Ha bemegyek a házba, egy plakát azzal fogad, mit tegyek a koronavírus-fertőzés terjedése ellen. Ha megnyitnék egy videót, előtte Győrfi Pál elismétli, mit tegyek a koronavírus-fertőzés terjedése ellen.
Mivel a vírus elkapásának és továbbadásának elkerüléséhez fontos a szeparálódás, de néha az ember kénytelen elhagyni az otthonát, ezúttal olyan használt autókat ajánlunk a Vezess olvasóinak, amelyek jó megoldást jelentenek a tömegközlekedés kiváltására. Pláne most, hogy az érdeklődők elmaradása javítja a komoly vevőjelöltek alkupozícióját, akik aznap el is vinnék az autót.
Ami most másképp működik
Ebben a járványügyi veszélyhelyzetben, még ha szokatlan is, de a tulaj és a vevő is védőmaszkban szálljon be a próbaútra! Jegyezzétek fel kölcsönösen egymás nevét és elérhetőségét, hogy egy utólag kiderülő fertőzés után értesíthessétek a másikat és az illetékes szerveket.
Idegen az autóvásárlási kultúrától, de most érthető, ha nem ráztok kezet találkozáskor és az esetleg megköttető üzletre. Ha megvettétek az autót és indulnátok vele haza, ne mulasszátok el letörölni az előre bekészített tisztítószeres ronggyal vagy fertőtlenítős törlőkendővel a váltógombot, a kormányt, a bajuszkapcsolókat, a lámpakapcsolót, a tükör- és ablakmozgatást, a kézifékkart!
Ne maradjon ki az övcsat a gurtnin és csatlakozója az ülés mellett, a kartámasz az ajtón és középen, a gyújtáskulcs, az érintőkijelző, a rádiópanel, a belső és a külső kilincs valamint az ülésállítás! Ha ez kész, már csak a kezeteket kell átkenni fertőtlenítőszerrel és viszonylagos biztonságban vághattok neki a hazaútnak. De mivel is?
Félmillió alatt: nyerő a Vagyonőr
Olcsó autóért sose utazzátok át a fél országot, mert szűk büdzsével sokba kerül csalódni. Szerencsére Suzuki Wagon R+-ból van annyi, hogy ne kelljen Garbolcból Felsőszölnökre menni egy normálisért. Egy költői hajlamú autókereskedő elnyűhetetlen segítőtársként hirdeti eladó Vagyonőrét, amivel nagyon jól megfogta a lényeget. A gyárilag előírt karbantartás elvégzésével ez az autó a megbízhatóság csodája, a régi Swift üzembiztonságát hozza, sokkal jobb biztonsági színvonallal.
Megjelenése után a vele – benzines motorjait leszámítva – nagyrészt megegyező Opel Agilaként volt ADAC-töréstesztje, négyből három csillagos eredménnyel. Sajnos a strapabíró technika hajlamossá teszi a tulajok egy részét a használt Suzuki Wagon R+ bűnös elhanyagolására, így olajzabáló, kéken füstölő használt autókba is bele lehet futni.
Fő buktatója mégis a váltóhiba, bár ez nem gyakori. A sebességváltó cseréje bontottra legalább 100 000 forintos kiadás és utána is bizonytalan, meddig tart a használtan beszerelt váltó. Nézzétek meg alaposan a küszöböket és az alvázát is, mert a 12-20 éves autókon előfordul rozsdásodás, de korrózióvédelme tisztességes.
Tökéletes áttekinthetősége, jól variálható belső tere, a remek kilátás ideális városi autóvá teszik a kis körön megforduló Wagon R+-t. Mellette szól az 53 lóerős sorhármas 1,0 takarékossága és a 76 lóerős, 1,3-as négyhengeres ereje, továbbá az alacsony alkatrészár is.
Aki légkondira vágyik, rögtön elharmadolja belőle a hazai használtautó-kínálatot. Klímaberendezés nélkül 220-250 000 Ft körül kezdőnek az árak, AC-gombbal inkább 350-500 ezer forintba kerül egy viszonylag ép Wagon R+.
Bár a Suzuki Wagon R+ eredendően városi autó, 300-350 ezres futásteljesítménnyel is találkozhattok, mert alacsony fenntartási költségei miatt nehezen lehet ennél olcsóbban sokat autózni. Mivel az egyik fő ártényezőben, a várható fenntartási költségben ez az autó különösen ígéretes, ne lepődjetek meg az akár 600-800 ezer forintos árakon.
Hogyan fogom most névre íratni, ha autót veszek?
Alapesetben egy autó átírásához a tulajdonos okmányain (vagy céges tulaj esetén a vállalati dokumentumokon és esetleg meghatalmazáson kívül) kelleni fog az adásvételi szerződés, a törzskönyv (netán annak elvesztéséről illetve pótlásának elindításáról a kormányhivatali papír) és a kötelező felelősségbiztosítás megkötésének kezdeményezéséről a biztosító vagy a biztosítási alkuszcég által kiadott igazolás. Az autó tulajdonjogának bejegyzését a kormányhivatalok vagy okmányirodák munkatársai végzik el és itt kell leróni az új tulaj nevére kiállítandó forgalmi engedély valamint a törzskönyv 6000-6000 forintos díját és a vagyonszerzési illeték címén kirótt gyűlöletes lehúzást, ami az autó korától és a motor teljesítményétől függően a 300-850 forintos sávban mozog kilowattonként. A motor kW-ban kifejezett teljesítményét a forgalmi engedélyben is megtaláljátok, 136 lóerő felel meg 100 kW-nak.
Elvileg ide kattintva a neten is elindítható az átírási folyamat, de ezen a héten a szolgáltatás a mi próbálkozásainkkor egyszer sem működött. Marad a személyes ügyintézés. 2020. március 18 óta csak előzetes időpont-foglalással fogadnak ügyfeleket a kormányhivatalok. Időpontot telefonon vagy online kaphattok. Sajnos épp gépjármű ügyekben nem lehet ügyfélkapus regisztráció nélkül interneten időpontot foglalni, így akinek nincs működő ügyfélkapuja, az küzdhet a 1818-as telefonszámon.
Olcsón, de több vidámsággal: FIAT Panda 169
Aki enged a megbízhatóságból, de stabilan működő és a Wagon R+-nál sokkal vidámabb autót szeretne, annak a 169-es FIAT Pandát ajánljuk. Légkondi nélkül 400 ezer Ft alatt is előfordul pár darab, de klímaberendezéssel inkább 550 000 Ft körüli a belépőszint, amiért az autó sokat nyújt.
Kulturált és tágas belül, váltója jól kézre esik. A 2003-2012 közötti generáció minden motorja négyhengeres. Nagyon olcsón autózni sokkal jobb megoldás a dízelnél a gyárilag átalakított gázüzem. A Natural Power a benzinnel és sűrített földgázzal is működő modell neve, de volt LPG-s, benzin mellett autógázzal üzemeltethető verzió is, mindkét esetben az 1,2 literes motorból. Itt a gáztartály érvényességi idejére figyeljetek!
Ebből is rengeteg a kopasz alapverzió, kis felárért sokkal élhetőbb használt FIAT Pandákat lehet venni a fapadosaknál. Alapos korróziógátlása, szerény alkatrészárai és az elektromos kormányszervót leszámítva kitartó technikája miatt azoknak is érdemes gondolnia rá, akik bármilyen előítélettől sújtva nem vennének olasz autót.
Amit NE!!! Smart City-Coupé/ForTwo
Mi lenne jobb városi autóként a szeparálódáshoz egy Smartnál? Elméletileg semmi, gyakorlatilag bármi, de az itt említett autókon kívül egy Hyundai Atos, egy Kia Picanto, egy Renault Twingo vagy a C1-107-Aygo trió biztosan.
Idézném a Smartról egy olvasónk álláspontját, aki az autós szakmában dolgozik és tudja, mit beszél: „A feleségemnek sokáig tetszett a Smart és Sopron belvárosába jó is lenne az automata kiskocsi, de sikerült lebeszélni egy Mercedes-munkafelvevő barátom által. Ő mondta, hogy megveheti, ha gondot akar a férjének, de kisebb dolgok miatt is el lehet válni.” Náluk a Fortwo helyett egy sikkes Fiat 500 1,2 dobja fel a mindennapokat, amely megbízható, derűs és öltöztet. Érdemes elolvasni a Smart kapcsán Varga Tibor minapi levélváltását is.
Kedves Tibor! MX-5-ös Mazdámat kímélném, egy Smart ForTwo dízelre leltem 180 000 km-rel, gyönyörű állapotban. Rossz vidéki úton, napi bevásárlások a feladat. Köszönöm, Kitty
Használtautó-vásárlási szakértőnk válasza:
Kedves Kitty! A Smart Fortwo egy műszaki rémálom. Nehezen javítható rossz minőségű alkatrészekkel és állandó problémákkal. Egyetlen előnye, hogy könnyű vele parkolni és fürdőkádban is mosható. Amennyiben megbízható kisautót szeretne, ne Smartot válasszon. Egy Toyota Aygo például jobb lehet. Üdvözlettel, Varga Tibor, autovizsgalat.hu.
A C450 gyári kódú zárt és az A450 kódjelű nyitható tetős törpeautó volt az első méretcsökkentett motorú nagyszériás autó Európában, az előbb 599, majd 698 köbcentis, a ráncfelvarrás előtt 45/54 majd 2003 elejétől 50/61 lóerős turbós háromhengeres benzinesekkel illetve a 0,8 literes, 41 lóerős cdi dízellel. Hiába elérhető már 320-350 ezer forinttól, ne gyengüljetek el, mert technikája érzékeny és nehezen szerelhető
Mindehhez az autó viselkedése is borzalmas, a vékony első kerekek miatt elmért sebességgel indított kanyarban lecsúszik az ívről, az árokba vagy szemből a betonmixer alá. Váltója irritálóan lassú és gázelvétellel segítve is bólogat minden váltáskor.
Előnye a szilárd karosszéria, a többnyire gazdag felszereltség és legfőképpen a garancia arra, hogy ott fogsz leparkolni, ahová mentél, és nem onnan kutyagolsz oda, ahol helyet találtál. Szabálysértően ugyan, de 2,5 méteres hosszával az első generáció keresztbe is befér a parkoló autók közé, a 2006-ban bemutatott második már nem.
Az amerikai forgalmazás érdekében ugyanis megnyújtották az autót 2,7 méteresre, hogy teljesíteni tudja a kinti ütközésvédelmi teszteket. Ennek legalább a Mitsubishitől átvett motorjai jobbak, van köztük szívó és turbós benzines, egységesen 999 köbcentivel.
Egymillió körül és felett: Suzuki Splash
Akinek kényelemben, biztonságban, esztétikai minőségben magasabb igényei vannak, de az üzembiztosság a döntő szempont, annak egy újabb Suzuki, a Splash lesz a telitalálat városi autóként vagy közepes távokra.
Megbízhatóságban még a Suzukik között is igazán jónak számít, mégsem primitív és olcsó hatású minimálautó. A Wagon R+ utóda csinos miniegyterű, az RS-Swift fejlesztésében is fontos szerepű Kamio Akira munkája időtállónak bizonyult.
3,715 mm hosszúságú, 1680 mm szélességű és 1590 milliméter magas az ötszemélyes, kényelmes ki-beszállást biztosító, kulturált és vidám utasterű kisautó. Verziótól függően 178/202 literes csomagtere kicsi, de 830 vagy 918 literre bővíthető.
Könnyűfémből készülő benzines motorjai igényes konstrukciók, két vezérműtengellyel, hengerenként négy szeleppel. A háromhengeres K10B 1,0 65 lóerős, nyomatéka 90 Nm, a 100-ra gyorsulás ideje 14,7 mp és 160-at megy. A K12B kódjelű benzines teljesítménye 86 LE lóerő, forgatónyomatéka 114 Nm, kézi váltóval 175, automatával 170 km/óra a legnagyobb sebesség. 100 km/órára álló helyből 12,3 illetve 14,8 mp alatt gyorsulnak.
190 Nm-es és 75 lóerős a D13A kódjelű, FIAT licencben, de a Suzuki által Indiában gyártott dízelváltozat. A DDiS a kettős tömegű lendkerék és egyéb nyűgök miatt nem a legvonzóbb motorverzió a 9,4 méteres fordulókörével igazán kezes városi autóban.
0,32-es alaktényezője ebben a szegmensben szenzációsan jó érték, egy Splash az 1,2-es motorral hosszabb úton is elemében van. A 86 lóerős négyhengereshez automatikus váltó is rendelhető volt, amely négy fokozatával nem ideális, de megbízható darab.
Körülbelül 900 000 forinttól felfelé találtok használt Suzuki Splasheket légkondicionálással, nagyjából 2,2 millióig. A nevével is csobbanást jelentő autó igazán jó becsobbanási pont az autózás biztonságába, békéjébe, kiszámíthatóságába és mámorító függetlenségébe mindazoknak, akik a koronavírus-járvány előtt a tömegközlekedést használták.
Nagyon kicsi, nagyon okos 1,5 millió forinttól: Toyota iQ
Aki zsebkendőnyi területen megforduló, könnyen leparkolható, eredeti és megbízható autót szeretne, annak a Smartok helyett ott a Toyota iQ. Káprázatos mérnöki tudás rejlik a 298,5 centis hosszon 2+2 (vagy 1+3) ember befogadására képes autóban. A 12 centi magasra zsugorított tank, akár a Honda Jazzben, az első ülések alatt van, így a felhajtható hátsó ülések alatt marad rakodóhely.
Gyakorlatilag a kortárs Yaris motorkínálatával volt elérhető a Toyota iQ. Az 1,0 literes sorhármas 68 lóerős, az öt- helyett hatfokozatú váltós 1,33-as 99 lóerőt tud. Az 1,4 D-4D dízel 90 lóerős.
Mindenképp kössetek rá cascót, különben saját hibás törésnél zsebből kell kifizetni a jó drága gyári alkatrészeket. A használt iQ-k fő baja a fokozatmentes automata váltós (CVT) modellt érinti, amelynél a kipufogógáz-visszavezetés (EGR) csöve hajlamos eltömődni a koksztól. A hibajelenség rossz gázreakció, gyenge gyorsulás.
Fontos a gyújtógyertyacsere, lehetőleg 60, de legfeljebb 100 000 kilométerenként, ragaszkodva az irídiumelektródás Denso-gyújtógyertyákhoz. Használt Toyota iQ-ból sajnos igen könnyen áttekinthető a hazai kínálat, az árak 1,5-2 millió Ft között szórnak.
Egy cikkbe nem fér bele az összes ajánlható használt autó, sok másikat találtok az alábbi írásokban.
Citroën Xsara: egy igazi titkos tipp
Használt autók 200 ezer forintból
10 hiba, amit ne kövess el
Yaris XP9: egy Toyota sem tökéletes használtan
Jó használt autók egymillió Ft alatt
Használt autók csalódás ellen
Olcsó, megbízható és francia
Honda Jazz GD: a nagy kedvenc kis hibái