Sebastian Renz, az Autó Magazin német testvérlapjában írta egy Citroën BX 16 kapcsán, hogy vannak autók, amelyek csak mozgatnak téged, de vannak, amelyek megmozdítanak benned valamit. A Vezessnél úgy érezzük, az élet túl rövid ahhoz, hogy unalmas autókban morzsoljátok el.

Nem mondunk példát unalmas autóra, mert senkit nem szeretnénk megbántani, nem egyformák az igényeink és a 0,8 litereshez képest az 1,0 literes motor egy Daewoo Matizt is megtölt élettel.

Nem muszáj azonban az érdekességet, az izgalmat a kreténségig fokozni, sem pedig figyelmen kívül hagyni az automobil szóba foglalt küldetést, hogy a gépezet önjáró legyen és ne kelljen belecsavarva hagynod az első vonószemet. Adunk pár ötletet érdekes és működőképes használt autókra különböző ár- és méretkategóriákban, amikkel feldobhatjátok a mindennapokat.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 1

Renault Twingo I, 1992-2007

Tudod, melyik a legjobb használt autó? Az, aminek örülsz, amihez jó érzés reggel odamenni és amiből vidámabban szállsz ki, mint ahogy beleültél. A derű és kisugárzás nem feltétlenül árfelhajtó tényező, kevés pénzért is lehet karakteres és örömteli használt autót venni.

Hasonlóan olcsó kategóriatársaival ellentétben egy Twingónak az alsó ársávból sincs vészesen szegényházi, elkeserítő hangulata. Egy párszázezres Twingón látszik legkevésbé, hogy párszázezres autó, ahogy a használt Twingo tesztjében írtuk.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 77

A kispénzűek FIAT 500-a az első generációs Renault Twingo. 100-150 ezer forinttól kapható, egy ennél drágább és jobb állapotún nem látni, mennyire olcsó lett mára. Az ősmodell hossza 3433 mm, nagyon könnyű vele parkolni

Ráadásul a Renault Twingo első generációjához olcsók az alkatrészek és az autó belül szinte nagyobb, mint kívül. Hosszirányban állítható hátsó üléspadjával tudsz benne négy felnőttnek is tágas utasteret vagy meglepően nagy csomagtartót teremteni.

Bár a lemeztetőnél semmi nem tömít jobban, mégis érdemes az égre nyitott Twingókat keresni harmonikatetővel vagy üveg tolótetővel. A motoroktól ne tartsatok! Dízel nem volt az első generációból. A négyhengeres és 1,2 literes benzinesek közül a régebbi, 1239 köbcentis, 54 lóerős. Jobb inkább a Clióból átvett, 1149 köbcentis, takarékosabb motorra rámozdulni. Az 58 lóerős verzió is bőven jó a könnyű kisautóhoz, a 75 lóerős 16 szelepessel száguldás az élet. A 16 szelepes motorváltozat létezik 60 lóerővel is.

Mivel a hajtáslánc bevált és megbízható, számottevő elektronika nincs bennük és a Twingo hosszú pályafutása is jót tett az autó megbízhatóságának, használt Renault Twingóra vadászva elsősorban a rozsdásodásra kell odafigyelni. A Használtautón a cikk megjelenésekor mintegy 120 autó van fent, ebből a felhozatalból  ki lehet választani azt a Twingót, amelyet megkímélt a sors a rozsdás hullafoltoktól.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 78

15 évnyi gyártása alatt a belső tér is fejlődött, de a lényeg végig adott volt: a derűs, felhőtlen élet ígérete egy vidám, nagyon praktikus autóval. 45-ös lábbal szűk a pedáltér, lábujjheggyel kell nyomkodni a pedálokat

Árban nagyjából 100 és 600 ezer forint között mozognak a használt Renault Twingók, sajnos az eladó autók legnagyobb részében nincs légkondicionáló. Nyitható vászontetős autók 350-400 ezer forinttól felfelé adódnak nagyobb számban.

Minél fiatalabb Twingót vesztek, annál jobb, részben a korrózióvédelem, részben a típus többlépcsős továbbfejlesztése miatt. 1998-ban a facelifttel új lökhárítókkal, a Clio-ból átemelt, kényelmesebbnek szánt ülésekkel és erősebb karosszériával gazdagodott. 2000-ben kisebb módosításokkal fejlődött, 2004 nyarán újabb finom frissítés következett. 

Rendkívül ritka a bolygóműves, háromfokozatú automatikus sebességváltó, aki azonban nem akar kuplungpedált az autóba, mégis inkább a rendes automata váltós kocsikat cserkéssze be, ne a 2001-től bevezetett, robotizált Quicksiftet, amely egy automatizált kézi váltó. Az Easy a kétpedálos neve a korai Twingókból, amelyben kuplungolni nem kellett, de a váltást kézzel végezte a vezető.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 79

Vászon harmonikatetős és üveg tolótetős Twingók is akadnak a használtautó-kínálatban. A légkondicionáló ritkaság

Ha a Renault Twingo nem tetszene vagy hasonlóan kevés pénzből nagyobb vezetési élményre és jobb üléshelyzetre vágysz, a Ford Ka első generációja lehet a megoldás, elsősorban a 2002 utáni OHC-motoros. A Káról itt olvashattok használtautó-bemutatót, a küldetés célja itt is egy minél kevésbé rozsdás autó fellelése.

Audi A2 8Z, 1999-2005

Aki bármilyen okból nem hisz a Twingóban, nem kényszerül rögtön egy Suzuki Wagon R+-t felnyergelni, amelynél praktikusabb, racionálisabb és gazdaságosabb használt autót nemigen hordott hátán a föld.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 80

Félmillió forinttól elvihetők a legleharcoltabb autók, egymillió forint körül kapni jó A2-es Audikat. Áramvonalassága is említésre érdemes, 0,28 az alaktényezője, az A2 3L 1,2 TDI-é mindössze 0,25

Van kiút egymillió forint alatt is, például az Audi A2. Korszakalkotó autó, formatervezési szempontból és műszaki tartalmában is abszolút különlegesség, amit talán most utoljára lehet ennyire nyomott árakon megvenni.

Alumínium kasztnija egy autórajongónak műszaki értéket is jelent, de aki erre immunis, az örülhet az egyszerre könnyű és szilárd vázszerkezetnek és karosszériaborításnak. Mivel az autó javítása összetettebb feladat az acélkarosszériás autók helyreállításánál, indokolt azt remélni, hogy a ma megvásárolható autók az átlagosnál ritkábban sérültek.

Tudjuk, hogy a Honda NSX és az Audi A8 korábban kapott alumínium vázat és karosszériát, de a súlycsökkentésnek ezt a drága és nagyon igényes módját mégiscsak az A2 hozta le a nagyszériás autók közé a jóval kisebb mennyiségben gyártott modellek után.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 81

Mindössze 156 kg-os az A2 aluötvözetű karosszériája. Kis súlya és csekély fogyasztása ellenére a 34 literes tank kicsi az 1,4-es benzineshez. Az 1,6 FSI és a 90 lóerős dízel tankmérete 42 liter, utóbbi az 1,4 PD TDI erősebbik verziója

Hegesztett és szegecselt térrácsváza öntött és préselt aluelemeket is tartalmaz. A könnyűfém struktúra a korabeli acélkarosszériákkal összevethető szilárdságot és ütközésvédelmet mindössze 156 kg-os tömeggel nyújtotta.

Egy Audi A2 csupán 895 kilót nyom az 1,4 literes benzines motorral. Kis súlya és csekély fogyasztása ellenére a 34 literes tank csak a dízelekkel ad élhető hatótávolságot, a 75 lóerős benzinesbe és a 115 lóerős, közvetlen befecskendezéses, E10-zel nem tankolható és nem is ajánlott 1,6 FSI-hez kicsi.

Hajtásoldalról nincs mitől rettegni. A szíjas vezérlésű 1,4 16V az a 75 lóerős benzines, amely a 6Y Fabiától több generációnyi Golfon át derekasan szolgált a Volkswagen konszern oly sok típusában. A 75 vagy 90 lóerős, 195 illetve 230 Nm-es 1,4 PD TDI-ben az adagolófúvóka fészkeinek kikopása jelentkezhet, legkésőbb 350-400 ezer kilométernél, de a négyhengeres 1,9 TDI-ből csonkolt háromhengeres elhanyagolható fogyasztású és nagyon hosszú élettartamú motor.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 82

Nagyon jól variálható az utastere, a hátsó ülések kompletten kivehetők

Még kevesebbet kér a 61 lóerős, 140 Nm nyomatékű 1,2 TDI, a korabeli szabvány szerint 2,99 l/100 kilométer átlagfogyasztású Audi A2. Az 1,2 TDI gyenge pontja a robotizált sebességváltó, azon belül is a kuplungot és a sebességváltót működtető hidraulikus szerkezet. Az aktuátor 35-55 bar olajnyomással dolgozik.

Ennél a nyomásértéknél az elöregedő tömítőgyűrűk miatt lehet gond a váltó és a kuplung működésével. Ha a váltóolajban úszó fémreszeléktől elszakad egy gumigyűrű, az eltömítheti a hidraulikarendszer olajfuratait és csöveit. Jó esetben a gyári vagy gyári minőségű olaj van a váltóműködtető egységben, de a típushoz kevésbé értő szerelők sajnos beletöltenek mást is.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 83

Nemcsak lehajthatók, de ki is vehetők a hátsó ülések. Rúd szolgál kitámasztásukra. Kép: de.Wikipedia.org

Az évi 60 000 darabos gyártókapacitás kihasználására a mérsékelt kereslet miatt nem volt szükség, az aluegyterű helyét a Polóból kicsinosított, konvencionális technikájú A1 vette át. Kr érte, mert a mindössze 3826 mm hosszú, 1673 mm széles, de 1553 mm magasságú mikroegyterű remek helykihasználása, szép belső tere, igényes technikája és jó minősége többre predesztinálta.

Kia Soul, 2008-2014

Ha valamire, hát a 2008-ban bemutatott Soulra nem számítottunk a Kiától, de valaki megharcolt a projektért és a koreai vezetés elhitte, hogy egy ennyire más autóval is lehet pénzt keresni. 12 éve a Soul értelmezhetetlenül egyedi autó volt a márkától, még azoknak is, akik emlékeztek a Kia Elan roadsterre.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 84

Vagány és megbízható autó a Kia Soul első generációja. Utastere hátul is tágas, csomagtartója viszont pici, hosszabb útra két embernek az igazi

Belül négyen is elférnek, de hosszú utakra két embernek kényelmes, mert a csomagoknak a hátsó ülésen jut csak hely. A csomagtartó szűk, 238 literes. A belső tér nagyrészt konvencionális, de a hangszórókat keretező fénykarikák a zene ritmusára derengenek, ami azonban kikapcsolható. Úthibákon az utasok megszenvedik a feszes rugózást és az autó méreteihez képest nagy, akár 18 hüvelykes felniket. Okosabb beérni a 16-os kerekekkel.

Sajnos az 1,6 literes benzinesnél előfordulnak láncbajok, de a motorok akár a vezérműlánc szakadása után is menthetők. A láncos vezérlést érdemes a vásárlást követően kicseréltetni és utána nemigen van baj vele. Az 1,6 CRDi eltalált dízel, aki nem ragaszkodik a benzinesekhez, jó lóra tehet vele. A Soul nagyrészt az ED Cee’dtől örökölte a technikáját, amelyről itt olvashattok használtautó-bemutatót.

További hibaforrásként a dízelek sebességváltójának fogaskerekeiről néhány esetben leválni képes fogakon kívül apróságokat említhetünk, ilyen a féklámpakapcsoló, a vezetőülés magasságállításának lelazuló karja és ritkábban a kormányoszlop.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 85

Pirosan pulzál a hangszóró világítása a zene ütemére, de ez kikapcsolható

2011 végén jelent meg a hatfokozatú váltós, közvetlen befecskendezéses 1,6 GDI 140 lóerővel. A szívószelep-kokszosodás elkerülése miatt a szívócső-befecskendezésű, 126 lóerős benzines jobb megoldás. Nagyjából 15-20 darab használt Kia Soul keres új gazdát a cikk írásakor. 1,4-1,5 millió forintért adják a 200 000 km feletti dízeleket és 2,5-2,8 millió forintra tartják a 150 000 km alatti benzineseket a 2013-as, 2014-es évjáratokból.

Alfa Romeo 159 (939), 2005-2012

Ha te is irigykedsz azokra, akik már igent mondtak az Alfa 159-re, kicsit megkönnyítjük a dolgodat. Bár elődjével, a 156-tal szemben nem nyert Év Autója címet, a 159-es Alfa korrózióvédelemben és más minőségi paraméterei alapján is igen jelentős ugrás volt a jó irányba.

Eredetileg a 159 padlólemezét a FIAT-csoporton belül az Alfa Romeo fejlesztette, a cechet azonban a FIAT-al kooperáló General Motors állta és ők határozták meg, mit tudjon a technika. Elvárás volt, hogy lehessen első, hátsó és összkerekes autót gyártani rá, befogadjon továbbá 4-5-6-8 hengeres motort. Az Alfának nem erre lett volna szüksége, de a FIAT megúszta a fejlesztési költséget, így a 159 alapjait az amerikai fél igényei határozták meg. A 159 a technikai overkill miatt lett túlsúlyos, de ezt nem kell dramatizálni. 1505 kg-ot nyomott az alapmodell 2008-ig, amikor a modellátdolgozással 45 kilóval könnyebb lett a 159, elsősorban a futóművön lefaragott kilók révén.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 86

Michael Schumachernek is tetszett az Alfa 159 a fotó tanúsága szerint, szerintünk nemcsak azért, mert a Ferrari és az Alfa is a FIAT-csoporthoz tartozik

Mivel ma már 1-1,5 millió forint között is vannak eladó 159-esek 300 ezer km körüli óraállással, az anyagi kockázat áttekinthető, és 2-2,5 millió forint alatt lehet egy műszakilag rendbe rakott, nagyon jó megjelenésű, belül is szép autótok, amelynek kormányzása és futóműve máig a legjobbak egyike elsőkerék-hajtással.

Benzines motort nehéz hozzá ajánlani, mert egyik sem az olaszoké. A General Motors polcairól származnak, az Alfa által átkonstruált hengerfejjel és az 1,8-ast kivéve a JTS közvetlen benzinbefecskendezéssel (Jet Thrust Stoichiometric). A rokonság kedvezőbbé teszi bizonyos alkatrészek árát, de az Opel Vectra C-ben sem túl vérpezsdítő, 140 lóerős 1,8-astól itt sem lábad könnybe a szemed, de legalább szívócső-befecskendezős. Erőnlétre hasonló az 1,9 JTS is a maga 160 lóerejével. 

A 2,2 literes, 185 lóerős még mindig ráérős, de torkos is, a 3,2 literes V6 pedig csak a Busso-hathengeresek szomját idézi, hangjukat, karakterüket, élvezeti értéküket nem tudja megközelíteni. A 2008-ig csak Q4-ként, 2008-tól elsőkerék-hajtással is gyártott 159 csúcsmodellben 260 lóerejével és szép kipufogóhangjával a közvetlen befecskendezéses V6 menti a menthetőt, de használtan jobb megoldás a sokkal takarékosabb és jó erőben lévő 1750 TBi a maga 200 lóerejével.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 87

Fantasztikus a futóműve és a kormányzása. A neve szép emlékeket idéz, Juan Manuel Fangio az Alfa Romeo Tipo 159-cel lett Forma-1-es világbajnok 1951-ben

159-es Alfából érdemes dízelt venni. Megbízhatósági szempontból a legjobb az 1910 köbcentis dízelmotorból a 120 lóerős, de a 150 lóerős is nagyon bevált darab. Az öthengeresek hangja minden kihúzatáskor élmény, az évjárattól függően 200 vagy 210 lóerős teljesítmény is magával ragad, de ez a motor csapágyaival és hengerfejével sem éri el az 1,9-es dízel közmondásos megbízhatóságát és hosszú élettartamát.

A 2,4 20V fő hibaforrása a hengerfej repedése és a hengerfejcsavarok törése, akár 50-80 ezer kilométert futott autókban. Ennek ellenére az Alfa 159-ből a 2,4 20V is ajánlható használt autó, csak tudjatok róla, hogy a legkevesebb gonddal a négyhengeres dízelek járnak. A V6-os benzines és az öthengeres dízel igényes összkerékhajtással is gyártásban volt.

Belül nem méreteivel, hanem szépségével és az olasz autós előítéleteknek ellentmondó anyagminőségével győz meg egy használt Alfa Romeo 159. A 156 SW csomagtere mindössze 360 literes volt, a 159 kombié sem nagy és magas a küszöb is, de 445 literrel használhatóbb térfogatú.

Használt autók, amik boldogabbá tehetnek 88

Szép a belső tér és nem is pusztul le gyors ütemben. Idegesítő a 159-es Alfában, hogy addig kell nyomva tartani az indítógombot, amíg a motor járni kezd, nem elég megnyomni a beindításához

Mi van még?

Időnként ajánlunk műszaki és érzelmi alapon is jó szívvel vállalható használt autókat, legyen az a Toyota Celica 1999 és 2005 közötti, T23-as generációja vagy a 209-es Mercedes-Benz CLK kupé és kabrió, az Alfa Romeo Giulietta, lehetőleg a 120 lóerős, 1,4-es, benzines turbómotorral.

Hétköznapi autók is kínálhatnak kiugrási lehetőséget egy izgalmas motorral. Például a Volvo öthengeres benzinese feldobja a második generációs Ford Focus ST-t, a sokkal nagyobb Mondeót és az öt- vagy hétüléses S-Maxot is. A B5-ös Passatból sem csak 850 000 kilométerről visszatekert TDI-k és vakmerőséget igénylő W8-ak léteznek, mert ott a V6 és az egészen különleges VR5. A magas fogyasztásra az autógáz jó megoldás, egyedül a közvetlen befecskendezéses benzines motorok átépítését nem ajánljuk. A turbós benzinesek a megfelelő kapacitású és jól beszabályozott gázbefecskendezéssel gond nélkül átállíthatók LPG-re.

Aki keres, szinte minden ársávban és méretkategóriában talál alternatívát a Daihatsu Siriontól a Chrysler 300C-ig. Nektek milyen autó dobja fel a mindennapjaitokat? Sorhatos BMW? Nyitható tetős Astra? DS3-as Citroën? Swift Sport? Egy szép 9-3-as Saab az utolsó generációból? Várjuk a hozzászólásokat!