Röviden – Range Rover Classic 1983 | |
---|---|
Mi ez? | A Land Rover 1970-ben mutatta be a Range Rovert, ez az autó pedig egy első generációs, háromajtós példány, 1983-ból, úgy 85 százalékos készültségi állapotban |
Mit tud? | Ennél harmonikusabb megjelenésű szabadidő-autót még nem gyártottak az utóbbi 49 évben |
Mibe kerül? | Ritka, öreg autónál nehéz vételárat saccolni, aztán a kinézett, megvásárolt kocsiba szórt további pénzt pedig jobb sosem összeszámolni |
Kinek jó? | Akinek van pénze, energiája, türelme valami izgalmas, régi, játszós autóhoz, az örülni fog neki |
Hogy melyik volt a világ első igazi szabadidő-autója, arról megoszlanak a vélemények. Több autógyártó is úgy érzi, ő szabadították rá a világra ezt a rettentően népszerűvé vált kategóriát, de ez persze attól függ, hogy pontosan mit is nevezünk SUV-nak. Ha úgy határozzuk meg, hogy kényelmes, magasépítésű, de mégis sportos, 4×4-es hajtásképletű jármű, akkor az 1970-ben bemutatott Range Roverre simán ráaggathatjuk az elsőnek járó plecsnit.
Korabeli, megkopott minőségű autóbemutató videó, a Range Rover főszereplésével:
Külső
Formájára nehéz mást mondani, minthogy telitalálat. Kissé ugyan szögletes, de mégsem az a rémesen kockaforma, mint amilyenek a vele egykorú Land Roverek voltak. Elöl egyszerű, kerek lámpa, függőleges rácsú hűtőmaszk és Range Rover felirat az orron, amit a régebbi változatokon különálló műanyag betűkkel írták fel a motorháztető élére. Oldalról az óriási ajtók, a különös, de terepjáróhoz illően a csalitosban letörhetetlen kilincsek érdekesek, hátul pedig a két darabban, felfelé és lefelé nyíló csomagtartóajtó.
Hossza 4445 milliméter, szélessége 1781 mm, magassága 1781 mm, 2540 mm-es tengelytávval. 1983-ban már nem volt újdonság az ötajtós változat sem, ekkor már két éve készült és 20 centivel volt hosszabb a háromajtósnál. Terepszögei egész jók, ezzel még valóban be lehetett ugratni a dágványba és az erdőben sem szakadtak le róla alkatrészek. Bár az alufelni elsőre idegenül hat az autón, háromajtóst eddig kizárólag lemezfelnivel láttam, de ebben az évben már lehetett ilyennel is rendelni a Range Rovert.
Ez a Range Belgiumból érkezett egy tréleren, három másik társával, amik lehetséges donorként kerültek be a kosárba. Mivel ez volt a legjobb állapotban, ezt szedték darabokra, és kezdték el gatyába rázni. A munkamenet a szokásos, karosszériajavítás, fényezés, új, cserealkatrészek felhajtása, motorfelújítás, összeépítés, kárpitos munkák, stb. Mindez eltartott 2,5 évig, mire a jelenlegi állapotba került az autó. Ami még korántsem a vége, mivel menet közben néhány dologról kiderült, hogy nem is így kéne megcsinálni, pár dolog pedig alkatrészhiány miatt akadt meg.
Belső
Utastere teljesen más, mint amit addig a márkától megszokhattak a vásárlók. A pucér fémfelületek és durva műanyagok helyett vastag szőnyegek, tisztességes kárpitozás került az autóba, puha, kényelmes székekkel, hátul egy darabból álló, széles, fejtámla nélküli pamlaggal. Műszerfala nem túl összetett, de amire szükség van, arról tájékoztat. Váltókarja mellett a felező és a differenciálzár kapcsolója található, a két elő ülés közte pedig egy tárolódoboznak is jutott hely. A legjobb dolog mégis az benne, hogy mai, modern autóhoz képest elképesztően jól átlátható a karosszéria. Vékonyak az oszlopok, az oldalablakok pedig deréktájon kezdődnek és a motorháztető szélére telepített visszapillantók is jól használhatóak, mutatják az autó egész oldalát.
Technika
De mitől volt mégis forradalmi a Range Rover 1970-ben? Hiszen ott volt a Land Rover éppen aktuális harmadik szériája, ami korának legelterjedtebb terepjárója volt, Afrikától, Dél Amerikán át Ausztráliáig. Aki viszont ült SIII-as Land Roverben, az tudja, hogy hiába nagyszerű terepjáró, a komfort amit kínál, közel sem az, amit hosszabb távon is el lehet viselni. A laprugók ráznak, a dízelmotor gyenge és hangos, a rásegítés nélküli kormány tekerése pedig kemény fizikai erőfeszítést igényel. A Range Rover a Land Roverhez hasonló alapokra épül, ugyanúgy merev-hidas, ugyanúgy acél létraalváz adja az alapot, amire alumíniumötvözetből készült karosszériaelemek kerülnek.
Azonban itt sokkal komfortosabb csavarrugók kerültek a masszívabb, teherautós laprugók helyére, szervokormány könnyíti meg a sofőr életét, a négy dobfék helyett pedig tárcsafékek lassítják az autót. Motorterébe is kétszer annyi henger került, mint ami a Land Roverben van, a 3,5 literes, dupla-karburátoros V8-as motor azért így sem egy kihegyezett példány, mindössze 130 lóerős. Illetve 125-ös lehet, attól függően, hogy épp milyen kompresszióviszonyú motorról van szó. Váltója négyfokozatú, amit terepváltó és differenciálzár egészít ki.
Költségek
Magyarországon jelenleg pár százezer forintos Range Roverek is vannak a hirdetések között, de ezek kizárólag már ötajtós, kevésbé izgalmas karosszériás példányok. Ezekkel nem igazán érdemes foglalkozni, de aki kitartó, talán külföldön belefuthat egy-egy klasszikus, háromajtósba. Aztán persze jöhet a pénzinjekció, mire valamirevaló, irigyelt autó lesz belőle.
Értékelés
Egy háromajtós, nyolcvanas évekbeli Range Rover Classic okos kompromisszum, ha valaki részese szeretne lenni annak a legendának, ami a Land Rover, Range Rover nevéhez fűződik, de mégsem akar egy fapados traktorban autózni. Ha ezt választja valaki hobbiautónak, arisztokratikus megjelenésű, kényelmesen, könnyedén vezethető járgányra tehet szert, amely kora ellenére még terepen is használható, ha valaki nem félti.