Röviden – Használt autó: Audi 100 C4 (1990-94), Audi A6 C4 (1994-97) |
Mi ez? |
A 100-as Audik utolsó, az A6-os Audik első generációja. Az 1994-es modellfrissítés után a C4-es Audi 100 az új korszakhoz illő A6 néven maradt gyártásban 1997-ig. Ez egy 1996-os, öthengeres A6 2,5 TDI, nem a 116, hanem a 140 lóerős verzióban, kézi váltóval és quattro összkerékhajtással. |
Melyik motor jó bele? |
100-asból az öthengeres, 133 lóerős 2,3E mesés motor, hangja boldoggá tesz, de jól is megy, átlagosan 9,9 litert fogyaszt százon. Mivel ez alig elérhető, marad a 2,0 116 lóerővel vagy a szép hangú 2,6 V6 150 és a sokkal jobban húzó 2,8 V6 174 lóerővel. Dízelből ajánlható a négyhengeres, 90 lóerős 1,9 TDI, ami csak az A6-ból készült. A teljes joggal legendás 2,5 TDI végig elérhető volt és a 116 lóerős is jó belőle. De az eladó öthengeres dízelekben inkább egymillió, mint félmillió km lehet. |
Mennyibe kerül?
|
Nem az ára a gond, mert 250-300 ezer forinttól felfelé akadnak eladó 100-as és alig többért A6-os Audik is. 1,2-1,5 millió Ft a felső határ, de nagyon kevés autó van eladó és a szép C4-re vágyókat elszomoríthatja a kínálat összetétele. |
Mi van helyette? |
Hasonló stílusban, ha nem előfeltétel a 4×4, akkor a 900-as, hátul hajtó Volvók és az elsőkerekes Lancia Kappák. A közvetlen vetélytársak két generációval fedik le ezt a korszakot, így E34-es és E39-es 5-ös BMW, 124-es és 210-es Mercedes E-osztály. Egymillió Ft alatt van Renault Vel Satis és Lancia Thesis is a bátraknak. A C4-es Audik műszaki minőségét inkább egy Toyota Camryben vagy Nissan Maxima V6-ban keressétek, de ezekben az utastér igénytelen. |
Remélem, nem vagyok egyedül az utolsó Audi 100, egyben az első Audi A6 iránit vonzódásommal, de ha így volna, itt egy autó, ami segít megérteni kötődésemet. 1968-ban a 100-ast az Audi mindössze három évvel azt követően mutatta be, hogy 1965-ben a cég tulajdonosa, a Mercedes/Daimler elpattintotta a céget és megmentése a Volkswagen konszern feladata lett.
A Mercedesé volt az Audi, a Volkswagennél landolt
Akkoriban az Audi az Auto Union nevű vállalat egyik márkájaként működött és szó sem volt prémiumstratégiáról. Pár évvel a 100-as előtt az Audi még a DKW F102 szinte eladhatatlan, kétütemű motoros leszármazottait árulta és épphogy elindult az átállás négyhengeres, vízhűtéses, négyütemű motoros autókra.
7,8 liter/100 km az átlagfogyasztása gazdájánál, aki inkább 20, mint 5-10 évre tervez vele
7,8 liter/100 km az átlagfogyasztása gazdájánál, aki inkább 20, mint 5-10 évre tervez vele
Fotó megosztása:
Ezt az autót hirdette szépnek tulajdonosa. A csoamtérajtó rozsdásodása tényleg nem ritka, de ez egy menthetetlen darab volt
Ezt az autót hirdette szépnek tulajdonosa. A csoamtérajtó rozsdásodása tényleg nem ritka, de ez egy menthetetlen darab volt
Fotó megosztása:
Nem volt érdemes foglalkozni vele
Nem volt érdemes foglalkozni vele
Fotó megosztása:
Potyára mentek megnézni
Potyára mentek megnézni
Fotó megosztása:
Alul is rozsdás volt
Alul is rozsdás volt
Fotó megosztása:
Ez is egy rozsdásdási pont az elhanyagolt C4-es Audiknál
Ez is egy rozsdásdási pont az elhanyagolt C4-es Audiknál
Fotó megosztása:
Sok munka és sok pénz van abban, ahogy ez az autó kinéz és működik
Sok munka és sok pénz van abban, ahogy ez az autó kinéz és működik
Fotó megosztása:
Előre a 115 lóerős rugóját rakatta be a tulajdonos. Így emelt az orra, ami nem néz ki jól, cserébe nem veri oda a kartert a rossz utakon
Előre a 115 lóerős rugóját rakatta be a tulajdonos. Így emelt az orra, ami nem néz ki jól, cserébe nem veri oda a kartert a rossz utakon
Fotó megosztása:
Megérdemli az exkluzív hátteret, a C4-es Audi 100 és az első A6, jó állapotban, ma is csodálatos autó
Megérdemli az exkluzív hátteret, a C4-es Audi 100 és az első A6, jó állapotban, ma is csodálatos autó
Fotó megosztása:
Néha visszataszítóak a magyar használtautó-piacon kísértő olcsó prémiumtermékek, de érdemes keresgélni. Ez Audi A6 2,5 TDI a legendás öthengeressel kézi váltós és quattro!
Néha visszataszítóak a magyar használtautó-piacon kísértő olcsó prémiumtermékek, de érdemes keresgélni. Ez Audi A6 2,5 TDI a legendás öthengeressel kézi váltós és quattro!
Fotó megosztása:
2692 mm a quattro tengelytávja, az elsőkerekesé 2687. Légnyomás működteti az ajtózárakat, amivel 20 év felett gond lehet
2692 mm a quattro tengelytávja, az elsőkerekesé 2687. Légnyomás működteti az ajtózárakat, amivel 20 év felett gond lehet
Fotó megosztása:
Rendesen tol a hátulja kanyarból kijövet, korán gázt lehet adni
Rendesen tol a hátulja kanyarból kijövet, korán gázt lehet adni
Fotó megosztása:
Szerényen lefelé görbül a kipufogóvég a kormolás miatt
Szerényen lefelé görbül a kipufogóvég a kormolás miatt
Fotó megosztása:
Félmillió forinton túl jár a tulaj a vásárlás után, amiben benne vannak az új gumik is. Sok volt az elmardt karbantartási munka
Félmillió forinton túl jár a tulaj a vásárlás után, amiben benne vannak az új gumik is. Sok volt az elmardt karbantartási munka
Fotó megosztása:
Elég sok elsőkerekes 2,5 TDI kombi rámehetett a vásározós-zöldséges kombi sorsra
Elég sok elsőkerekes 2,5 TDI kombi rámehetett a vásározós-zöldséges kombi sorsra
Fotó megosztása:
Légzsákos a kormány, korábban a hosszában álló motoron körbevezetett dróttkötéllel húzta el a Procon-Ten rendszerrel a befelé mozduló blokk a vezető elől a kormányt és feszítette meg az első öveket
Légzsákos a kormány, korábban a hosszában álló motoron körbevezetett dróttkötéllel húzta el a Procon-Ten rendszerrel a befelé mozduló blokk a vezető elől a kormányt és feszítette meg az első öveket
Fotó megosztása:
Minőségérzetben több mint meggyőző a C4-es Audi, anyagai rendkívül tartósak, ami az autó technikájára is igaz
Minőségérzetben több mint meggyőző a C4-es Audi, anyagai rendkívül tartósak, ami az autó technikájára is igaz
Fotó megosztása:
Szépek a műszerfal fényei
Szépek a műszerfal fényei
Fotó megosztása:
Kihasadt a bőrkárpit a vezetőülés oldaltámaszán
Kihasadt a bőrkárpit a vezetőülés oldaltámaszán
Fotó megosztása:
Jó ez a szín, a bőrkárpit festéssel szépen felújítható
Jó ez a szín, a bőrkárpit festéssel szépen felújítható
Fotó megosztása:
Ülésfűtés volt, a tempomatot és a fedélzeti számítógépet a mostani tulaj szereltette be
Ülésfűtés volt, a tempomatot és a fedélzeti számítógépet a mostani tulaj szereltette be
Fotó megosztása:
10 ezer forintba került a fa váltógomb lecserélése erre a szépre. Az automatikus légkondi finoman dolgozik
10 ezer forintba került a fa váltógomb lecserélése erre a szépre. Az automatikus légkondi finoman dolgozik
Fotó megosztása:
Minden kiadást feljegyez a tulaj, a klímatöltés költégse 24 835 Ft volt
Minden kiadást feljegyez a tulaj, a klímatöltés költégse 24 835 Ft volt
Fotó megosztása:
Nemcsak hóban és sárban érvényesül a kiforrott hajtásrendszer, a quattrók sokkal jobb autók az elsőkerekes Audiknál
Nemcsak hóban és sárban érvényesül a kiforrott hajtásrendszer, a quattrók sokkal jobb autók az elsőkerekes Audiknál
Fotó megosztása:
Rengeteg lgrostély segíti a szellőzést. A kiegészítő fűtés ad gyorsan meleget
Rengeteg lgrostély segíti a szellőzést. A kiegészítő fűtés ad gyorsan meleget
Fotó megosztása:
Bálozni lehetne a hátsó utastérben
Bálozni lehetne a hátsó utastérben
Fotó megosztása:
Mivel az ülésváz fémkerete képes hozzáérni az akkumulátorból induló kábelekhez, szőnyeg szigeteli el a veszélyforrást. Ha összeér a kábel és az ülésváz az autó minimum megáll, de tűz is keletkezhet
Mivel az ülésváz fémkerete képes hozzáérni az akkumulátorból induló kábelekhez, szőnyeg szigeteli el a veszélyforrást. Ha összeér a kábel és az ülésváz az autó minimum megáll, de tűz is keletkezhet
Fotó megosztása:
Megpörkölte az elektormos tűzkezdemény az üléspárnát
Megpörkölte az elektormos tűzkezdemény az üléspárnát
Fotó megosztása:
A nagyobb motorú E34-es 5-ös BMW-kben is itt van az akkumulátor. 30 000 Ft volt az új akku
A nagyobb motorú E34-es 5-ös BMW-kben is itt van az akkumulátor. 30 000 Ft volt az új akku
Fotó megosztása:
A házilag újjápített légnyomásos rendszer működteti a központi ajtózárást és nyitást. Kamionos boltból valók a gyorscsatlakozók, a csövek fékcsövek
A házilag újjápített légnyomásos rendszer működteti a központi ajtózárást és nyitást. Kamionos boltból valók a gyorscsatlakozók, a csövek fékcsövek
Fotó megosztása:
Síkba dől a háttámla a rakodófelülettel
Síkba dől a háttámla a rakodófelülettel
Fotó megosztása:
Szép a csomagtartó kárpitozása
Szép a csomagtartó kárpitozása
Fotó megosztása:
205/55 R16-os gumi van ezen az autón
205/55 R16-os gumi van ezen az autón
Fotó megosztása:
Szép az Alcantara tetőborítás
Szép az Alcantara tetőborítás
Fotó megosztása:
Újabb figyelmesség, a kihajtható napellenzővel nem tűz be a nap a tükör felett
Újabb figyelmesség, a kihajtható napellenzővel nem tűz be a nap a tükör felett
Fotó megosztása:
Barabás Dániel mélyen autórajongó. Egy Matizzal kezdte, onnan lépett feljebb egy elsőkereks A4 Avantba,amit egy hengerrel nagyobb és quattro A6-ra cserélt
Barabás Dániel mélyen autórajongó. Egy Matizzal kezdte, onnan lépett feljebb egy elsőkereks A4 Avantba,amit egy hengerrel nagyobb és quattro A6-ra cserélt
Fotó megosztása:
Halk, takarékos, kényelmes és biztonságos utazóautó. A quattrók tankja 74, az elöl hajtóké 80 literes, 1000 km megtétele nem gond két tankolás között
Halk, takarékos, kényelmes és biztonságos utazóautó. A quattrók tankja 74, az elöl hajtóké 80 literes, 1000 km megtétele nem gond két tankolás között
Fotó megosztása:
Alulról is szép az autó, a C4-es Audik rozsdavédelem alapos és sokáig kitart, ha kicsit is vigyáztak az autóra
Alulról is szép az autó, a C4-es Audik rozsdavédelem alapos és sokáig kitart, ha kicsit is vigyáztak az autóra
Fotó megosztása:
Sokat állt az autó a megvásárlsáa előtt, körbe fékeket kellett cserélni rajta
Sokat állt az autó a megvásárlsáa előtt, körbe fékeket kellett cserélni rajta
Fotó megosztása:
75 km/óránál beremeg a kormány, a kardántengely lehet az oka. Se kisebb, se nagyobb sebességnél nem csinálja
75 km/óránál beremeg a kormány, a kardántengely lehet az oka. Se kisebb, se nagyobb sebességnél nem csinálja
Fotó megosztása:
Összetalálkoznak a kipufogócsövek
Összetalálkoznak a kipufogócsövek
Fotó megosztása:
Így nézett ki a motortér. Nem volt választék quattro TDI Avantból 140 lóerővel
Így nézett ki a motortér. Nem volt választék quattro TDI Avantból 140 lóerővel
Fotó megosztása:
Ez már A6, nem Audi 100
Ez már A6, nem Audi 100
Fotó megosztása:
Nem kell hőlégfúvóval melegíteni a fényszórót, hogy szét lehesen szedni a tisztításhoz, mint a műanyag lámpákat
Nem kell hőlégfúvóval melegíteni a fényszórót, hogy szét lehesen szedni a tisztításhoz, mint a műanyag lámpákat
Fotó megosztása:
Csak kézi váltóval készült quattro a 140 lóerős dízelből
Csak kézi váltóval készült quattro a 140 lóerős dízelből
Fotó megosztása:
Gyári rugóival szebben mutatna, de könnyen leérne az orra
Gyári rugóival szebben mutatna, de könnyen leérne az orra
Fotó megosztása:
Elég sok használt autóban igényel rendszeres cserét az öthengeres TDI-n a hosszbordás szíj feszítőpatronja, a rugós alkatrész a képen
Elég sok használt autóban igényel rendszeres cserét az öthengeres TDI-n a hosszbordás szíj feszítőpatronja, a rugós alkatrész a képen
Fotó megosztása:
Motormosás után és a 10 ezer forinból megvett takarófedéllel nagyon más a motortér
Motormosás után és a 10 ezer forinból megvett takarófedéllel nagyon más a motortér
Fotó megosztása:
Legendás az öthengeres TDI megbízhatósága és élettartama, még vásározós üzemmódban is nagyon sokat kibírnak ezek az autók
Legendás az öthengeres TDI megbízhatósága és élettartama, még vásározós üzemmódban is nagyon sokat kibírnak ezek az autók
Fotó megosztása:
Könnyen felemelik a teleszkópok a motorházfedelet
Könnyen felemelik a teleszkópok a motorházfedelet
Fotó megosztása:
Rögtön látni, ha nincs jól lehajtva a padlóborítás zára
Rögtön látni, ha nincs jól lehajtva a padlóborítás zára
Fotó megosztása:
Rögtön látni, ha nincs jól lehajtva a padlóborítás zára
Rögtön látni, ha nincs jól lehajtva a padlóborítás zára
Fotó megosztása:
Piros volt az I, ebből látszott a 116 helyett 140 lóerős verzió
Piros volt az I, ebből látszott a 116 helyett 140 lóerős verzió
Fotó megosztása:
Az első futóműben minden új, idővel a hátsó is sorra kerülhet
Az első futóműben minden új, idővel a hátsó is sorra kerülhet
Fotó megosztása:
Nagyon igényes az A6 kárpitozása
Nagyon igényes az A6 kárpitozása
Fotó megosztása:
Szép a nemes fabetét
Szép a nemes fabetét
Fotó megosztása:
Merész a zöld kárpit, finom tapintású Alcantara
Merész a zöld kárpit, finom tapintású Alcantara
Fotó megosztása:
1994-ben lett A6 a C4-es Audi 100-ból a modellfrissítéssel
1994-ben lett A6 a C4-es Audi 100-ból a modellfrissítéssel
Fotó megosztása:
Talán a kormányművet óvja a kosztól a kormányösszekötőket ölelő harang
Talán a kormányművet óvja a kosztól a kormányösszekötőket ölelő harang
Fotó megosztása:
Jó masszív az első futómű
Jó masszív az első futómű
Fotó megosztása:
Szép állapotban maradt meg az ajtókárpit
Szép állapotban maradt meg az ajtókárpit
Fotó megosztása:
Akadályérzékelősek az elektormos ablakok, 12 centit mennek vissza, ha becsípnék valakinek a nyakát, karját
Akadályérzékelősek az elektormos ablakok, 12 centit mennek vissza, ha becsípnék valakinek a nyakát, karját
Fotó megosztása:
A 140 lóerősben volt kiegészítő olajhűtő, a műszer nem mutat aggasztó értékeket
A 140 lóerősben volt kiegészítő olajhűtő, a műszer nem mutat aggasztó értékeket
Fotó megosztása:
Ehhez képest 1968-ban az első Audi 100 mesebeli fejlődés volt attól a márkától, amely a második világháború előtt Németország kelti felében működött és amelynek munkatársait családostul menekítették át a szovjet megszállási övezetből Nyugat-Németországba, hogy Ingolstadtban és Neckarsulmban újraéledhessen az eredetileg Audi, DKW, Horch és Wanderer márkákból alakuló Auto Union.
1990-1997: a C4-es korszaka
1968-tól 1990-re, három generációváltással, eljutottunk C4-esnek hívott Audi 100-hoz. Ez az 1983-as Év Autójának választott, áramvonalassága miatt itthon szivar 100-nak nevezett C3-as Audi örököse, rövidítésük a latin centum (száz) szóból fakad.
Megérdemli az exkluzív hátteret, a C4-es Audi 100 és az első A6, jó állapotban, ma is csodálatos autó
Akkoriban az Audi annyira a Volkswagen leányvállalata volt, hogy 1987-ig nem is létezhetett önálló értékesítési vagy marketingszervezete és a termékfejlesztést is Wolfsburgból határozták meg. A márka önállósodásával sikerült feljebb lépni, fejlődött a kínálat és 1994-től az A8 bevezette az A-val kezdődő új típusneveket is.
Mivel a 80-as utóda A4-ként érkezett, az addigra modellfrissítésre megérő, C4-es Audi 100 az új rendszerbe passzoló A6 néven futott tovább, 1994-től 1997-ig, amikor az első A4-gyel és az 1996 utáni, B5-ös Passattal közös technikájú, kupolatetős A6 leváltotta.
Öthengeres TDI-legenda, ami quattro legyen és 140 lóerős
Cikkünkben Barabás Dániel 1996-os Audi A6 Avantja szerepel, aki egy Daewoo Matizzal kezdett autózni, és ez bizony nem a tüzes 1,0 volt. A kamionsofőrként dolgozó, évente 120 000 kilométert vezető olvasónk vágyott tehát egy jobb autóra, ami egy Audi A4 1,9 TDI-vel meg is adatott, ezt az autót azonban egy szabálytalan autós totálkárosra törte.
Barabás Dániel mélyen autórajongó. Egy Matizzal kezdte, onnan lépett feljebb egy elsőkerekes A4 Avant 1,9 TDI-be, amit nem fiatalabb, hanem egy hengerrel nagyobb és quattro A6-ra cserélt. Az összes ablakemelő akadályérzékelős, a 20 év feletti A6 tudja azt, amit nagyon sok mai új koreai és japán autó nem
Dani speciálisan kötődik az autókhoz, kitüntetéses autóbuziként az elsőkerekes A4-ből szeretett volna előrébb lépni. Nem fiatalabb autót keresett, hanem olyat, amivel hosszú távra tervezhet, egy tartósra konstruált, eredendően jó minőségű autót, izgalmas, de megbízható technikával.
Kritérium volt a kényelem, a kedvező fogyasztás, az élvezhető teljesítmény és nem ártott az adott árkategórián belül a relatív biztonságos karosszéria. A neki tetsző használt autók metsző halmazában a C4-es Audi A6 2,5 TDI quattro maradt, orrában a legendás élettartamú, erejéhez képest egyedülállóan takarékos öthengeres dízellel, amit a saját sorötös D5 érkezéséig a Volvo is átvett a V70-be és az S80-ba.
Amennyiben C4-es Audiból dízelt keresel, de összkerekest, 140 lóerőst, Avantot és csak kézi váltóst, akkor a magyarországi választék általában nulla, nagyritkán egy használt autóból áll. Itt nem az a kérdés, hogy inkább a tolótetőst vegyem-e bénább fényezéssel vagy a szebbik színűt több kilométerrel. Már az is ünnepnap, ha akad egy autó, amibe legalább egy rajongó bele tudja látni a szépet.
Mivel a fotó kedvéért kivett ülőlap fémváza képes hozzáérni az akkumulátorból induló kábelekhez, szőnyeg szigeteli el a veszélyforrást. Ha összeér a kábel és az ülésváz, az autó minimum megáll, de tűz is keletkezhet. A háttérben a színes csövek az ajtókat és a tankspakafedelet záró-nyitó pneumatika csövei és csatlakozói, amit a tulaj épített újjá
Halálfejes váltógomb, barkácsáruházi könyöklő
Mert olcsó használt autóvá korcsosulva a magyar piacon kísértő öreg prémiumtermékek helyenként visszataszítók tudnak lenni. Bármennyire is fáj, de aki elmegy a netre kikerülő használt autókat nézni, könnyen megtapasztalja az autótartási kultúra hiányát és a szegénységgel magyarázott igénytelenséget, minden esetben mély tisztelettel a kivételeknek, akik áldoznak autójukra. Daniban is felmerült, hogy ezek lennének a prémiumjárművek? Halálfejesre cserélt váltógombbal, barkácsáruházi műbőr könyöklővel?
Két autót nézett meg a tulajdonos, a másodikat megvette. Az elsőről, egy szépnek hirdetett használt Audi 100/A6 C4-ről kiderült, hogy még a gumiápolót is kár volt ráfújni a kerekeire, annyira rozsdás. Ezen az autón látszott, hogy nagyon sokat állt, de a cigiszag kiszellőztetése és a makói hagymaföld kitakarítása után volt rá esély, hogy jelentős ráfordítással ennyire vonzó youngtimer lesz belőle.
Ezt az autót hirdette szépnek tulajdonosa. A csomagtérajtó rozsdásodása tényleg nem ritka a C4 Avanton, ahogy a beázás sem, de ez egy menthetetlen darab volt
Egymillióról indult
Irányára 2019 augusztusában 1 050 000 forint volt, a vételár hétjegyű maradt, az egyes után hat nullával. Nehéz úgy alkudni, hogy hasonló sincs meghirdetve, se FB-csoportban, se a neten. Az első futómű komplett felújítására, a motor vezérléscseréjére, a hosszbordás szíj és feszítőpatronjának cseréjére, az elmaradt karbantartási munkák pótlására, az autó körbefékezésére és még ki tudja mennyi mindenre az első félévben ráment félmillió forint, még az alkatrészeket jelentős kedvezménnyel beszerezve is.
Ebben azonban benne van a hibátlanul működő óracsoport lecserélése, 70 000 forintért, mert a fedélzeti számítógép hiányzott a tulajnak. Neki megért 10 ezer forintot pluszban ráprogramoztatni a korábbi műszeregység óraállását az újba, hogy ne szakadjon meg a kontinuitás.
Így nézett ki a motortér. Nem volt választék quattro TDI Avantból 140 lóerővel, a hosszmotor mögött van a váltó. Az S4-es 100-asból és az S6-ból nyolchengeres is készült
283 000 km egy használt Audi A6 2,5 TDI quattrónál a valós futásteljesítmény töredékének tűnik. Az igazság már aligha fog kiderülni, mert a Magyarországra 2002-ben behozott autó kilométer-számlálóját bármikor visszatekerhették.
2012-ben 227 000 km volt benne az állami vizsgaadatbázis szerint, utána kis lépésekben emelkedik 267 457-re a 2019 nyári átírásig. Ez az autó jó példa lehet a leolvasott óraállásból épülő adatbázisok bizonytalanságára. Ha egyszer fiatalodott félmillió kilométert az adatok rögzítése előtt, az nem derül ki.
Érdemes a gázon maradni
A gyakoribb motorverziók átlagfogyasztása
Audi 100 C4, gyakoribb benzinesek
2.0 (116 LE) 8,55
2,3E (133 LE) 9,88 (LPG: 11,65)
2,6E (150 LE) 11,27 (LPG: 12,13)
2,8E (174 LE) 10,73 (LPG: 12,46)
S4 2,2T/4,2 V8 (230/280 LE) 13,15/13,94
Audi A6 C4, gyakoribb Otto-motorok
2.0 (101 LE) 9,13
1,8 20V (125 LE) 9,70 (LPG: 10,09)
S6 2,2 Turbo (230 LE) 11,85
S6 és S6 Plus 4,2 V8 (280/290/326 LE) 15,62 (LPG: 16,98)
Legendás az öthengeres TDI megbízhatósága és élettartama, még vásározós üzemmódban is nagyon sokat kibírnak ezek az autók. A 116 lóerőshöz opció volt a hatfokozatú váltó, az 1995-ös modellévre bevezetett 140 lóerőshöz alapáron járt. Kettős tömegű lendkerék is van bennük. Az erősebbikben volt külön olajhűtő, a többletteljesítményt a motorvezérlés és a befecskendezés módosítása adja. A 140 lóerős, piros I-betűs TDI volt az első dízel Audi, amelyhez rendelhetővé vált a quattro-hajtás
Audi 100/A6 C4 közvetlen befecskendezéses dízelmodellek
A6 1,9 TDI (90 LE) 5,65
100/A6 2,5 TDI (116 LE) 6,88
100/A6 2,5 TDI (140 LE) 6,71
Közúti átlagfogyasztási adatok liter/100 km-ben. Forrás: Spritmonitor.de
200-nál 3900 hatodikban
Ezen az autón érezni, milyen igényességgel konstruálták, milyen gondossággal válogatták ki az utastéri anyagokat, milyen aprólékosan szigetelték a zajokat. Régen sem volt kolbászból a kerítés, de itt a minőség az autó belső teréből és működéséből fakadó minőségérzeten felül erős átfedésben volt a tartóssággal is, az utastéri kárpitoktól a lengőkarokon át a quattro összkerékhajtás három differenciálművéig. Itt semmi nem 250 000 kilométerre szól.
Halk, takarékos, kényelmes és biztonságos utazóautó. A quattrók tankja 74, az elöl hajtóké 80 literes, 1000 km megtétele nem gond két tankolás között
Vezetés közben egyedül a 75 km óránál, de csak ekkor berázó kardántengely zavar remegésével. Az automatikus légkondi a temérdek levegőrostéllyal halkan és huzatmentesen hűt, a műszerfalon repedésnek nyoma sincs, az ülés oldalpárnája szakadt, de az üléshelyzet és a kényelem kiváló.
Összkerékhajtással ennek az autónak két arca van, és mindkettő nagyon szerethető. Az egyik a polgári közlekedés, az 5,3-6,5 l/100 km közötti átlagfogyasztással letudható suhanás, rezzenéstelen csendben, akár három gyermeküléssel hátul egy sorban. 105-nél 2000, 200-nál 3900 a fordulatszám hatodikban.
Nem kell hó és jég a quattrónak
Mivel itt a hátsó futómű független, az autó 50:50 arányban hajt hátulra is és a motor chiptuning nélkül is tol 290 Nm-t 1900-as fordulatszámon, tud egy igazán élvezetes romboló üzemmódot is. A quattrónak nemcsak murván, sárban és hóban van hatása, legalábbis annak, aki a kanyarokon nem csupán átevickélni akar. Ez egy egészen más, magyarul jobb autó, mint elsőkerék-hajtással volna.
Rendesen tol a hátulja kanyarból kijövet, korán gázt lehet adni. Az elsőkerekes 100 C4-hez rendelhető volt kinyitható harmadik üléssor a csomagtérbe
Itt az aprólékosan rendbetett első futómű és a vadonatúj, igényes gumik 24 évesen is érvényesülni engedik az autó egykori kvalitásait. Ebben az Audi A6 2,5 TDI quattróban sok megmaradt abból a fölényből, ami a maga korában kiemelte az átlagautók közül.
Hiába esel be kínos tempóval a kanyarokba, így is korán ráállhatsz a gázra. Gázzal az íven is szűkíteni lehet, főleg csúszós úton. Kitartó gázra, ha a kormánnyal rásegítesz, vizes körfogalomban a 4×4-es raliautók szép íveit rajzolja, havon és jégen álom a mechanikus quattro hajtás, amivel a legritkább estben van gond.
Vásározós igásló vagy szeretett youngtimer
Mára a C4-es Audik tulajdonosi köre kezd élesen kettéválni. Vannak, akik csak egy igásállatot keresnek, amibe sokat lehet pakolni, keveset fogyaszt és ha quattro, az csak arra jó nekik, hogy saras mezőről is kihúzza az utánfutót. Ebben nincs semmi megvetés, egyszerűen nem ők fogják megőrizni az utókornak ezt a csodálatos autót.
Elég sok használt autóban igényel rendszeres cserét az öthengeres TDI-n a hosszbordás szíj feszítőpatronja, a rugós alkatrész a képen
Vannak szerencsére a C4 egyéb kvalitásait észlelők, akik az utolsó Audi 100 és az első A6 esztétikai minőségét, az örökkévalóságot megcélzó technikáját, a belső téri anyagok szépségét, tartósságát, az egész autó konstrukciós és utastéri megoldásainak igényességét értékelik.
Ők ugyanúgy integetnek egymásnak klasszikussá érő limuzinokból és Avantokból, mint a lelkületükben is Saab- vagy Alfa-tulajok, vagy mint az MX-5-ös közösség tagjai. Mivel a tulaj másik autója egy MX-5, tudja, miről beszél. A márka Facebook-csoportjában a segítőkész audis márkatársak feljegyeztetik magukat a térképre, ahol névvel, telefonszámmal látni, kitől kérhetsz segítséget.
Olcsónak olcsó, csak nincs
Ha szeretnél egy 1990 és 1997 közötti, C4-es Audi 100-ast vagy első generációs Audi A6-ot, az autó beszerzése nem az összeg miatt lesz nehéz. Akárcsak a 900-as Volvók, ezek az autók sem ugrottak nagyot felfelé árban, viszont a kínálat gyors gyérülése ugyanúgy jellemző rájuk, mint a youngtimeresedéssel megdráguló autókra, amilyen a 123-as Mercedes.
Sok munka és sok pénz van abban, ahogy ez az autó kinéz és működik. Vannak 300 ezer Ft körül is C4-es Audik, sokszor csak önmaguk árnyékai. A kínálat legteteje 1,2-1,5 millió Ft körül mozog. Itt a 116 lóerős 2,5 TDI első rugóit tetette be a tulaj, hogy a magasítással ne érjen le az autó orra rossz úton
Audi 100 a cikk feltöltésekor összesen 10 van fent a Használtautón, a legtöbb kétliteres négyhengeres benzines, bevallott futásteljesítményük 300-350 ezer km között szór. Van 250 ezer forintos és kétmilliós autó is közöttük, utóbbi illuzórikusnak tűnik, de légkondicionálós, felújított, szép és az egyetlen 2,3E öthengeres, amit én is sokkal a 2,6 és a 2,8 V6 fölé áraznék.
Aki A6-ként venné meg ezt a csodálatos autót, kicsit nagyobb kínálatra számíthat, amiben a benzines 100-asokkal szemben a dízelmotoros autók uralják a terepet. Van pár 1,9 TDI négy hengerrel és a zöme 2,5 TDI, akár négyfokozatú automatikus váltóval. Árban 300 000 forinttól 1,2 millió forintig ér a kínálat a cikk születésekor.
Még a legfiatalabb Audi A6 C4 is 23 éves, az idősebbek idén 26 évesek, a C4-es Audi 100 első példányai idén kereken harminc évesek. Ebben a korban tényleg az adott autó milyensége számít, mert 25-30 év alatt egy Toyota Land Cruisert is le lehet lakni. Csak az számít, mit mutat az az autó, mire kell rögtön és mire csak valamivel később költeni.
Minőségérzetben több mint meggyőző a C4-es Audi, anyagai rendkívül tartósak, ami az autó technikájára is igaz. A valós futásteljesítményt nem lehet megbecsülni a belső tér elhasználtságából. A szélvédő aljában lévő levélrács jobb szélén van egy lefolyó, ha ez eltömődik, a víz beömlik a jobb első ülés lábterébe, ahol az autó egyik vezérlőszámítógépe van. A beázás elkerülésére szabadon kell tartani ezt a lefolyót
Félmillió km alatti óraállású autókat nehéz 600 ezer forintból megvenni, de ezeknek a számoknak a használt Audi 100 C4-nél tényleg csak nagyon elméleti jelentősége van, mert az autó technikája és utastere is sokig rejti a nagyon magas futásteljesítményt. Ha 380 ezret látsz, az lehet 830 ezer is, teljesen mindegy. Az utolsó Audi 100 és az első Audi A6 van annyira jó kocsi, hogy egy gondozott autóba bármennyi kilométerrel beleszeress.
Mellette – Ellene |
- Hatalmas belső tér és tágas csomagtartó
- Igényes utastér
- Kitűnő zajcsillapítás
- Kényelmes utazóautó
- Sokféle motor (4-5-6-8 hengeres benzinesek, 4-5 hengeres dízelek)
- Eredetileg megbízható és tartós technika
- Jó rozsdavédelem
- Normális alkatrészárak
|
- Nagyon bizonytalan előéletű autók a kínálatban
- Sokszor elhanyagolt szervizelés
- Nagyon szűk a felhozatal öthengeres benzinesből
- Szép és gondosan szervizelt C4-est nagyon ritkán ad el bárki is
- Alig van bontásra utánpótlás belőlük
|
Mennyire tetszik a C4-es Audi?
Mennyire tetszik a C4-es Audi?
Műszaki adatok – Audi A6 Avant 2,5 TDI quattro, 1996
Hossz. × szél. × mag. 4797 × 1783 × 1440 mm. Saját tömeg:1610 kg
Soros, öthengeres, turbófeltöltős, adagolós dízelmotor, közvetlen befecskendezéssel és töltőlevegő-hűtővel. Sűrítési viszony: 20,0:1. 2461 cm3, 103 kW (140 LE) 4000/percnél, 290 Nm 1900/percnél
Mechanikus, állandó összkerékhajtás, hatfokozatú kézi sebességváltó, kettős tömegű lendkerék
0–100 km/h: 10,2 s, végsebesség: 201 km/óra, reális átlagfogyasztás: kb. 5,3-9,0 l/100 km
Forrás: Marc Bongers – Audi Typenatlas