Egy 635 000 kilométeres Opel Vectrával indítottuk sorozatunkat igazán sokat futó használt autókról, benne a karbantartási ráfordításokkal. Továbbra is nagy szeretettel várjuk mindazok jelentkezését, akik igazán sokat jártak ugyanazzal az autóval, írják a kiadásokat, tisztában vannak azzal, milyen óraállással mit kellett javíttatni és az mennyibe került. Tehát értékes tapasztalataik vannak azzal kapcsolatban, mire számítsanak a Vezess olvasói, ha hasonló használt autót vennének.

Cikksorozatunk Ladik Csaba 401 000 kilométeres Ford Focusával folytatódik. Olvasónk 2017-ben vásárolta a 2006-os évjáratú, kézi váltós, fehér ötajtóst a szerény Ambiente-felszereltséggel. Másmilyen használt autókat is nézegetett, többek között Astrát és Golfot, de ezt a Ford Focust választotta a 90 lóerős dízellel és kerekítve 330 000 kilométerrel. Korábban vállalati autó volt, utána került a rokonságba és mostani gazdája már családon belül vette át, 800 ezer forintért.

Elsőre nekem nehéz meglátni a szépet a fehér fényezésű, fekete tükörházas, fényezetlen kilincsű, műanyag ajtóhéjas és manuális tükörállítású autóban. Aztán a lemattult fényezés takarásából előjöttek az autó értékei. Többek között a sérülésmentes karosszéria és vázstruktúra. Az első fényszórókon még láthatóak a gyári matricák és az érintetlen hossztartókat villantó motortérben egyáltalán nincs rozsda.

Ez még 401 000 kilométerrel is autó 2

Sosem robbant le vele

Ezzel a motorral parádés a fogyasztás. Vegyes forgalomban az átlag 5 liter körül mozog 100 kilométeren, autópályán ésszel vezetve 4,8, városban 5,5-6 liter. Budapesten kívül 1000-1100 km-t elmegy egy tank gázolajjal, ami 55 litert jelent. A C307-es használt Ford Focusok átlaga a Spritmonitoron 5,39 liter ezzel a motorral, a 110 lóerősé 5,68 l/100 km.

Jelenlegi tulajdonosa sosem robbant le a cégautós fehérre fényezett Forddal, egyetlen egyszer ijesztett rá az autó, amikor egy emelkedőn ledadogott a motorja. Ezen a gondon a gázolajszűrő cseréje segített.

Aki használt dízel autóval jár, nagyon ügyeljen a gázolajszűrőre és vegye meg a legjobb minőségűt belőle, mert felára nem jelentős a rosszabbakhoz képest. Ne használja ki a többnyire 60 ezer km körüli gyári csereperiódust, mert a szennyezett, nem kellő hatékonysággal megszűrt gázolaj a méregdrága üzemanyag-ellátó rendszer halála. 30 ezer km-nél lehetőleg ne menjen többet egy gázolajszűrő.

Ez még 401 000 kilométerrel is autó 86

5,4 l/100 km a Spritmonitoron a 90 lóerős DCi-k átlagfogyasztása. Nincs bennük részecskeszűrő, használt autóban ez nagy előny a 110 lóerőssel szemben

Dízel Focus II: vagy 136 vagy 90 lóerős legyen

Aki használtan keres Ford Focust dízelmotorral, annak a többnyire jól felszerelt, hatfokozatú váltós és jóval erősebb kétlitereseket vagy ezt a 90 lóerőst érdemes preferálnia. A 110 lóerős 1,6-os dízelben van részecskeszűrő, emiatt egyáltalán nem alkalmas városi használatra. A szűrő adaléktartályát 60 000 kilométerenként újra kell tölteni a korom gyulladáspontját csökkentő adalékkal és a gyári előírás szerint 120 000 km után kompletten cserélni kell a DPF néven is ismert szűrőt.

Más kérdés. hogy a magyarországi használt autós rögvalóságban ez megvalósul-e, de a gyártó ezt írta elő, aligha véletlenül. A kínálatban szintén megtalálható az 1,8 TDCi, de ezek hátránya az eltérő szelepmozgatás. A vezérlése más konstrukció és emiatt a vezérléscseréje sokkal drágább, mint az 1,6-osé.

Ez még 401 000 kilométerrel is autó 87

Némi gázolaj áll az injektorok fészkében, ez gyakori az 1,4 és az 1,6 TDCi dízelmotoroknál is használt autókban

355 ezret ment a kettős tömegű lendkerék

Kettős tömegű lendkerék ebben a 90 lóerős 1,6 TDCi-ben is van, de a drága lendkerék ennél a motorváltozatnál nem tartozik a problémás alkatrészek közé. Annyira nem, hogy ebben az autóban elég volt 355 000 kilométernél kicserélni.

Más a helyzet a turbófeltöltővel. Az 1,6 TDCi-k egy részén sokszor turbót kellett cserélni a turbó olajozócsövében lévő szita eltömődése miatt. Ha ilyen motorral vesztek használt Ford Focust, jobb azonnal levenni az olajteknő alsó fedelét és a karter eltávolítása után kitisztíttatni az olajszivattyú kosarát, mert a használat évei során sokat csökkenhet a tölcséren felszívható olajmennyiség, veszélyeztetve a motor és a turbófeltöltő kenését. Utána jöjjön a turbó olajnyomócsövének átmosása, és jobb kivenni belőle az említett szűrőt, ha még ott van. Mert több bajt csinálhat, mint amennyi a haszna.

Ez még 401 000 kilométerrel is autó 88

Nagyon nem látszik a 401 000 megtett kilométer a váltógombon, pedig eredeti

Ezt az autót két szerviz munkatársai gondozzák. Az egyik egy gödi, a másik egy komáromi, Ford-szakszerviz és az utóbbi tulajdonosával családi kapcsolatban áll a tulajdonos. A 400 ezer kilométert nagyon pragmatikusan kezeli, ahogy találkozásunkkor fogalmazott, semmilyen félelem nincs benne az autó lerobbanásával kapcsolatban.

Naponta közlekedik vele, mert tudja, hogy rendszeresen szervizelve volt és bármivel kapcsolatban felmerült, hogy csereérett lehet, azt mind megcsináltatta időben. Alkatrészből csak gyári vagy bevált beszállító jó minőségű, nívós utángyártott pótalkatrészét kapta és kapja most is.

Sajnos nem sikerült kiderítenem, pontosan mi igényelt javítást, cserét a 300 ezer kilométernél megejtett motorfelújítás során. Az autó a 400 ezres futást a gyártó által előírt minőségű, 5W30-as viszkozitású motorolajjal érte el, amit 10-15 ezer kilométerenként cseréltek. A sebességváltóhoz még nem kellett hozzányúlni, a hajtó féltengelyek is eredetiek.

Ez még 401 000 kilométerrel is autó 89

Érdemes az emblémát elemelni a karosszériától, miközben elfordítjátok a jelvényt és mögé bedugjátok a slusszkulcsot, ami a motortérnyitást végzi. Mivel itt ez sokszor elmaradhatott, az embléma leszedte a fényezést a gépháztető első éléről és elindult a rozsdásodás

Meglepő, de nem rozsdás

Megnyugtató volt az autó alja, pedig a Focus II korróziós gondokkal küzd. Itt az alváz nagyrészt érintetlen a rozsdától, a hátsó hossznyúlványok mentén meginduló barnulás még lecsiszolható és megfelelő felületkezeléssel megállítható.

Szokatlanul kevés rozsda van a futómű-alkatrészeken is, az eredeti matt feketében lehet megcsodálni azt a Control Blade-re keresztelt, független hátsó futómű-konstrukciót, ami a Focus első három generációjában a legolcsóbb verziókban is adott volt.

Ez még 401 000 kilométerrel is autó 90

Megfogható a kezdődő rozsdásodás a jobb hátsó hossztartón

Amikor az autót kipróbáltam, elsősorban a belső tér megőrzöttsége lepett meg. A váltószoknya műbőre nem repedt le a hordozófelületről, a váltógomb épségben van, a műanyag kormánykerék karimája sem kezdett mállani. A fűtés-szellőzés panelje jó állapotban van, ahogy az elöl elektromos ablakemelők kapcsolói és az üléskárpitok is.

Vezetés közben nyoma sem volt a gázadásokat követő felkopogásnak, ami injektorhibára utalhat. Csak a HDi és TDCi motorokon megszokott módon áll némi gázolaj a porlasztók mélyedéseiben. A nemrég cserélt kuplung finoman dolgozott. A szintén 50 ezer kilométeren belüli kettős tömegű lendkerék élettartamát úgy lehet meghosszabbítani, ha a motor leállításakor is padlóig benyomjátok a kuplungpedált, nem csak indítózáskor.

Ez még 401 000 kilométerrel is autó 91

Előfordul a C307 kódjelű Focusokon, hogy elromlik a kormányszervo-szivattyú. Itt hibátlanul működött

Mivel ehhez a motorhoz, mint a 145 lóerő alatti benzinesekhez is, a sima hidraulikus kormányrásegítés jár, ennek hangjára, működésére is figyeljetek a próbaúton. Itt egyenletesen, aggasztó zajtól mentesen segít elfordítani a kormánykereket, ahogy kell. Gyári alkatrésszel a kormányszervo-szivattyú cseréje nagyon sokba kerülne, de a szivattyút elég felújíttatni, ami 50 000 forint alatt kijön.

Csak megtartani érdemes

Ezzel a 401 000 kilométeres futásteljesítménnyel nagyon kevesen emelnék fel a telefont, ha az autó eladósorba kerülne. A hirdetések százai között a gyér felszereltség és a fehér szín sem segítené a kiugrást.

A törésmentes, mechanikailag, elektronikailag hibátlan, belül sem lelakott és rozsdavésztől sem fenyegetett használt Focust nem érdemes eladni. Pont annyira nem, mint a többi használt autót, amelynek alapos szervizelése, üzembiztossága és jó állapota gondos használatot és komoly kiadásokat feltételez, ráadásul óraállásuk magas, de reális és valós.

Ez még 401 000 kilométerrel is autó 93

800 ezer forintba került, makulátlan szervizmúlttal és abszolút sérülésmentes karosszériával. Nem érdemes eladni, mert használati értéke a gondos szervizelésnek köszönhetően jóval magasabb annál, amennyit adnak érte valós óraállással

Érdekesebb szervizmunkák az utóbbi évekből, Ford Focus 1,6 TDCi, 2006, 401 000 km

300 798 km: motorfelújítás (részleteiről sajnos nincs információnk)
355 117 km: nagyszerviz. Kuplungkészlet, kettős tömegű lendkerék, hosszbordásszíj, ablakmosómotor, vezérműszíjkészlet, EGR-szelep, ékszíjtárcsa cseréje. Hajtó féltengely támcsapágyának cseréje.
379 865 km: jobb első kerékagycsapágy cserélve.
381 070 km: hátsó rugócsere; elöl alul a hátsó, nagy lengőkarszilentek cseréje; hátsó lengőkarszilentek cseréje; hátsó kerékagycsapágy cseréje. Futómű-állítás.

Ez még 401 000 kilométerrel is autó 94

Ha sokat futott használt autód van, vezeted a szervizkiadásokat, a cserélt alkatrészeket, esetleg a tankolásokat is, írj az info kukac vezess.hu címre, hogy a Te autódat is bemutathassuk a kilométerkirályok között! Mert nem a reális futásteljesítményű autóktól kell félni, hanem a jó eséllyel visszatekert órás, irreálisan kevés kilométeres, bizonytalan hátterű, szervizdokumentáció nélküli fekete lyukaktól, akárhogy vannak kirittyentve az autókozmetikában

A következő részekben: egy elsőgazdás, gyári fényezésű, benzines Opel Astra G 446 000 kilométerrel illetve egy 2008-as Škoda Octavia TDI 980 000 kilométerrel, Nagykanizsáról.