Röviden – Volkswagen Golf VII (5G) használtan | |
---|---|
Mi ez? | 2012 őszén bemutatott, 2017 elején felfrissített alsó középkategóriás autó. Kiugróan sokféle hajtáslánc, 3 és 5 ajtós ferdehátú, kombi és Golf Sportsvan néven egyterű karosszéria, MQB-technika (moduláris keresztmotoros építőkészlet). |
Melyik motorral? | A legkevesebb baj a dízelekkel lehet. Az 1,6 TDI a legolcsóbb verzió, de a csak ötfokozatú váltó miatt nem ideális. Jobb a kétliteres. Otto-motorból a földgázzal és benzinnel is tankolható 1,4-es a legvonzóbb. |
Mibe kerül? | 2,6-2,8 millió forintnál kezdődnek az árak a kisebbik dízellel, benzines motorral 3-3,2 millió forinttól kapni VII-es Golfot használtan. |
Mi van helyette? | Többek között Audi A3 8V, Ford Focus III, Hyundai i30, Kia Cee’d, Opel Astra J, SEAT Leon 5F, Škoda Octavia 5E, Toyota Auris E180. |
Földes Attila kollégám nemrég írt a Golf VIII-ról, így épp ideje részletesen feldolgozni a hetedik generációs Volkswagen Golfot használt autóként. Az 5E kódjelű Škoda Octavia III után jöjjön az 5G gyári kódú testvérmodell a Volkswagentől! 2012 őszén a Golf VII ugyanolyan döntő fejlesztéseket hordozott, mint 15 évvel korábban a padlólemez-stratégiával megalkotott Golf IV. A kortárs Audi A3 után és az Octavia előtt váltott az MQB-modulrendszerre, amelyre időközben autók millió épülnek évente. A kecsegtető költségcsökkentéssel szemben álltak a Volkswagen-konszern autóiban milliós darabszámban szétspriccelő minőségi gondok is, ha bármi félrecsúszik. Ezért is érdekes, milyen használt autóként a 2017 elején továbbfejlesztett és ránctalanított Golf VII?
Mit tud használtan a Volkswagen Golf VII?
Amikor a csápos emelőn lefotózott kocsit megláttam oldalról a parkolóban, simán azt hittem, hogy a Ferihegy Autó egyik tesztautóját fogjuk felemelni. Ehhez képest a Németországból behozott, konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid Golf 170 000 kilométer felett jár, de gondos kinti, majd itthoni gazdájának köszönhetően ragyogó állapotban van.
A GTE ritka és vonzó modell a zöld rendszámmal járó kedvezmények és a 204 lóerős rendszerteljesítmény miatt. 8,7 kilowattóra kapacitású akkumulátorával enyhe időben elgurul 40-50 kilométert füstmentesen, ám karbantartásában a villany Golffal szemben ott a belső égésű motor összes költségnövelő tényezője.
Pont azért van a Golfból három- és ötajtós, kombi, egyterű Sportsvan illetve gázüzemű, benzines, dízel, benzines hibrid és füstmentes E Golf is, hogy mindenki a saját autózási szokásaihoz legjobban passzoló kocsit vehesse meg. A típus egyik döntő előnye valóban a kiugróan gazdag karosszéria- és motorválaszték, de nem az egyetlen.
Tartós és átgondolt belül
Nemrég a pályafutása végén járó Golf VII majdnem legyőzte a sokkal frissebb konkurenseket összehasonlító tesztünkön. Nagyon gondosan konstruált kompakt autó, rövid, de tágas karosszériával, tisztességes csomagtérrel, jó ülésekkel, csekély zajszinttel, széles és nívós motorkínálattal, erős értéktartással. A jelentős fejlesztői ráfordítással a nagy dolgokban és az apró részletekben is erős.
Belső tere sokáig megőrzi eredeti állapotát. Egy gondozott autón, amivel normálisan bántak, alig látszik 200-250 ezer kilométeres használat. A kormány bőrborítása tartós, a kapcsolókról sem hámlik úgy a lakkbevonat, mint a VW-konszern régebbi autóiban. Alapos autókozmetikával újszerűnek hathat egy 200 000 kilométeres használt Volkswagen Golf a hetedik generációból. Aki szemre vesz használt autót, azt jól be lehet csapni egy pofátlanul visszatekert kilométer-számlálós Volkswagen Golffal.
TSI: miben jó, miben nem?
Nem árt egyértelműsíteni, hogy a használt VII-es Golfban lévő TSI benzineseknek elhanyagolt olajcserékkel sem tud vezérlésbajuk lenni a lánc nyúlása és a láncfeszítő hibája miatt, mert az MQB-modellekkel kijöttek a szíjas szelepvezérlésű, hátsó kipufogó-leömlős motorok. Ez a kortárs 8V Audi A3-ra, az 5F Leonra és az Octavia 5E-re is igaz.
Három vagy négy hengerrel, 999-től 1984 köbcentiig a Volkswagen Golf VII TSI-benzinesei nagyon csendesen, a sornégyesek igazán puhán is járnak. Tturbós benzinesek rugalmasak és keveset fogyasztanak. A 140 és a 150 lóerős 1,4 TSI-k átlaga 6,77 liter/100 km a Spritmonitoron, amennyi az igazán takarékos Auris 1,6 Valvematicé. A köztudottan jól fogyasztó Civic 1,8 átlaga 7,1 liter/100 km és a hetes Golfhoz képest mindkettő lomhább, zajosabb és kényelmetlenebb autó, olcsóbb hatású utastérrel.
Annyiféle motorral volt gyártásban a hetedik generációs VW Golf, hogy gyorsabb a német Wikipédián végignéznetek a motorvariánsokat 85 és 360 lóerő között, ide kattintva.
Legyen dízel!
Sokat futott hetedik generációs Volkswagen Golfot dízelmotorral keresnénk használtan. A benzines TSI-knek 250-300 ezer kilométer is nagy falat lehet, 150-180 ezer kilométer feletti turbós benzines Golf VII-et csak óvatosan vennénk. A hetes Golf TDI-motorjainak élettartama sokkal ígéretesebb, ha a tulaj nem akar három fillért megspórolni az olajcseréken és arra használja a dízelmotort, amiben az jó: hosszú távú utazásokra, nem 5-8 kilométerek megtételére.
Vegyes használatra nem igazán ajánljuk az 1,6 TDI-t a csak ötfokozatú kézi váltóval párosítva. A szűk tartományban használható motor nem harmonizál ezzel a sebességváltóval, az 1,6 TDI azoknak lehet jó, akik autópályán és autóúton járnak egyenletes, nem túl nagy sebességgel. Sokkal csábítóbb a használt Volkswagen Golf VII a 2,0 TDI-vel.
Használt Golfokról a Vezessen
Ha alacsonyabb árú autót keresel és érdekel más nemzedék is, akkor a hatodik modellgeneráció használt autó tesztjét itt találod. A Golf V-öt összehasonlítottuk a H Astrával és kortársukkal, a C307-es Ford Focus-szal, a cikkért kattintsatok ide.
Önmagában a turbócserétől nem kell félni, a felújítás nagyjából 120-180 ezer forintos költsége a feltöltő élettartamával elosztva nincs egy Ft/kilométeres tétel. Mivel a használt Volkswagen Golf VII összes motorja turbófeltöltős, a turbó megléte motiváló a minőségi motorolaj használatára és a maximum 15 000 kilométeres olajcsere-periódus betartására is.
A LongLife olajjal ígért 25-30 ezer kilométeres, rugalmas szervizintervallumtól a cikk kapcsán megkérdezett összes autószerelőnek égnek állt a haja, pedig rogyásig vannak munkával, nem a gyors és könnyű pénzt jelentő olajcserét féltik. Mint az összes turbófeltöltős autóra, a használt Volkswagen Golfokra is áll, hogy nem elég tankolni a szervizek között. Legkésőbb 1000 kilométerenként igenis rá kell nézni a hűtőfolyadék szintjére és az olajnívóra a benzinkúton.
A szelepkokszosodás a láncos vezérlés leváltása után is megmaradt TSI-bajnak leváltása után is. Ez egyrészt jelentős olajfogyasztást okozhat, a rosszul záró szelepek indítási nehézséget produkálhatnak, romlik a motor hatásfoka, tehát nő a fogyasztás és csekélyebb a teljesítmény. Nagyon figyelni kell rá, elhárítására jó megoldás a dióhéj-őrleményes szórás. Kb. 120 000 km után a szelepekre kirakódó koksz már releváns baj.
Szerviztapasztalatok: Volkswagen Golf VII használtan
Jó minőségű, megbízható autók a hetedik generációs Volkswagen Golfok. Szervizes szempontból dízelmotorral és kézi sebességváltóval a leginkább problémamentes az élet. Az 1,6 TDI a józan ész választása, a kétliteres mindent visz, a GTD végképp. De a dízelmotoros autókat csak jó minőségű, megfelelően adalékolt üzemanyaggal szabad tankolni.
Mint más használt autóknál, a VII-es Golfnál is 200 000 kilométer körül kezd zsebbe nyúlós lenni a szervizelés, amennyiben addig nem történt turbócsere, eredeti a kuplung és gyári a kettős tömegű lendkerék valamint a vízkörbe kötött kipufogógáz-visszavezető szelep (EGR). A vízhűtéses EGR-szelep cseréje 200 000 forintos tétel.
Nem szokott baj lenni a TSI- és TDI-motorok szíjas szelepvezérlésével. A szíj és a görgők elbírják a 210 000 kilométeres csereperiódust, a gondos tulajdonosok azonban 180 000 kilométernél kérik a cserét, amiből még sosem volt baj.
TSI-motoroknál jelentkezik a közvetlen benzinbefecskendezéses motorokra jellemző kokszosodás a szelepeken. Amikor felgyullad a motorkontroll-lámpa, a hibaüzenet általában égéskimaradás, amit a szelepülékek lekokszosodása okoz. A megoldás a tisztítás, mechanikusan, a motor szétszerelésével vagy dióhéj-őrleménnyel szórva.
TDI-motornál nem szabad ignorálni a részecskeszűrő regenerálási folyamatát, amit az 1000 feletti alapjárat és az ércesebb motorhang is jelez. De nem kell a fülünkre hagyatkozni, a középső kijelzőnek van egy start-stop információs menüpontja. Ha azt közli az autó, hogy a motor működése szükséges, akkor sem szabad leállítani a motort, ha közben odaért az illető a tárgyalásra, az iskolába, a moziba, vagy legalább ne ismétlődően.
Többször megszakított regenerálás esetén az összes modern dízelmotorban felhígítja a motorolajat a részecskeszűrőben lévő korom elégetéséhez befecskendezett többletüzemanyag és az elégtelen kenés következménye a motorhiba. Én is dízel autóval járok, a többmillió forintos motorcsere elkerülése szerintem megér néhány perc várakozást.
Ha a duda nem szól, előfordulhat, hogy az autó törött volt és a légzsák kiszerelésekor megsérült a kürt kábele. Hanyagul karbantartott autóknál a pollenszűrőcsere elmulasztása miatt az esővályún keresztül befolyhat a víz, esetleg az elhasználódott EGR-hűtőnél jut be a hűtőfolyadék az utastérbe.
A DSG automatikus sebességváltó lelke a stabil áramfeszültség. Egy elhasználódott akkumulátor is vezethet a tönkremeneteléhez, mert a gyengülő akkumulátorban ingadozni kezd a feszültség, a DSG kuplungtárcsái elkezdhetnek csúszni és idővel elég a súrlódó betétjük.
Aki rendszeresen jár többszintes mélygarázsba, lehetőleg ne DSG-váltóval vegyen használt Volkswagen Golfot, mert a rámpákon körözve erősen kopik a kuplung. Teremgarázsból kihajtva is érdemes kézzel egyesbe tenni a fokozatválasztó kart, hogy ne váltogasson fel-le a sebességváltó, majd a kihajtás után vissza D-be. Nagyon fontos, hogy a DSG karját csak álló autóban tegyük D-ből P-be és viszont! Az előre- és a hátramenet közötti váltáskor se legyen mozgásban az autó.
A duplakuplungos és a kézi váltós autók lendkereke is kettős tömegű, valamennyi motorverzióban. A kettős tömegű lendkerék akkor éri el tervezett, 200 000 km körüli élettartamát, ha a vezető nem gyorsítja meg elhasználódását. A lendkerék igénybevétele akkor a legsúlyosabb, ha a vezető nagyon alacsony, 1800 alatti fordulatszámon és magas fokozatban járatja, terheli a motort.
Számos használtautó-vásárlónak végzünk állapotfelmérést. Tapasztalataink szerint a külföldi autók közül a belga, a holland és a német autók zömmel jobb műszaki állapotban vannak az olasz, francia és osztrák autóknál. Külföldről behozott használt Golf vásárlásakor alapkérdés, hogy az adásvételi szerződésben az eladó ne a forgalmiban szereplő Giovanni Carpaccio legyen, hanem a magyar használtautó-kereskedő, aki ténylegesen értékesíti az autót. Különben reklamálni is az olasz, német, belga gazdánál lehet.
Minorics Norbert, szervizvezető, Ferihegy Autó Kft.
DSG: lehet vele baj
A DSG-s autók alapszabálya, hogy nem szabad őket tuningolni, azt a nyomatékot viselik el, amit a motorok gyárilag tudnak, többet nem. A 60 000 kilométerenkénti olaj- és szűrőcserét tartva az olajos kuplungos sebességváltók jobban bírják, de a száraz kuplungos, hétfokozatú DSG-váltótól ne számítsatok 150 000 kilométernél nagyobb élettartamra nagyjavítás nélkül.
Kuplungokat cserélni sem olcsó a duplakuplungos sebességváltóban, de a váltó mechatronikai egységének hibája sokkal többe kerül. Ezt pótolni félmillió forintos tétel, egyébként az olajos kuplungos, erősebb motorokhoz társított DSG-ben is ennyire költséges. Az érvágást egy nagyságrenddel csökkenti, ha külföldről rendelt mágnesszeleppel vagy alaplappal javítható a használt Golf mechatronikája. A megrepedő nyomástároló tömb cseréje 50 000 forintból kihozható munkadíjjal együtt.
Használt VII-es Volkswagen Golfok árai
2,5-2,8 millió forintos belépőárukkal a hét évhez közelítő, 1,6 literes dízel kombik kerülnek a legkevesebbe a hetedik generációs VW Golfokból. A márka értéktartását a Golfok is igazolják, mert a tényleges újkori eladási árak a nagy dobra sosem vert, de jelentős flottakedvezményekkel közel sem olyan büszkék, min a listaárak a konfigurátorban.
Benzines használt Golfok 3-3,2 millió forintos irányártól kezdik lazítani a céges 1,6 TDI kombikból álló homogén tömböt. Hárommillió forintnál jelennek meg a jobb felszereltségük miatt vonzóbb, 150 lóerős dízelek is. A cikk írásakor hatmillió forint körül indulnak az elektromos Golfok irányárai, 30-70 ezer km közötti futásteljesítménnyel.
A magyarországi, fiatal autók még garanciálisak lehetnek. A két év gyári garanciát az importőr megtoldotta két évvel, így 2+2 év/200 000 kilométerig él a jótállás az autóra. Erről azt kell tudni, hogy a plusz két év egyenértékű ugyan a gyári garanciával, de a harmadik és a negyedik éves megnyújtásnak vannak feltételei. Az első az autó márkaszervizes karbantartása, ami nemcsak az olajcserékre vonatkozik, hanem az esedékes javítások, alkatrészcserék elvégeztetésére is. Jog szerint például a fékfolyadékcsere elmulasztása esetén is ugrik a garancia, a gyakorlat szelídebb ennél.
Alkatrészárak
Mint a legtöbb használt autónál, itt is sok múlik az alkatrészek beszerzési forrásán. A hetes Golf egy milliószámra ontott autó, pláne a testvérmodelleket beleszámítva, így az utángyártott alkatrészek árai nem kiugróak. Kis utánajárással a megtakarítás a sokszorosa annak, amennyivel drágábban a szerelők beépítik a hozott alkatrészt.
Minőségi utángyártott alkatrészek nagyságrendi ára 2014-es Golf 1,4 TSI-hez
Kettős tömegű lendkerék DSG-váltóhoz (Luk): kb. 140 000 Ft
Kettős tömegű lendkerék kézi váltóhoz (Luk): kb. 150 000 Ft
Kuplungszett kézi váltóhoz: kuplungtárcsa, kinyomócsapágy, kuplungszerkezet (Luk, Sachs): 89 500-97 500 Ft
Kuplungszett a száraz kuplungos DSG-váltóhoz (Luk): 130 000 Ft
Első féktárcsa, db (Zimmermann, Ate, 280-288-312 mm): 11 500-15 500 Ft
Első fékbetétkészlet (Zimmermann): 7500-11 500 Ft
Első lengéscsillapító (TRW, Sachs): 16 500-22 500 Ft
Toronycsapágy (Lemförder, Sachs): 10 500-11 500 Ft
Nagynyomású üzemanyag-szivattyú (Hitachi): 83 600 Ft)
Benzinpumpa (Bosch): 43 500-62 500 Ft
Hengerenkénti gyújtótrafó, db (Delphi, Bosch): 11 500-14 500 Ft
Lambdaszonda (Denso): 15 500 Ft
Generátor (Bosch): 86 500-102 500 Ft
Generátor szabadonfutó (Ina): 26 500-36 500 Ft
Önindító (Bosch, Denso, Valeo): 58 500-68 500 Ft
Kerekített összegek. Forrás: saját gyűjtés internetes autóalkatrész-forgalmazóktól