Röviden – Használt autó: Opel Meriva A | |
---|---|
Mi ez? | Családi autó, 2003 és 2010 között értékesített kis egyterű, nagyrészt az Opel Corsa C technikájával, de a G Astra hátsó futóművével. Modellfrissítés 2006 elején. |
Melyik motor jó bele? | Benzinesből az 1,6 literes jó megoldás, de a gyári benzin/LPG-üzemű 1,4-es a leggazdaságosabb modell. A 90 lóerős Z14XEP gyenge, de elfogadható alternatíva, a dízelek közül az 1,7 literes vonzóbb az 1,3-asnál. |
Mennyibe kerül? |
Félmillió forinttól 1,3-1,4 millió forintig ível az első generációs Opel Merivák ára használtan. |
Mi van helyette? | Többek között FIAT Idea, Honda Jazz GD, Hyundai Matrix és iX20, Kia Venga, Lancia Musa, Nissan Note, Renault Grand Modus, Toyota Yaris Verso. A nagyobb autók közül hasonló árban remek vétel lehet a Citroën Xsara Picasso és a Ford Focus C-Max, esetleg a Renault Scénic II, elsősorban a 2006-os modellfrissítés után. |
Új autóként volt tíz jó éve a kisméretű egyterűeknek, amelyek helyét mára kisméretű aszfaltterepjárók vették át. Másod- és harmadkézből azonban, magas használati értékük és vállalható fenntartási költségeik miatt, ma is keresettek a kis egyterűek. Az Opel Meriva első generációja a kategória egyik alapautója, amely a 308-Bravo-Mégane vonulat mellett a Citroën C3 Picassóban, Ford Fusionben, Honda Jazzben, Kia Vengában vagy Toyota Yaris Versóban gondolkodóknak is alternatíva lehet.
Mit tud egy használt Opel Meriva?
Elsődleges értéke az utastér. Egyrészt van benne hely, de ez a hely nagyon jól idomítható azokhoz a helyetekhez, amiket az egyautós családokban az egyetlen autónak kell megoldania. A hátsó üléspad lehet háromszemélyes, de a szélső ülések 7,5 centivel beljebb és akár héttel hátrébb tolhatók, akárcsak a jobban felszerelt C214-es Ford Focus C-Maxokban, így nagyobb a lábtér hátul és a két utas válla is jobban elfér. A pont az i-n a háromféle állásban rögzíthető háttámla. Az ülés középső része az ügyes mechanizmussal ilyenkor lesüllyed, nem a csomagtérből vesz el helyet.
Vezetőként a magas üléshelyet csak a kényelmes ki-beszállást garantálja, a jó kilátást nem. Ennek oka a rettentően sokat takaró első szélvédőoszlop. Az A-oszlopot hiába osztja ketté ablak, a tetőoszlop nagyon sokat takar el ferdén előrefelé, ami országúti kanyarokban is baj, de a legrosszabb városban, ahol a zebrán átkelők egy részét takarja ki.
200 mm-es pályán mozgatható a hátsó üléspad, ezzel megnövelhető a lábhely vagy a csomagtartó. Ezenkívül a Meriva ismer minden olyan trükköt, ami a nagy egyterűekre jellemző, így akár teljesen síkba is döntető a csomagtér. Az alaphelyzetben 350 literes csomagtartó így 1410 literig bővíthető. A jobban felszerelt Opel A Merivákban a ledönthető támlájú utasüléssel is sakkozhattok a térbővítésben. A maximális raktér ezt az opciót is kihasználva 2005 liter és 240 centis tárgyakra is rá lehet csukni a csomagtérfedelet.
Motorkínálat
Szinte minden Opelről elmondhatjuk, hogy igen bőséges motorválasztékot biztosított hozzájuk a gyár, emiatt a használt Opel Meriva A 75 és 180 lóerő között igen sokféle motorral előfordul a piacon.
Nyomatékszegény és a rövid váltó-áttételezés ellenére is szárnyaszegett az autó a 90 lóerős benzinessel. Mivel az Otto-motorok közül ez a Z14XEP a legtakarékosabb és rémes bajai sincsenek, városi, elővárosi használatra ez is megfelel. Nekünk is volt egy Merivánk ezzel a motorral, élhető vele, csak nem jó.
Használt autókra szakosodott videósorozatunkban, az Értékbecskőben is foglalkoztunk az Opel Merivával. Kattints és nézd meg, ott mit mondtunk róla:
Autópályára, országútra sokkal alkalmasabb az erősebbik 1,6 literes motor, 100 vagy 105 lóerővel. Több benne az erő, élvezetesebb vele az autózás és nem vagytok annyira kiszolgáltatva a szembeforgalomnak előzéskor. A 100 lóerős Z16XE és a Z16XEP kódjelű, a 2005 augusztusa és 2009 novembere közötti Merivákba beszerelt Twinport-változat egyaránt nyugodt szívvel megvehető. A hengerenként kétszelepes, 87 lóerős ezerhatos (Z16SE) a keveset autózóknak lehet az 1,4-es jobb vonóerejű alternatívája, de majdnem másfél liter a többletfogyasztása.
Ennél jobb az 1,8 literest megvenni, a Z18XE még kicsit kevesebbet is fogyaszt és 125 lóerővel könnyen lendületben tartja a használt Opel Merivát. Ritka a 180 lóerős sportváltozat, az OPC-nek a Szentgotthárdon gyártott motor (Z16LET) ad szárnyakat.
Aki dízelt venne, az 1,7 literes motorok közül a 100 lóerőssel (Z17DT és Z17DTH) nem nyúl mellé, a 125/130 lóerőssel (Z17DTR) pláne jó erőben van az 1,3 tonnás autó. Ezeket a motorokat az Opel az Isuzutól vette át, akárcsak a hetedik generációs Civicet dízelesítő Honda.
Sokan bizalmatlanul méregetik az 1,3 CDTI-t, de a láncos vezérlésű FIAT-dízelmotor (Z13DTJ) autópályára és országútra észszerű lehet, csak ne kelljen sokszor elindulni és megállni vele, mert 1800 alatti fordulatszámon rémesen nyomatékszegény és kellemetlenül figyelni kell rá a kuplunggal az erőtlen tartományban.
Közúti átlagfogyasztás
Benzines A Merivák
1,4 16V (90 LE) 6,94
1,6 8V (87 LE) 8,36
1,6 16V (100-105 LE) 7,75
1,8 16V (125 LE) 8,26
1,6 OPC (180 LE) 8,89
Dízel A Merivák
1,3 CDTI (75 LE) 5,66
1,7 CDTI (100 LE) 6,13
1,7 CDTI (125 LE) 6,00
Forrás: Spritmonitor.de.
Hibalehetőségek
Első generációs Opel Merivából is vegyes a használtautó-kínálat, vannak jól megőrzött, de a küszöbökön, a sárvédőíveken, az ajtók alján és alul is rozsdás Merivák a piacon. A karosszéria korrózióvédelme nem tökéletes, az elhanyagolt autókon szerteszét futhat a rozsda. Korróziót mutathat az első futómű alsó segédkerete is, amiről korábban írtunk.
A legnépszerűbb használt autók közé tartozó Opelek körül a bölcső korróziója jellemző gond a H Astrán, az első generációs Meriván vagy a 2000-2006 közötti C Corsán. A Meriva A és a Corsa C érintettsége nem meglepő, mivel a Meriva a motorjait és az első futóművét is a harmadik generációs Corsától örökölte, míg hátsó hídja az Astrából jön.
Az átrozsdásodott segédkeret bukási ok a tisztességes műszaki vizsgákon. A vizsgabiztosnak elég megkalapálni a bölcsőt az autón és ha nem érces pengéssel pattintja vissza a kalapácsot, hanem horpad meg morzsolódik, akkor az autó mehet bölcsőcserére az újabb próbálkozás előtt. Egy jó állapotú bontott bölcső ára 25-30 ezer Ft a Merivához, jó bele a C Corsáé is. A gyári új 200 ezres tétel lenne.
Mint sok más Opelen, itt is engedheti a kenőanyagot az olajnyomásgomba, amit ne becsüljetek alá, mert elég sok olajat el tud engedni.
Az A Merivák 10-17 évesek, ennyi év alatt a hengerfejtömítés bőven elhasználódhat, amit például a hűtőfolyadék kiegyenlítő-tartályában lévő olajos, kormos kirakódások jelezhetnek és a hűtővíz fogyása, amire a rossz fűtés hívhatja fel a folyadékszinteket nem ellenőrző tulajdonos figyelmét.
Aki az 1,4 literes benzinest részesíti előnyben, a vezérműlánc csörgését, kattogását figyelje! Hidegindításnál könnyebb felismerni, de bemelegedett motornál is lehet hangja, a lánc állapotától függően. A hiba oka a szemre is vékony vezérműlánc, aki ezt kézbe fogja, nem lepődik meg rajta, hogy annyit tart csak, amennyit. Új autókban akár 50-80 ezer km-en belül cserélni kellett.
Egy gyári vezérműlánc nem vagy alig kerül többe, mint az utángyártottak. Önmagában a láncos vezérlés cseréje sem drágább, mint a szíjas szelepmozgatás periodikus újra cserélése, amit az 1,6 és az 1,8 literes benzinesek igényelnek legkésőbb 10 év vagy 150 000 km után. Az első generációs Merivában nem volt benne a Z16XE és a Z16XER kódjelű ezerhatos, amely a H Astrák és a B Zafirák kapcsán említett szelepvezérlés-állítás miatt vaskos szervizszámlával fenyeget.
A váltórudazattal lehet gond, mechanikai váltóhibáktól, csapágybajoktól ritkán kell tartani. Mivel a váltókon gyakori az olajveszteség, a kenőanyag megfelelő szintjéről is gondoskodni kell, amíg a tömítéseket kicserélteti a gazdi.
A dízelektől a szokásos bajok tarthatják távol a használt Opel Merivában gondolkodókat, így a kettős tömegű lendkerék és a nagynyomású üzemanyag-ellátás alkatrészeinek elhasználódása és drága felújítása vagy még drágább cseréje.
Egy komoly buktató van a futóműben. A szilentblokkok gömbfejek, stabilizátorkarok, ilyesmik nem drágák az autóhoz és élettartamuk is elfogadható, viszont a D Corsához hasonlóan ebben az Opelben is a FIAT-GM villanyszervós közös kormánya van. A kormányoszlop hibájáról a Grande Punto és tavaly a 169-es Panda kapcsán írtunk, a kormánymű-felújítás egy erre szakosodott műhelyben, például a Szekszárdon találhatóban, 90 000 forintba kerül.
Használt Opel Meriva A árak
Keresett, így könnyen eladható autók az első generációs használt Opel Merivák, ami elsősorban a benzinesekre vonatkozik. Magyarországon is rengeteg elkelt belőle, sokszor a puritánnál is szerényebb felszereltséggel. A nyugatról érkező autókban több az extra, ne gondoljatok nagy dolgokra, de az automatikus légkondicionáló, a CD-s rádió, a multifunkciós és bőrborítású kormány nagyon tud hiányozni egy itthoni Merivából.
Körülbelül félmillió forint a belépőszint, 2003 körüli autók, 200-250 ezer kilométeres óraállással indulnak innen. A ráncfelvarrás utáni, 2007-2008-as modellek körülbelül 800-900 ezer forinttól mennek felfelé. Óra szerint 120-150 ezer kilométerrel a cikk írásakor nagyjából 1,1 millió forintot érnek a 2008-2009-es körüli autók. 1,3-1,4 millió forintig a 100 000 kilométert is alig futó autók ára kúszik fel 2009-ből és 2010-ből, az egymással ellentétesen nyíló, szekrényajtós Meriva B megjelenésének évéből.
Alkatrészárak – Használt Opel Meriva A Z14XEP, 2008
Első féktárcsa 5900-23 800 (különféle márkák)
Első kerékagycsapágy 7200-18 700 (különféle márkák)
Klímahűtő 37 400 (ERA)
Kuplungtárcsa és kuplungszerkezet 37 900 (Borg&Beck)
Kuplung kinyomócsapágy 32 300 (Borg&Beck)
Külső féltengelycsukló-készlet 17 600 Ft (Mapco)
Komplett kormányoszlop (felújítható cseredarab ellenében) 262 000 (Elstock)
Kormánymű (felújítható cseredarab ellenében) 99 200 (Spidan)
Vezérműlánckészlet (lánc, 1 láncfeszítő, 3 láncvezető, csavarok tömítések) 35 200 (Würtemberg)
Teljes vezérléskészlet (két vezérműkerék+lánc, 1 láncfeszítő, 3 láncvezető, csavarok, tömítések) 66 900 (Würtemberg)
Minden ár forintban, kerekítve. Forrás: Bárdi Autó
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|