Röviden – Használt autó: FIAT Stilo, 192 | |
---|---|
Mi ez? | Magyarországon 2002 és 2008 között értékesített kompakt autó, háromajtósként vagányabb, ötajtósként konvencionálisabb formával, 2003-től kombiként is. Apró modellfrissítés 2004 legelején, nagyobb külső módosítás 2005 őszén. |
Melyik motor jó bele? | Bátran vegyetek 1,2-es benzinest, mert takarékos vagy 1,8-ast, mert jól megy. A 80-150 lóerő közötti 1,9 literes dízelekből bármelyik jó lehet. |
Mennyibe kerül? |
Légkondicionálóval 300-350 ezer forinttól felfelé lehet használt FIAT Stilót kapni a cikk írásakor, a dízelek ára 850 ezer, a benzineseké nagyjából 750 ezer forintig ível. |
Mi van helyette? | Betűrendben haladva Ford Focus I, 7. generációs Honda Civic, Opel Astra G, Peugeot 307, Renault Mégane II. Suzuki Liana. A benzines kombit keresőknek Mitsubishi Lancer kombi, ha nem félnek a rozsdától. |
Mivel a használt autókhoz nem konyító, de az autóvásárlók tömegét adó populáció gyanakvással tekint az olasz autókra, a jól működő talján autók értékvesztése is erős. Kedvező ára miatt érdekes lehet a használtautó-kínálatból a FIAT Stilo. A szép sárga, háromajtós 1,4-es benzines után most igyekszünk a többi motorverziót és karosszériát is bemutatni.
Modelltörténet
2001 őszén mutatta be a FIAT a Stilót. A 192-es fejlesztési kódnevű, a Bravót és a Bravát leváltó három- és ötajtós 2001 decemberétől volt elérhető Magyarországon. A hazai márkakereskedésekbe 2003 januárjában érkezett a kombi, a MultiWagon, míg az Uproad, az emelt hasú kombiváltozat 2005-ös újdonság volt a külföldi piacokon.
Kortársaihoz képest a FIAT Stilo különösen jó biztonsági és kényelmi felszereltséggel csábította a vevőket. A magyar piacon eladott autókban is uralkodó volt a hátsó lábtérben a levegőkilépő, az elsőket kiegészítő oldallégzsák, de függönylégzsákos autók is akadnak. Különlegesség volt az Abarthból készülő Schumacher GP kiadás.
Alsó középkategóriás modellcsaládja kisebb ráncfelvarrását a FIAT a 2004-es modellévre időzítette. Elsősorban az ötajtóst csinosította a gyártó, módosult a hátsó lökhárító és a hátsó lámpa. Az autó formáját aprócska szárny javította, stílusbeli változás a csomagtérfedél közepére biggyesztett, kör alakú embléma a rombuszokba rendezett FIAT felirat helyett.
2005 őszén nagyobb átdolgozás következett, módosított orral és egyes modelleken – takarékossági okból – a vezető ajtajáról a váltókar mögé áthelyezett ablakemelő-kapcsolókkal. Sajnos a modellfrissítés után már csak két légzsák járt az Actual szintről induló FIAT Stilókhoz.
A FIAT törzsközönségének kevéssé tetszett a németes formaterv, szemből B5-ös Passat is lehetne, amin a sportosabb háromajtós enyhített. A szürke a háromajtós, a kék az ötajtós
2004-re két új motor is megjelent a Stilo-kínálatban. A 80 lóerős 1,2 literes benzinmotort nyugdíjazta a 95 lóerős 1,4-es, megőrizve a hatfokozatú sebességváltót. A dízelek között a 80 és a 115 lóerőst megtartotta A FIAT betette a Stilóba is az Alfa 156-ból átvett Multijet dízelt 140 lóerővel és 305 Nm-rel.
Mivel a németesre rajzolt 192-es messze nem aratott akkora sikert, amekkorát a márka remélt tőle, 2007-ben kompakt autója nevét is lecserélte a FIAT: visszatért a Bravo, sajnos a használtan igazán ajánlható 198-asból nem készült se kombi, se háromajtós. A Stilo brazil gyártásban élt tovább, nagyjából 2010-ig.
Milyen használtan egy FIAT Stilo, 337 000 kilométerrel?
Cikkünkhöz egy 2003-as, 337 ezer kilométer felett járó, 1910 köbcentis dízel kombit fotóztunk, amelynek gazdája hosszabb távokra használja az autót. 17 éves kocsiján az ajtók alján és a küszöblemezeken találni korróziót.
Nagyon elegáns a motortér nyitása, itt nem kell kotorászni a motorházfedél alatt a nyitókallantyúért, mert kiugrik egy nyitókar a hűtőrácson. Ez egyben hibaforrás is, a motortérnyitó kar törése vagy a bovden megnyúlása miatt.
A Stilo közepes autó, nem jobb, de nem is rosszabb az átlagnál. Futóművénél sokkal jobb kompromisszumot ad a kényelem és az örömteli vezethetőség között a Focus I és II vagy a Mazda3 BK. Az ülés alkatfüggő, de számomra elég szerencsétlen első üléseket kapott az autó, furcsa támlaívvel. A háttámla és az ülőlap közötti lyukat látva felmerül az emberben, miért csinálja ezt másképp a legtöbb autógyártó. Az ülés oldalán elszakadó huzatot ez az autó is produkálja.
Kiváló lehet viszont az utastér variálhatósága. Az ötajtósban és a kombiban elérhető volt 100 000 forintos extraként a nagyon praktikus tologatható hátsó ülés, amihez fokozatmentes háttámlaállítás is tartozik. Az ülés kisebbik jobb és nagyobbik bal oldala egymástól függetlenül állítható.
Némi felárért az utas oldali első ülés háttámlája is előredőlt, amivel egy jól felszerelt Stilo korszakának legrugalmasabb belső terű kompakt autója. A kormánynak itt is van City-állása, ami jó ötlet. Aki szereti, az használja a fokozott rásegítést, a többieket meg miért zavarná a műszerfali kapcsoló?
Alaposabban körülnézve látni, hogy a FIAT áldozott erre az autóra és olyan dolgokat is adott vele, ami a kategóriatársakhoz fel sem merült. Teljes értékű pótkereket kaptak a FIAT Stilók és különösen értékes figyelmesség a hátsó utasoknak szóló levegőrostély. A hátsó oldallégzsák olyan opció, ami ma is hiányzik sok kompakt autóból.
Van egy szerep, amiben a használt FIAT Stilo egyenesen felragyog: ha igavonó kombiként szolgálhat, főleg dízelmotorral. Csomagtere simán veri a legtöbb kompakt kombiét, egyszerűen a raktérmagassággal. Ebbe be lehet tolni azt a kisszekrényt, biciklit, komplettre épített autós szimulátort, ami egy laposabb rakterű kombiba nem megy bele.
Mindehhez az 510 literes csomagtartó mélysége és szélessége is jó, további öröm az 1480 literesre és síkra bővíthető rakodófelület az üléspárnák felhajtásával. Néhány Stilo kombi praktikusságát BMW Touring-stílusban, az ajtótól külön nyitható hátsó szélvédő javítja, 2003-as tesztünk idején 45 000 forint volt a felára.
Kíméletesen mély a rakodóperem. A csomagtérküszöb nem billenthető le külön alsó ajtóként, mint például a Tempra SW-nél, de az ajtó nagyot harap a lökhárítóból és nem húzod meg úgy a derekadat, mint amikor egy Octavia Combiból kell kiküzdeni valamit a magas peremen át.
340 ezer kilométerhez közelít a nyolcszelepes motor, ami egy dízel kombinál ennyi év után egyáltalán nem nagy futásteljesítmény. Ezek az autók félmillió forint felett nehezen adhatók el, így sokan nem is költenek rájuk. Ez viszont egy komoly, legutóbb 300 ezer forintos invesztícióval jó karban tartott autó, amely nemrég kapott többek között új hátsó rugókat és lengéscsillapítókat valamint vadonatúj Marelli-fényszórókat.
Használt Stilója finom futásán és intakt technikáján vezetés közben is érezni, hogy az autó megbízható működése fontos a tulajdonosnak. Ő az a ritka típus, aki szervizelés helyett nem győzi meg magát arról, hogy a piaci érték mekkora részét nem érdemes éppen akkor rákölteni az autóra, mert úgysem tükröződik az eladási árban.
Kicsit többet sejtett a motor annál a mindössze 80 lóerőnél, amit új korában tudott. Alacsony fordulaton húzni kezd (1500-on 196 Nm-t tud) és elfogadható lendületet ad a méretes kombinak, de nem ez a jó benne. Hanem a tevéhez méltó kitartás és szerény ráfordításigény, amivel robotol, kilométerek százezrein át.
Olcsó családi autót vagy munkaautót keresőknek a nyolcszelepes használt FIAT Stilo 1,9 JTD igazán racionális megoldás kombiként. Sportos ambícióktól mentes, kényelmesre hangolt futóműve is a nyugodt utazáshoz illik a 6-6,5 l/100 km átlagfogyasztású autóban. Bár fogyasztása közel nem olyan takarékos, mint a hasonló teljesítményű Mégane II 1,5 dCi, a Stilo 58 literes tankjával takarékos sofőrök 1000 kilométert is megtesznek két tankolás között.
Motorok, fogyasztás
Lehengerlően széles a motorkínálat, amelyben öthengeres benzines is van a Lancia Kappából. A kompakt alapmodellekkel összevetve váratlanul jó az 1,2 literes, 80 lóerős négyhengeres. A hatfokozatú kézi váltó sokat segít a kis motornak, így az első öt fokozatban képes gyorsulni, hatodikban pedig takarékos autópályán. A Stilo 1,2 a legkisebb fogyasztású benzines kompakt autók rangsorában előkelő helyen áll.
1,6-os motorból kétfélével futottak a Stilók. A 103 lóerős a FIAT-eredetű, a 105 lóerős a GM-től származik, utóbbit hívják Opel-motornak. Mivel az elődből, a Brava-Bravo párosból átvett 1,6-os nagy kedvelője a benzinnek, jobb választás lehet használtan a Barchettából és a Punto HGT-ből ismerős, 1,75 literes, 133 lóerős, 3500-on 162 Nm nyomatékú Stilo 1.8. Erősebb és alig kell többet tankolni bele. Szépen zengő hangú, de nem túl gyors autó a Stilo Abarth a 2,4 literes, 170 lóerős és folyton éhes öthengeressel.
80 lóerős és 196 Nm nyomatékú az intercooler nélküli dízelváltozat. 255 Nm-rel a 115 vagy 120 lóerős 1,9-es dízelek jobb erőben vannak, de a váltójuk ezeknek is csak ötfokozatú és biztosan van bennük kettős tömegű lendkerék.
Hatgangos váltót a 16 szelepes dízel kapott. A 140 lóerős, 305 Nm-es motorváltozat még élénkebb motor. Ez az emelt hasmagasságú, műanyag kiegészítőkkel terepkombivá maszkírozott Uproad egyik motorja, a másik a 115 lóerős dízel. Az Uproad itthon nagyon ritka, ami van, az nagyrészt külföldről jött vagy utólagos átépítés eredménye.
Benzines motorok
1,2 16V (80 LE, 114 Nm, 170 km/ó, 13,8 mp 0-100) – 6,05 l/100 km
1,4 16V (95 LE, 128 Nm, 178 km/ó 12,4 mp 0-100) – 6,51 l/100 km. Tesztünk róla
1,6 16V FIAT (103 LE, 145 Nm, 183 km/ó, 10,9 mp 0-100) – 7,74 l/100 km
1,6 16V Opel-GM (105 LE, 150 Nm, 183 km/ó, 12,3 mp 0-100) – 7,72 l/100 km
1,8 16V (133 LE, 162 Nm, 200 km/ó, 10,3 mp 0-100) – 8,23 l/100 km. Tesztünk róla
2,4 20V (170 LE, 221 Nm, 215 km/ó, 8,5 mp 0-100) – 10,08 l/100 km. Tesztünk róla
Dízelmotorok
1,9 8V (80 LE, 196 Nm, 170 km/ó, 13,3 mp 0-100) – 6,01 l/100 km
1,9 8V (115 LE, 255 Nm, 190 km/ó, 10,7 mp 0-100) – 6,03 l/100 km. Tesztünk róla
1,9 16V (140 LE, 305 Nm) – 6,43 l/100 km
1,9 16V (150 LE, 320 Nm, 207 km/ó, 8,9 mp 0-100) – 6,66 l/100 km
Közúti átlagfogyasztási adatok: Spritmonitor.de, liter/100 km-ben megadva. Dízelből van 100 LE/200 Nm és 120 LE/280 Nm verzió is. A menetteljesítmények az ötajtósra vonatkoznak. Forrás: Automobil Revue svájci katalógus, 2002 és 2006
Hibalehetőségek
Karosszéria
12 év volt az átrozsdásodás elleni gyári garancia a Stilókra, amin a legfiatalabb autók is túl vannak. A fényezés átlagon aluli, nemcsak vékony, de a lakk is hámlik számos használt FIAT Stilóról.
Alulról indul a rozsdásodás, főleg a küszöbök és ajtóélek érintettek, de az autópályázó kocsikon a kőfelverődések nyomán a barna kórság a motorházfedélen is szét tud szaladni. Viszont a karosszéria szerkezetét nem veszélyezteti a korrózió, a rugótornyok, hossznyúlványok védettsége sokkal jobb, mint a piac által többre tartott japán konkurenseken, szóval ne egy Mazda 3-at vagy rozsdás bölcsős hétgenes Civicet képzeljetek el.
Újonnan csodás extra volt a gombnyomásra működő, üveglamellás napfénytető. Használtan nehezebb érte lelkesedni. Többek között a beázás miatt, de a lamellákat megvezető sínben is gond a kenőzsír megkeményedése vagy hiánya. A nyitható tető karbantartására áldozni kell, különben csak vesződség van vele.
Belső tér
Akárcsak a Lancia Lybra műanyagjai, a használt FIAT Stilók kapcsolói, műanyag elemei is gusztustalanul nézhetnek ki. Az egész belső tér igen rondán tud öregedni, a hitvány minőségben megvarrt üléskárpitok szélén felfeslik a varrás. Ne tévesszen meg a lelakott utastér, a gumírozott ragacs a kapcsolókról elég rendesen eltávolítható folyékony súrolószerrel és szivaccsal, esetleg zsíroldó vegyszerrel.
Nagyobb bajt okoz az automatikus légkondicionáló. A digitklímás fejegységben a kenőzsír megkeményedik, ettől eltörik a levegőállítást szabályozó közdarab és/vagy a két villanymotor megy tönkre a túlzott igénybevételtől. A közbetét ára bontottan 5000 Ft körül mozog, ugyanitt az állítómotorokat nyolc vagy 16 ezer forintért tudtuk volna megvenni a 120 vagy 150 fokos szögállástól függően. Mivel a javítás a műszerfal kibontásával jár, csak a munkadíja lesz vagy 60-80 000 forint. Használt FIAT Stilóban a manuális légkondicionáló nem hiányosság, hanem döntő termékelőny.
Futómű
Konstrukciós oldalról az elöl egyszerű MacPherson, hátul sima csatolt hosszlengőkaros futóműben nem kellene, hogy buktatók legyenek, mégis vannak. Az egyik a rugótörés, annak minősített eseteivel. Itt nem csak a menet felső kanyarja képes leválni, de a rugó lejjebb is kettétörhet, kihasítva akár a gumiabroncsot is.
Vannak a Stilóban nehezen szerelhető tételek, például elöl az alsó keresztlengőkarok cseréje. Ehhez annyi mindent le kell bontani az autó elején, hogy érdemes inkább mindkét oldalon kicseréltetni a keresztlengőkart.
Hajtáslánc
Mivel az 1,2 és az 1,4 literes benzines az eltérő lökethosszt leszámítva közeli rokon, hibalehetőségeik is hasonlóak. Gyenge pont a differenciálmű csapágya, az olajcserét a váltóban 60 ezer kilométerenként ajánlott elvégezni. A benzines használt FIAT Stilókon az olajfogyasztásra tényleg figyeljetek, nézni kell a nívót és a próbaúton az olajlerakódást a kipufogócső végén.
Olajevés és hengerfejesedés inkább az 1,4-esnél fordulhat elő, de a hengerfej-tömítés cseréje nem a világ pénze. Előbb-utóbb ezeken is kell gyújtótrafót cserélni, de ez a Honda Jazztől a Toyota Tundráig minden benzines autóban hibaforrás.
Csak az 1,6-os, olasz motoros használt FIAT Stilókat sújtja egy rendkívül ostoba megoldásból eredő hiba. A motorvezérlő elektronika a motor felett van. Az ottani forróságot és rázkódást bírja egy ideig, aztán elromlik. A megsütött motorelektronika miatt az autó megjavíthatatlan fantomhibákat produkálhat, a vezérlés cseréjéig.
A hiba gyakoriságát a bontós árak is igazolják. A tatai nagy olasz autó-bontóban 127 000 forintba kerül az 1,6-osé, ha éppen van, míg ugyanitt az 1,2 vagy az 1,8 literesé 25-35 ezer forintból kijön, mert azokon nem romlik el. Aki kicserélteti, az újat mindenképpen hosszabb kábellel szereltesse be, mondjuk az akkumulátor fölé! Ha még működik a gyári, azt is próbáljátok meg kimenekíteni ide a pokoli melegből.
Az 1747 köbcentis benzines sem veti meg a kenőanyagot, baj lehet ezenkívül a vezérlésmódosítóval. Hibája esetén a változó szelepvezérlés nem áll át az adott fordulatszám-tartományban a motor működését javító vezérlésre. Ettől az autó nem áll meg, a ronda kerepelő hang ellenére sem.
Gyenge pont a vezérlésmódosító a 2,4 literes motoron is, amivel a Bravo HGT után a FIAT újra egy öthengeressel gazdagította a világot. Ennek a motornak az igazi baja az esetek zömében hozzá kapcsolódó, automatizált sebességváltó. Aki kacérkodik vele, legalább kézi váltóst vegyen, ami sokkal ritkább sajnos. Sajnos ez az autó futóművével, kormányzásával, ülésével és menetteljesítményeivel annyira sehol nincs egy szintén öthengeres Ford Focus ST-től, hogy nem erőltetnénk használtan a FIAT Stilo Abarthot.
Dízelmotorral szinte csukott szemmel vehettek FIAT Stilót, annyira eltalált és megbízható gép az 1910 köbcentis négyhengeres. A turbó és az üzemanyag-ellátás elemei itt sem tartanak örökké, de gondos karbantartással ezeknek a motoroknak félmillió kilométer meg sem kottyan.
Mindig alvázszám alapján érdemes lekérdezni a márkaszervizekben, hogy az 1,9 literes dízelek közül a 80 lóerős alapverzióból készülhetett olyan, amiben nincs kettős tömegű lendkerék. Ez talán évjáratfüggő, a képeken látható autóban van és nemrég cserélték is. A különféle variánsok közötti teljesítménykülönbség nemcsak a töltőnyomásból fakad, az erősebbekben van töltőlevegő-hűtés, itt nincs.
Autóelektronika
Elektronikai oldalról egy használt FIAT Stilo rá tud erősíteni az olaszautós előítéletekre. Érzékeny az akkumulátor feszültség-ingadozására, amit hibaüzenetek felvillanása jelez, de az autó sokszor csak ijesztgeti a tulajdonost és hibakódot sem tárol el. Cserekor vegyetek bele a gyárinál eggyel nagyobb kapacitású akkumulátort, amivel nyugodtabb lehet az élet a használt FIAT Stilóval.
Néha a kulcsok hajlamosak elveszíteni a szinkront. Ilyenkor az ajtók nem nyithatók-zárhatók távirányítással, de mivel a távirányító nem egy egység az immobilizerrel, az ajtók kulccsal nyithatók és a motor is beindul.
Akár az indításgátlóval, akár a távirányítóval keveredtek mizériába, nagyon jól jön, ha az autóhoz megvan a kulcs gyári kódkártyája. Mivel ez ritkán jut el a használt FIAT Stilót vásárlókhoz, a hibaelhárítás többe kerül. Az autókulcs-pótlással foglakozó szakember 5000 Ft többletköltséget mondott a kód kiolvasására, ha nincs meg a kódkártya.
FIAT Stilo árak használtan
13-18 évesen nemigen van ára a FIAT Stilóknak, így használati értékükhöz, átlagon felüli felszereltségükhöz és alapvetően megbízható működésükhöz képest kedvező összegekért lehet megvenni őket.
Itthon a légkondicionálóhoz és az érvényes műszaki vizsgához ragaszkodva mintegy 100 eladó autót dob fel a Használtautó, 60:40 arányú megoszlásban a benzinesek javára. Körülbelül 400 ezer forint a belépőszint a dízeleknél, nagyjából 350 ezer kilométeres óraállással. A legtöbbe kerülő dízel Stilókért sem kérnek el egymillió forintot a cikk írásakor.
Valamivel alacsonyabban kezdődik a benzinesek ára, 300-320 000 forint körül nyitnak 250-300 ezer kilométerrel a számlálóban. Félmillió forintból már válogatni lehet az autók között, a legtöbbe kerülő benzines Stilókat is 750 ezer Ft alatt hirdetik használt autó tesztünk megjelenésekor.
Alkatrészárak
Utángyártott új alkatrészek ára, Ft
Első alsó lengőkar: 17 000
Injektor: 48 300-88 700
Külső küszöb: 20 000
Kettős tömegű lendkerék (1,9 JTD, 115 LE, Sachs): 161 000
Kuplungszett, kinyomócsapággyal (1,9 JTD, 115 LE, Valeo): 77 000
Vezérléskészlet vízpumpával (1,9 JTD 115 LE): 27 100
Bontott alkatrészek ára, Ft
Első lökhárító: 15-25 000
Hátsó lökhárító: 10-15 000
Első sárvédő: 8000-15 000 (állapottól függően)
Generátor: 25 000
Óracsoport (műszeregység): 25 000
Kormánykapcsoló (bajuszkapcsoló): 18 000
Csomagtérajtó: 12-18 000
Motorvezérlés: 25-35 000 (1,2, 1,8) / 130 000 (1,6)
Váltóvezérlő elektronika (SeleSpeed): 18 000
Forrás: saját gyűjtés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|