Francia autó, török gyártásból: ezzel a kombinációval könnyű volt a riogatni a magyar újautó-vásárlók egy részét 18 évvel ezelőtt, amikor a Renault Thalia piacra lépett hazánkban. A károgóknak nagyon nem lett igazuk. A Thalia nemcsak a legcsekélyebb garanciális költségű Renault-típus lett a maga korában, amit egyszerű technikája önmagában is indokolna, de hatalmas sikert aratott Magyarországon. Több mint 30 000 kelt el az első generációból, ebből fakadóan használtan is van belőle épp elég. Alkatrészeinek nyomott árszintje, az autó józan felépítése és üzembiztossága miatt figyelemre érdemes alternatíva mindazoknak, akik merőben racionális alapon keresnek olcsó használt autót.
Röviden – Renault Thalia I (2000-2008) | |
---|---|
Mi ez? | 2000 és 2008 között gyártott limuzin a Clio II alapjaira. Egy nagyobb modellfrissítése volt 2002-ben, majd két kisebb átdolgozása. |
Melyik motor jó bele? | 75 lóerővel az 1,4 8V kockázatszegény autó, de a takarékosabb 1,2 16V és a sokkal sportosabb, 98 lóerős Thalia 1,4 16V sem orosz rulett. Nagy előnyük a kitűnő korróziógátlás. |
Mennyibe kerül? |
Dízel- és benzines motorral is 250 000 Ft körüli a belépőszint, sok a légkondi nélküli autó. Félmillió körül vannak jó állapotú Renault Thaliák a szebbik orral, 700-750 ezer forint fölé ritkán megy I-es Thalia. |
Mi van helyette? | Például Daewoo Kalos, Dacia Logan, FIAT Albea, Honda City, Mazda 323 BJ, SEAT Cordoba, Škoda Fabia. Nagyobb, de nem drágább és megbízható autó a Suzuki Liana. |
Modelltörténet
Nem csak finnyás nyugat- és közép-európai autóvásárlók vannak a világon. A szerényebb fizetőképességű, déli és keleti piacokon voltak népszerűek a kisautók árszintjét nagy csomagtartóval összebékítő limuzinok. A Renault korán beszállt ebbe a kategóriába, az R5 szedánja a spanyol Renault Siete, a Renault 7 volt.
A második Clio-generációból külföldön 2000-től, nálunk 2001 legelejétől volt elérhető a Clio II alapjaira épülő, Brazíliában és Törökországban gyártott Renault Thalia. Ugyanez az autó futott Renault Symbol, és mexikói gyártásból Nissan Platina néven is.
2002-ben jött a nagy ráncfelvarrás, ezt követően az első sárvédők műanyagból vannak, ami könnyebb és parkoláskor a ropogtatást is jobban tűri az acélnál. Nemcsak esztétikai okokból vonzóbbak a kettes fázisú Renault Thaliák használtan, hanem a telibefényezett helyett fekete betétes lökhárítók miatt is, amelyek jobban kiérdemlik a vészhárító nevet.
2002-től vált rendelhetővé a kocsi a 105 lóerős, 1,6-os benzinessel és az igazán takarékos, 1,5 literes dízel erőforrással is. A modellfrissítéssel szélesebb lett az extralista és megjöttek a kéttónusú, felül sötétebb, alul világosabb műszerfalas autók.
Volt még pár apró módosítás, majd 2006 őszén a Renault Hungária elkezdte forgalmazni a Thalia negyedik fázisát, ahogy a gyártó a generációváltásnál kisebb módosításokat nevezi. Ekkortól az oldalsó ütésvédő csíkok, a tükrök és a kilincsek is követhették a kocsi fényezését és minden modell 14 hüvelykes felnit kapott.
Belül a harsogóan olcsó hatású műanyagokat barátságosabb felületek váltották le, a szebb ajtókárpittal a Clio Campus (a Classic módra tovább élő II-es generáció) szállt be. Újdonság volt a műszerek fehér hátlapja, az opcióként felszolgált automata klímaberendezés és a magasabb felszereltséggel járó színes üléskárpit. 2008 őszén jött ki az utód, sokkal frissebb formatervvel, de a lemezek alatt maradt a kettes Clio technikája.
A tulajdonos véleménye: Fehér Patrik, Renault Thalia 1,4 8V, 2005, 124 400 km
Sokáig töprengtünk azon, hogy belevágjunk-e az ismeretlenbe egy olcsón fenntartható, régi Suzuki Swifttel, de a kínálat igencsak gyengének bizonyult. Mivel a családon belül autóváltás történt, így adott volt a lehetőség átülni a Thaliába. Ostobaság lett volna a szüleimtől 400 ezer forintért megvett autó helyett a rozsdás és labilis kettes Swiftek közül válogatni.
Első autónak tökéletesen megfelel számomra a Renault Thalia, nagyon elégedett vagyok vele. Nagyjából 30 000 kilométer volt az autóban 2006-ban, amikor a családba került. Az azóta megtett közel százezer kilométer során nem érte komolyabb gond. Egy alkalommal a vártnál hamarabb kellett a dobfékeket cserélni, de ezen kívül nem volt még komolyabb baj, eddigi élete során gondos kezekben volt.
Csak 55 kW (75 lóerő) a motor teljesítménye, ami önmagában nem sok, de nem is kell nagy tömeget megmozgatnia. Mifelénk ezt bőven elegendőnek érzem, a nagyobb városokban pedig nem vagyok a legjobb rajtoló a piros lámpáknál, de nem is célom legyorsulni a többieket. Az autópályás tempót is jól bírja, nem aggódok, hogy levillognak, mert csak cammogok a sztrádán. A Thalia viselkedése azért érezteti 130-nál, hogy ennél jobban lehetőleg ne nyomjam lejjebb a jobb oldali pedált, amivel együtt tudok élni.
Józan vezetéssel nagyjából 6-6,5 litert eszik százon, autópályán ez az érték inkább hetessel kezdődik. Persze a fogyasztás attól is függ, hogy mennyire van megrakva a csomagtér, ahová azért bőven fér holmi. 14 éves kora ellenére még mindig jó állapotban van a Renault, nem rozsdásodik és várhatóan még jó pár évet el fog menni alattam a járgány.
Motorkínálat
A 2002-es modellfrissítésig az 1,4 literes, benzines szívómotor futott 8 vagy 16 szelepes verzióban, 75 illetve 98 lóerővel. A K4J 712 kódjelű 16 szelepessel egész bővérű, de a milliónyi Renault-ban és Dacia Loganban bevált, hengerenként kétszelepes, 75 lovas K7J 700-zal is hozza, amit tudnia illik.
Forgalmija szerint a kipróbált autó csak 940 kilós, ami nem sok a 415 centis karosszériához. A kiforrott négyhengeres nyomatékeloszlása kedvező, nem muszáj vinnyogtatni a motort a haladáshoz. A végsebesség 170 km/óra, százra 12,1 s alatt gyorsul álló helyzetből. A 98 lovas Thaliával már jól lehet döngetni, 10,5 másodperc alatt gyorsul százra és aki bátor, 186 km/órás végsebességgel loboghat.
Akit megfog a Fabia Sedanból a 116 lóerős, kétliteres benzines vagy a SEAT Cordobából a 131 lóerős 1,9 PD TDI, annak tetszeni fog a sleeper edition a használt Renault Thaliából is. Ha nincs mögötte a futón a rotakapa és két hektó cefre, a 105 lóerős 1,6-os négyhengeressel 9,9 mp alatt van százon és 190 km/óra a végsebessége. Ezt a dinamizmust kevesen nézik ki az autóból. 2006-tól a paletta másik végén a 75 lóerős motort leváltotta az azonos teljesítményű, de jóval takarékosabb 1,2 16V.
Dízelmotorból háromféle volt, mindegyik 1461 köbcentis. A K9K 700 a 48 kW/65 lóerős, a K9K 702 a 82 LE, azaz 60 kW teljesítményű változat. A K9K 714 a 68 lóerős, a forgalmi engedély szerint 50 kilowattos változat. A 82 lóerőssel igazán lendületes a Thalia, a másik kettő szívódízelesen egyenletes forgatónyomatékú motor.
Átlagfogyasztás és tesztjeink
Thalia 1,4 8V (75 LE, 114 Nm) 6,81 l/100 km
Thalia 1,2 16V (75 LE, 105 Nm) 6,09 l/100 km
Thalia 1,4 16V (98 LE, 127 Nm) 7,01 l/100 km Teszt: Phase II, négyfokozatú automatikus váltóval és egy kézi váltós 1,4 16V, IV-es fázis (2006)
Thalia 1,5 dCi (65 LE, 160 Nm/2000) 4,92 l/100 km. Tesztünk róla
Thalia 1,5 dCi 80 (82 LE, 185 Nm/2000) l/100 km. Teszt a Vezessen róla
Fogyasztási adatok: Spritmonitor.de
Hibalehetőségek
Nézzétek meg, hogy nyílik-e a motorháztető, mert a nyitókallantyú eltörhet! A motortérben nem kell sokat matatnia a szerelőknek vagy a kocsit karbantartó és javító tulajnak. A benzineseknél a gyújtótrafó az egyik fő hibaforrás, amit erőtlen, egyenetlenül, remegve járó motor jelez. Egykor még a gyárban beszerelt gyújtótrafókkal is volt gond, de ez 12-19 évvel ezelőtt történt.
Szükséges lehet a lambdaszonda cseréje és 150-180 ezer kilométer megtétele után számítsatok a katalizátor letérdelésére, akárcsak a közismerten megbízható Suzukikon. Hasonló futásteljesítmény után fáradhat el a hengerfejtömítés, ami sokkal kisebb tétel. A motorok jellemzően 200-250 ezer km megtétele után sem zabálják az olajat.
Műszaki vizsgára ne menetből vigyétek a Thaliát, mert a kézifékével lehet gond. Ha a légzsák-visszajelző pánikot kelt, elég lehet széthúzni a csatlakozót az ülés alatt, kontaktspray-vel kezelni és összerakni. A csomagtérzár kábele mellett az indexkar is egy belső téri hibaforrás, de egyiket sem vészes kiadás megjavíttatni. Néha csak az irányjelző és a fényszóró működését is meghatározó indexkapcsoló érintkezője romlik el. Ha nem megy a párátlanítás, akkor a hátsó szélvédőfűtés kapcsolójára gyanakodhattok.
Időnként a motortartó bakok és a kormánymű cseréje terheli a tulajdonos pénztárcáját. A futómű jól bírja a strapát és Renault létére a kerékagycsapágyak élettartama sem túl rövid, általában 150 000 km után szokták feladni.
Itthon a facelift utáni Thaliák közel harmada dízelmotoros, tehát ezekből is sok van. Régebbi, közismert gond az 1,5 dCi-vel a hajtókarcsapágyak megszorulása. Ezt a gázadáskor túl hirtelen megugró forgatónyomaték okozta, amit idővel korrigált a gyártó. Mivel a Thalia 1,5 dCi maximális nyomatéka 160 Nm/2000, itt nem volt szó olyan mértékű nyomatéknövekedésről a töltőnyomás felépülésével, ami könnyen kipréselhetné az olajat a csapágyak alól. A 82 lóerőssel sem akkora erre az esély, mint a 200-240 Nm-es verziókban, mert 185 Nm a maximális forgatónyomatéka.
A dízel Thaliákban nem is az olajcserével együtt kb. 120-150 ezer forintból kicseréltethető hajtókarcsapágy-készlet aggasztó, hanem a befecskendezés elemeinek meghibásodása. Ha a négyből csak két injektort cserélni kell vagy a nagynyomású szivattyút javíttatni, az jó időre felemészti a kis fogyasztáson megspórolt összegeket. A dízel Thalia országúton illetve országúti sebességnél remekel és hoz 4 liter körüli fogyasztást. 120-nál mar 2950 a percenkénti fordulatszám ötödikben, a szerény teljesítményből fakadó rövid áttételezés sok kis dízel hendikepje sztrádatempónál.
Korrózióvédelem
Aki nem ragadt le a híresen gyorsan elhamvadó Renault 9-nél és nyitott szemmel jár az utcán, észlelhette a Renault Thaliák egyik fő erényét használt autóként: nem eszi meg őket a korrózió. Porhanyósra rozsdásodott Mazda 323 BJ-k, már a hirdetések szerint is foglalkozós aljú Honda Civicek, Mitsubishi Lancerek árszintje alatt elvihető egy Thalia, amelynek életben tartása és vizsgaképessé tétele nem emészt fel a lakatolásba borított százezreket.
A cikkhez fotózott autónak ép és rozsdamentes az alváza, tökéletesek a rugótornyai, épek a küszöbjei, hibátlanok a tetőoszlopai. Egyedül az egyik hátsó sárvédő peremének alsó sarkán találtam pár centin felületi korróziót. Hasonló árban egy japán használt autón szinte az ép elemekből van ennyi. Kitűnő karban megőrzött használt autók ritkán kerülnek ki a családi, baráti körön túlra és landolnak használtautó-kereskedésekben, a szabadpiacon forgó és tulajdonosuk által árult Thaliákat is jól meg kell nézni, de az alapos rozsdamegelőzés a Renault Thalia egyik fő előnye.
Használt Renault Thalia árak
2001-re az importőr 2500 Thalia eladásával számolt, amiből 6200 lett és a további években is jól fogyott a lépcsőshátú Clio II. Ebből fakadóan a választék igen széles. A használtautó-kínálatban az ütött-vágott munkaautóktól a nagypapák garázsából kigurított gyöngyszemekig van minden. A cikk feltöltésekor a Használtautón közel 270 Renault Thalia keres új gazdát érvényes forgalmival. A faros Clióból voltak légkondicionáló nélküli minimálautók is, így aki a ragaszkodik a klímaberendezéshez, máris csak százzal kevesebb autóból választhat.
Négyből egy használt Renault Thalia vár vevőre dízelmotorral, kevés kivétellel a 65 vagy 68 lóerős 1,5 dCi-vel. A dízeleknél belépőszint 250-300 ezer forint, 250-300 ezer bevallott kilométerrel.
Benzines motorral is nagyjából negyedmillió forinttól kapni használt Renault Thaliákat. 300-350 ezer forintig a ráncfelvarrás előtti autókból áll a kínálat, a sokkal esztétikusabb arcú Tahliák csak kiugró, 350-420 ezer kilométeres óraállással indulnak ennyire olcsón.
Nagyságrendileg 400 ezer forinttól mennek felfelé a légkondis és benzines Renault Thaliák autók árai a nagy facelift utáni autókból. Aki rászán 500-550 ezer forintot, ígéretes autók közül válogathat. Az Otto-motoros Thaliák zöme a sima 75 lóerős, de 98 lóerőst is lehet találni. Az ezerhatos Thalia viszont gyakorlatilag elő sem fordul a használtautó-kínálatban.
Értékelés
Neve és formája alapján a típus hamar kiérdemelte a kevéssé hízelgő Talicska becenevet, megbízhatóságával azonban visszavágott a fanyalgóknak. Kevés pénzért egy kiszámíthatóan működő és csekély kiadásokkal fenntartható autó, amely mentes a sokkal kényelmesebb Škoda Fabiákat és SEAT Cordobákat is fenyegető rozsdásodástól.