Varga Tibor, az Autóvizsgálat.hu vezetője használtautó-vásárlási szakértőnk. Főállásban a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek, a Vezessen pedig használtautó-vásárláshoz ad tanácsokat. Vele közösen készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videócsatornájára. Varga Tibor rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át. Az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok.
Ezúttal egy i30-ról írt, jó okkal. Vannak ugyanis autók, amelyeket felemel a használtautó-piac. A Hyundai i30 és a Kia Cee’d első generációja felszállóágban van, amit a Datahouse-tól megkapott használtautó-behozatali adatok is igazolnak. Idén az első negyedévben 574 használt i30 kapott magyar rendszámot a tavalyi 363 helyett, Kia Cee’dből 2018 első három hónapjában 354 jött, idén már 526. Joggal népszerű autók, de a nagy kereslet a szemetet pörgető neppereknek is megteremti a lehetőséget, hogy menthetetlenül rozsdás és lelakott autókat hirdessenek, majdnem a jók árában. Íme, egy történet a valóságból.
Tegnap érdekes napom volt. Rohadt érdekes. Szó szerint… Naponta keresnek fel ügyfelek, hogy Hyundait, Kiát szeretnének vásárolni, mert azt hallották, megbízható típusok. Nem szeretnének bonyodalmat az életükbe. Elég az anyós, a munkahely, a feleség vagy a férj, és ott vannak még a csekkek, meg az adóbevallás is. Nem akarnak havonta szerelőhöz rohangálni és otthagyni az éves nyaralás árát. Csak autózni szeretnének, eljutni A-ból B-be.
Számomra az autó nem csak közlekedési eszköz, ami szállítja az embereket munkába vagy boltba. Nekem kell az izgalom, a szép design, a jó futómű, a motor húzása, satöbbi. Persze ez csak az én véleményem, nem gondolkodhat mindenki úgy, mint én. A legtöbb embernek száz fontosabb dolog van az életében az autója előtt, és ez rendben van így. Nekik gyártották a dél-koreai átlagautókat.
Cee’d és i30 is is lehet katasztrófa
Például Eszternek, aki pár napja keresett meg, hogy Hyundai i30-at szeretne vásárolni. Ki is nézett két példányt egy Budapest közeli kisvárosban, két különböző kereskedésben. Az első autó a hirdetés szerint igazi unikum a használt autók világában: Németországból érkezett, nem dohányzó, első tulajos, sérülésmentes, költségmentes, frissen cserélt vezérléssel, mindössze 98 000 kilométerrel. Mindenki ilyen autóról álmodik. A képek magukért beszéltek: gyönyörű, csillogó fehér paripa várta új gazdáját a kereskedés kavicsán.
Felkerekedtünk hát, hogy személyesen is meggyőződjünk, valóban a hirdetésben szereplő állapotban van-e a kiszemelt i30. Sajnos a legtöbb hirdetésben ugyanilyen gyönyörű szavak és képek szerepelnek és a valóság gyakran kiábrándító. Reméltük, hogy ezúttal elsőre belenyúlunk a tutiba.
Aranylánc, bőrjakó: császtok!
Megérkeztünk a kereskedésbe. Nagydarab, barna bőrdzsekis, vastag aranyláncos úr fogadott minket. Élből letegezett minket, ami nem nagy baj, miért ne legyünk közvetlenek. Miután elmondtam, hogy szeretném megvizsgálni az autót, mogorva lett és durcásan közölte, hogy átnézhetem, de diagnosztikai műszert nem dughatok a kocsira, azt csak a szakszerviznek engedi meg. Biztosítottam róla, hogy eredeti műszert használok, de hajthatatlan volt.
Meghallgathattuk, mekkora hülyeség műszert dugni egy használt autóra, úgyis kijelzi, ha baj van. Egy mondat erejéig felvettem a kesztyűt mondván, hogy rengeteg mindent megtudhatunk egy műszeres vizsgálat során: például előző hibakódokat is láthatunk, kiderülhetnek vezérlőhibák, aminek javítása több százezer forint lehet, de a motor élő (pillanatnyi) adatait is vizsgálhatjuk.
Ennyi elég is volt hozzá, hogy felháborodjon és a fejünkhöz vágja, hogy már 30 éve kereskedik autókkal és én még sehol sem voltam, amikor ő már a szakmában volt. Egyrészt jólesett, hogy ilyen fiatalnak néz, másrészt nem értettem, mi köze a műszeres vizsgálatnak az ő szakmai múltjához. Mindegy is. Nem álltam bele a szájkaratéba. Megkérdeztem, hogy akkor megnézhetjük-e az autót műszeres vizsgálat nélkül, ha már eljöttünk idáig? Mogorván odaadta a kulcsokat.
Hyundai i30 és Kia Cee’D ED – Figyelj a rozsdára!
Ez a két márka sokat tett azért az utóbbi években, hogy a hozzám hasonló autóőrültek is szívesen üljenek be koreai autóba. A hazai használtautó-vásárló közönség azonban leggyakrabban a 10 év körüli korosztályt keresi ezekből a típusokból. A két testvér még 10 éves kor után is valóban hosszú évekig megbízható tud lenni. A koreai mérnökök egyszerű, bevált technikát alkalmaztak jó minőségű anyagokkal. Igazi igáslovakat alkottak. Egy valamire azonban nem gondoltak: itt, Európa keletibb felén 10 év után is szeretnénk használni ezeket az autókat, ezért az alkatrészek korrózióvédelmére kevés figyelmet fordítottak.
Maga a kasztni egész jól ellenáll a vörös ördögnek. Egy-két lehetetlen helyen rügyezik csak a rozsda: például a csomagtérajtó üveg alatti részénél, vagy a lemez közepén pár ponton. Jellemző még a rozsdásodás a hátsó ajtók tetején, a szigetelő gumicsík (kédergumi) sínjének peremén. Köszönhetően a jó gyári alvázvédelemnek, az alváz kevésbé rohad. Komolyabb rozsdásodás inkább csak az első és hátsó nyúlványok körül találhatunk. Korrózióvédelmi szempontból nagyon gyenge pont a futómű.
Itt sajnos szinte semmilyen védelmet nem alkalmaztak, ezért a nedvesség és az utak téli sózása már 4-5 éves korban megtámadja a futómű fémalkatrészeit. Különösen igaz ez a külföldről érkezett példányokra. Németországban és Ausztriában jóval agresszívebb fagymentesítőt használnak az utak síkosságmentesítésére, mint hazánkban, ezért az innen érkezett autók futóműve jellemzően jóval rozsdásabb, mint a magyar autóké.
Nemdohányzó autó, masszív cigiszaggal
Az ajtót kinyitva orrba vágott a masszív dohányszag a nemdohányzó autóból. Nagy levegő, beülés. A szivargyújtón vastagon ráégett dohány. Kormány, váltógomb szétkopva, ülés kiülve és kiégetve. A festést körbemérve a festékréteg-vizsgáló egyértelműen mutatta, hogy a jobb hátsó ajtót és a sárvédőt javították a sérülésmentes autón.
Nem volna ez gond, ha nem sérülésmentesnek hirdetnék. A fényezés körbe tele volt apró rozsdapöttyökkel, ami a fehér festésen jól látszott. Ezek a pöttyök nem az autóról származnak. Általában a karosszériás műhelyekben csiszolnak, flexelnek és ha nem takarják le a műhelyben lévő autókat, a forró szikra beleég a fényezésbe és az üvegekbe. Ezek az apró vasszilánkok később rozsdásodnak. Ezeket a rozsdapöttyöket láthattuk beleégve a fényezésbe és az üvegekbe.
Az autó alváza nem volt számottevően rozsdás, de a futómű és minden, ami fel volt csavarozva az autó aljára, annál inkább. A segédkeret, a lengőkarok, a lengéscsillapítók, de még az üzemanyag-betöltő cső is vastagon rozsdás volt. Több helyen a csavarok feje egyszerűen szétrohadt, lehetetlenné téve a későbbi meglazításukat. A motorból több helyen folyt a motorolaj és nyoma sem volt a hirdetésben szereplő vezérműlánccserének. Az oldaldekni és tartóbak csavarjain egyértelműen látszott, hogy nem voltak megbontva mostanában.
Ezt, 1 750 000 forintért? Na ne!
Eleget láttunk. Az autó állapota és a kereskedő hozzáállása feleslegessé tette a további vizsgálódást. Az autóért kért 1 750 000 forint fényévekre volt a valós értékétől ebben az állapotban. Sajnos ezt az autót is megvásárolja majd valaki, valamikor, valamennyiért, de az biztosan nem Eszter lesz.
Visszavittük a kulcsokat. Látszott az eladón, már az elejétől tudta, hogy ha átvizsgáljuk az autót, nem lesz üzlet. Ő ne tudta volna, hiszen 30 éve a szakmában van…
Eszter el volt keseredve. Visszaülve az autóba csak annyit mondott:
– Bakker… minden nyolc éves autó ilyen?
– Dehogy! – nyugtattam. – Vannak becsületes kereskedők és jó állapotú autók is a piacon. A következő, reméljük, ilyen lesz.
Ilyen egy jó használtautó-kereskedés
A második kereskedésben kellemes meglepetésben volt részünk. 1 750 000 forintos irányár, két légzsák, alufelni. Kedvesen fogadtak bennünket, még kávéval is megkínáltak. Természetesen megengedték, hogy műszeresen is átvizsgáljam az autót, ami hibakódmentes volt.
Pár elemet ennél az autónál is festettek, de a vázszerkezet nem sérült és itt nem szerepelt a hirdetésben a sérülésmentesség. A kilométerállás valós volt, az utastér pedig megkímélt. A klíma nem működött, de az eladó vállalta, hogy megnézeti, és működő légkondicionálóval adja át az autót. A futómű ebben az esetben is rozsdás volt, de messze nem olyan mértékben, mint az előző autónál. Vásárlás után célszerű az autón alváz- és üregvédelmet csináltatni, ami bármelyik 8–10 éves autónál javasolt.
Vannak pocsék példányok, de jó az i30 és a Cee’d is
A Hyundai i30-Kia Cee’d páros értékesítése 2007-ben kezdődött és hamar a piac egyik nagy kedvence lett jó alapfelszereltségével, remek benzin (1,4, 1,6 2,0) és dízel (zömmel 1,6, ritkán 2,0) motorjaival, 5 csillagos Euro NCAP törésteszttel és megbízhatóságukkal, valamint tágas belső terükkel. 5 év kilométer-korlátozás nélküli garancia járt az új autóhoz. elérhető volt 3 és 5 ajtós valamint kombi kivitelben.
Utasterük kissé unalmas és fantáziátlan, viszont tartós anyagok felhasználásával készült. Motorból a legjobb választás az 1,4-es 109 lóerős benzinmotor. Takarékos és alig gyengébb az 1,6-os 122 lóerős társánál. A dízelmotorok is tartósak és még a 90 lóerős változat is viszonylag fürge. Alapesetben a benzinesek olajcsere-periódusa 15 000 km/egy év, a dízeleké 20 000 km/egy év, de mindkettőt jobb legfeljebb 15 000 km-ben megszabni. A dízelmotorokban 60 000 kilométerenként kell gázolajszűrőt cserélni.
A Hyundai i30 leggyakoribb motorjai láncos vezérlésűek, így az 1,4 és az 1,6 literes szívó benzines is. A lánc elég sokszor nem szolgálja ki a motor teljes élettartamát, ami a feladata volna. A láncfeszítőkkel is adódott probléma. A márkaszervizek tapasztalatai szerint 5W30 teljesen szintetikus olaj használatával nincs vagy alig van gond a láncos vezérléssel, míg a 10W40-es kenőanyag nem felel meg a motoroknak. Csak a benzines 2,0 CVVT és a kétliteres dízel szelepeit mozgatja szíj. A nagy benzines motorokban a vezérműszett csereperiódusa 135 000 km/hat év, a dízel esetében 160 000 km/nyolc év. Más dízelekkel szemben az i30 (és a Cee’d) CRDi előnye, hogy egytömegű a lendkerekük, ami nem hibaforrás, szemben a kettős tömegűekkel.
Jellemző hibák:
– Benzines motoroknál leginkább a vezérműlánc nyúlása és a láncfeszítő hibája.
– Kormánymű kopása.
– Dízeleknél városi használat mellett koromrészecske-szűrő eltömődése és motorolaj-hígulás a kenőanyagba jutó gázolajtól, ami kenési rendellenességet okoz. Magasabb futásteljesítménynél a turbófeltöltő és a befecskendező-szelep hibája.
– Korrózió a futóművön, az első bölcsőn és a fémalkatrészeken.
Az 1,4-es Hyundai-Kia benzines motorok típushibája a vezérműlánc megnyúlása. Ilyenkor csattogás hallatszik a motor vezérlés felőli oldalától. Ha nem javítják ki időben a hibát, a vezérlés átugorhat és összeakaszthatja a motort, aminek javítása jelentős, több százezer forintos költséggel jár.
Végül Eszter olcsóbban vásárolta meg a második Hyundait jó állapotban, mint amennyit az első autóért kértek. Hazafelé beszélgetve azt a tanulságot vontuk le sokadjára, hogy nem számít, milyen megbízható egy típus, ha a műszaki állapota nem megfelelő.
Ha tetszett az életszag a murvás kereskedések világából, Tibor többi cikkét itt találjátok.