Röviden – Renault Sport Megane 225 Ph.1 | |
---|---|
Mi ez? | Igazi kompakt hot hatch a Renault Sport Megane, menő formával és 225 lovas turbómotorral. Az Európában 2002-2009 között készült második generációs Megane legsportosabb változata. |
Mit tud? | Örömet adni bármilyen útszakaszon, ahol van egy jó kanyar. |
Miért szerelem? | Mert úgy néz ki, ahogy. És mert kellően biztonságos, de bőven elég ereje van a mókához. |
Kinek jó? | Aki szereti a különleges formáját, a motor karakterét, a feszes futóművét, annak nagyon jó lesz. |
Hármasban még bőven maga alá gyűri a kanyart, de nem bírom ki. Visszaszúrom kettesbe, hogy megrántsa az istrángot a 225 ló, üvöltsön a francia GT Performance kipufogó és a legmagasabb ponton táncoljon a fordulatszámmérő duplapálcás, piros mutatója. A Renault Sport Megane – vagy népszerűbb nevén Megane RS – hátulja kicsit elkönnyül, de elöl maradéktalanul fognak a friss Michelin Pilot Sport 4-ek.
Hiába csap folyamatosan a kezemre a menetstabilizáló, a Megane kegyetlen mód teper előre. Az egész őrületnek van egy szép íve. Először még csak keresem a megfelelő kombinációt a hatgangos váltóval, az alumínium pedálokkal meg a futóművel. Aztán pár perc múlva valahogy adja magát, és onnantól vigyorogva táncolunk a határon.
6,5 másodperces 0-100-as gyorsulást tud az izmos Megane, de ez egyszerűen nem lényeg. Az egész vezetési élmény olyan intenzív, mint egy betalált jobb felütés, balhorog kombináció. Módválasztó meg minden felesleges marhaság nélkül hozza azt a Renault Sport Megane azt, amit egy hot hatchnek tudnia kell. Örömteli műfaj és ebben a formában még látni a határokat, megadja a kiautózás felszabadult érzését. Egy igazi huligán.
Éppen elég civilizált ahhoz, hogy reggeliért menjünk a pékségig, de visszafele már a kifliket is bekötöd. Mert tudod, hogy nem bírod ki, a Megane meg nem kérdez vissza, csak súlyosan megy. Kivéve, amikor hirtelen nagyot kell lassulni, mert akkor a négydugós Brembo fékek ott elöl talán még az időt is megállítják.
Már 2000-től ott van a 300 Nm nyomaték 90%-a, de van egy határozott pont, amikor a turbó a legvidámabban fütyül és odateszi az összes erőt. Mégsem cibálja olyan indulatosan a kormányt, végig csodálatosan beszédes és pontos marad.
Nagyon kemény a futómű, de messze nem élhetetlen. Igazából csak Lepence első nagy kanyarjában, a sűrű keresztbordákon fáj nagyon a szívem, máskülönben imádom, hogy ennyire közlékeny. Meg aztán úgyis minden aggodalmam elillan, amikor a visszaváltást lelkesítő durrogás kíséri, némi mennydörgés-lecsengéssel.
Ülök a vérnarancs cérnával varrott antracit színű bőrülésben – kicsit talán magasan -, markolom a perforált bőrkormányt, felettem egészestés üvegtető, és alig bírom ki, hogy ne ismételjem meg az egész adrenalinban puhára párolt kört.
Másik kávéház
Franciaország északi részén található Dieppe városa, ahol 1942 augusztusában több mint 6000 – főként kanadai – gyalogos szállt partra, hogy az Atlanti fal egyik kikötőjét megrohamozza, és megmutassa a Szovjetuniónak, mennyire elszántak. A német védelem viszont kemény volt, mint a márvány.
Súlyos kudarc volt a partraszállás, már az elején lehetetlenül elakadtak, és véres vereség lett a vége az egésznek. Tíz órán belül leverték a támadás utolsó csíráját is. A kudarc azonban Mountbatten altengernagy és Churchill szerint is hozzájárult ahhoz, hogy a normandiai partraszállás sikeres legyen.
Mielőtt még kész lehetett volna, lehúzták a Megane karosszériákat a török – vagy éppen spanyol – gyártósorról, majd Dieppe-be, az egykori Alpine és Gordini gyárba szállították. A Renault Sport francia üzemében került bele a 225 lovas turbómotor és a belső. Érezhetően egy másik szint az RS összeszerelési minősége.
1998 köbcentis az F4R kódú négyhengeres turbómotor, amely az RS-ben többek között új dugattyúkat, vezérműtengelyt és kettős megfúvású turbót kapott, így áll össze a 225 lóerő.
Varázslat az RS függőcsapszeges első futóműve, amiben kormányzáskor nem az egész rugóstag fordul el, hanem csak a kerékagy. Kisebb az erőkarja is, ezért csak nagyon halványan jelentkezik a torque steer, vagyis a hajtási befolyás erős gázadásnál. Nem veszi ki a kezedből a kormányt. Emellett a normál modellekhez képest szélesebb a Renault Sport Megane nyomtávja (elöl 7, hátul 15 mm-rel), a futómű jóval keményebb, illetve vastagabb a kanyarstabilizátora. A Brembo féktárcsák elöl 312 mm-esek.
Akkoriban a Renault nagyon ráment a biztonság témájára, ezért rengeteg légzsák mellett kikapcsolhatatlan menetstabilizáló is van a Megane RS-ben. Illetve kikapcsolható, de 50 km/óra felett úgyis aktiválódik.
Nem érdekel, ti hogyan csináljátok, mi így!
Nagyon tetszik benne, hogy a Renault-nál láthatóan nem érdekelt senkit, hogy mások mit csinálnak. A kacsaseggű Megane hatalmas karakter, amit még én sem értettem meg sokáig. Annyira avantgárd az egész, mintha egy kései Picasso volna. Messze sokkal merészebb, mint bármelyik kompakt bármikor. Körívekből és nyílegyenes vonalakból áll össze úgy, hogy minden határozott egyenesnek meglesz a párja.
Négy sarkában ott vannak a gyönyörű, 18 colos felnik, és a Renault Sport apróságai mindenhol elszórva. A négyzethálós rácsozás, a ralis stílusban kiemelkedő ködlámpafészkek és a középre vezetett dupla kipufogóvég hátul. A hetyke kis szárny úgy áll rajta, mint a hátracsapott baseballsapka.
Annyira harsányan megbotránkoztató az egész, hogy egyesek ma is keresztet vetnek, fokhagymával dobálják, gyerekeik szemét eltakarják, ha meglátják. Pedig itt látszik, hogy a formatervezés mennyire iparművészet.
2000 körül az autóipar már tudta, hogyan kell megbízható, erős motorokat gyártani. Ahogyan azt is, hogyan lehetünk biztonságban úgy, hogy ne pittyegjen vagy villogjon az arcunkba valami szüntelenül. A vérnarancs Renault Sport Megane felszabadít, és úgy szórakoztat, mint semmi más.
Milyen volt a második generációs Renault Megane RS új korában? Olvasd el 2004-es tesztünket erről az autóról: