Használt autó – Audi A4 8D, 1994-2001 | |
---|---|
Mi ez? | 1994 őszén, idén 25 éve bemutatott középkategóriás autó, az Audi 80 utóda. Négyajtós limuzin és ötajtós kombi készült belőle, négy- és hathengeres benzines és dízelmotorokkal. 90 példány készült a világ talán első dízel-elektromos plug in hibrid szériaautójából (Audi Duo). Ráncfelvarrás 1998-ban, modellváltás a limuzinnál 2000 végén. |
Mit tud? | Ebben a 2,6 V6 quattróban 20 700 km van, magyarországi, 1997-es, eredeti és káprázatos állapotú. |
Mennyibe kerül? |
Ehhez hasonlót nem árulnak. Lezuttyant autókat 350 ezer forint alatt is kapni, a szebbek ára 1-1,3 millió Ft is lehet. |
Mi van helyette? | Többek között E46-os BMW 3-as, 202-es Mercedes C-osztály vagy a testvérmodell, a Volkswagen Passat B5 és a C5-ös A6. |
Idén 25 éves típusként az Audi A4, és amíg még rá nem fordulunk 2020-ra, megemlékezünk a negyedszázados jubileumról, egy valódi gyöngyszemmel. Az autót a Nissan Őrmező munkatársaitól kaptuk meg egy délelőttre, áldassék a nevük! Az 1997-es, de csupán 20 731 kilométeres A4 nem a használt autók között állt, hanem tulajdonosára várt a vizsgáztatást követően.
Kaposvári autó, 22 éves és újnak hat
Ebben az állapotban egy hathengeres A4 quattro értéke nagyon nehezen állapítható meg, épp ritkasága és egyedisége miatt. Ha 4-4,5 millió forintnyi euróra tippelünk, abból azért érezhető, hogy új gazdája sem gombokért juthatott hozzá, cserébe egy 22 éves, valóban újnak ható és nagyon ritka autója lehet. Egy luxuslimuzinja, kicsiben.
Mátrabérci Sándor, az Audi hazai márkaigazgatója és Perlaki György, a Porsche Hungaria piacelemzési vezetője utánanézett az autónak a kedvünkért, amit innen is köszönök! Tehát a kocsit 1997 nyarán a kaposvári márkakereskedésben vette át első gazdája. Az értékesítő névjegye még ott van az autó fedélzeti irodalmában a vezetett szervizkönyv mellett, benne a kötelező átvizsgálások és olajcserék pecséteivel.
Különleges ízlésű ügyfél lehetett, aki havonta 100-150 km megtételére vásárolt egy A4-est légkondicionáló nélkül, de hathengeres motorral, négykerék-hajtással, hátsó napvédő rolóval és egészen pazar színben, Ízisz-vörös metálfényezéssel. Tudott élni az úr, mert a mai napig gyönyörű, diófagyökér műszerfalbetét mellé megrendelte a sportfutóművet is extraként.
Ritka konfiguráció: quattro, V6, kézi váltó, Ízisz-vörösben
Az állományi adatok alapján ezzel a motorral – 2018 év végi állás szerint – mindössze 26 db A4-es Audi van forgalomban itthon, és egyetlen egy autóra illik a statisztikában szereplő színárnyalat. Ebben az állapotban és futásteljesítménnyel nemcsak itthon, de Európa-szerte egyedülálló lehet az autó, mi legalábbis ehhez nyomokban hasonlító autót sem találtunk a Mobilén.
Drága mulatság volt ez az A4, a V6 és a quattro felára egyenként is közel egy-egy millió forint a házon belüli alternatívához képest. Az Autó Magazin Autókatalógusa szerint az 1997-es modellévben 7 2910 000 forintról indult az 1,8T 20V quattro, 7 188 000 Ft volt a 2,8 V6 és 8 128 000 Ft a 2,6 V6 quattro alapára, minden esetben kézi sebességváltóval.
Dizájnelemek: kis tükör, süllyesztett kilincs
Ezzel az autóval egy alapjaiban új fejlesztésű modell váltotta le az igazán sikeres 80-ast, új néven. Az A8-cal bevezetett névrendszerbe először a C4-es 100-as Audi tagozódott be A6-ként, 1994 júniusától, egy modellfrissítéssel megédesítve. A középkategóriás Audi az 1994 őszi modellváltással állt át az A4 névre.
A németesen sóher alapfelszereltség ellenére a hathengeres A4-en legalább a tükörházak és a kilincsek fényezettek. A jobb oldali visszapillantó elvileg aerodinamikai okokból kisebb a vezető oldalinál, de valószínűleg olcsóbb is volt így. A kisebb légellenállású, de a világból alig valamit mutató tükörnél egy modellgenerációval többet ért meg a 2007-ig használt süllyesztett kilincs. A laposkilincses Audik kicsit áramvonalasabbak voltak, de főleg esztétikai okból ragaszkodtak ehhez a formatervezők. A megragadható kilincset (németül Bügelgriff) 2007-ben vette át az A4, amivel könnyebben nyithatók az ütközésben beszoruló ajtók, és ha foglalt a kezed, egy-két szabad ujjal megrántani is könnyebb őket, mint ezt a kilincset felbillenteni.
PL45: A4, A6, Passat, Superb
Akkoriban az Audi tulajdonosa, a Volkswagen a csőd szélén támolygott. A kilábalás és a költségcsökkentés egyik útja a padlólemez-stratégia lett, ami a középkategóriás konszernautókat korábban érintette a Golfnál és testvéreinél.
Ezúttal a spórolás nem a primitív technika egyeduralmát jelentette, hanem egy igényes konstrukció elterjesztését a konszern márkái között. A PL45 padlólemezt az A4 kapta meg először, később erre épült a C5-ös, gömbölyű Audi A6, a B5-ös Passat és a megnyújtott modulra a 3U gyári kódú Škoda Superb. A név a Plattform, a Längsmotor (hosszirányban beépített motor), a 4-ik méretkategória (Lupo-Polo-Golf-Passat) és az 5-ik modellgeneráció kombinációja, mert az Audi 80 és az A4 illetve a Passat is ekkor ért az ötödik nemzedékhez, újnak számítva egy-egy nagyobb modellfrissítést.
Mivel ez egy állandó négykerék-hajtású A4, 2607 milliméteres tengelytávja egy centivel kisebb a csak elöl hajtóénál. Súlyban 115 kg van köztük az 1370 kilós A4 2.6 quattro javára/kárára. Nulláról 100 km/órára, jobb rajtkészsége ellenére is egy tizedmásodperccel lassabban, 8,8 mp alatt ér fel a quattro.
1BE és 7P4 – Extrakódok az idén 25 éves A4-ben
Használtautó-vásárlási tanácsként volt már róla szó a Vezessen, hogy figyeljetek a VW-konszern autóinak pótkeréküregébe vagy csomagtérlemezére ragasztott matrica meglétére. Hiánya balesetes javításra is utalhat, megléte esetén dekódolható az autó eredeti felszereltsége. Az Ízisz-vörös A4 a következő extrákat kapta meg az ingolstadti üzemben:
0TD – lábszőnyeg elöl/hátul
1BE – sportfutómű
3AF – konvex jobb oldali külső tükör, elektromosan állítható, fűthető
3BS – aszférikus bal oldali külső tükör, elektromosan állítható, fűthető
3X1 – sízsák
3Y1 – napfényroló: mechanikus a hátsó ablakra
5MG – dekorbetét, diófagyökér
7P4 – manuálisan állítható gerinctámasz elöl
PI1 – fedélzeti számítógép
Típusként idén 25 éves az Audi A4. Kezdetben Ingolstadtban készült, 2007-től a lépcsőshátú gyártását megkezdte a neckarsulmi üzem is, mai leszármazottai Kínában és Indiában is futnak helyi gyártásból. A 80-as Audit négy generáció és 22 év után leváltó autóhoz kötődik az addigi legmeredekebb gyártásfelfuttatás a márka történelmében. Az első teljes gyártási évben, 1995-ben legalább 272 052 példány készült belőle, pedig az Avant csak 1995 őszén egészítette ki a kínálatot. Eddig 7,5 millió A4-est adott el az Audi, még a fáradt formaterve miatt hamar módosított verzióból is elkelt 2018-ban 344 585 darab.
V6, 12 szeleppel
Ezt a motort az Audi 1990-re, még a negyedik generációs, a latin centum (100) szóból C4-esként ismert 100-ashoz fejlesztette ki. A hengerenként kétszelepes V6 nagyobbik verziója 2,8-as, a kétféle hathengeres furata egyformán 82,5 mm, de a kisebbik motor dugattyúi kevesebbet utaznak a hengerben a 86,4-ről 81 millimétere visszavett lökettel.
Konstrukciós különbség a két motor között a változó szívócsőhosszúság, ami a kisebbikből kimaradt. Az ékes németséggel Schaltsaugrohrnak hívott megoldással kisebb fordulatszámon hosszabb utakon érkezik a beszívott levegő a motorba, javítva a nyomatékleadást, de tudtommal 4000-es fordulatszámtól a szívórendszer átáll a rövidebb csatornára, hogy a kihúzatott motorban meggyorsítsa a gázcserét.
1997 volt az utolsó év, amikor még ezzel a 12 szelepes hathengeressel készült az A4. Egyik utóda a hengerenként ötszelepes, szívóoldalon változó szelepvezérléses, 193 lóerős és szintén variálható szívócsőhosszú benzines, amit a Vezess korai korszakában egy Škoda Superbben teszteltünk. A másik az ugyanilyen konstrukciójú, de 165 lóerős és 2,4 literes hathengeres.
Mivel a házon belüli 1,8 T is 150 lóerős, mint ez a 2,6 literes V6, adja magát az összevetés a négyhengeressel. Nyers menetteljesítményeivel a hengerenként ötszelepes turbómotor valamivel jobban áll.
A quattrókat összevetve jobb a gyorsulása (8,4 vs. 8,8 mp 0-ról 100-ra), magasabb a végsebessége (222 vs. 218 km/óra), csekélyebb a súlya (1325 az 1370 kg ellenében) és a Spritmonitor tankolási naplói szerint egy literrel kevesebbet is fogyaszt a benzinnel 10,28, autógázzal 11,94 l/100 km átlagú 2,6-nál.
Szuverén és kifinomult a V6
Akkor mi a jó a 2,6-osban? Hát épp ez, a 2598 köbcenti és a hat henger. A surrogva járó gép a V6-ok izgalmas rezgéseiből épp annyit produkál, hogy az alapjárati morajlásból is érezni lehessen az öblös motort a kompakt, 4,5 m alatti autóban.
Az elöregedő ragasztástól nem mindenütt feszes ajtókárpitokat leszámítva minden makulátlan a belső térben, főleg, ha a modern rádió helyére a fotózás óta bekerült a korhű gyári fejegység. Az ülés feszes, állítható deréktámasszal, a fel-le, ki-be állítható volánnal optimális az üléshelyzet. Mármint elöl, mert a hátsó tér passzentos a limuzinban, részben a jellegzetes tetőív lejtése, részben a hatalmas ülésállítási tartomány, a messze hátratolható első ülések miatt.
Szép erezete ellenére a műanyag kormánykerék enyhe stílustörés ebben az autóban, a váltógomb viszont bőrborítású. Érdekes a forgókapcsoló helyett külön bajuszkapcsolóval működő fényszóró, meghitt emlék ez sokunknak, akik kerek lámpás Ladával kezdtük az autózást.
Ez egy új autó
Maximum 225 Nm forgatónyomatékából a V6 alapjárat közelében is eleget ad ahhoz, hogy a még hideg motorral, 2000 alatti fordulatszámon elváltva, lendületesen jöjjek ki a városból. A fedélzeti számítógépen az átlagfogyasztás 9,9 literen áll. Az autó működését a hibátlan nem fejezi ki, ez egy új A4, csak 1997-ből.
Nem kell almenük mélyén kotorászni érte, a motorolaj hőmérsékletére is van külön óra a műszerfalon. Nagyon óvatosan melegítem be a motort, míg kiadhatja magából, ami benne rejlik.
Nincs benne az a letaglózó erő, mint a szintén 150 lóerős V6 TDI-ben, de kihúzatáskor a teljesítménygörbéjét a szívedbe is belerajzolja, majdnem úgy, mint az E46 330i. A kisebbik V6 szeret pörögni, gázadásra rögtön meglódul és mindig, mindenütt van elég ereje, szemben a kisebb, de feltöltött motorokkal.
Használt A4-es Audikban, B5-ös Passatokban hamar el lehet költeni 150 ezer forintot az első lengőkarszett cseréjére. Az oldalanként négy-négy könnyűfém lengőkaros első futómű itt tökéletesen új értékű, amihez az összkerekesben nem az olcsó, csatolt hosszlengőkaros hátsó híd kapcsolódik, hanem független kerékfelfüggesztés.
Gyárilag feszesebb, opciós futóművével ez az A4 a mai autókhoz és gumikhoz mérten is fölényes útfekvésű, a középen Torsen-differenciálműves quattróval nagyon korán és nagyon mélyre nyomható a gázpedál kanyarkimeneten. A régebbi quattro Audik gombnyomásra kikapcsolható blokkolásgátlója itt már a múlté. Szabadon vezetheted, mert menetstabilizáló elektronikát csak a CAN-buszrendszer 1999 nyári bevezetésével kapott az A4.
Ez az autó is igazolja azt az örök bölcsességet, ha egy autó egyszer jó volt, az rendesen szervizelve 20-30-40 év után is jó autó marad. A 8D kódjelű A4 minősége, konstrukciós és használati értéke is egyértelművé teszi, hogy az Audi fel akart és fel tudott nőni a BMW-hez és a Mercedeshez. A felzárkózásban a TDI-motorok, a quattro négykerék-hajtás és az aluépítésű A8 mellett talán ezeknek az A4-es limuzinoknak és kombiknak köszönhet a legtöbbet a márka. Kedves A4, herzlichen Glückwunsch zum Geburtstag!