Sokféle használt autóról írtunk már a Vezessen, volt köztük V8-as luxusautó, telefonárban kapható Swift és 50 000 forintért elvihető modell is. Ezúttal a negyedmillió forintos kategóriában néztünk körül és próbáltunk ki egy eladó használt autót.
Menthetetlen és normális autók egy árban
Ebben a sávban nagyon hasonló árban vannak menthetetlen és használható autók, emiatt sokat kell megnézni belőlük, mire egy elfogadható állapotút találtok. Beszélgettünk a témáról Varga Tiborral, használtautó-átvizsgálási szakemberünkkel, akinek az egyik első tippje ezzel függ össze: mindenki próbáljon a lakhelyéhez legközelebb olcsó használt autót találni! Ne induljatok el a hirdetésben jónak tűnő autóért messzire, mert ebben a mezőnyben sok lesz a csalódás és ezt kár tetemes utazási költséggel tetézni.
Alapszabály, hogy ne a típust és a modellt nézzétek! Mindegy mit veszel, csak legyen gazdája. Ha a gondos tulaj elengedi egy Peugeot 406 kezét, azt el kell elhozni. Ha egy gondozott Nissan Almera adódik, mondjatok rá igent, ha egy ép F Astrától vagy malacorrú Passattól válna meg a tulaj, akkor az lesz a megfelelő autó.
Engedjétek el jó előre a maximum ennyi éves, legfeljebb annyit futott kényszereket is! Negyedmillió forintért az autó alapfunkciói működjenek, menjen, kanyarodjon, fékezzen tisztességesen. Jó jel, ha undor nélkül be tudsz szállni, mert rémesen igénytelenül használt autók is futnak ezen az árszinten, a nagyon kevés jó mellett.
Bontóba vezet a korrózió
Az jár jól, aki nem válogatós, konkrét modell helyett rugalmasan szűri a kínálatot és megkeresi azt a használt autót, amire csekély értéke ellenére is áldoztak. Például négy egyforma típusú és normális állapotú gumiabroncs van rajta.
Ezen a szinten a karosszéria és a váz korróziója a legfájóbb, mert az autó többi baját általában olcsóbban meg lehet javítani. Itt véreznek el sokszor a japán autók, mert hiába hagyatkozhatsz még ennyire olcsón is egy Mazda 323 BJ megbízhatóságára, ha menthetetlenül rozsdás.
Rozsdásodáson ne csak a sárvédőívek porladását és a pergő fémtörmelékké váló küszöböket értésétek, a teherviselő elemek haláltusája küldi bontóba az olcsó használt autókat. Tehát a rugótornyok érintettsége, a futómű bekötési pontjainak korrodáltsága, a tűzfal és az alváz állapota legyen a döntő.
Napi használatból, sok műszakival
Visszatérő hívószó a hirdetésekben a „napi használatból” kitétel. Ez ígéretes, ha igaz, mert nem a tyúkól mögül kell kirángatni a leeresztett kerekein az anyaföldbe süppedt jószágot. A másik biztos nyerő lap a műszaki vizsga érvényessége, akár „sok műszakival” kifejezve.
A valódi műszaki vizsgán való megfelelés jó jel, arra utal, hogy a futóműnek, a fékrendszernek, a világításnak, a kormányzásnak nincs közlekedésbiztonsági szempontból aggályos baja. Attól persze a motornak még lehet véres a torka, a rozsdásodás lefesthető és hallani olyan vizsgaállomásokról, ahol a fizetőképes ügyfélnek enyhül a szigor. De az egy éven túl érvényes műszaki komoly vonzerő.
Sajnos a kartergáz mennyiségéből az okos hümmögésen túl nehéz mérvadó következtetést levonni, de azért húzzátok ki a nívópálcát, ha van és tekerjétek le az olajbetöltő nyílás fedelét! Utóbbi azért is fontos, hogy rálássatok a vezérműtengelyre, van-e rajta olajsár. Ha van, az kihagyott olajcserékre utal és ilyen autót csak nagyon rövid távra tervezőknek szabad megvennie, mert az apró olajjáratokba begyógyuló olajsarat nem lehet épeszű költséggel elhárítani.
Fontos, hogy ne égjen hibalámpa a műszerfalon és ne csak azért, mert eltüntette a tulajdonos. Az öt éve így járok vele nem egy megnyugtató válasz, de meg kell érteni, hogy egy nagyon kis értékű autónál kevesen áldoznak a hibakeresésre és a javításra, ameddig az autó megy. Épp ezért jönnek időnként riasztó hangok a futóműből, mert elgurul az így is.
2005, 199 000 km, 219 000 Ft
Olcsó használt autó vásárlásához itt találtok további tippeket és óvatosan, de javasolható autókat, most pedig üljünk be a cikkhez fotózott autóba! A nemrég bemutatott Citroën Xsarák legkésőbbi darabjai közé tartozik, 2005 júniusában kapott magyar rendszámot. 199 000 megtett kilométerrel futásteljesítménye a pszichésen fontos 200 000 km alatt van, ráadásul tényleg annyi, de ne az óraállást nézzétek!
Irányára 219 000 forint. Az autót jól ismerem, mert egy barátom apukájáé. Bár igazán megbízhatóan működött nála hosszú évekig, ő a 200 000 kilométert aggasztóan soknak hiszi és átült egy 60 000 kilométeres Renault Thaliába. Mondjuk úgy, hogy hamar kidomborodtak a Thalia és a Xsara közötti különbségek, főleg kényelemben, de az sokkal szebb állapotú és kijött 650 000 forintból.
Kívülről a Xsara erősen viharvert autó. Rondán fényezték a sérüléseit, csálén van feltéve az első és a hátsó lökhárító. Jobb hátul a küszöbnél ipari tanulótól is kellemetlen volna a lemezmunka, a bal első tetőoszlop magasságában hámlik a lakk a fényezésről. Ezen a szinten a használt autó erős kompromisszum, itt a külcsín a problémás, cserébe keveset futott és működik az autó.
Értékbecslős átvizsgáláson a Citroën Xsara. A viharvert külső alatt megcsillan a szívós és kiforrott technika
Motor, váltó, korrózióvédelem: amiben remekel a Xsara
Kellett pár óra, mire megszoktam a gázpedál ellenállását. Ez nem Xsara-jellegzetesség, ennek az autónak a baja, így párszor lefulladtam vele. Pedig a 75 lóerős motor meglepően életteli darab, jól veszi a fordulatszámot, megtorpanás nélkül húz és semmilyen hibaüzenetet nem produkál.
A Vezess videócsatornáján futó Értékbecslőben Varga Tiborral átvizsgáltuk ezt az autót. Nincs benne hibakód, alulról is rendben találtuk. A Xsarák és más PSA-autók közismert igénye, a hátsó híd felújítása itt is esedékes. Az autó megülő hátulja a hozzáértőknek jelzi, hogy előbb-utóbb költeni kell majd rá.
Fűtéskor meleg motorral fagyállószag jön a levegőrostélyokon, ami a hűtőrendszer tömítetlenségére utal. Ezért kevesen szedik szét a műszerfalt, hogy egy filléres, de sok munka árán cserélhető alkatrésszel elhárítsák a hibát. Ezek szoktak így maradni, hiszen az autó megy így is. Jó hír viszont, hogy a légkondi gombjának megnyomásakor nemcsak kattanást hallani, nemcsak a kompresszor indul el, de a klímaberendezés működésének kézzelfogható jelei vannak télen is.
Légkondi és tolatóradar
Mert a légkondicionálónak hidegben is be kell kapcsolnia. Ha a befújt hidegből nem is derül ki, de a párátlanításból egyértelműen ellenőrizhető a működése hideg, esős időben. Itt a klímaberendezésnek automatikus állása is van, ami a ventilátor fokozataira vonatkozhat, nem a levegőelosztásra.
Bár a 307-es Peugeot-k is erre a padlólemezre épülnek és ott közismert a kormánykapcsolók hibája, itt rendben működik az indexkar és az ablaktörlő, nincsenek a kábel hibájára utaló jelek. Az utastérben a jobb oldali rostély rácsainak törése tűnik fel és a biztosítéktábla fedelének rögzítése is elgyengült az évek során, leesik és visszatételéhez meg kell hajlítgatni a tartókarmait.
Furcsán ferdén áll a vezetőülés háttámlája, az állítása nem működik. Érdemes 15-20 ezer forintért venni egy bontott ülést bele. Az autó fotózása utáni időpontban kerülhet sor az ajtóátvezető kábel javítására, amelynek érintkezési hibája miatt néha nem megy az elektromos ablak a vezető oldalán, máskor meg igen és ez áll az ajtózárra is. Amikor van kontakt, a központi zár távirányítóval működik, mert a két gyári kulcs közül az egyik távvezérlős.
Szokatlanul gazdag az autó felszereltsége. Nemcsak klímaberendezés van, de a tolatóradar szorgos pityegése gyorsítja a parkolást, az autó alufelnis, ködös időben ködfényszórók segítenek látni és látszani.
Ebben az árkategóriában sajnos nincsenek csodák. Többnyire otthon javítható hibáival ez a Xsara jó megoldás azoknak, akik munkaautónak keresnek egy megbízható technikájú, kis költséggel fenntartható autót. Vagy azoknak, akik a gyereknek vennének valamit, amivel elkezd autózni és a négy légzsáknak köszönhetően viszonylagos biztonságban vészelheti át azt az időszakot, amíg megtanul vezetni, majd közlekedni. Vagy azoknak a pragmatikus embereknek, akik az autótól azt várják, hogy beinduljon reggel, elvigye és hazahozza őket, de egyéb igényeik nincsenek. Összetettebb elvárásokkal sajnos marad a magasabb árkategória.