Röviden – Használt autó: Renault Kangoo I, 1997-2007 | |
---|---|
Mi ez és mi történt vele a gyártása során? | 1997 és 2007 között gyártott, ötszemélyes, első- vagy összkerékhajtású családi autó hátsó tolóajtóval. Nagy modellfrissítés, azaz phase II 2003 tavaszán. Testvérmodellje a Nissan Kubistar. |
Melyik motor jó bele? | Benzinesből 2003 után az 1,2-es azoknak, akik sosem sietnek. Dízelből az 1,5 dCi azoknak, akik behozzák az injektorjavítás és a nagynyomású szivattyú árát a 4-6 literes fogyasztáson. A legjobb kompromisszum a ráncfelvarrás előttiekhez az 1,4-es K7J négyhengeres. |
Mennyibe kerül? |
Körülbelül félmillió és egymillió forint között kaphatók használtan az első generációs Renault Kangoo-k. |
Mi van helyette? | Citroën Berlingo, FIAT Doblo és Peugeot Partner, Ford Touerneo Connect, utóbbi akár 8 üléssel. Távolabbi értelemben Toyota Yaris Verso és Ford Fusion. |
Nemrég levelet kapott a Vezess szerkesztősége kedves olvasónktól, Tisza Vilmos úrtól, aki újonnan vásárolt Renault Kangoo-ját ajánlotta fel használt autó tesztre. Megörültem a lehetőségnek, mert kevés pénzért nehéz épkézláb családi autót ajánlani olvasóinknak és az egymillió, sőt félmillió forint alatti mezőnyben a Kangoo első generációja vidám színfolt a Berlingók, Lianák, Ford Fusionök és öreg kombik között, akárcsak a Yaris Verso vagy a Xsara Picasso. Ráadásul itt 251 000 kilométer és 19 év tapasztalata járt az elsőgazdás használt autóval.
Szakszóval a Kangoo és társai a CDV-kategóriába tartoznak, ami a car derived van rövidítése, tehát a személyautós technikájú könnyű áruszállítók és a belőlük domesztikált családi autók közé. A kisteherautós háttér a nagy terhelhetőségben, a többnyire strapabíró technikában és az alaphelyzetben is hatalmas, de még nagyobbra bővíthető csomagtérben nyilvánul meg, ahol terepbiciklit, kapálógépet, fürdőszobacsempét vagy kétmázsás hízót is szállíthatunk.
Ezek az autók léteztek a Citroën Kacsára és a Visa/Axelre, a Renault 4-re és az R5 Supercinq-re, a FIATZ 127-re és az Unóra, a Ford Fiestára, a Volkswagen Polóra és még sok társukra építve, de a nagy áttörést 1996-tól a Berlingo és a Partner sikere hozta meg.
Kangoo-háttér és modelltörténet
Kicsit elkésett a Renault, ők 1997-től értékesítették a Kangoo első nemzedékét, de a hátrányt ellentételezte a jobb oldali tolóajtó. Az eredetileg hátsó ajtók nélkülire tervezett ikerpárt csak utólag konstruálta át a PSA, ezért olyan rövidek a kortárs Berlingo és Partner tolóajtói.
Mire a konkurencián megjelent a hátsó ajtó, addigra a Renault bal hátul is rendelhetővé tette a tolóajtót, amit a PSA ismét behozott és ezzel vége lett az ajtóháborúnak a franciául ludospace-nak (e: lüdoszpász) hívott kategóriában. A név a játék és a tér szavakból áll össze, jól kifejezi, hogy ezek az autók nagy belső terükkel benne vannak mindenféle mókában.
Megbízhatóságban valamivel jobbnak tűnnek a közvetlen francia konkurensek, mint a használt Renault Kangoo, viszont ennek az autónak van számomra egy olyan bumfordi bája és derűs kisugárzása, ami hiányzik a kategóriatársakból.
Tisza úr autója idén húsz éve, 2000-ben készült, motorja még Euro 2-es, ami a benzinüzem ellenére Budapesten gond szmogriadó esetén. Erre gondoljatok, amikor a használt autót vesztek és a forgalmiban a környezetvédelmi besorolást nézegetitek.
Ebben a jobb útfekvést és kevésbé hangos utasteret hozó, 2003-as modellfrissítés előtti verzióban a Renault Kangoo hossza 3995, szélessége 1663, magassága 1827 mm.
A Kangoo Pampa az én szememben a Talbot Matra Rancho kései örököse, egy magas építésű, valódi szabadidő-autó, mert társad mindenben, amit egy aktív élet eléd sodor. Az argentin rónaságról elnevezett Pampa öt centivel megnövelt hasmagasságával a bakhátas utak és sittel feltöltött keréknyomok királya, megfelelő gumikon két hajtott kerékkel is viszonylag messzire jut, ha le kell térni az aszfaltról.
Sikeres választékbővítést hozott a 2001 őszén bevezetett 4×4-es Kangoo, amelynek összkerékhajtási rendszere eltért a kortárs Scénic I RX4-étől, mert a Kangoo hátsó kerekeire a Nissantól átvett hidraulikus kuplung vitte át a nyomatékot. A váltó viszont a Rambo-jellegű, külső pótkerekes Scénicből jött. A Kangoo 4×4 egyik motorja az 1,6 literes szívó benzines volt, a másik az 1,9-es dízel, fő paramétereik a facelift után 95 LE/148 Nm, illetve 85 LE és 180 Nm.
Karosszéria
Létezik osztott ajtós és felfelé nyíló csomagtérajtajú Kangoo is. Előbbi előnye, hogy a zárva maradó ajtófél mögé is lehet púpozni a cuccokat és a kisebb ajtó gyorsabban nyitható-zárható. A nagy fedél viszont esőben, hóban védelmet nyújt, ha a bepakolás sokáig tart, mert a család még ehhez a csomagtérmérethez képest is túl sok mindent akar magával vinni. Nem kell görnyedni alatta, új korában 189,4 centiméterre lendült fel.
Az ötödik ajtó a szélvédőre terített törölközővel a naptól is véd, kellemes láblógatás eshet a csomagtartóból horgászva vagy a tájban gyönyörködve. A hatalmas ajtó el tudja fárasztani a teleszkópokat, de ezek cseréje nem nagy tétel.
550 literes a csomagtartó, mármint alapesetben, mert kalaptartó nélkül felfelé máris terjeszkedhetünk. A belső tárolóhelyek mennyiségére csak a modellfrissítés utáni autóról találtam adatot, mindenesetre a 110 liternyi pakolóhely nagy részét az első ülések feletti polc adja, ami ugyanúgy benne van ebben a használt Renault Kangoo-ban is.
Használt Renault Kangoo-t nézve ügyeljetek a központi zár működésére, a zármotor cserét igényelhet. Fontos az ajtózárak rendszeres kenése, a makrancoskodásra hajlamos nyitószerkezet meghálálja a zsírozást.
Ez a tanksapka zárjára is vonatkozik. A bal oldali tolóajtónak van egy szenzora, ami a tankolást érzékeli és megakadályozza az ajtó nekilökését a töltőpisztolynak. Ez az érzékelő a használt Renault Kangoo-k egyik hibaforrása, ebben az autóban kilenc év és 112 000 km után adta fel az első és 15 év/181 071 km után a második.
Rozsdásodás
A karosszéria gyári rozsdavédelme tisztességes, de a Kangoo I legfiatalabb példányai is elmúltak 13 évesek. Legelőször a hátsó futómű bekötési pontjait ellenőrizzétek, hogy az ne legyen korrodált, utána a küszöbök korróziójára figyeljetek. Mint oly sok Opelben és más autóban, az üzemanyag betöltőnyílása körül itt is korrodálhat a lemez, ezen az autón 19 éves korában javíttatta a tulajdonos. A küszöböket 16 évesen kellett lakatoltatni, ezt követően kapott alapos alváz- és üregvédelmet az autó.
Ezen a használt Renault Kangoo-n jól kivehetően elüt a jobb első sárvédő és a többi karosszériaelem színe. A tulajdonos emlékei szerint egy 2002-es karbantartás során enyhén összetörhette az autót a szerviz egy munkatársa, mert a jobb első féltengely blokkolásgátlós autóra való, pedig az övében nincs ABS.
Épphogy 3 éves lett az autó, amikor 2003 januárjában valaki belement az oldalába és a bal tolóajtót cserélni kellett. Az előrelátóan megkötött cascónak köszönhetően az akkor 347 373 forintos csereköltségnek a tíz százalékát kellett a vétlen tulajnak kifizetni. Természetesen az elkövető azóta is ismeretlen.
Motorok
Az 1870 köbcentis, F8Q szívódízelekből és az F9Q Turbo kódjelű feltöltött dTi-dízelből nagyon kevés van már. Előbbi 55 és 65 lóerős verzióban készült, utóbbi 80 lóerős.
Messze megelőzte a korát hatótávnövelős hibrid, a konnektorról tölthető nikkel-kadmium akkus Elect’Road, amely 2003-ban egészítette ki a kínálatot maroknyi országban Lombardini-benzinmotoros fedélzeti áramfejlesztőjével.
Aki a 75 lóerős, 1390 köbcentis, nyolcszelepes benzinest választja, az a terhelten tompa gyorsulásért cserébe a megbízhatóságra is igent mond. A K7J kódjelű négyhengeres híresen kiforrott motor, a felső holtponti jeladó időnkénti tisztításával és cseréjével Kangoo-k, Loganok százezreiben robotol zokszó nélkül.
Mivel a próbapadon mért forgatónyomaték percenként 2200-as fordulatszámon átlépi a 100 newtonmétert, 4465-nél 107-tel tetőzik és 5200-ig háromjegyű marad, az egykedvűen húzó motor visszakapcsolástól nem fog megtáltosodni, viszont nagyon kényelmesen vezethető az egyenletesen leadott forgatónyomatékkal.
Autópályán nem a motor kényszeríti a 130-nál nem nagyobb sebességtartományba, inkább a hangos menetszél és a nagy homlokfelületű, magas légellenállású autó megugró fogyasztása.
100 kilométert 6, de 10 literből is meg tud tenni a szívó benzinessel, az autóval kapcsolatos eseményekről és kiadásokról lenyűgöző Excel-táblát vezető tulajdonos adatbázisa az elmúlt 20 év mindegyikére hajszálpontos átlagfogyasztást mutat: 7,23 és 8,12 l/100 km között mozgott, a Spritmonitoron a motorváltozat átlaga 7,92 liter. Egy vezérléscsere vízpumpával, görgőkkel, munkadíjjal együtt 100-120 ezer forintos tétel és ebben az autóban 100 ezer kilométerenként volt esedékes, a gyújtógyertyák csereperiódusa 60 000 km.
Érezhetően takarékosabb a megbízhatósága miatt szintén ajánlható, pörgősebb alaptermészetű, de ugyanígy csak 75 lóerős és a telerámolt Kangoo-ban cseppet sem virgonc 1,2 16V is. Erre 6,92 literes átlagot adnak ki a tankolási naplók, ez az egy liter jelentős különbség. 95 lóerejével és 148 Nm forgatónyomatékával az 1,6 literes szívó benzinessel is lomha a Kangoo, de a két kisebbnél mindenképpen jobban megy és ennek is 8 l/100 km az átlaga a Spritmonitoron.
Ami elromlott és a hibalehetőségek
Az autó gazdája annyira alapos ember, hogy a Pompás Pampa exceles naplójában még a cserealkatrészek cikkszámát is külön oszlopban vezeti. Táblázata kincset ér, mert jól tükrözi a korai Renault Kangoo-k hibalehetőségeit a használtautó-kínálatból. Tehát 42 320 kilométernél a hátsó motortartó bak cseréje vált szükségessé, a 90 574 kilométer után az alsó bak is feladta, amit egy féltengely-gumiharanggal együtt cserélt a márkaszerviz.
140 535 kilométernél a hátsó fékerő-szabályozó szorult cserére a műszaki vizsga előtt. 148 730 kilométernél lerobbant az autó. A megszoruló generátor miatt elszakadt az ékszíj, a kocsi töltés nélkül maradt.
2013 nyarán járunk, 149 877 kilométernél a 10 liter köré ugró fogyasztás az automata szívató túlműködését jelezte. A motor hőháztartását helyreállította a termosztátcsere, ezzel a hűtőfolyadék fel tudott melegedni és megszűnt a hidegüzemi dúsítás.
156 824 kilométernél a felső holtponti jeladó hibája miatt nem indult az autó. A sárga angyal tudta, hová nyúljon, kicsit megmozgatta és neki beindult a motor, majd a szervizben tisztították a lendkerékjeladót.
Az érzékelő kibírt még egy évet és 16 ezer kilométert, 173 504 kilométernél cserélték, majd 206 273-nál ismét újat kellett beszerelni, ami 20 ezer forintba került alkatrésszel és munkadíjjal és 229 464 kilométerig működött.
218 ezer kilométert elment a gyújtótrafó, ekkor kellett cserélni, a gyári termosztátház 19 évet és 231 000 kilométert szolgált a használt Renault Kangoo-ban.
Elektronikai oldalról az indításgátló keserítette meg többször az autót új korától használó család életét. Még 2007-ben egyre többet kellett köszörülni az önkörül a számítógép megtagadta az indítást ami a pótkulccsal megoldódott egy ideig, de aztán lerobbant a Kangoo és trélerezni kellett. Az indításgátló dekóderét javította a márkaszerviz.
Aki ismeri a régebbi használt Renault-kat, alighanem kíváncsi rá, mennyit bírtak a kerékagycsapágyak és adódott-e váltóhiba a használt Renault Kangoo-val? A kerékcsapágyak közül a jobb első 237 882 kilométert futott, ez nagyon jó más Renault-modellekhez képest, a másik cseréje 243 992 km-es óraállásnál vált szükségessé.
230 000 km körül jól kivehető hanggal jelezte a váltó nyelestengely-csapágya, hogy elege van a szolgálatból. Tényleg a teljesség igénye nélkül, de csapágybaja a GD1-es Jazz, a 7. generációs Civic és a 2004 utáni Swift kézi sebességváltójának is volt a kisebb benzines motorokkal, nem beszélve a Golf IV és Golf V alapú autókról, főleg az 1,6-os szívó benzinessel. Csak mielőtt a kedves olvasók ajakán kiszaladna, hogy francia fos.
233 381 kilométernél az autó gazdája bontott sebességváltót és differenciálművet építtetett be olajcserével 125 000 forintból.
Eközben 180 000 forintos költséggel felújíttatta a gyárit és fél évvel később visszatették azt, majd 2020 nyarán a felújított váltó ötödikből negyedikbe váltva inkább üreset kapcsolt és úgy is maradt. 60 ezer forintos tételként visszakerült a bontott erőátvitel egy újabb olajcserével a sebességváltóban. Közel 20 év alatt messze a váltómizéria volt az autó legdrágább hibája.
Használt Renault Kangoo-k árai
Külföldről nagyon kevés használt autó egészíti ki a hazai Renault Kangoo választékot, a Használtautó keresője az első generációból összesen 25 autót dob fel a cikk írásakor, ha ragaszkodunk a légkondicionálóhoz, a magyar rendszámhoz és az érvényes műszakihoz.
Nagyjából félmillió és egymillió forint között szórnak az árak, tehát 600-800 ezer forintért a fotókon ígéretesnek tűnő autókat hirdet tulajdonosuk. Érdemes a 2003-as modellfrissítés utániakat és ezen belül is a Privilege verziókat keresni, mert a szerényebb kivitelek felszereltsége rettentően gyér tud lenni, és ezekben van hátul is felső tárolóhely.
Mivel a legtöbb Kangoo sokszor családi és cuccolós autóként szolgál, ne legyetek meglepve, ha sok lesz a kínálatban az itt-ott horpadt, horzsolt és belül is viharvert autó. De nyomott áráért cserébe egy használt Renault Kangoo nemcsak magas használati értéket, de némi derűt is nyújt, amit a jóval drágább VW Caddy vagy az indusztriális Ford Tourneo Connect nem.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|