Varga Tibor, a Vezess használtautó-vásárlási szakértője, az Autóvizsgálat.hu vezetőjeként nap mint nap a megfelelő autó kiválasztásában és átvizsgálásában segít ügyfeleinek, kollégáival együtt. Vele készítjük az Értékbecslő sorozatot a Vezess videocsatornájára. Rengeteg jó és reménytelen autót vizsgált már át, az érdekesebb eseteket külön cikkekben is megosztja veletek, hogy felkészültebben indulhassatok autót nézni és jobb használt autót vásárolhassatok. Ezúttal arról az úrról írt, aki kinézett egy hibátlannak és sérülésmentesnek hirdetett használt Hyundai I30-ast, de mivel messze volt neki az autó, őt hívta segítségül a kocsi átvizsgálásához. Jól tette, mert a valóság egészen más volt, mint amit a hirdető ígért. Varga Tibor többi cikkét ide kattintva olvashatjátok el.

Mi az? 10 évesen hibátlan, frissen szervizelt, kitűnő, költségmentes állapotú, kilométer-garanciával. Ez biztosan a galaktikus szárazdokkot frissen elhagyott Enterprise űrhajó, vagy a Szent Grál, amit Keresztelő Szent János oly sokáig keresett és most végre felbukkant Magyarországon egy használt autó formájában, egy kavicsos kereskedés félreeső szegletében.

Benzines Hyundai I30: a használtautó-piac egyik sztárja

Mondjuk az is előfordulhat, hogy kamu, beetetés, oltás, átvágás az egész, és valójában csak a szokásos módon próbálnak megint rásózni egy lepukkant használt kocsit a gyanútlan vásárlóra. Persze ez olyan életszerűtlen, hogy biztosan az első két verzió valamelyikébe futott bele Gábor, aki gyanútlanul keresett a családnak egy megbízható kombit, lehetőleg jó állapotban.

Átverős használt autó, gyanútlan családapának 1

Január volt, ekkor még azt gondolhattuk, a koronavírus valami szájbetegség, ami az implantátum körül okoz gondot, bár Kínából már szivárogtak szörnyű hírek. De Kína messze van és Gábor is messze lakott az autótól, ezért megkért, hogy nélküle vizsgáljak át egy 2010-es, benzines Hyundai I30 1,4 kombit.

Esett. Nem a legjobb időjárás átvizsgálni egy autót, de az élet nem mindig méznyalás. A kereskedő barátságosan fogadott és odakísért az autóhoz, majd magamra hagyott. Jobb ez így mindkettőnknek. Mindenki végezheti a maga dolgát, és nem tartjuk fel egymást.

Berogyott bölcső, rozsda, ahol máskor is

Bár jó pár karcolás volt a fényezésen, a festékréteget körbemérve, majd az autót megvizsgálva komoly sérülés nyomát nem láttam. Sosem szabad csak a műszer után menni, mert a rétegvastagság-mérés nem mutatja ki a színhelyes bontott elemmel végzett javítást vagy a gyári festékréteghez közelire fújt fényezést. A hátsó sárvédőket javították, de a rétegvastagság nem volt jelentős, és a lényeg, a vázszerkezet érintetlen volt.

Átverős használt autó, gyanútlan családapának 23

Sokszor rozsdásodik ezeken a modelleken az ajtó a gumikéderrel megfogott víz miatt

Sem a Hyundai, sem a Kia újabb autóira nem jellemző a karosszéria korróziója (annál inkább a futóműé), kivéve pár jellemző pontot. Ilyen a hátsó ajtón a felső gumikéder sínje, ahol megáll a víz a tömítés mentén. Nem tudom, mit csinálhattak a gyárban, amikor az ajtókat fényezték, de ezek a sínek jellemzően erősen rozsdásodnak és általában csak az egyik, többnyire a jobb oldalon. Ki érti ezt?

A futómű rozsdás volt, de ez megszokott a használt Hyundai I30-on és testvérmodelljén, a Kia Cee’d ED-n. Vannak extrém esetek, de ez még nem érte el a kritikus pontot. A sógoroktól és a Németországból érkezett példányokat jobban csámcsogja a rozsda.

Gyakran kirohadnak a klímahűtő lamellái is. Ilyenkor, bár még működik a légkondicionáló, a csökkenő kapacitású hűtőnek meg vannak számlálva a napjai. A motor alatti bölcső (segédkeret) első része berogyott. Valószínűleg fennakadhattak egy padkán, ez okozta a sérülést.

Átverős használt autó, gyanútlan családapának 24

Nagyon sokan keresik használt autóként a Kia Cee’d ED-t és testvérmodelljét, a Hyundai i30 FD-t és FDH-t. A sztárság itt is azt hozta magával, mint a Honda Jazz GD-nél: sokan ráálltak beseftelésükre és próbálnak hasznot húzni népszerűségükből. Egy ilyen jó állapotú I30 jó vétel, a nyugatról olcsón begyűjtött nem igazán. A kép illusztráció

Szokatlan elektromos hibák sora

Beültem és kipróbáltam az elektromos rendszereket. Ezeknél az autóknál nem jellemző hibák tömkelege, de itt más volt a helyzet: az ablaktörlő egyáltalán nem törölt, a jobb első ablak nem működött a vezető oldalról, a légzsáklámpa világított (a jobb oldali ülésfoglaltság-érzékelő hibája miatt). Mindkét első ülés kiszakadt az ülőlapnál. A kormányt frissen bőrözték.

Tudnivalók a használt Hyundai I30-ról

2007 és 2012 között készült a Hyundai I30 FD vagy FDH kódnevű első generációja, ötajtós és kombi karosszériával (cw, azaz crosssover wagon). A kombi 415-1395 literes csomagtartója sokkal kisebb a testvérmodell Kia Cee’d ED kombiénál, amelyről itt olvashattok részletes használtautó-bemutatót. Az I30 modellfrissítése 2010 nyarán volt, amit hatszögletű és az addiginál nagyobb alsó levegőbelépő-nyílásról illetve a motorházfedél alsó éle alatti helyéről a hűtőmaszk közepére költöztetett krómcsíkról lehet felismerni.

Átverős használt autó, gyanútlan családapának 25

Technikájuk egyforma, de kombiként jobb a Cee’d az i30cw-nél, mert sokkal nagyobb a csomagtere , 415-1395 helyett 534-1664 literes

A típus műszakilag és elektromosan rendkívül megbízható, az egyszerű technikának és a koreai precizitásnak köszönhetően, de ez nem jeleni azt, hogy perpetuum mobile módjára ráköltés nélkül örökké fog menni és nem lehet szétrúgni, tönkretenni. A Hyundai és Kia különböző autói rendkívül népszerű használt autók hazánkban, egyszerűségüknek, megbízhatóságuknak köszönhetően. Akinek ezek az értékek a legfontosabbak, bátran ajánlható a koreai márka bármelyik modellje.

Műszaki szempontból teljesen mindegy, hogy Kiát, vagy Hyundait vásárolunk, ugyanazokból az alkatrészekből szerelték össze őket. Csupán az esztétika, a kinézet változott valamelyest. Akiknek számít az utazási komfort, a belső tér anyagainak kellemes minőségérzete, a jó futómű és némi „élet” az autóban, azoknak nem ajánlanám. Közlekedőedénynek ideális annak, aki velem szemben nem úgy gondolja, hogy az élet túl rövid ahhoz, hogy unalmas autókat vezessünk.

2008-tól az első Hyundai I30 (2007-2012) az európai piac számára nem a koreai Ulsanban, hanem a frissen felhúzott csehországi gyárban készült, a következő motorokkal: A benzines motorok mind 16 szelepesek (DOHC) és szívó-kipufogó oldalon változó szelepvezérlésűek (CVVT). A kétliteres benzines és a 2.0 dízel is szíjas szelepvezérlésű, a kisebb hengerűrtartalmú benzinesek és dízelek vezérműláncosak.

Átverős használt autó, gyanútlan családapának 26

Gond elsősorban a benzinesek láncával szokott lenni, nyúlás, zörgés, szakadás is előfordul. A dízelek közös nyomócsöves (common rail) üzemanyag-rendszerűek változó geometriás turbóval és köztes hűtővel. Az 1,6 literesek nagy előnye, hogy nincs bennük kettős tömegű lendkerék. A 90 lóerős verziót Magyarországon is forgalmazták, de sok példány került be külföldről is. Ezeket az LP (csekélyebb töltőnyomású) típusokat fix lapátgeometriájú turbóval szerelték, ezért egyszerűbbek. A dízelek üzemanyag-ellátását a Bosch szállította, amihez van itthon javítóipar.

A kuplungpedált rendkívül nehéz volt benyomni. Ez a jelenség főleg a japán és dél-koreai autóknál gyakori. A sok városi használattól a kuplungszerkezet rugói felkeményednek (beedződnek) és a kuplungot csak nagyobb erőkifejtéssel lehet működtetni. Funkcionálisan elvégzi a feladatát, de egy Hungária körúti dugóban araszolva komoly edzést jelenthet a bal combra.

Benzines I30: mi van a vezérműlánccal?

Sok használt Cee’d és I30 érkezik be Magyarországra zörgő vagy elszakadt vezérműlánccal. Ebben az autóban viszont a motor szépen járt, a típusra jellemző lánccsörgés nem volt hallható. A burkolat tömítésein és a csavarokon látszott, hogy nemrég cserélték a szettet.

Átverős használt autó, gyanútlan családapának 27

Valamin fennakadhatott az első futómű segédkerete

Összességében az autó fényévekre volt a „költségmentes, remek” állapottól, úgy esztétikailag, mint műszakilag. Ez nem is volna akkora probléma – hiszen egy 10 éves autóról beszélünk – ha a hirdetésben nem próbálták volna megvezetni a nagyérdeműt beetető szöveggel.

Próbakörre nem volt lehetőség, mivel szakadt az eső és az ablaktörlő nem működött, ezért a telephelyen kellett kipróbálnom a kuplungot, sebességváltót, amennyire lehetett. Az eladó vállalta, hogy átadás előtt megjavítja a talált problémákat. Nem értem, miért nem meghirdetés előtt javították meg a felmerülő hibákat. Biztos paranoiás vagyok, de valószínűleg azért, hátha nem veszi észre a hibák egy részét a vásárló.

Patika és költségmentes: legfeljebb a hirdetésben

Felhívtam Gábort, hogy megbeszéljük a tapasztaltakat, valamint átküldtem az autóról készült fotókat és vizsgálati lapot. Ő a hirdetés alapján egész másra számított. Nem várt újszerű kocsit, de ha patika, költségmentes, mindenmentes autót hirdetnek, azért elvárható némi minőség: működő ablaktörlő, légzsák, ablakok, nem szakadt ülések, nem rozsdás ajtók és egyéb apróságok.

Átverős használt autó, gyanútlan családapának 28

Hátul is független a kerékfelfüggesztés, igényes és tartós konstrukció. Nem volt említésre méltó a futómű korrodáltsága, pedig ez nagyon jellemző az I30-ra és a Cee’dre

Több odafigyeléssel és némi munkával akár varázsolhattak volna a korához képest tényleg jó állapotú autót is a használt Hyundai I30-ból, de nem így történt. Sebaj, Gábornak pár nappal később találtunk másik autót, ami szintén nem volt hibátlan, de legalább nem kamuzták be a hirdetésbe, hogy költségmentes űrhajót árulnak és a korához képest remek állapotban volt. Gyakorlatilag az olaj és a szűrők cseréjén, valamint egy első fékbetét-garnitúrán kívül nem igényelt instant beavatkozást a kocsi.

Ez az eset is jól mutatja, hogy ne dőljünk be a jól megfogalmazott, hangzatos hirdetéseknek! Természetesen előfordulhat, hogy valóban kivételesen jó állapotú autót hirdetnek, de sokan egyszerűen csak azt írják a hirdetésekbe, amit a vevőjelöltek olvasni szeretnének. Az esetek jelentős részében a szép szavak mögött csak átverés lapul.

Átverős használt autó, gyanútlan családapának 29

Mindkét első üléshuzat szakadt volt a leírás szerint makulátlan autóban

Szögezzük le azt is, hogy nem csak rossz állapotú bontószökevények és problémagyárak vannak a magyar használtautó-piacon. Belefuthatunk – a korukhoz és árukhoz képest – tényleg jó állapotú járgányokba. Találkozunk is ilyenekkel nap mint nap, de sajnos a többség (tapasztalataink szerint mintegy 70%) a fentiekhez hasonló módon hirdetett, összekalapált, kiszilikonozott vásárlószomorító. A legszomorúbb, hogy a valóban jó autók hirdetéseit nem lehet megkülönböztetni a becsapós autók hirdetéseitől.

Kamuhuszárok kivont karddal

Aki tényleg jó autót árul – mert van ám ilyen – ugyanarról a rajtrácsról kénytelen indulni, mint a kamuhuszárok, akik kivont karddal szórják a megszokott nagy szlogeneket. Honnan tudhatjuk akkor, hogy melyik hirdetés mond igazat és melyik átverés? Ez a trükk. Sehonnan. Sajnos a valóság csak a helyszínen szokott kiderülni, amikor átvizsgáljuk a kocsit.

Átverős használt autó, gyanútlan családapának 30

Frissen bőrözték újra a kormányt, de mindkét első üléshuzat szakadt volt a leírás szerint makulátlan autóban

Mondhatná (és mondja is) az eladók többsége (és szándékosan nem használtautó-kereskedőt írtam), hogy ők csak kiszolgálják az igényeket, ezt akarja hallani a vásárló. Ha leírnák, milyen az autó valójában, senki nem hívná fel őket, mert a magyar népek álmokat kergetnek, hibátlan autót keresnek olcsón, kevés kilométerrel. Hányszor hallottam már ezt az érvelést… Részben igazuk van, de ettől még nem lesz becsületes dolog átverni a tapasztalatlan, gyanútlan vásárlót.

Tetszett az életszag? Varga Tibor többi írását itt olvashatjátok a Vezessen a használtautó-vásárlás murvával kikövezett, rögös útjáról.