Röviden – Használt autó: Toyota Tundra XK50
Mi ez? Teljes méretű platós kisteherautó az észak-amerikai piacnak két- vagy négy oldalajtóval, háromféle fülkével. Az XK50, a Toyota Tundra második generációja 2007 óta készül Texasban, nagy modellfrissítése 2013 elején volt.
Melyik motor jó bele? Dízel nincs, a benzinesek közül csak jól tudtok választani, mert a 4,0 literes V6-nak is szép a hangja és megnyugtató az élettartama. Nyolchengeresből 4,7 literes is van, 386 lóerejével az 5663 köbcentis iForce V8 még élvezetesebb és hatékonyabb munkaeszköz a nehéz utánfutót vontatóknak.
Mennyibe kerül?
Itthon alig létező autó, a cikk írásakor két Toyota Tundrát hoz a Használtautó. Az egyiket 12, a másikat 15 millió forintra írta ki a gazdája, egyik sem nettó összeg.
Mi van helyette? Chevrolet Silverado, Ford F-150, GMC Sierra és RAM 1500 a bennszülöttek közül, japán márkától csak a Nissan Titan.

Nem sok autógyártó létezik a világon, amely globális autókínálatán felül speciális modellekkel szolgálja ki a helyi vevőközönséget. Ebből a körből engem mindig is érdekelt a Toyota Tundra, amelyből Pest megyében sikerült találnunk egy 2012-es autót az erősebbik nyolchengeressel és 200 000 kilométerrel. A második generációs, XK50 gyári kódjelű Toyota Tundra monumentális pickup, és amit tud, az sem mindennapi. Ez a Vezess használtautó-bemutatóinak eddigi legnagyobb autója.

Made in Texas

Amerikában évtizedek óta a piacvezető autók egyike a Ford F-sorozata és a Chevrolet Silverado. Odaát akkora a pickupszegmens, hogy vannak belőle alkategóriák is. A Toyota az 1990-es évekre stabilan megvetette lábát a platós kisteherautók ottani belépőszintjén, ahová az Európában ismert pickupok tartoznak, a Ranger, az L200, a Navara, a Hilux, az Amarok.

Egy monumentális Toyota, tényleg az örökkévalóságnak 1

De a kompakt pickupoknál presztízsben és profitban is sokkal erősebb a fullsize, jobb híján teljes méretűnek fordítható kategória, ahol az alig drágábban gyártandó autókon sokkal több pénzt lehet keresni.

Ezeknek az autóknak elsősorban Texas és az amerikai Közép-Nyugat a hazája, de mindenfelé találkozni velük az Egyesült Államokban, csak Kaliforniában és a keleti partvidék nagyvárosaiban jóval kisebb arányban. A második generációs Tundra a fő célpiacon születik. A gyártóbázis San Antonio, a gyár neve TMMTX, amiben a Toyota Motor Manufacturing után Texas államjelölése következik. Az első Tundra is amerikai gyártású autó volt, de egy másik üzemben, Indiana államban készült.

Nyomasztóan gigantikus

Én egy kombi Corolla Trekkel érkeztem a fotózásra, ahol először a kolosszus méreteire eszméltem rá. A legnagyobb belső méretű, Crew Cab fülkével 5809 mm hosszú, 2029 mm széles és 1930 magas. Motorházteteje a mellkasomig ér és a fülke a koponyatetőmmel egy szinten ér véget, pedig nem vagyok alacsony.

Egy monumentális Toyota, tényleg az örökkévalóságnak 133

Letaglózóak a kolosszus méretei. 5809 mm hosszú, 2029 mm széles és 1930 magas, motorházteteje a mellkasomnál húzódik és a fülke a koponyatetőmmel egy szinten ér véget

Ezt az autót egy rendkívül pedáns Toyota Tundra-rajongó hozatta be az Egyesült Államokból és használta itthon öt évig. A forgalomba helyezést is ő intézte, jelenlegi gazdájának nem volt vesződsége azzal, milyenek a fényszórók vagy van-e CE-minősítésük a biztonsági öveknek.

Jó lecke volt a Toyota Tundra V8 saját előítéletességemmel kapcsolatban. Tulajdonosa nem azért használja, hogy az agresszor X6-ot beszippantsa elöl, porrá őrölje a nyolc hengerben és kilehelje a mindenféle tuningtól mentes, egyetlen egy, dísztelen kipufogócsövön. Az utak királyában egy humánus, szolidáris, négygyermekes családapa ül, akinek munkaeszköze ez az autó.

Nettó nyolcmillió forintért vette 2019-ben az akkor 12 éves pickupot, 150 000 kilométerrel. Nap közben ipari berendezéseket szállít vele az utánfutón, aztán a Tundrával indul a második műszak. Húshasznú búr kecskéket tenyésztenek, a Toyota Tundra a családi gazdaságban húzza a trágyaszállítót és végzi, amit éppen kell.

Egy monumentális Toyota, tényleg az örökkévalóságnak 134

Elég hozzá az úrvezetői jogosítvány, de aki ki akarja használni vontatási kapacitását is, annak legalább B+E kategóriás vezetői engedélyre lesz szüksége. Nettó nyolcmillió forintba került hétévesen, 150 000 km-rel

Sógun a kecskék között

Vontatási képessége döntő szempont volt, amikor átvette egy Isuzu D-Max helyét. „Nagyon szerettem az Isuzut” – meséli az 56 000 kilométerrel megvett és három évvel később, 192 000 kilométerrel eladott előző pickupjáról a Tundra gazdája. „Kiváló haszonjármű volt, de minden bántó szándék nélkül mondom, hogy az Isuzu a japán paraszt, a Tundra viszont a sógun.”

Ebben a kategóriában 2,8-3,5 tonnára engedélyezett pickupok futnak, a Tundra viszont eredetileg 10 800 fontos, azaz 4,9 tonnás utánfutót húzhatna. Európában ebből csak 3,5 tonnát lehet kihasználni, de el tudjátok képzelni, milyen könnyedén és milyen tartósan dolgozik 2-3 tonnás utánfutóval az a pickup, amelynek a Toyota mindenét öt tonna vontatására méretezte.

Egy monumentális Toyota, tényleg az örökkévalóságnak 135

Minden egyértelműen használható, a pickup sokaknak célszerszám. A Tundra létezik első egybetámlás üléspaddal is három főre, más fokozatválasztó karral. Három kapunyitót lehet ráprogramozni a tükör alján lévő gombokra, ez fontos az amerikai piacos autókban

Nagy PR-fogás volt a Toyotától és a reklámügynökségtől, amikor kihasználta, hogy Los Angelesben a 405-ös autóút feletti híd nem bírta el az Endeavour űrsiklóval a városon át araszoló, távirányítású szerkezetet. A hídon ezért egy Tundra húzta át az űrrepülőgépet a California Science Centerbe vezető úton. A mutatványt széria erőátvitellel teljesítette a pickup, felezőbe és egyesbe váltva, speciális áttételezés nélkül. A történelmi súlyú és érzelmileg is felemelő pillanat megfizethetetlen hírverést jelentett a Tundrának.

Ez lenne a féltonnás truck?

Amerikában ezeket az autókat half-ton trucknak hívják, amiből ne 500 kilós terhelhetőségre tippeljetek, mert ennél egy középkategóriás kombi is nagyobb súlyt vihet. Ez a megnevezés az autók kategorizálását szolgálja, a tényleges teherbírás természetesen sokkal nagyobb, a nevében féltonnás pickup vihet valójában 1-1,3 tonnát is.

Évente 50 000 kilométer pörög az autóba, ezzel a futásteljesítménnyel egy 5,7 literes, benzines haszonjármű üzemanyagköltsége pusztító lenne. Benzinnel járva országúti andalgáskor, utánfutó nélkül 12-12,5 liter benzin fogy el 100 kilométeren, normál használatban jóval több.

Egy monumentális Toyota, tényleg az örökkévalóságnak 136

230 literes a gáztartály, amibe 184 litert gázt szabad tölteni. Alapesetben hat láb hosszú az amerikai pickupok raktere, valószínűleg azért, mert a bálázógépek a 16x18x48 hüvelykes (40,6×45,7×121,9 cm) kockákat préselnek a szalmából és ebből a téglatestből zárt platóajtóval pont négy fér rá a platóra

Emiatt keresett a mostani tulaj autógázzal is üzemeltethető autót, az LPG előnyeit a Tundrát Magyarországon forgalomba helyező, előző tulaj is felismerte, ezért a platófedél alatt gigantikus gáztankot találunk.

Autógázzal nem jár drágán

230 literes a gáztank, egy sima személyautó pótkeréktartálya 45 liter körüli. Mivel az LPG-tartályokat biztonsági okból csak 80 százalékig szabad megtölteni, ez 184 liternyi autógázt jelent. Amíg forintunk nem értékelődött le ennyire tragikusan, ezért a mennyiségért megérte a fővárosi agglomerációból átgurulni Párkányba tankolni, pláne, mert a szlovák gázból csak 17-18, az itthoniból viszont 18-21 litert fogyaszt százon.

Egy monumentális Toyota, tényleg az örökkévalóságnak 137

Van belőle 4,0 literes V6 és 4,7 literes V8 is. 544 newtonméterrel az 5,7-es 3UR-FE nyolchengeres megdolgoztatja a kipörgésgátlást. Magyarországon tankolva 18-21 liter gázt fogyaszt 100-on, szlovák gázból 17-18 litert

Körülbelül 4100 forintnyi gázzal meg lehet tenni 100 kilométert, ami a mai áron 13, a megszokott benzinárakon 10-11 liter 95-ösnek felel meg. Szlovák gázból 15,5 liter volt a fogyasztási rekord egy békés felvidéki túrán, ez mindössze 3255 forint 100 kilométerre.

Három tonna, de 386 lóerő

Elhanyagolható költség ahhoz képet, amit az autó tud. 386 lóerős motorjával és a hatfokozatú automatikus váltóval a gyári adat szerint 6,3 mp alatt eléri a 96 km/órás sebességet. A nullaszázat vegyük 6,5 másodpercnek, erődítmény sosem volt ilyen gyors. A végsebességét nem próbálta ki a tulajdonos, valahol 180 körül lehet a 200-ig skálázott sebességmérőből becsülve.

Egy üresen 2626 kilós, gáztartállyal, szerszámokkal, raklappal együtt 3 tonnás autó laza magabiztosságot ad az utakon. A jobb lábaddal tudni kell bánni, mert van ugyan kipörgésgátló, de üres platóval és csúszós úton a 3UR-FE motorkódú nyolchengeres erejét nehezen küzdi le az elektronika. Kikapcsolt kipörgésgátlással lazán körbe lehet forgatni, kellően tágas körforgalmakban driftelni is lehet vele.

Egy monumentális Toyota, tényleg az örökkévalóságnak 138

Gombnyomásra leengedhető a hátsó szélvédő. Nagyon jó hangulatot teremt belül és így hamar kikergethető a meleg

Önzáró differenciálmű nincs a hátsó kerekek között, 544 Nm nyitott differenciálművel is bőven elég mindkét hátsó kerék túlforgatásához. Az első kerekek menet közben szinkronizáltan iktathatók be a hajtásba, a három kiegyenlítőműves 4×4 hatását a műszerfalról aktiválható felező (nagyon rövid terepáttétel) fokozza.

Nem romlik el

Mivel ez quadot, jetskit szállító, lovakat vagy hajót vonató hobbijárművön kívül termelőeszköz is, alkatrészárai egyáltalán nem vészesek. A cikkszámazonosság megkönnyíti a pótalkatrészek beszerzését hozzá, a rendszeres cserét igénylő alkatrészek költsége nem fog leverni a lábadról. A pollenszűrő például az egyik Yariséval azonos, de a fékek sem különösebben drágák.

Egy monumentális Toyota, tényleg az örökkévalóságnak 139

Technikáját a legkíméletlenebb igénybevételre tervezte a Toyota. Kell is, mert amit egy amerikai ranchen kapnak a fullsize pickupok, az helyenként riasztó. Laprugói is rettenetesen erősek

Egy olajcseréhez nyolc liter kenőanyag kell, a tulajdonos 16 000 kilométerenként cseréltet olajat, ami 10 000 mérföld. Nyáron 5W30-ast, télen 0W20-as kenőanyagot használ, minden olajcserekor cseréli az üzemanyagszűrőket (benzin és gáz), a pollenszűrőt és a légszűrőt is. A szervizelés alkatrészköltsége 50 000 forint, a munkadíj még tízezer.

Sokat nem lehet költeni a könnyen áttekinthető technikájú, láncos vezérlésű szívómotorra. Szívócső-befecskendezéses, vezérlése szívó- és kipufogóoldalon is változó, ez a V8 szolgál a Land Cruiserben és a Lexus LX 470-ben is. 94,0×102,0 furat-löket arányával nyugodt karakterisztikájú, hosszú löketével alul is nyomatékos motor, selymes járással és minden egyes gázadáskor simogató hanggal.

Alkatrészárak: Toyota Tundra II (XK50) 5,7 V8, 2012

Első féktárcsa (Brembo, 355 mm átmérő) 19 100

Első fékbetétkészlet (Brembo) 14 800

Hátsó fékbetétkészlet (TRW) 15 400

Első lengéscsillapító (Bilstein) 34 300-73 700

Hátsó lengéscsillapító (Bilstein) 65 900-102 300

Hengerenkénti gyújtótrafó (Denso) 28 300

Levegőszűrő (Mahle) 7700

Utángyártott alkatrészek. Forrás: saját gyűjtés

Javításra egy alkalommal volt szükség, a bal hátsó kerékagycsapágyat kellett kicseréltetni. 26 700 forint volt, plusz 10 000 Ft munkadíjra. Ennyi javítási költséget igényelt az autó 50 000 km alatt, de a kerékcsapágy egy korábbi sérülés következményeként ment tönkre, tehát az autó zéró meghibásodással jutott el 150-ről 200 ezer kilométerre az elmúlt évben.

Így készült a második generációs Tundra híres reklámja a lengő kalapácsokkal

Jöhet az 1,6 millió km?

Egy autó élettartama a használati módtól és sok más tényezőtől függ, de a Tundráé messze kiemelkedő. Akad a kisebbik, 4,7 literes V8-cal a generátor és a vízpumpa cseréjével, két vezérműlánckészlet-cserével, 117 olajcserével és egymillió km táján egy váltójavítással egymillió mérföldet teljesítő Tundráról szóló videó. Ezt követte egy másik derék jenki az eredeti hajtáslánccal 1,6 millió kilométer fölé jutó pickuppal.

Egy monumentális Toyota, tényleg az örökkévalóságnak 140

Tulajdonosának régóta álomautója a V8-as Tundra, de LPG-vel tankolva munkatársként is ideális. Gazdája csak a Tesla Cybertruckra cserélné le, számára egyedül ez lenne előrelépés munkaeszközként. A krómozott lökhárítót és a többi gyárilag fényes elemet az első magyarországi tulajdonos fújatta és festette nagy műgonddal feketére, mert nem szívelte a csillogást

Amikor egy autót kiragadunk a maga környezetéből, az partra vetett halként fog vergődni. A Piaggio Ape nagyon jó a girbegurba olasz utcákra, de a 405-ös Interstate-en meghal, ahogy a fullsize pickup sem boldogul Ravenna óvárosában. De a Tundra annyira a gyors lecserélésre tervezett autók felett áll, hogy testidegen környezetben is fényesíti az örökkévalóságnak szóló Toyoták legendáját.

 

Kéne a V8-as Toyota Tundra vagy ez már sok a jóból?
átlag
8.91
szavazat
2468
Kéne a V8-as Toyota Tundra vagy ez már sok a jóból?