Korábban Eurotax-árakkal alátámasztva írtunk arról, hogy egy használt autó eladása előtt az autó szervizelése, javítása mennyire ritkán köszön vissza arányos értéknövekedésként az autó árában. Egészen más a helyzet viszont az optikai felkészítéssel, a kocsi kicsinosításával és felhozásával legalább arra a szintre, amit egy használt autó enged.
Vannak pedáns autótulajdonosok, akiknek autója különösebb kiglancolás nélkül is vonzó, de a többségre ráfér a szépítés. Ennek nagyon fontos eleme a belső tér megtisztítása, ideértve a műszerfalat, az üléskárpitokat, a csomagteret, egyszóval a belsőzés. A jó hír, hogy kellő gondossággal és kitartással házilag is komoly javulást lehet elérni, de időben, energiában nagy lesz a ráfordítás és a végeredmény mégsem ugyanaz, mint egy szakembert megbízva. Cikkünkben ezért a házilagos praktikák mellett azt is bemutatjuk, hogyan dolgozik egy profi.
Sokat ér a tisztaság
Motivációként szögezzük le, hogy az ép és a lehetőségekhez képest csillogó karosszéria valamint a tiszta, gusztusos utastér döntő tényező egy használt autó eladásakor. Kedves autókereskedő ismerősöm, aki átlagosan hárommillió forint körüli használt autókat pörget, azt mesélte erről, hogy ő minden autóján saját maga végzi a kárpittisztítást. Mert agyvérzés kerülgette a környékbeli műhelyek munkakultúrájától, hogy neki kell felhajtani a hátsó üléslapot és megmutatni, hogy miért maradt ott a kólába ragadt kosz.
Ő nem kávéztatja a vevőket, mégis jól megy a bolt. Mert a használtautó-vásárlás egy pillanatfelvétel. Az ekkor tiszta és ápolt hatású autókról a vevők el akarják hinni és el is hiszik, hogy ha az utastér ragyog, a karosszéria csillog, akkor a technika is hibátlan. Hiszen aki az egyikre áldoz, a másikban sem lehet igénytelen és a ráfordítás sokszor valóban korrelál, bár nem mindig. „Nálunk a jól felkészített autók magukat eladják” – hallottam nemrég egy nyugat-magyarországi Das Weltauto-támaszponton is, ahol impozáns készletet értékesítenek a jégesőtől védő hálók alól.
Bőven ráteheted a kocsi árára
A profi kárpittisztítás költsége körülbelül 20-50 ezer forint, nagyságrendileg 30 ezer forinttal számoljatok. Ez szinte az autó utasterének újjászületését hozza, ha a kocsibelső csak erősen szennyezett volt, de nem mállik a váltógomb, foszlik az üléskárpit, törött valamilyen műanyagburkolat. „Ha valaki az autó árára rárakja annak akár a kétszeresét, amibe ez a munka kerül, meg fogják adni, mert a szép használt autó eladja magát” – állítja Berecz Róbert, akire a polírozásról írt cikkünkből emlékezhettek.
Nála a takarítás első és utolsó lépése is az utastér ózonos fertőtlenítése, ami nem csíramentes műtői környezetet jelent, mert ez egy autóbelső felületeivel nem valósítható meg és felesleges is volna. A takarítást megelőző ózongenerálás a szakembert védi, a záró fertőtlenítés az ügyfelet óvja, aki így nemcsak szépen kipucolt, de patyolattiszta autót kap vissza. De mi történik a két ózongenerálás között?
Első a porszívózás
Elsőként meg kell szabadítani az üléseket, szőnyegeket, ajtókárpitokat, műanyagfelületeket az akár többéves portól. A porszívózás nem azt jelenti, hogy a karácsonyi tűlevelektől dagadó, kehes géppel végigmegyek az üléseken és a padlókárpiton, mert ez kevés lesz. A profi akár három órán át is porszívózik egy autót, hosszú és vékony, gólyacsőrszerű csővégekkel, amik oda is elérnek, ahová a bumfordi fejek nem.
Ezeket érdemes külön beszereznetek, mert a porszívóhoz kapott alapkészletek nem tartalmazzák őket. Toldatokkal és nagyobb időráfordítással az ülések kiszerelése nélkül is jó eredményt lehet elérni, ha hátsó takarításkor koppig előrehúzzátok az első üléseket, majd hátratoljátok, amikor elöl dolgoztok.
Ülés: maradjon vagy ne?
Bevált módszer az ülések eltávolítása is. Nem bonyolult dolog kioldani az üléssínek csavarjait, csak aztán sikerüljön jól visszatenni őket. Régebbi autónál kellhet csavarlazító spray a csavar megindításához, próbáljátok finoman be-ki-be megmozgatni és nem rögtön izomból ráhúzni, hogy szakadjon a menet. Előretekert háttámlával az ülés könnyebben kifér az ajtón. Az utas oldalán ledönthető háttámlás egyterűek és kombik gazdája nagy előnyben van ilyenkor. Az ülések sínnel együtt jönnek ki, vigyázzatok, hogy ne csússzanak el és párhuzamosak maradjanak.
Eszközök: mire lesz szükségetek?
Ablaktisztító: spriccnivel felhordva meggyorsítja a munkát. Külső mosáskor segít a bogártetemek fellazításában is a karosszérián
Ecetes víz: nagyanyáink tippje ablaktisztításhoz. Szaga kellemetlen, de hatásos. Jobb lehet alkoholszármazékkal helyettesíteni oldószerként
Ecset: hosszú szőrű, vékony ecset a szellőzőrostélyok és műszerfali mélyedések portalanítására
Fogvájó: vízbe áztatva, zegzugok, pl. váltógombok tisztítására
Fogkefe: tárolórekeszek, elektromos csatlakozók tisztítására (utóbbit szárazon)
Fonál: a kormányküllők réseihez
Fültisztító pálcika: váltógombra a fokozatkiosztás árkaihoz, szellőzőrostélyra
Gőzborotva: textilszőnyegek tisztításához is, de csak legalább 30 cm távolságból
Gumis kutyaszőrkiszedő kefe: gumitüskéihez hozzátapad a szőr
Körömkefe: bőrápolószer bedörzsölésére, foltok megdolgozásra, körkörös, könnyed mozdulatokkal a kosz kipergetésére, szőnyegek tisztításához. Ne legyen durva műanyag sörtéjű!
Mikroszálas törlőkendők: lemosás, szárazra törlés, ablaktisztítás
Penge: őskori autópálya-matricák eltávolításához
Porszívó: érdemes kiegészítő, gólyacsőrszerű toldatokat és kefés fejeket használni. Friss porzsákkal!
Ragasztószalag: apró, nehezen eltávolítható koszok legyőzésére a szőnyegekből, kárpitokból, ha nem bolyhosítja a felületet
Súrolótej: erősen szennyezett műanyagfelületekhez, pl. kapcsolókhoz, ajtóbehúzókhoz
Szemeteszsák: erős anyagból, egy a hulladéknak, egy az autóban tartott és oda visszakerülő cuccok átmeneti tárolására
Szerszámok: az ülések kiszereléséhez
Szivacsok: tisztítószerek felvitelére, felületek dörzsölésére, de ne az érdes felületükkel
Textilfrissítő: drogériákban kapható folyadék, elpermetezve kellemes kárpitillatot teremt a vevőjelöltnek
Tisztítószerek: mindenki másra esküszik. Bármilyen folttisztítót, kárpittisztítót, ápolószert választotok, próbáljátok ki kevéssé feltűnő helyen (pl. ajtóoszlopokkal, ajtókkal takart felületeken). Várjátok ki a vegyszerek hatóidejét és fontoljátok meg háztartási cuccok helyett speciális autóápoló- és tisztítószerek beszerzését!
Vödör: rongyok kimosásához. Világos vödörben jobban látod, mikor kell cserélni a vizet
Ismeretlen autóval és vegyszerrel az ápolószereket és a tisztítószereket először tesztelni kell rejtett helyen, például a hátsó üléskárpit csomagtér felőli oldalán vagy ahol az ajtó rácsukódik az ülésekre, esetleg az első ülések ajtóoszlop felőli vagy övcsat mögötti oldalán, a kevésbé feltűnő részeken – tanácsolja Berecz Róbert.
Baj lehet a locspocsból
Házilagos tisztításnál azzal a lehet a legtöbb bajt okozni, ha túl sok vízzel locspocsolsz. Egyrészt a padló alatti elektronikus vezérlőegységek és csatlakozók nem szeretnek fürdeni és a padlókárpit alatti hang- és rezgésszigetelő habanyagok nagyon sok vizet magukba tudnak zárni.
A túláztatott ajtókárpitot vagy tetőborítást elengedheti a ragasztó, így rondán el tudnak válni a hordozófelülettől, hiszen ezek az autók nem újak. A túlvizezésből fakadó kárpitelválást a cikk kapcsán megkérdezett profi szakemberek mindegyike kiemelte, mint a házilagos kárpittisztítás elsődleges hátulütőjét. Minél időseb az autó, annál nagyobb rá az esély a kiszáradt kárpitragasztókkal. A visszaragasztás gond, mert ha pl. injekciós fecskendővel a kárpit mögé juttatod is a ragasztót, az át fog ütni és foltos lehet.
Nedves kárpittisztításkor a legfontosabb, hogy igyekezzetek csak a szövetet benedvesíteni, az ülés szivacsát minél kevésbé! Nem kell sok vízzel dolgozni, a mosóporos, bő vizes átmosást hagyjátok meg annak, aki ezt ötszázadszor csinálja! A legrosszabb, ha feláztatod a szivacsban lévő, teljesen ki nem porszívózható szennyeződést, aztán a tökéletlenül kiszárított autóban ráül valaki az ülésre és az amúgy jól megtisztított kárpitra átüt a mocsokfolt a nedves szivacsból.
Üléskárpit: türelmes szárítás
Inkább többet várjatok a száradással, mint kevesebbet és tényleg kevés vizet használjatok! A gőzös tisztítás viszonylag kis energia-ráfordítással látványos eredményt ígér, de arra azért gondoljatok, hogy a gőz is vízpára, ami lecsapódva gondot okozhat, ha vízre érzékeny helyre jut a műszerfalban a szellőzőrostélyokon át. Nagyon idős autókban ez nem okoz gondot, de 20 évnél fiatalabb, kényelmi és biztonsági elektronikus vezérlőkkel tömött autókban már elgondolkodtató.
A kárpitok, szivacsok szárításban eltérő megoldások működnek. Telente láttam két napig menni a hajszárítót az udvaron kicsit lehúzott ablakokkal a bepárásodott üvegű autókban, ez is egy út. Nyáron elég az autót a napra kitenni, bár Berecz Róbert nem ezt a módszert követi. „A nap nem süti mindenütt egyformán az autót, a tetőoszlopok árnyékolnak, emiatt az ülések szivacsának száradása egyenetlen. De a fő baj, hogy nyitott ablakkal, ajtóval sok por bejut és faleveleket söpörhet be a szél – indokolja a szakember, miért dolgozik másképp. Ő a saját műhelyében páraeltávolító készülékkel szárítja ki az autókat, ami vödörszámra szedi ki a nedvességet a levegőből és reggelre kíméletesen, de hatásosan kiszárítja a szövetburkolatokat.
Nedvesen, sötéten jónak tűnik az az ülés is, ami valójában szennyezett maradt. „Akkor van eredmény, amikor száraz a szövet. Ha nem voltál alapos, csak másnap tudod meg, hogy kezdheted elölről” – tapasztalta Berecz Róbert.
Ő mindenkit arra biztat, hogy otthon is jó eredményt érhettek el, ha kellően alaposak vagytok, és nem csúsztok el apróságokon. Ilyen részfeladat a napellenzők és benne a fedél alatti sminktükrök megtisztítása, a hamutartó és a kilincsfészkek kitörlése, az oldalüvegek leengedése, hogy a felső élüket is áttörölhessétek vagy a csomagtartó, ahol nem úszhat rozsdás lében a pótkerék. És ha már itt vagytok, legközelebb fújjátok fel benzinkúton a pótkereket, mert laposan csak ballaszt.
Nem olyan egyszerű, mint a Youtube-videókban
Hiába tűnik úgy az időnként reklámízű Youtube-videókból, hogy az adott csodaszerekkel ezt simán megoldom, az autóbelső-tisztítás is egy szakma. Vannak mesterfogásai és tanulságai, amit többnyire a saját kárán szerez meg mindenki. Ilyen malőr az ülések kivételekor összevert fényezés az ajtófalcokon vagy a széthúzott, de össze már nem találó csatlakozók miatti légzsákhiba-visszajelzés, az agresszív folttisztítással okozott elszíneződés. Aki nem ismeri a vegyszereket, nincsenek benne a kezében a mozdulatok, nincs rutinja ebben, az inkább bízza ezt egy erre szakosodott műhelyre, szánja rá az árát és örüljön az eredménynek, mert ha jó helyet választott, látványos lesz a javulás.
És a végére még egy tanács: egy autó utastere gyakori, de kisebb léptékű takarítással sokkal jobb színvonalon megőrizhető, mint a vészes elhanyagolást követő nagy tisztítási nekibuzdulással. Arról nem beszélve, mennyivel szebb az élet egy autóval, ha nemcsak másnak, az új tulajdonosnak lesz szép az utastér, de nagyobbrészt a használat évei során is gusztusos volt.