Hosszabb úton jártunk a minap a nemrég beszerzett Mégane kupé-kabrióval, gyakorlatilag a Debrecen-Budapest hazaút óta először szabadultam ki vele hosszabban a fővárosból. Egy 90 lóerős, hetedik generációs Honda Civic Sportot mentünk vele megvenni nyugatra, amivel várhatóan találkozhattok majd használt autóként. A hazautat együtt tette meg a két autó és őszintén meglepődtem a fogyasztásukon.
Országúton a hétgenes Civic 1,4i Sport fedélzeti számítógépe még 5,0 litert írt ki, ami autópályán, GPS szerinti 130-as sebességet tartva felment 6,9-re és végül 6,6 literes átlaggal értünk haza a komputer szerint. Ez 6,8 liter/100 km a valóságban. A Mégane 1,6 CC mért fogyasztása a teletankolás után 7,3 l/100 km-re jött ki, pedig jóval nehezebb (1320 vs. 1090 kg) és volt az útban egy – sebességkorlátozás-mentes német autópályán –150-160-nal megtett, hosszabb szakasz is, ami a 90 lóerős Civicnek kimaradt. Mindkét autó téli gumikon futott, korrigált légnyomással és a váltóáttételezésük is hasonlóan rövid, sztrádán elég sokat pörög a motorjuk ötödikben.
Ennyit fogyaszt igazából a kinézett használt autó
Kicsit jobbat vártam a Civictől, mert mégiscsak Honda, ezért utánanéztem, hogy a népszerű használt autók mennyit is fogyasztanak átlagosan a ma leginkább keresett benzines motorokkal? Az adatok forrása a Spritmonitor.de, ahol típusonként sok százezer, a népszerűbb kompakt autók esetében több millió km fogyasztási naplóin alapulnak az adatok, közúton megtett utakkal, tele tanktól tele tankig. Az 5000 km-nél kevesebbet feljegyző embereket kiszűrtem, hogy a nyaraláshoz bérelt, költözéshez kölcsönkért autók kiessenek.
Volt, ahol a tapasztalat igazolja a kis motorváltozatok takarékosságát, másutt az derült ki, hogy egy jóval öblösebb és erősebb motor sem eszik többet, néha még kevesebbet is átlagosan. Utóbbira példa a Chevrolet kompakt modellpárosa. A Lacetti 1,4-nél nemcsak az erősebb 1,6 literes takarékosabb egy decivel, még a 141 lóerős 1,8-as Cruze is kevesebbet eszik nála. Ez merőben ellentétes a tesztautókkal szerzett tapasztalatunkkal, mert az 1,6-osok kínosan zabáltak városban, az 1,4-es mértékletesebb volt.
Toplista: kis motorok nagy pillanatai
Mindenkinek jó böngészést, remélem, az őt érdeklő használt autó és motorváltozat be tudott kerülni a szűrésbe. Ami nekem szemet szúrt, az a TSI-motoros Octavia II és a Golf V takarékossága, kár, hogy ezeket a motorokat nemigen merném ajánlani. Az okokról a típusok után belinkelt használtautó-tesztekben olvashattok.
Áttekintésünkben a három legtakarékosabb kompakt autó között van egy japán, egy olasz és egy román (francia) autó is. Bronzérmes a 2008 utáni Lancer 1,5 MiVEC, átlaga kereken 6,40 liter százon, ráadásul az ezerötös négyhengeres csodálatos szívómotor. Pörög, harap, nagyon él a könnyű Lancerben.
Dicsőség az ezerkettes Dacia Logannak is a dobogó második fokán, amelynek átlagfogyasztása egészen pontosan 6,16 l/100 km a 75 lóerős, a Clióból ismert benzines motorral. Ezt az 1,2 literes Logant mi is vezettük egy igen emlékezetes összehasonlító tesztben, ahol leiskolázta a nála erősebb és jóval tüzesebb Lada Grantát. A cikkben szereplő alsó középkategóriás benzinesek közül a legtakarékosabb, tádááám, a FIAT Stilo 1,2! A 80 lóerős autó neve mellett 6,05 literes átlag áll 100 kilométerre. Csekély fogyasztásában a hatfokozatú kézi váltónak is szerepe lehet, amit az 1,4-es, szívó benzines Stilók és Bravók is megörököltek.
Közúton mért átlagfogyasztási adatok, liter/100 km
Chevrolet/Daewoo
Lacetti 1,4 (94 LE) 8,3
Lacetti 1,6 (109 LE) 8,2
Lacetti 1,8 (122 LE) 9,7
Cruze 1,6 (113 LE) 8,0
Cruze 1,8 (141 LE) 8,2
Használtautó-teszt a Cruze-ról.
Dacia Logan
1,2 16V (75 LE) 6,2
1,4 8V (75 LE) 7,1
1,6 8V (87 LE) 7,8
1,6 16V MCV (105 LE, kombi) 7,8
Tanulságos cikk a Dacia Logan MCV 1,6-ról használt autóként.
FIAT
Stilo 1,2 16V (80 LE) 6,1
Stilo 1,4 16V (95 LE) 6,5
Stilo 1,6 16V (103 LE) 7,7
Bravo 1,4 16V (90 LE) 7,1
Bravo 1,4 T-Jet (120 LE) 7,9
Használtautó-teszt a Stilóról.
Használtautó-teszt a 198-as Bravóról.
Ford Focus II
Ford Focus 1,4 (80 LE) 7,6
Ford Focus 1,6 (100 LE) 7,8
Ford Focus 1,6 Ti-VCT (115 LE) 7,9
Használtautó-teszt a C307-es Focusról.
Honda
Civic, 7. generáció
1,4 16V (90 LE) 6,8
1,6 16V (110 LE) 7,3
Használtautó-teszt a hétgenes Civicről.
Civic, 8. generáció
1,4 8V (83 LE, Jazz-motor): 6,6
1,4 16V (100 LE) 6,8
1,8 16V (140 LE): 7,8
Használtautó-teszt az ufó-Civicről.
Kia Cee’d ED
1,4 CVVT (90LE) 7,4
1,4 CVVT (109 LE) 7,7
1,6 CVVT (126 LE) 7,8
Használtautó-teszt az első generációs Cee’dről.
Mazda3 BK
1,4 16V (84 LE) 7,5
1,6 (105 LE) 8,0 l/100 km
Használtautó-teszt a Mazda3 első nemzedékéről.
Nissan Almera N16
Almera 1,5 (98 LE) 7,4
Almera 1,8 (116 LE) 8,3
Mitsubishi Lancer CY0 (2008-2017)
Lancer 1,5 (109 LE) 6,4
Lancer 1,6 (117 LE) 6,7
Lancer 1,8 (143 LE) 8,3
Opel
Astra H 1,4 (87-90 LE) 6,9 l
Astra H 1,6 (105/115 LE) 7,4
Astra J 1,4 (100 LE) 7,1
Astra J 1,6 (115 LE) 7,8
Peugeot
307 1,4 (88 LE) 7,6
307 1,6 (110 LE) 8,0
308 1,4 VTi 7,0
308 1,6 VTi 7,7
Használtautó-teszt a Peugeot 308-ról.
Renault
Mégane II 1,4 16V (98 LE) 7,4
Mégane II 1,6 16V (113 LE) 7,5
Fluence 1,6 (110 LE) 6,9
Mégane III 1,6 (100 LE, 5 fokozatú váltó) 7,4
Mégane III 1,6 (110 LE, szériában 6 fok. váltó) 7,6
Renault Mégane III használt autóként.
SEAT
Leon II (1P) 1,4 16V (86 LE) 7,6
Leon II 1,6 MPI (102 LE) 8,2
Škoda
Octavia II 1,4 16V (75/80 LE) 6,7
Octavia II 1,6 MPI (102 LE) 7,7
Octavia II 1,6 FSI 7,45 l/100 km
Octavia II 1,2 TSI 6,8 l/100 km
Octavia II 1,4 TSI 7,0 l/100 km
Használtautó-teszt az 1Z Octaviáról.
Toyota
Corolla E12 1,4 7,1
Corolla E12 1,6 7,4 l/100 km
Használtautó-teszt az E12-es Corolláról a Mazda3 ellenében.
Auris 1,4 VVTi (97 LE): 7,5
Auris 1,33 VVTi (99 LE): 6,8
Auris 1,6 Dual VVTi/1,6 Valvematic (124/132 LE): 7,9/7,5
Használtautó-teszt az Aurisról a Civic ellen.
Volkswagen
Golf V 1,4 16V (75/80 LE) – 7,3 l/100 km
Golf V 1,6 8V (102 LE) – 7,9 l/100 km
Golf V 1,6 FSI (115 LE) – 7,3 l/100 km
Golf V 1,4 TSI (122 LE) – 6,9 l/100 km
Ötös Golf használtan: örökrangadó az Astrával és a Focusszal.