Varga Tibor, a Vezess használtautó-vásárlási szakértője, főállásban – kollégáival együtt – a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek az Autóvizsgálat.hu vezetőjeként. Vele közösen készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videocsatornájára. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át, az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Ezúttal arról az ügyfeléről írt, aki 1,5 millió forint alatt keresett családjának második autót és elhitte a hirdetésekben ismétlődő hazugságokat. Varga Tibor többi cikkét ide kattintva éritek el.
Röviden – Citroën C3 Picasso (2008-2017) | |
---|---|
Mi ez? | 2008-ban bemutatott, Magyarországon 2009 tavaszától 2017-ig értékesített kis egyterű, a C3 és a 207 padlólemezén. Modellfrissítés 2012 őszén. |
Mit tud? | Feldobja a frankofil vagy előítéletektől és tévképzetektől mentes emberek mindennapjait ez a vidám, nagyon praktikus, okos részletmegoldásokat kínáló, tágas és kellően megbízható autó. |
Mennyibe kerül? |
Itthon és külföldön sincs belőle tengerszám, hazánkban a cikk írásakor nagyjából 1,4 és 2,5 millió Ft közötti a kínálati áruk. |
Mi van helyette? | Használati értéke alapján például Nissan Note, Opel Meriva, Renault Grand Modus, Škoda Roomster és persze a második generációs Honda Jazz vagy a Bipper-Nemo-Qubo trió. Eredeti, vagány autóként inkább a Kia Soul. |
Nehéz eligazodni a használtautó-hirdetések tengerében. Külön az iparágnak gyártott kifejezésekkel bombázzák az érdeklődőt: költségmentes, sérülésmentes, rozsdamentes, gyári állapot, patika… Általában az autó előzményeiről is megtudhatunk hasznos részleteket: magánszemélytől, orvos tulaj, egygazdás, vezetett szervizkönyv. A hirdetések szövegében ismétlődnek ezek a hívószavak. Nagy kár, hogy elég sokszor nincs mögöttük tartalom és csak arra jók, hogy becsapják a laikust, aki ezen szavak bűvöletében szelektál a netes keresőkben.
Ügyfelem, Gábor is ugrott egy csukafejest a használtautó-hirdetések tengerébe. Kisebb családi autót keresett a feleségének, második autót bevásárlásra, gyerekszállításra, az anyós meglátogatására. Majdnem bele is fulladt a hangzatos ígérethullámokba, amikor végül felhívott, hogy segítsek megtalálni a megfelelő családszállítót.
Ford Focus C-Max vagy Citroën C3 Picasso?
Első körben Ford Focus C-Maxban és Citroën C3 Picassóban gondolkodott. A kinézett Citroën külföldről érkezett, a Ford itthon kezdte pályafutását és magánszemély árulta. Mindkét hirdetés bővelkedett a csábító ígéretekben. A C3 közelebb állt Gábor és felesége szívéhez, ezért elsőnek ezt az autót vettük szemügyre.
A Citroën C3-at egy budapesti használtautó-kereskedésben volt szerencsénk megnézni. A kereskedőtől megtudtuk, hogy a kocsi Németországból érkezett és már magyar rendszámos. Tehát már valaki beregisztrálta az autót itthon, aztán eladta. Természetesen kint egy orvos házaspár használta újkora óta, ki más, és két műtét között mindössze 97 000 kilométert sikerült belegyűrni a számlálóba 10 év alatt. Úgy látszik, Németországban csak orvosok élnek és senki nem használja az autóját, csak a kórházig. Mindegy.
Végighallgattuk a bevezetőt és majdnem a folytatást is, de inkább munkához láttam. A karosszéria fényezése egységes volt (110-140 mikronos rétegvastagság) és kevés karcolás csúfította csak. Felülről rozsdának nyoma sem volt. Örültünk is, amíg alá nem néztem.
Erős korrózió a rozsdamentesnek hirdetett autón
A németországi útsózás itt is hozta a szokásos eredményt. A hátsó hossznyúlványok, a csomagtartó padlólemeze, de még a hátsó rugótányérok környéke is erősen korrodált volt. Persze nem lyukas, de messze rozsdásabb annál, amit egy 10 éves kevés kilométeres, sérülésmentes, rozsdamentes autótól elvárhatunk, ahogy a hirdetésben szerepelt.
Leszögezném: nem minden külföldről érkezett autó alja van szanaszét rozsdásodva, csak nekünk szokás szerint sikerült ismét belenyúlnunk a lecsóba. Sokszor sikerül. Mondjuk tízből hétszer. Viszont ott az a három behozott autó, amit érdemes megvenni. Sajnos a mai nap ezzel a C3 Picassóval nem így indult.
A klímahűtő lamellái a rozsdásodás miatt szintén szétporladtak. Valószínűleg ezért nem működött a légkondicionáló sem. Mivel ezek a lamellák a hővezetés feladata mellett a hűtő csöveinek merevségéért is felelnek, hiányuk miatt a vékony csövek remegnek-mozognak és törvényszerűen eltörnek előbb-utóbb.
Olaj nincs benne, olajsár annál inkább
A motor száraz volt ugyan, de az olajbetöltő sapkát levéve jelentős olajsár látszott a szelepfedél alatt. Motorolajból sem volt sok. A nívópálcát kihúzva az olajszint bőven minimum alatt volt. A ránk nagyon vigyázó kereskedőtől azonnal magyarázatot is kaptunk a problémára: biztos nem töltötték fel rendesen… Nyilván, bár az én fejemben az is megfordult, hogy a motor égette el az olajat. Lehet, hogy én tévedek. Az ő sztorija bizonyára életszerűbb.
Nem idegenek a típustól az elektromos anomáliák. Különösen nehezen viselik ezek az autók a „bebikázást”, amiben a kereskedésekben állva hamar részük lesz, ha lemerül az akkumulátor. Eme jámbor tettel hamar másvilágra lehet küldeni a motorvezérlőt, vagy a BSI-t (Built-in systems interface). Ez az egység a különböző elektromos rendszerek összehangolt működéséért felelős. Egészen addig, amíg nem kap egy 100 amperes impulzust a bikakábel rosszul érintkező csipesze miatt. Persze nem törvényszerű, hogy tönkremegy valamelyik vezérlő a bikázástól, elég, ha minden századiknál következik be, mondjuk annál az autónál, amit megvásárolni készülünk.
Ezek a vezérlőegység-hibák profi diagnosztikai műszerek és hozzáértés nélkül gyakran észrevétlenek maradnak egy darabig. Ezért nem jó használt autót vásárolni Jocival, a szomszéddal, aki hét évig kamionsofőr volt és nagyon ért az autókhoz.
Ebben az esetben, ennél az autónál elektromos probléma nem látszott. A diagnosztikai vizsgálat alatt hibakódot nem találtunk a vezérlőkben és az élő (a motor működése közben kiolvasott) adatok is jó értékeket mutattak. Egyedül a lambda-szonda váltása mutatkozott lassúnak dús és szegény keverék között, amiről a diagramon is meggyőződtünk. Az olajfogyasztás felgyorsíthatja a lambda-szonda pusztulását.
Milyen használt autóként a Citroën C3 Picasso (2008-2017)?
A C3 Picasso bohókás vonalait lehet utálni vagy szeretni, de legalább kilóg a tömegből. Nem tucatautó, legalábbis dizájnban nem. Az extravagáns külső mögött egyszerű, jól bevált technika lakozik, a PSA Peugeot Citroën PF1 padlólemeze, amely a Peugeot 1007 és 207 vagy a C3 is. Elöl MacPerson, hátul hosszanti csatolt lengőkarok próbálnak megbirkózni az úthibákkal, nem is rosszul.
Sebességváltójának kapcsolhatósága citroënesen borzalmas, amin a 10 év használat még rontott egy keveset. A belső tér tele van olcsó, zörgő műanyagokkal. A műanyag karimájú kormánykerék már pár tízezer kilométer után kopásnak indul, de ez esztétikai gond, jó minőségben be lehet bőröztetni. Az alaphelyzetben 385 literes csomagtér a hátsó üléseket előretolva 500 literre bővíthető.
Az 1397 köbcentis, 95 lóerős, 4000-es fordulaton 136 Nm nyomatékú és változó szelepvezérléses benzinmotor nem repíti a legalább 1176 kilogrammos karosszériát, ellenben hamar elfárad. Már szerény futásteljesítménynél is viszonylag gyakori a magas olajfogyasztás, ami sok városi használat és a nem megfelelő olajminőség következménye. Találhatunk még a hazai piacon ugyanebből a motorcsaládból 1,6-os BMW-PSA benzinmotorral 120 lóerővel.
Szívómotorként sem az 1,4, sem az 1,6 literes benzines nem közvetlen befecskendezéses, az atmoszférikus verzióknak nincsenek szelepkokszosodási bajai. Jól bevált a 92-114 lóerő közötti 1,6 HDI dízelmotor, amely viszont sok városi használatra nem ideális. Bevallom, nem tudom, melyik ujjamba kéne harapnom, melyik motort választanám.
Átlagfogyasztási értékek, Citroën C3 Picasso
1,4 VTi (95 LE) 7,38
1,6 VTi (120 LE) 7,81
1,6 HDi (92 LE) 5,23
1,6 HDi (109-115 LE) 5,52
Liter/100 kilométerben. Forrás:Spritmonitor.de
Tesztjeink a típusról
1,6 HDI, 90 LE
1,6 HDI, 110 LE
1,6 HDI, 115 LE
1,4 VTi a Honda Jazz és a Nissan Note ellen
Kombi, szedán, egyterű: családi autók, különböző formában
Rozsdás C3 Picassso után rozsdás C-Max
Gáborral egyetértettünk abban, hogy megnézzük a másik versenyzőt, mielőtt tovább gondolkodna ebben az autóban. A második jelölt egy Ford C-Max 1,8 benzines, 2008-ból. Nagy reményekkel indultunk Zuglóba, hiszen magánszemély árulta, magyar autó volt és sok szépet olvashattunk az autóról a hirdetésben. Nekem gyanús volt a piachoz képest csekély ár (1 050 000 Ft) és hogy egy bevásárlóközpont parkolójában találkozunk. Mindegy, nem akartam elrontani Gábor lelkesedését.
Ahogy odaértünk és megálltunk a C-Max mellett, elment a kedvem még a kiszállástól is. Egyrészt már messziről látszott, hogy egy lepukkant autót néznénk meg, másrészt az eladó sem volt túl bizalomgerjesztő. Rögtön tudtam, hogy nem ő a tulaj, csak nepperkedik az autóval. A nyakán lévő vastag aranylánc sem segített sokat a bizalom kiépítésében.
De nézzük meg az autót, mert mindig lehet, hogy a műszaki állapot feledteti velünk az első benyomást (bár ezúttal sem feledtette). A küszöbökön és az első sárvédő alján rügyezett a rozsda. Az autó alja engem egy, a Titanicról frissen felhozott leletre emlékeztetett. Tízéves autón ennyi rozsdát ritkán látni, külföldin sem, nemhogy magyar autón! A jobb hátsó sárvédőíven nem sikerült rétegvastagságot mérni, mert a műszer csak 1250 mikronig mér. Itt a gittelés ennél jóval vastagabb volt és megrepedt.
Elölről sem kímélték az autót: az első nyúlványok javítva, hegesztve voltak. A kereszttartót cserélték. Az utángyártott első lámpák Tajvanról származtak. A műszerfalon világított a motorhiba-visszajelző és a légzsák hibalámpája. A kuplungpedál felső része letört, a sebességváltó gomb cafatokra kopott. Idáig is csak kíváncsiságból folytattam a vizsgálatot, de ezen a ponton Gábor intett le egy Menjünk innen!-felkiáltással.
197 ezer km, viszont korrekt autó
Hálásan köszöntük a soha vissza nem térő alkalmat, hogy megcsodálhattuk ezt a remek példányt. Ismét bebizonyosodott, hogy nem feltétlenül jobb „magánszemély” hirdetésére ráugrani. Kifogytunk az autókból, csak a C verzió maradt: gyorsan megnéztük az internetes kínálatot és találtunk egy másik C3 Picassót Gödöllőn egy kereskedésben.
Audendum est, fortes adiuvat ipse deus (Légy bátor, ki merész, óvja az isten is azt.) – mondja a latin, mármint mondaná, ha lenne ilyen nép. Elindultunk hát Gödöllőre. Útközben próbáltam kihozni Gábort a sokkból, mert a mai nap látottak egyáltalán nem különlegesek a használt autók világában, csak ő nem olyan edzett, mint én.
A hadiszerencse Gábor mellé állt. A gödöllői kereskedésbe érve kedves eladó fogadott minket. Nem is húzta az időt az autó erényeinek ecsetelésével. Kaptunk egy kulcsot, hogy nézzük át az autót, majd magunkra hagyott. Ez a C3 Picasso fényévekkel jobb állapotban volt, mint az előző kettő. Az alján csak pár jelentéktelen méretű rozsdapötty árulkodott a kocsi 10 évéről. A motor és váltó porszáraz volt. A motorban nyoma sem volt olajsárnak és egyenletesen, halkan járt alapjáraton.
197 000 kilométerrel az órájában ez az autó jó példa arra, hogy ne keressünk 10 éves kocsit százhúszezer kilométerrel. Csodák azért nincsenek. A sebességváltó kar itt is pontatlanul és lazán járt. Az autó egyetlen hibája a magasan fogó kuplung volt, a közeljövőben számítani lehet a kuplungtárcsa és szerkezet cseréjére.
Barátunk, a szervizkönyv…
A szervizkönyvet különösen szeretem. Természetesen előnyös, ha egy autónak megvan és vezetett a szervizkönyve. De mit is tudhatunk meg belőle valójában? Jó esetben nem hamis. Láthatunk benne pár bejegyzést, pecsétet, dátumot, kilométeróra-állást. Legtöbbször nem tartalmazza ez a nagyra becsült dokumentum, hogy milyen olaj, vagy alkatrészek kerültek beépítésre a szerviz látogatás során. Azt sem tudhatjuk meg belőle, hogy két hivatalos szerviz között ki huncutkodott a kilométerórával (taxisok, cégek kedvelt módszere itthon és külföldön). A szervizkönyv nem hivatalos okirat. Bárki kereskedhet vele, másolhatja, hamisíthatja. Mégis, ha nincs a használt autóhoz szervizkönyv, a vevő hajlamos meg sem nézni az autót, hiszen „nem tudjuk az előéletét”. Így lehet, hogy elszalaszt egy jó vételt és megtekint, megvásárol egy másik autót, aminek van szervizkönyve, de az hamisított és így szintén semmit nem tud az előéletéről.
Némi alkudozás után megegyeztünk 1,3 millió forintban, ami baráti ár egy ilyen jó állapotú C3 Picassóért 2009-ből. Nehéz nap volt Gábornak és nekem is, de a vége happy end lett. A mai nap tanulsága ismét az volt, hogy ne higgyünk a hangzatos hirdetéseknek, ne keressünk mindenáron kevés kilométeres, egygazdás, szervizkönyves csodaautót, mert hamar csalódhatunk, vagy ránk sóznak valami bontószökevényt.
Tetszett az életszag? Varga Tibor többi írását itt olvashatjátok a Vezessen a használtautó-vásárlás murvával kikövezett, rögös útjáról.
Autóalkatrész-árak, Citroën C3 Picasso 1,4 VTi
Első fékbetétkészlet (Juratek): 8610 Ft
Hátsó fékbetét (Valeo): 8 540 Ft
Első lengéscsillapító (gáztöltetű, Bilstein): 24 910 Ft
Hátsó lengéscsillapító (gáztöltetű, Bilstein): 16 990 Ft
Első lengőkar (Monroe): 26 630 Ft
Hűtőradiátor (AVA): 17 840 Ft
Kuplungszett (LUK): 110 990 Ft
Vezérműlánckészlet (FEBI): 49 890 Ft
Olajszűrő (MANN Filter): 4 405 Ft
Levegőszűrő (MANN Filter): 6 970 Ft
Pollenszűrő (MANN Filter): 6 790 Ft