Piaci forrásokból arról értesült a Vezess, hogy magyarországi működésének befejezéséről dönthet az egyik legismertebb használtautó-kereskedelmi szereplő. Több forrásból is úgy tudjuk, hogy az AAA Auto vezetése az itthoni működés fenntartását és a kivonulást egyaránt mérlegeli. A maradás vagy a távozás ügyében talán a hónap végén születhet döntés.
Budaörsön már bezártak
Cikkünk írásakor a vállalat honlapja csak az elsőként megnyitott, fóti használtautó-telepet hozza, mivel a budaörsi egység a közelmúltban bezárt. A cég fóti bázisánál az értékesítés működik, de információink szerint a prágai központú, regionális használtautó-kereskedelmi csoport hazai leányvállalata leállította a használtautó-felvásárlást.
Természetesen szeretnénk megismerni és közölni az AAA Auto álláspontját is a kivonulásról felröppent hírekkel kapcsolatban. Az ügyben megkerestem a vállalat prágai központjának sajtószóvivőjét, akit a megadott telefonszámon sajnos nem értem el. Amikor összefoglaltam, ki vagyok és mi járatban, a kagylót felvevő kolléganő ígért egy angolul jobban beszélő munkatársat, majd kapcsolás után (helyett?) megszakadt a vonal. Írásban is kerestük a céget kérdéseinkkel, de a rövid átfutási idő miatt állásfoglalásuk még nem érkezett meg az eshetőséggel kapcsolatban. A cikket frissítjük, ha megkapjuk a válaszokat.
Vitatott módszerek
Ha a vállalat másodszor is a magyar piacról történő kivonulás mellett döntene, egy erősen vitatott működésmódú szereplő távozna a magyarországi használtautó-kereskedelemből. A cég használtautó-felvásárlási gyakorlatában a telefonos kapcsolatfelvételkor visszatérő elem az ígéret, hogy a meghirdetett áron vagy ahhoz nagyon közeli összegért felvásárolnák a gépjárművet.
Ez az ígéret a kocsit a telephelyre elhozó ügyfelek szerint az átvizsgálást követően több esetben sem bizonyult megalapozottnak. A várakoztatást követően a tulajdonosok a telefonban kilátásba helyezettnél jóval csekélyebb összeggel szembesültek. Ezt természetesen indokolhatja egy autó ténylegesen rossz állapota is. A laikusok egy része a felsorolt, adott esetben nem kiugró hibák hallatán megtörhetett, otthagyhatta az autót a reméltnél jóval kevesebb pénzért.
A módszertan fontos eleme, hogy az ajánlat csak akkor, csak aznap érvényes. Az utólag, akár másnap visszatérő vevőnek kevesebbel kell beérnie, ha úgy dönt, hogy mégis az AAA Autóval szerződik. Az összességében elég hosszúra nyúló folyamat során a távozást fontolóknak a forgalmi engedély és a kulcsok visszatartása közben, több lépcsőben ajánlanak magasabb, de még mindig erősen nyomott átvételi árat.
1,3 milliós autóra 700 ezer forintos első ajánlat
Konkrét összegekkel egy idei eset. Az 1 150 000 forintért hirdetett benzines kompakt egyterűre az első ajánlat a telefonban említett összeggel ellentétben 700 ezer forint volt. Az ár a személyesen és telefonon is folyamatosan érkező – egymásnak részben ellentmondó – ajánlatokkal több lépcsőben nőtt. A végső megállapodás egymillió forintról szólt, amivel az ügyfél elégedett lett volna, hiszen az árrés természetes egy autókereskedésben. De itt bejött a képbe egy 60 ezer forintos levonás, így mégsem ennyi volt az annyi. Az egyre rosszabb hangulatú csatározás végén 970 000 forint lett a kifizetett vételár.
Pár nap múlva az egyterű 1 600 000 forintra felértékelve, 1 300 000 forintos akciós áron jelent meg a cég kínálatában. Érzésem szerint sokan kiszálltak volna legkésőbb 800-850 ezer forintnál, de van, aki 700 ezerért is otthagyta volna az egyébként jó állapotú, 2008-as, igazolhatóan 135 000 kilométert futott családi autót a minimum rámenős, de akár nyomasztónak és terhesnek is mondható felvásárlási procedúra közben.
A felvásárlást olyan adásvételi szerződéssel üzemelteti a cég, amelyben az autóval kapcsolatos garanciális kötelezettségeket az előző tulajra hárítja és az eladót teszi felelőssé abban az esetben is, ha az autó hibája miatt későbbi vevőjük a sajtóhoz fordulna és a cég hírnevét kár érné. Mindezt egy átvizsgálást és próbakört tartalmazó állapotfelmérést követően, amire a cég szakembereinek több órája van és a velük szerződő eladók zömének aligha a használtautó-kereskedelem a szakmájuk.
Érvényesíthetetlen szavatosság?
De vevőszemmel is sajátos működésmódról számoltak be olvasóink, ismerőseink. Itt is adódik egy váratlan költség, az autó nem annyiba kerül, amennyiben megegyeznek, mert a vásárlóknak egy a cég üzletszabályzatában szereplő, ám ezt előzetesen egyértelművé nem tett, 80 ezer forintos tételt is vállalniuk kellene, ami legfeljebb egyedi döntéssel mérsékelhető vagy hagyható el. Esetleg.
Mivel a vásárlók által aláírt szerződésben a cég kikötheti az autó különféle, akár nem valós hibáit is, ezért az érintett szerződést aláíró ügyfelek később azzal szembesülhetnek, hogy gyakorlatilag nem tudják a szavatossági időn belül elromló autóval kapcsolatos igényüket érvényesíteni. Hogy is tudnák, hiszen ők is aláírták, hogy az egyébként rendben lévő autónak is mindenféle hibája volt már a vásárláskor. Mindezt a cég szempontjából támadhatatlanra szövegezett szerződés biztosítja, így az érintetteknek többnyire kár is ügyvédet fogadnia.
Megtévesztésért 29,7 milliós GVH-büntetés
A cég működését a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is vizsgálta, nem egy esetben. A GVH 2016. őszén indított versenyfelügyeleti eljárást az Autocentrum AAA AUTO Gépjármű-Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ellen. A hivatal 2017. novemberi határozatában megállapította, a cég szolgáltatásával kapcsolatban 2016. február 1-jétől tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat valósult meg azzal, hogy egyes kommunikációs eszközökön a vevők 12 hónapos szavatossági joga és a jogi eredetgarancia olyanként jelentek meg, mintha azokat az AAA AUTO kínálná, nem pedig a fogyasztók törvényben biztosított jogai lennének.
A hirdetésekben ugyanis az alábbi kitétel szerepelt: „Tavaszi akció! Akár 200 000 Ft kedvezmény! (…) 12 hónap szavatosságot vállalunk az autók műszaki állapotára. Jöjjön el és tegyen egy próbát! Szeretettel várjuk!” Az eljáró versenytanács 29 700 000 Ft bírságot szabott ki a céggel szemben. A GVH vizsgálta a hétnapos cseregaranciára vonatkozó hirdetések valóságtartalmát is, ami szintén megtéveszthette a vásárlókat, mert feltételeiről nem megfelelően tájékoztatták őket.
Olcsó használt autók készletkisöpréssel?
Felmerülhet, hogy abban az esetben, ha az AAA Auto kilép a magyar piacról, lesz-e végkiárusítás nagy kedvezményekkel a jelenleg is működő fóti telephelyen. Ezzel kapcsolatban vegyes tapasztalatokról számoltak be olvasóink, akik az elmúlt pár hétben vásároltak ott autót.
Egy eredetileg 4,4 millió forintra tartott, majd hosszas hirdetés után négymillióra engedett német prémium SUV új gazdája nagyon elégedetten jött el, mert a 3,5 milliós végösszeget az autó hibái tükrében igen kedvezőnek tartja. Másvalakinek egy ennél jóval olcsóbb dízel kombi esetében azért is keményen alkudnia kellett, hogy ne az említett 80 ezer forintos pluszköltséggel hozhassa el az autót, hanem a vételárként hirdetett összegért. Mindketten kiválóan értenek a használt autókhoz, felkészültségük, műszaki és piaci ismereteik sem mondhatók átlagosnak. Az árak mérlegelésekor arra is gondoljatok, hogy amennyiben az AAA Auto valóban hátat fordít a magyar piacnak, mennyire lesz könnyű vagy nehéz a szavatossági igények érvényesítése a céggel szemben.
Egyszer már volt kivonulás és visszatérés
Értesüléseink szerint jelenleg tehát bizonytalan a helyzet és a menedzsment a magyarországi működés befejezését is fontolóra veszi. A vállalat közelmúltja alapján egy esetleges távozás sem mindig szól örökre. Bő egy évtizede az AAA Auto Budaörsön, Debrecenben, Győrött, Fóton, Miskolcon, Nyíregyházán, Pécsett, Szegeden és Székesfehérvárott is működtetett használtautó-kereskedést, majd 2009 tavaszán, az akkori gazdasági válság közepette egyszer már kivonult hazánkból. 2014 tavaszán visszatértek Fótra, de a korábbi országos hálózatot nem építette újra a magyarországi használtautó-kereskedelem meghatározó szereplője.