Kevés pénzért megbízható autót venni majdnem olyan nehéz, mint fehér hollóra vagy annak spanyol megfelelőjére, zöld kutyára bukkanni. Aki a Suzuki Wagon R+-nál inspirálóbb és vidámabb autóra vágyik, kicsit enged a megbízhatóságból, de ragaszkodik a minimális fenntartási költségekhez, annak jó megoldás lehet a második generációs FIAT Panda használtan.
Röviden – FIAT Panda 169, 2003-2012 | |
---|---|
Mi ez? | 2003-tól 2012-ig gyártott kisautó kizárólag ötajtós karosszériával, első- vagy összkerékhajtással. |
Melyik motor jó bele? | Benzines legyen és 1,2 literes. A 60 lóerőst 2010 őszétől leváltó, 69 lóerős négyhengeres fél literrel takarékosabb elődjénél. |
Mennyibe kerül? |
550-600 ezer forinttól találni légkondicionálós FIAT Pandát használtan, 1,2-1,3 millió Ft az ársáv teteje a kései benzinesekkel, 4×4-es Climbing verziókkal és a 100 HP sportmodellel. |
Mi van helyette? | Például FIAT Idea, Opel Agila, Renault Modus, Suzuki Wagon R+, Toyota Aygo. |
Modelltörténet
1980-ban a FIAT zseniális minimálautót dobott piacra a 141 kódjelű első Pandával, amelynek örökébe egészen más jellegű modell lépett a 2003-as modellváltás után. A 169-es gyári kódú Panda magasabb üléshelyzetű, kicsit egyterűs autó, a műszerfali konzolra emelt váltókarral.
Kizárólag ötajtós volt belőle, gyártását a lengyelországi üzem végezte, elismerten jó minőségben. Az autó technikáját megörökölte a 2007-ben feltámasztott FIAT 500 után a Ford Ka második nemzedéke is. Európában a Cliónál, Fabiánál kisebb autók között a Panda volt a legnagyobb darabszámban eladott autó, nemcsak négymilliós darabszámig jutó elődje volt átütő siker.
Tényleg jó autó. Elfogadható a kényelme, könnyen áttekinthető városi autó, parkolni sem gond vele és a City gomb megnyomásával a villanymotoros szervokormány egy ujjal forgatható. A próbaúton a fotókon szereplő autó jól vette a gázt, motorja energikusan húzott. A kiválóan elérhető, kis erőigényű váltónak és a kényelmes futóműnek is szerepe van abban, hogy jó vele mozogni.
Ha az ülései nem volnának ennyire kényelmetlenek, a FIAT Panda hosszabb utakra is megfelelne. Elég ritka az állítható hátsó üléses Panda. Ezek öt- helyett négyszemélyesek, cserébe a két hátsó ülés előrehúzásával 176-ról 235 literre növelhető a csomagtér. Fix paddal az ötülésesé 206 liter.
Motorkínálat
Se két-, se háromhengeres motor nem volt a 169-es FIAT Pandában, az alapverziókba is kulturált négyhengeres jutott. Papíron csak 5 lóerő van az 55 lóerős, 1,1 literes és a 60 lóerős 1,2 literes között, de utóbbi az 1108 helyett 1242 köbcentis hengerűrtartalommal jobb társ. Jobb a nyomatékleadása, van benne élet és ez a legjobb motor az elsőkerék-hajtású Pandához.
Azért csak az elöl hajtóhoz, mert a 4×4-es 20,0 másodperces 100-ra gyorsulásából is látszik, hogy oda kevés volt. 2010 őszén leváltotta a 69 lóerős 1,2 8V, amely átlagosan fél literrel kevesebbet fogyaszt a Spritmonitor tankolási naplói alapján.
A csúcsmodell a 100 lóerős, hatfokozatú kézi váltós Panda 100 HP a Stilóból átvett, 1,4-es motorral. Imádnivaló kocsi, sajnos elég sok törött múltú, rossz állapotú, olajat fogyasztó használt autót árulnak belőle.
70 lóerős volt az 1,3 Multijetnek hívott, valójában 1248 köbcentis, láncos vezérlésű dízelmotor, amely 2010 őszétől 75 lóerősre fejlődött. Kettős tömegű lendkerék van benne, a láncos vezérlése sem tart örökké, ez mind ellene szól.
Nagyon olcsón autózni sokkal jobb megoldás a dízelnél a gyárilag átalakított gázüzem. A Natural Power a benzinnel és sűrített földgázzal is működő modell neve, de volt LPG-s, a benzin helyett autógázzal üzemeltethető verzió is, mindkét esetben az 1,2 literes motorból. 2010-től a benzinnel 78, sűrített földgázzal 69 lóerős 1,4 8V lépett a helyébe. Itt arra kell odafigyelni, hogy a gázpalackok érvényességi idejéből mennyi van még hátra, hány évig használhatók még a gáztartályok.
A tulajdonos véleménye: Kovács Botond, FIAT Panda 1,2, 2008, 162 500 km
Olaszautós família vagyunk, 159-es Alfa is van a családban. Ez a FIAT Panda eredetileg a mosonmagyaróvári márkakereskedés bemutatóautója volt. 2008-as rendszámú, de 2007-ben készült és újonnan vásárolta meg a családunk. Sosem kíméltük, ezen tanultunk vezetni a húgommal együtt és az öcsénk részéről is ez a sors vár rá. Nagyobb sérülés nem érte, egyszer egy vadgázolás után kellett az orrát javítani.
Átlagfogyasztása a számítógép szerint 6,4 l/100 km, hosszabb utakon 5,7 literen megáll, ha 110-120 a tempó. 130 felett menni vele nehéz feladat, kényelmetlen, labilis és a motor elkezd zabálni. Biztosan jó gyorsan menni, de én ezt megoldom motorral. A tankolás türelemjáték, mert a cső gyorsan feltelik és kikapcsol a töltőpisztoly. A tanksapkafedél sok Pandáról leesik, olasz autós bontóban is hiánycikk volt.
Egyszer állt meg, amikor a generátor ékszíja elszakadt, szerencsére a lerobbanás az ajtótól 30 méterre történt. A javítás 8000 Ft volt. A villanymotoros kormányrásegítés küldött már hibaüzenetet, de nem adódott vele nagyobb bajunk. Az alkatrészárai minimálisak, a fékmunkahenger cseréje is filléres tétel volt. A pár éve, 100 000 km-nél elvégzett vezérléscseréből a vezérléskészlet szíjjal és a görgőkkel 20 ezer forintból kijött, a vízpumpa 9700 forint volt. Nagyon megbízható autó. Még a gyári eredeti akkumulátor van benne. Nem tudom, meddig bírja még, de tavaly decemberben két hónap állás után is könnyen indult vele a motor. Különösen szeretem benne, hogy nem korrodál. Sokan felugrottak a baráti körből a japán vonatra és vettek például Civiceket, majd pár év alatt az autó áránál többet költöttek a kasztnizására.
Reális átlagfogyasztás
1,1 (54 LE) 6,22 l/100 km
1,2 (60 LE) 6,40 l/100 km
1,2 (69 LE) 5,91 l/100 km
1,4 100 HP (100 LE) 7,15 l/100 km
Panda 1,3 JTD dízel (70/75 LE): 4,92 l/100 km
Hibalehetőségek
Elődjével szemben a 2003-tól gyártott generációban nem kell rozsdásodástól tartani, 14-15 éves használt FIAT Pandák gurulnak említésre méltó korrózió nélkül. Ez olyan előny, amiről csak álmodhat sok agyonsztárolt japán használt autó tulaja. Egyedül az olajteknő rozsdásodása kellemetlen, kilyukadhat a síkosságmentesítéssel felgyorsított korróziótól.
Elektronikai kataklizmáktól sem kell tartani, a Panda villamos rendszere stabil. A korai benzineseken a főtengely fordulatszám-jeladója és az indításgátló rendetlenkedett, esetleg az üzemanyag-szivattyút kell cserélni. A kulcsban elromló jeladó nem apróság, a transzponder hibájától indíthatatlanná válhat az autó. 2007 tavaszán a blokkolásgátló vezérlőegységébe esetleg bejutó víz miatt a gyártónak vissza kellett hívnia a 2003 áprilisa és 2006 novembere közötti autókat, a tűzveszély elhárítására.
Az elektromos kormányszervo a Panda fő hibaforrása. Ebben az autóban a motor újraindításával eltűnt a hibaüzenet, másoknak nincs ilyen szerencséje. A kormányrásegítés először csak sporadikusan esik ki, utána akár még hónapokig jól működhet a rásegítés, másoknak viszont pár hét alatt vállalhatatlanná fajul a helyzet, ilyenkor ugyanis rettentően nehéz tekerni a kormányt, alig irányítható az autó.
A kormányoszlopon rásegítő villanymotoros szervo gondja fakadhat a kormánynyomaték-érzékelő hibájából, de elromolhat ettől függetlenül vagy vele együtt a kombinált szenzorban a kormányszög-jeladó is. Ha a szenzortól értelmezhetetlen jel érkezik, a kormányvezérlés biztonsági okokból megszünteti a rásegítést, nehogy rossz irányba segítsen elfordítani a volánt a kormányszervo. Nagyon kevesen álltak rá a javítására, egy erre szakosodott szekszárdi műhelyben mintegy 90 000 forintba kerül a kormányrásegítés javítása, felújítása.
Karbantartás, szervizelés
Ezzel a motorral 40 000 kilométerenként kell ellenőriztetni és beállítani a szelephézagot, 40-80-120-160-200 stb. ezres óraállásnál. A fékfolyadékcsere kétévente vagy 60 ezrenként esedékes, ugyanennyi kilométerenként kell a dízelben gázolajszűrőt, ezen a motoron a vezérléscserét 140 000 km után írja elő a gyártó a kezelési útmutató szerint, más benzines Pandákban 120 000 km vagy négy év ez az intervallum.
A megengedett maximális olajfogyasztás a gépkönyv szerint „szokásosan körülbelül 400 gramm 1000 kilométerenként.” A gyári motorolaj-csereperiódus 20 000 km, de városi autónál nem szabad ilyen sokáig használni a kenőanyagot, legyen inkább 10 vagy maximum 15 ezer km. Elég gyakran, 40 000 kilométer után szükséges kicserélni a gyújtógyertyákat, ami csak annak szokatlan, aki más márkából ül át.
Használt FIAT Panda 169: az árak
2003 és 2012 közötti FIAT Pandából mintegy 120 autó vár vevőre a Használtautón. A légkondis autókra szűrve máris lefelezzük ezt a mennyiséget. A kínálat zömét adó benzinesekből az árak nagyjából 550-600 ezer forinttól mennek felfelé a klímaberendezéses autók esetében. A dízelek valamivel kevesebbe kerülnek, de sokkal nagyobb a futásteljesítményük. 1,2-1,3 millió forintot jellemzően a 4×4-es Climbing modellek és a 100 HP sportváltozatok érnek meg.
Csekély hazai ára miatt a FIAT Panda nem tartozik a használtan nagy mennyiségben behozott autók közé. 2018-ban összesen 217 darab külföldi használt FIAT Panda kapott magyar rendszámot az összes generációból együttvéve.
Emiatt a kínálatban a magyarországi autók a meghatározóak és ezek között elég magas arányban vannak rémesen szegényes felszereltségű autók. Az utasoldali légzsák is feláras volt az autó bevezetésekor, felárért viszont elérhető volt oldalsók mellett függönylégzsák is. A sok puritán használt autó miatt csupán elméleti és autótörténeti jelentőséggel bír, hogy a Pandához a kategóriájában talán az első autóként lehetett oldalanként külön szabályozható hőmérsékletű automatikus légkondicionálót rendelni.
Ha olvasnál még a Pandáról, ebben a cikkben a Toyota Aygóval hasonlítjuk össze
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|