Varga Tibor, az Autóvizsgálat.hu vezetője, a Vezess használtautó-vásárlási szakértője. Főállásban a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek, a Vezessen pedig használtautó-vásárláshoz ad tanácsokat. Vele közösen készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videócsatornájára. Varga Tibor rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át. Az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Cikkeit ide kattintva éritek el.

Reggeli kávé, vajas kifli, fogmosás. Indul a reggel. Könnyű napom lesz: használt Suzuki Swiftet kell találnunk egy barátom barátja anyukájának, kevés pénzért. Vagyis nem annyira kevésért, mert a valójában hármas (sokaknak kettes vagy RS) Swiftek szerintem túl vannak árazva. De kicsi ország, kicsi kocsi, kicsi pénz a fenntartásra. Értékeljük az olcsó fenntarthatóságot, ami forintban mérhető. Kicsit egyszerű, kicsit puritán, kicsit zajos, de a miénk, Esztergomból, merthogy ott gyártották. Ha félreteszem a pasis énem, valójában el sem tudok képzelni jobb autót városba, kis távokra, mondjuk második autónak.

Suzuki: nyitásként egy nem a nőktől

Egyszerű, mint a főzőkanál, világvégeálló motorral, kevésbé korrodáló kasztnival, fapados, de tartós beltérrel, vasalódizájnnal, csekély fogyasztással. Főként ezekért a tulajdonságokért szereti a nép. Érdekes módon, a nők kevésbé lelkesednek érte. Vagyis ha már megvették, megkapták, általában szeretik. De mielőtt autót választanának, működik a sztereotípia. Számtalanszor hallottam már nőktől, hogy nem kell Suzuki, mert ciki, mert gáz, mert minden barátnőnek jobb autója van és különben is… Milyen ciki Suzukival vinni a gyereket az oviba… Sosem fogom megérteni, na, mindegy.

Egy világvégeálló használt Suzuki 1

Pedig szerethető kisautó használtan a Suzuki Swift, csak nehéz megtalálni a megfelelőt. Suzukit használtan általában a piac aljáról keresnek a vevők, ahol árban magas a léc. Ha nem lóg ki a belük, még a 2005-2006-os évjáratúakért is elkérnek 900 ezer-egymillió forintot, mert úgyis elviszik őket. El hát! Hisz a mi autónk és szerencsére nem mindenki követi a fenti gondolatmenetet.

Viktória (a továbbiakban csak Viki) nem osztja az átlag női véleményt. Fittyet hány a barátnők, szomszédok pletykáira. Ő tudja, hogy a használt Suzuki Swift megbízható, olcsón fenntartható autó. Nem valami puccos MINI Cooper, csíkkal a közepén és magas szervizszámlákkal a kesztyűtartóban. A Suzukiban ritkán kell alkatrészt cserélni. Ami mégis kell, egy közepes melegszendvics árán megvehető és a szerelő sem fonja be a szemöldökét, ha szét kell szedni valamit.

Vasaló-Swift: milyen használtan a 3. generációs Suzuki Swift?

2004 őszén a Suzuki új korszakot nyitott az RS Swift bemutatásával a Párizsi Autószalonon. Az autót 2005-2010 között gyártották Esztergomban, három- és ötajtós karosszériával, a szedán nem jutott el hozzánk Indiából. 2007-ben volt modellfrissítés, akkortól a ködzárófény nem a hátsó lökhárító közepén van, hanem a lámpában, eltérőek a lökhárítók, más formájúak és a ködlámpafészkek és a jobban felszerelt autók oldalsó irányjelzője a tükörházba költözött.

Egy világvégeálló használt Suzuki 41

Rossz olajjal, kihagyott olajcserékkel a Swift motorja is pusztul. Rendes karbantartással 300 000 km felett is megvehető lenne. Minden motorja láncos szelepvezérlésű, a FIAT-eredetű dízel is

A hazai piacon minden motorja négyhengeres, a kétféle benzines 1,3 és 1,5 literes, előbbi 92, utóbbi 102 lóerős. Szintén láncos vezérlésű az 1,25 literes, FIAT-eredetű turbódízel, amely 75 lóerős. 6,60 l/100 km az 1,3 és 7,37 az 1,5 literes benzines átlagfogyasztása a Spritmonitor.de adatai szerint. Az 1,6-os Swift Sporté 7,98, az 1.3 DDiS dízelé 5,26 liter/100 km. Az elődhöz képest tetszetősebb, kényelmesebb és a négycsillagos Euro NCAP-törésteszttel igazoltan sokkal-sokkal biztonságosabb karosszériája, olcsó fenntarthatósága és megbízható motorjai ma is vonzóvá teszik a hazai használtautó-piacon.

Rozsdásodás kevésbé jellemző rá. Gyenge pontja a csomagtér furcsa okból korrodáló padlólemeze és az 1,3 literes benzinmotorhoz tartozó sebességváltó nyelestengely-csapágya, ami az 1,5 literest és a dízelt nem sújtja. Nehezen viselik a futóműalkatrészek a hazai útviszonyokat, de bármelyik olcsón pótolható. Előfordul kopogás a kormányműből, ami szintén az elhanyagolt utaknak köszönhető. A fékrendszerben gyakori és súlyos gond az ABS-hidraulika meghibásodása. Erre aligha kerülne sor, ha a tulajdonosok rászánnák a pénzt  a fékfolyadék cseréjére, amit kétévente kötelezően előírt a gyártó. Ezzel a művelettel meg lehetne előzni a hidraulikatömb baját, ami felújított alkatrésszel kb. 60-70 000 forintból orvosolható.

Mivel a legtöbb példányt második, vagy női autónak használták, gyakori a kevés kilométeres, mégis rossz állapotú, előzőleg sérült Swift a hazai piacon. A csekély kilométerfutás nem jelent egyet a jó állapottal! A városi használat miatt gyakran pont ezek a példányok vannak vállalhatatlan műszaki állapotban. Elektromos hibák csak ritkán fordulnak elő, a benzinesek katalizátora viszont meg-megadja magát. 150 000 km-től számítani kell erre. A katalizátor bontott alkatrésszel nagyjából 50 000 forintból pótolható, de ennek az élettartama bizonytalan.

Egy világvégeálló használt Suzuki 42

Nézzetek a szőnyeg alá! 2009-es gyártás előtt a csomagtér padlólemeze hajlamos a korrózióra. A lemez nem kívülről, a sós hólétől barnul, hanem belülről, mert a csomagtérszőnyeg tűzmentesítését szolgáló vegyi anyag reagált a levegőben lévő nedvességgel, agresszíven korrodálva a lemezt Alapesetben csak 213 literes a csomagtér

Gyakori a klímaberendezés és elektromos ablakemelő nélküli alapverzió. Ezeket célszerű kerülni nem csak azért, mert ezek nélkül az extrák nélkül kényelmetlen lehet a használatuk, hanem nehéz lesz megszabadulni tőlük később. A dízelmotorral szerelt Swiftek takarékosak ugyan, de használtan a szokásos dízelnyűgökkel küzdhetnek, ideértve a magasnyomású szivattyú, a turbó, a befecskendezők vagy a kettős tömegű lendkerék elhasználódását.

Külön világ a Swift Sport 125 lóerővel, dupla kipufogókkal a farán. Az SX4 1,6 literes, láncos vezérlésű szívómotorjával nagyon dinamikus és jó vezetni, cserébe keményen rugózik. Hatfokozatú sebességváltót csak a 2010 utáni AZG kódjelű Swift Sport kapott, így a motorzúgás autópályán eléggé zavaró lesz. Gumimérete a 16 és a 17 colos felnivel is ritka, egy új garnitúra messze nem a 195/65 R15-ös abroncsok árszintjén mozog. De a kategóriatársakhoz képest a használt Suzuki Swift Sport kis költséggel fenntartható örömautó.

Használt Suzuki Swift RS-ből a legjobb választás az 1,5 literes benzinmotoros verzió, ami mentes a váltóproblémáktól, dinamikus és a legtöbb esetben GS csúcsfelszereltségű, tehát nincs köztük fapados. A fogyasztástöbblet elhanyagolható a kisebb motorhoz képest.

Egy világvégeálló használt Suzuki 43

80-90 ezer Ft körüli költséggel orvosolható a sebességváltó nyelestengely-csapágyának cseréje. A csapágykészlet nem drága , a munkadíja magas, mint a váltójavításoknál általában. 6,60 l/100 km az 1,3 és 7,37 az 1,5 literes benzines átlagfogyasztása a Spritmonitor.de adatai szerint. Az 1,6-os Swift Sporté 7,98, az 1.3 DDiS dízelé 5,26 liter/100 km

Váltóolajcsere 45 000 kilométerenként és más érdekességek: akit érdekel a téma, olvassa el használtautó-bemutatónkat is a Suzuki Swiftről vagy a műszakilag nagyon hasonló, de újabb motorral szerelt Splashről!

Törött, gányolt, de „jóvanazúgy”

Elindultunk hát Swift-vadászatra, maximum 1 millió forintért. Három kiszemelt példány volt Viki listáján. Az első autó egy vecsési használtautó-kereskedésben állt. Swiftet venni még egy előnnyel jár: kevés belőlük a külföldről érkezett, ezért kevesebb gond van a rozsdával, kivéve egy speciális helyet: a facelift előttiekben a csomagtérszőnyeg anyaga miatt a csomagtér padlólemeze hajlamos a korrózióra, akármilyen hülyén is hangzik.

Egy világvégeálló használt Suzuki 44

Nagyon igénytelenül állították helyre az elsőnek megnézett Swift törött orrát. Minden képünk illusztráció, másik használt Suzuki Swiftet ábrázol

Ebben az esetben azonban a kocsi elejével több gond volt, mint a hátuljával. Előzőleg összetörték, ami előfordul, de szörnyű minőségben javították. A két hossznyúlvány között a homlokfalat csak pár pöttyel hegesztették vissza. A hűtő tartójával már nem is bajlódtak, úgy hagyták összegyűrődve. Miután megmutattuk a kereskedőnek az „apró” problémát, felajánlott egy 20, azaz húszezer forintos nagylelkű kedvezményt a 950 000 forintos árból és különben is. Szerinte jóvanazúgy… Poénnak jó volt, de értelmetlenné tette a további vizsgálatot.

A füstölgő puskacső Kőbányán…

A második autó sem volt sokkal jobb bőrben. Kőbányán találkoztunk egy idősebb magánszeméllyel, aki új kora óta birtokolta a Suzukiját. Jól hangzik, nem igaz? Minden vevő magyar, kevés kilométeres, egytulajos autóról álmodik. Pedig egyetlen tulaj is szét tud rúgni bármilyen autót, valamint több tulaj is tud vigyázni a járgányára.

Egy világvégeálló használt Suzuki 45

Minden vevő magyar, kevés kilométeres, egytulajos autóról álmodik. Pedig egyetlen tulaj is szét tud rúgni bármilyen autót, erre volt példa a második Swift RS

Ez a Swift az előbbi volt. Pár elem kivételével minden porcikáját festették már, gyatra minőségben. Az 1,3 literes motor füstölt és az olajbetöltő sapkát lecsavarva vastagon állt a szelepfedélben az olajsár, ami a nem megfelelő minőségű olaj és a sok rövid út, a hideg motoros használat eredménye. A sebességváltó nyelestengely-csapágya hangosan zúgott. Diagnosztikai vizsgálatra itt sem került sor, mert az autó állapota miatt Viki elvesztette az érdeklődését.

A megoldás, és egy csipet áralku

A mosolyunk már nem volt olyan őszinte, mint reggel, de nem adtuk fel. Majd talán a harmadik Swift lesz a befutó. Ezt az autót Érden találtuk és ez volt a legdrágább a három közül. Viki egymilliós lélektani határát átlépve, 1,1 millió forint volt az irányára. 2006-os klímás, felextrázott Suzuki Swift utólagos elektromos ablakkal és utólagos tolatóradarral, 132 000 valós kilométerrel.

Egy világvégeálló használt Suzuki 46

Harmadikra lett meg a jó állapotú Swift, de el is kértek érte 1 030 000 forintot. A kép illusztráció

A belső térben nem találtunk szakadásokat és az utasteret frissen tisztították. Rádugtam a műszert az OBD-bemenetre, az eredmény megnyugtató: a vezérlőkben hibakód nem volt és az élő adatok rendben voltak. A fékekre ráfért egy tárcsa- és betétcsere, de ezt leszámítva egy olaj- és szűrőcsere után harcra kész lehet a kicsi Swift.

Felüdülés volt az előző autók után egy használható kocsit átnézni. Már csak az árral volt baj. Nem fért bele Viki keretébe, én meg nem tudtam kölcsönadni. Próbáltuk meggyőzni a kereskedőt és némi szájkarate után megegyeztek majdnem félúton, 1 030 000 forintban.

A bal első sárvédőt festették, de az autó vázszerkezete és a doblemez sértetlen volt. Már első ránézésre is szebb állapotnak örvendett, mint az előző kettő. A motorban nyoma sem volt olajsárnak és a négyhengeres csendesen, egyenletesen járt. A kipufogóvég szinte fémtiszta volt. A sebességváltó szépen, hangtalanul vette a sebességeket.

Egy világvégeálló használt Suzuki 47

1988 és 2003 között futott a szögletes elődöt követő kettes Swift, SF gyári kóddal. Ne hívjátok egyesnek, csak azért, mert Esztergomból ez volt az első. Az RS kódjelű, vasalónak is nevezett Swift a harmadik generáció. Utóda a Swift AZG, 2010-től, a 2017-ben érkező kódjele A2L

Ismét bebizonyosodott, hogy nehéz egymillió forint alatt jó állapotú 3. generációs (vagy 2. generációs, ha így jobban tetszik) Suzuki Swiftet találni a hazai piacon. Ha viszont megtaláljuk, egy olcsón fenntartható, megbízható városi kocsit tudhatunk magunkénak és ne foglalkozzunk az ismerősökkel, akik lenézik ezt a remek kisautót! Ahogy Arnold Schwarzenegger mondaná: Don’t listen to the naysayers (ne hallgass a rosszakarókra)!

Ha tetszett az életszag a murvás kereskedések világából, Varga Tibor többi cikkét itt találjátok.