének átmérője mindössze 9,0 méter. Az Euro NCAP az Altót vitte a laborba, a törésteszten, főként az első utasok lábainak sérülésveszélyes miatt, három csillagot ért csak el az ötből.
Karosszériája minden esetben ötajtós, ami komoly adu a fő konkurensnek tekinthető Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 trióval szemben, ahol feláras a hátsó ajtó; pláne a második generációs Twingóval összevetve, amely mindig két oldalajtós. A hátsó oldalablakokat nem lehet leengedni, szemben a szintén csak ötajtós karosszériával készülő FIAT Pandával, de legalább kibillenthetők az üvegek.
Egy használt Nissan Pixóval minimális benzinköltséggel lehet autózni. A Spritmonitor.de oldalon 43 autó tankolási naplója alapján 5,14 l/100 kilométeres átlagfogyasztás adódik, míg a 60 lóerős FIAT Panda 1,2 átlaga 6,40, a híresen takarékos, ezres Toyota Aygóé a Daihatsu-féle háromhengeressel 5,35 l/100 kilométer.
Egyvalamiben rosszabb a Nissan Pixo a Suzuki Altónál, de a használtautó-vásárlóknak ez inkább előny. A Pixo értéktartása a típus kisebb keresettsége miatt gyengébbnek tűnik, mint Suzuki-testvéréé. A magyarországi kínálat maroknyi autója 799 ezer és 1 111 111 forint közötti kínálati áron keres új gazdát a cikk írásakor, kilométer-számlálójuk 67-154 ezer kilométert jelez. A Nissan Pixo alapjait adó Suzuki Alto nyitóára 175-180 ezer kilométeres óraállással is 825-899 ezer Ft, az 50 000 kilométeren belüli autókra 1,4 milliós összeget is kiír tulajdonosuk.
Röviden – FIAT Sedici | |
---|---|
Mi ez? | Ötajtós, emelt karosszériájú kisautó, a Suzuki SX4 testvérmodellje, első- és összkerékhajtással. 2005 és 2012 között készült Esztergomban. |
Mit tud? | Kicsit olcsóbb és jobban felszerelt lehet az SX4-nél, cserébe a legtöbben az 1,9 literes turbódízel van a preferált szívó benzines motorok helyett. |
Mennyibe kerül? |
Összesen öt autó van a Használtautó keresőjében 1,35 és 1,8 millió forint között, ezt egészíthetik ki az SX4-ek között meghirdetett használt FIAT Sedicik. |
Mi van helyette? | Suzuki SX4, több pénzért a Sedicihez hasonlóan ritka Toyota Urban Cruiser. Ha elég az elsőkerék-hajtás, akkor a Ford Fusion. |
Akiket elborzaszt a használt Suzuki SX4-ek ára, azoknak érdemes lehet rápróbálnia a FIAT Sedicire. Itt jóval kisebbek az eltérések, mint az önálló orral megkülönböztetett Pixo-Alto páros esetében, szinte emblémacserével előállítható a Suzuki SX4-ből a FIAT Sedici. Neve a 16 olasz megfelelőjéből származik, hiszen 4×4=seidici.
Magyarországon a Suzuki uralta a pályát, kedvezőbb ára, az itthon jóval erősebb beágyazottságú márkanév és a szélesebb márkakereskedő-hálózat miatt aki a kompakt crossoverek korai szakaszában akart magának autót, az SX4-et vette újonnan.
Sediciket tehát az esztergomi Suzuki-gyár exportpiacain érdemes keresni, elsősorban Olaszországban. Jó néhány ment belőlük Svájcba és Ausztria alpesi tartományaiba is, ahol a 4×4-es Pandánál nagyobb, komolyabb autóba átülő ügyfeleknek is adta magát a Sedici.
Ami van eladó, az jórészt külföldről behozott használt autó. Mondanánk, hogy az általában kevésbé korrodált olasz autókat érdemes preferálni a jellemzően rozsdásabb osztrákok helyett, de a 4×4-es Sediciket zömmel nem Dél-Olaszországban vették, hanem az Alpokban, ahol a sok hó és a masszív síkosságmentesítés nem korlátozódik a hegylánc osztrák oldalára.
Benzines autóra vágyóknak nem igazán alternatíva a használt Suzuki SX4 helyett a FIAT Sedici, mert a helyi piacok preferenciája miatt a legtöbb dízelmotorral vár vevőre. Mármint a nagyobbik dízelmotorral, amely az összkerékhajtáshoz társult. Az elsőkerék-hajtású Suzuki SX4 DDiS a PSA Peugeot Citroën 1,6 literes dízelmotorjával volt kapható, csak a 4×4-est szerelték az esztergomi munkatársak az 1,9 literes FIAT-dízellel.
Ez egy ritka stabil és jól sikerült dízelmotor, mind üzemanyag-ellátása, mind felépítése, csapágyai, blokkja és hengerfeje alapján. Ebben a modellben a sok verzió közül a 120 lóerő, 280 Nm forgatónyomatékú van. Cikkünk írásakor összesen öt eladó autót találtunk meghirdetve, de ez nem azt jelenti, hogy ne létezhetne több FIAT Sedici.
Mint az összes olyan típus esetében, ahol egy viszonylag elterjedt autónak van sokkal kevésbé ismert alteregója, érdemes átnézni a népszerűbbik típus hirdetéseit, hátha valaki a testvérmodell nevén hirdette meg. Ahogy Opel Agilát találhatunk a Wagon R+-ok vagy a Splashek között, ugyanúgy az alacsonyabb árú SX4-ek között is megbújhat pár használt FIAT Sedici. A típus fő előnye, hogy a Sedicik felszereltsége sokszor meghaladja az igen puritán SX4-ekét.
Bármelyiket is veszitek, próbáljatok olyat találni használtan, amelyben kétévente, rendesen elvégezték a fékfolyadék egyáltalán nem drága cseréjét. Így megelőzhető az ABS-hidraulikatömbjének tönkremenetele, ami az SX4-ekben gyakori. Az ABS-kocka felújítása is mintegy 60-80 ezer forintos összeg, a gyári alkatrész ára pedig sokkal magasabb. A használt Suzuki SX4-ről részletesen ebben a cikkben olvashattok egy még 99 lóerős, 1,5 literes autó kapcsán.
Röviden – Lancia Voyager | |
---|---|
Mi ez? | Gigászi egyterű hét üléssel a Chrysler Voyager 2008-ban bemutatott, RT kódjelű generációjából. 2011 és 2015 között volt gyártásban, kiszorítva az európai piacról a Chrysler Voyagert. |
Mit tud? | Kényelme hívogató, térkínálata szinte végtelen, eszményi családi autó hosszú túrákhoz. |
Mennyibe kerül? |
Cikkünk megjelenésekor 3,5-6,9 millió Ft közötti áron várnak vevőre a használt Lancia Voyagerek, mindegyik dízel. |
Mi van helyette? | Valamivel kisebb utastérrel Ford Galaxy, SEAT Alhambra, VW Sharan. Hasonló méretben az Amerikából behozott maroknyi konkurens, Nissan Quest, Honda Odissey; a testvérmodell Volkswagen Routan, terepjáró oldalról Ford Expedition. A korosabb autók közül a 2000-2008 közötti Chrysler Voyager. |
Tulajdonképpen ez az autó adta az ötletet a cikkhez. Az elmúlt hetekben egyre több használt Chrysler Voyager RT-n akadt meg a szemem P-s és R-es rendszámtáblával, majd a kocsikat jobban megnézve tűnt fel, hogy ezek az elegáns színben, krómfényes hűtőráccsal díszlő autók mind Lancia Voyagerek.
Miután a FIAT-konszern bevásárolta magát a talán még nála is rosszabb állapotban lévő Chrysler-csoportba, egy kétes értékű marketinghúzással a régóta haldokló Lancia modellpalettájában megjelentek a Chrysler termékei. Közülük a 300C-nek Themaként is örültünk a formaterv és a hátsókerék-hajtás miatt, a Sebring átnevezése Flaviává eleve tragédia volt, a Voyagerrel viszont vállalható utódot kapott a Lancia Phedra.
Mivel a Grand Voyagerből született, az 521,8 centiméteres egyterű térbősége és kényelme is pazar. Hosszú autópályás utakra kiváló társ, praktikus belső térrel, ügyes kényelmi megoldásokkal, nagyon gazdag felszereltséggel, tetőklímával, mindhárom üléssorában bő térkínálattal.
Telekocsizással pénzt keresőknek nem ideális, mert az összes hétszemélyes, nincs belőle 8, pláne 9 főre vizsgáztatott, mint a kisbuszokból. Az üléselrendezés eltér az európai egyterűekben megszokottól, mert elöl és középen 2-2 fotel van, a harmadik sorban jön a háromszemélyes üléspad. Kerekítve 620-670 kg a terhelhetőségük, a kéttonnás benzineseké a nagyobbik, a 2,2 tonnás dízeleké a kisebbik érték.
Kétféle motor van a Lancia Voyagerekben, egyik sem az első generációs Zafirát lecserélni kényszerülőknek szól. A 3,6 literes, benzines V6 283 lóerős 6600-as fordulatszámon, nagyon vonzó darab, de még mintegy 300 ezer forintból autógázra (LPG) átépítve is jelentős az üzemanyagköltsége. Simogató motorhanggal 8,6 mp alatt süvít százra, végsebessége 208 kilométer/óra. Egy kedves törzsolvasónk ilyennel jár, az ő mérése szerint „A 3,6 literes Pentastar benzinmotor nagyon jó. Fogyasztása az Alföldön 90 km/óra körül már volt 10 liter alatti is, autópályán 130-nál (itt 2100-at forog a motor) 11 liter körül van, városban 14-17 l/100 km között. Utóbbi extrém rövid távokon, ahol még a benzines sem melegszik be. ”
Lényegesen bonyolultabb és sokkal kevésbé kulturált motor a 2,8 literes dízel. A dízelmotorjairól ismert, olasz VM Motoritól megrendelt négyhengeres érzékenyebb, nem valók neki hidegen megtett rövid utak, viszont sokkal olcsóbban tankolható, mint a V6. Mármint a benzines V6, nem az LPG-s.
Ebből a 2776 köbcentis motorból 163 és 177 lóerős létezik, előbbit 2011-től 2013-ig, utóbbit 2013-tól 2015-ig kapta az autó. Kézi váltó ugyanúgy nincs hozzájuk, mint a hathengeres benzineshez. Automata váltójuk hatfokozatú, a fokozatválasztó kar a kormányon van. Mindkét dízelmotor maximális forgatónyomatéka 360 Nm, a 163 lóerőssel 185 kilométer/óra a legnagyobb sebesség és 11,9 mp a gyorsulás százig, az erősebbikkel a Lancia Voyager 11,5 mp alatt csörtet százra és 193 kilométer/óra a végsebessége.
Termetéhez, kényelméhez és szállítókapacitásához mérten a dízel Lancia Voyagerek 9,48 literes közúti átlagfogyasztása elfogadható. Benzinesből csak kettő van a Spritmonitoron, 10,64 l/100 kilométeres átlagukat a kis mintabázis miatt érdemes óvatosan kezelni.
Összesen kilenc autót dob belőle a Használtautó. Bár az ársáv 3,5 és 7 millió forint közötti, a Lancia Voyagerek zöme 4-5 millió forintba kerül. Újonnan ezek 12-14 milliós autók voltak és fenntartási költségeik miatt használtan sem azoknak valók, akik kénytelenek élére állítani a garast. De tehetős nagycsaládok számára az európai konkurenseknél több teret igénylő, de belül is tágasabb Lancia Voyager érdekes alternatíva lehet a Ford Galaxy, a SEAT Alhambra és a Volkswagen Sharan helyett.