Varga Tibor, a Vezess használtautó-vásárlási szakértője, főállásban – kollégáival együtt – a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek az Autóvizsgálat.hu vezetőjeként. Vele közösen készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videocsatornájára. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át, az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Ezúttal az eddigi maximum öt helyett legfeljebb 10 százaléknyi bioetanolt tartalmazó E10-es benzinről írt, amihez sokakban kötődik félelem. Varga Tibor többi cikkét ide kattintva olvashatjátok.
Van egy téma, ami ma rengeteg autóst aggaszt Magyarországon: az E5-ös benzin leváltása a legfeljebb 10 százaléknyi bio etil-alkoholt tartalmazó E10 üzemanyaggal. A legtöbb embert az érdekli, hogy tönkremehet-e az ő autójában a motor az új üzemanyagtól, kell-e bármilyen károsodástól tartania vagy tankolhatja ugyanúgy a 95-öst, mint eddig? A tájékozódásban segít a Vezessen is elérhető lista az E10-jóváhagyással rendelkező autókról.
Más lett a 95-ös: E5 helyett E10
25 éves autószerelői szakmai tapasztalat birtokában messze indokolatlannak tartom az E10-et övező riadalmat. Sokan valóban megrémültek az E10-től, akik engem is meg-megtalálnak az alábbihoz hasonló kérdésekkel: „Kedves Tibor! Tapasztalataim szerint az E10-es használatával az E46-os, 1998-as BMW-m erősen kopogó hangot ad. Hat hengernél ez a kopogó hang már nagyon zavaró. Mi a véleménye a változásról, ami határozottan jelentkezik: gyújtás? Égés hatásfok? Mire lehet következtetni? Köszönöm segítségét! Üdvözlettel, Gábor”
Az úrnak az alábbi választ küldtem: „Kedves Gábor! Az E10 üzemanyagot alig több, mint két hete vezették be hazánkban, ezért hosszú távú tapasztalatról nem beszélhetünk. Az Ön motorjában az előgyújtás mértékét a motor vezérlőegysége szabályozza. Az üzemanyagban megnövekedett bioetanol-arány miatt magasabb előgyújtásra van szükség, amit az ECU-nak automatikusan változtatnia kellene. Mivel az előgyújtás mértékét csak bizonyos keretek között lehet szabályozni, amennyiben valamiért az Ön motorjában határértéken volt a szabályozás, elképzelhető, hogy a motorvezérlő nem tud az előgyújtás-szabályozással utánamenni az E10-nek. Ez azonban nem az új üzemanyag baja, hanem valamilyen hiba az ön motorjában. Én első körben gyújtógyertyákat cserélnék. Amennyiben megmarad a kopogás, nézesse meg az autót szakemberrel! Üdvözlettel, Varga Tibor”
Mit is károsíthatna az E10?
Mivel temérdek aggódó kérdést kapok, első nekifutásra végiggondoltam, milyen alkatrészekből áll egy befecskendezős benzines motor üzemanyagrendszere. Próbáltam rájönni, hogy milyen drága, vagy bonyolult alkatrésznek árthat az a plusz néhány százaléknyi bioetanol?
Ehhez érdemes végiggondolni az üzemanyag-ellátás alkotóelemeit:
• üzemanyagtartály (lehet lemez vagy műanyag),
• üzemanyag-szivattyú (üzemanyagtartályban vagy külön),
• gumicsövek,
• fémcső,
• megint gumicsövek,
• közös nyomócső (merthogy a benzines autóban is ez van általában),
• befecskendező-szelep (injektor),
• szívócsatorna,
• egyes helyeken gumi tömítőgyűrű.
A bio etil-alkohol jellemzőiről oldalakat lehetne írni, de számunkra a bioetanol két negatív tulajdonsága fontos:
• megtámadja, oldja a gumi alkatrészeket,
• az alkohol magas vízmegkötő hatása miatt korrozív hatású (mármint a 95-ösben megkötött víz).
Motorbenzin kb. 400 összetevőből
Esetünkben az etil-alkohol csak egy elem a több mint 400 összetevőből, amik a konyhakész benzint alkotják. A gumialkatrészek nem örök életűek, és elsősorban nem a bioetanoltól mennek tönkre, hanem a 15-20 év használattól. Való igaz, hogy a bioetanol jelenléte az üzemanyagmixben felgyorsíthatja a gumi alkatrészek öregedését, de ez nem mér csapást az autód üzemképességére.
A benzin összetétele
A benzin pontos összetételét nem tudjuk tételesen bemutatni, hiszen egyrészt ez üzemanyag-társaságonként bizonyos mértékig eltérő lehet, másrészt a legszigorúbb üzleti titok a pontos összetevők tételes listája és ezek aránya, mennyisége. De mivel néhány tételnek jogszabály által előírt mennyiségben kell jelen lennie, ezekről és néhány további adalékról is tudomásunk van. Általánosságban is elmondható, hogy a motorbenzin több mint 400 alkotóelemből áll.
Most már ugyan közel 10% bioetanol tartalommal, de például az olefintartalom maximális mennyisége 18%. Bár most az etanol a mumus, az olefin inkább ludas például az üzemanyag kocsonyásodásáért, amit a hideg, és a használat mellőzése csak katalizál. Indokolatlan az E10 miatti korróziótól való félelem. Az etanoltartalom megnövekedésével elvileg megnőtt az oxidációs hajlam, de épp ezért az üzemanyagban már eddig is jelen lévő, antioxidáns hatású vegyületek jelenlétét is növelték, hogy a korrodáló hatás ne, vagy számottevően ne emelkedjék. A benzin összetevői továbbá: paraffinok, olefin vegyületek, ciklohexán, benzol, toluol, orto-xilolok, meta-xilolok és para-xilolok, antioxidánsok, kén (minimális, 10 ppm), ólom (igen, az ólommentesben is jelen van minimálisan: 5 ppm), oldószerrel mosott gyantatartalom, aromás szénhidrogének, súrlódáscsökkentő és lerakódásgátló adalékok, reakcióképesség csökkentő adalék.
A gyakorlatban 2011-ben, amikor Németországban először bevezették az E10-et az addigi E5-ös 95-ös benzin alternatívájaként, a benzines autót használó németek majdnem felkoncolták a döntéshozókat. Ott a bizalomhiány miatt kivezették, majd idővel újra piacra dobták az E10-et. Azóta csillapodtak a kedélyek, mert a visszavezetés óta, az elmúlt három évben nem történtek kirívó meghibásodások a veterán autók üzemanyag-rendszereiben sem, maximum üzemanyagcsövet cseréltek megelőzésképpen.
Tegyük rendbe az alapfogalmakat! Eddig is volt bioetanol (nem ásványolaj-alapú üzemanyag: etanol, illetve belőle előállított etil-tercier-butil-éter) a benzinben. Annyi változás történt, hogy legfeljebb 5 százalékról maximum 10 százalékra emelték a 95-ös benzin bioetanol-tartalmát. Ezzel a változtatással elvileg kisebb szennyezésnek tesszük ki a környezetünket, mivel kevesebb ásványi alapú üzemanyagot égetünk el és csökken valamelyest a CO2-kibocsátás.
Persze azon is érdemes elgondolkodni, mennyi erdőt kell kivágni, hogy helyet biztosítsunk a különböző kultúrnövényeknek, amikből a bioetanol készül, amiket aztán dízel kombájnok learatnak, dízel teherautók elszállítanak, majd kémiai-biológiai folyamatokkal átalakítanak és a többi…
Többletfogyasztás E10-zel: nem egyértelmű
Mivel az etanol energiatartalma 32%-kal kisebb, mint a hagyományos üzemanyagé, ezért az új üzemanyagtól minimálisan a fogyasztás is emelkedhet. Tekintve, hogy eddig is volt bioetanol a benzinhez keverve, az E5-höz képest az energiatartalom alapján elvileg 1,5 százalékos többletfogyasztás adódik E10-zel.
Ám az etanolrész jobban ég a benzinnél és emeli az oktánszámot. A Német Bioetanol Szövetség megbízásából az ADAC autóklub által, öt autón elvégzett mérések szerint az NEDC-mérési ciklusban a Ford Fiesta 1,1 motorja 1,7 százalékkal több, az Opel Corsa E 1,4 négyhengerese 2,1 százalékkal kevesebb benzint fogyasztott E10-ből, mint E5-ös üzemanyagból. A Golf 1,0 TSI, a Mégane 1,33 TCe és a BMW 318i fogyasztása gyakorlatilag egyforma volt mindkét benzinnel.
A bioetanolnak van egy, a motor gumiból lévő alkatrészeire elméletileg hátrányos tulajdonsága. A gumi üzemanyagcsövek és tömítések, amik benzinnel érintkeznek, elméletileg hamarabb öregednek el a bioetanol-arány emelése miatt. De mi történne az üzemanyagcsövekkel és tömítésekkel, ha egyáltalán nem lenne bioetanol az üzemanyagban? Örök életűek lennének? Dehogy! Ha annyi gyorséttermi kuponom lenne, ahány elöregedett üzemanyagcsövet cseréltem autókban, egy focicsapat ronthatná az egészségét egy hónapig belőle folyamatosan.
A víz a fém üzemanyagtanknak és a fém alkatrészeknek árthat. Ennek azonban szintén jelentéktelen mértékben emelkedik a kockázata az etanoltartalom csekély százalékos növekedése miatt. Az üzemanyagtartályok és betöltő csöveik eddig is rozsdásodtak, aminek két oka van.
Egyrészt kívülről rengeteg víz, sár, hólé, útszóró só éri őket, ami miatt 20 év alatt gyakran akár ki is lyukadhatnak. Az autóvizsgálatok során számtalanszor találkoztunk korrodált tankkal és betöltőcsővel, amik nem abban a két hétben rozsdásodtak el, amióta nagyobb a bioetanol tartalom, hanem az elmúlt 15-20 évben.
Mit jelent az E10-jóváhagyás?
De vissza az E10-zel korlátlanul tankolható és a gyártói jóváhagyással nem rendelkező autók listájához! Vajon hogy állították össze? A lista az autógyártók közlésén alapul. Az autók legeslegnagyobb része nyugodtan tankolható az új üzemanyaggal. Még az E10-jóváhagyással nem rendelkező motorváltozatoknál sem minden esetben jelenti azt az engedély hiánya, hogy az autó nem működik jól E10-zel. Egyes esetekben a gyár nem végezte el a drága és összetett tesztet egy koros és csekély darabszámban futó motorváltozatra, hogy az adott motor alkalmas-e E10 elégetésére az E5 helyett.
25 éves szakmai tapasztalattal (nem újságírói, hanem autószerelői) állíthatom, hogy nem létezik örökéletű gumitömítés, vagy üzemanyagcső. 10-15 év alatt bármilyen üzemanyagtól elfárad a gumi alapanyagú alkatrész és porózussá, keménnyé válik, majd tönkremegy. Ez a régi üzemanyag használatával is pont ugyanígy volt. Könnyű ráfogni az új üzemanyagra a gumi alkatrészek hibáját, öregedését, de valódi, átfogó tapasztalat hiányában ezeket a véleményeket hiba tényként leírni!
Több afrikai országban a benzin bioetanol tartalma meghaladja a 35%-ot, mégis vígan közlekednek 30 éves autókkal. Talán rájöttek, néha érdemes kicserélni az üzemanyagcsöveket, mert egy öreg alkatrész tönkremehet. Brazíliában 1976 óta autók millióit használják 25% etanol és 75% benzin keverékkel (E25) és másfél millió motorkerékpár van üzemben, amik tiszta etanollal mennek (E100).
Elképzelhetjük, hány mérnök, tudós, kémikus dolgozik egy új üzemanyag tesztelésén, kifejlesztésén, mielőtt piacra dobják. Elköltenek ezekre a fejlesztésekre sok millió eurót, majd piacra dobnak egy olyan terméket, amitől tömegesen lerobbannak az autók? Ez valószerű? Nyilván nem.
Mennyibe kerül a javítás, ha mégis bajt okoz a benzin?
De mi történik akkor, ha esetleg mégis károsodik valamelyik alkatrész az E10 üzemanyagtól? Ebben az esetben legtöbbször üzemanyagcsövekről és tömítésekről beszélhetünk, amiknek a cseréje minimális összegből megoldható. Az üzemanyagcsövet méterre árulják az autósboltokban (800-1000 forint/méter). Az autó teljes üzemanyagrendszerében két méternél nem több gumi üzemanyagcső található. Van még pár gumitömítés a rendszerben (általában O-gyűrű), amiknek az ára szintén pár száz, esetleg pár ezer forint és rendszerint könnyen hozzáférhető helyen vannak.
Véleményem szerint az üzemanyag-szivattyú nincs veszélyben. Autók tízmilliói futkosnak a világban az E10-nél magasabb koncentrációjú üzemanyag-keverékkel és gyári üzemanyag-szivattyúval, gond nélkül. Előfordulhat, hogy tönkremegy a benzinpumpa, de ez inkább a kopás következménye.
A német „Oldtimer Markt” a 2014/7. számában alapos vizsgálatról számol be. Motoralkatrészeket, karburátorokat, benzinvezetékeket, tartályokat vizsgáltak, kitéve a ma piacon kapható benzinfajtáknak. Az eredmény szerint az alumíniumházakra, benzinvezetékekre az E5 károsítóbb hatású, mint az E10. Egyetlen tényező nem tisztázott, de erre sajnos nem tudunk perdöntő igent vagy nemet mondani: a könnyűfém hengerfejben az alumínium szívócsatorna esetleges korróziója, ami az ADAC autóklub szakemberei szerint már egyetlen E10 tankolástól bekövetkezhet.
Ennek ellenére meggyőződésem, hogy a kedves autótulajdonos tankolhat 95-ös benzint az idősebb autóba. Ha az üzemanyagrendszerrel baj lesz, az szinte biztosan nem azért van, mert néhány százalékkal több bioetanolt kevertek az üzemanyagba, hanem mert a 15-20 éves autóban elöregedtek az üzemanyagrendszer alkatrészei és a régi üzemanyaggal is tönkrementek volna. Akit nem győznek meg a fenti érvek azoknak az etanol tartalom mentes prémium üzemanyagok jelentenek menekülőutat.