Amíg este 8-9 óráig tart a világosság és jók a látási viszonyok, sok ember úgy vezet, mint akinek igaza van. De idén is eljött az ősz, korábban kezdődik és tovább tart a sötét, pedig még csak október van. Újra előkerül a „Látni és látszani”, ami tökéletes szlogen, minden benne van, mégsem tud minden autóst arra sarkallni, hogy jól működő lámpákkal induljon útnak.
Megsárgult lámpával gond lesz a műszakin
Ehhez nem elég, ha az izzók vagy a LED-ek világítanak. Az is fontos, hogy fényükből mennyi és hogyan jut ki a fényszóróból. Magyarországon 14 év felett van a személyautók átlagéletkora, emiatt használt autók százezrei futnak elhomályosodott fényszóróval. „A mattulás fokától függően a műszaki vizsgán is megbuktatható az autó, ezen a héten is jön hozzám egy tulaj lámpapolírozásra, akinek ezen úszott el a vizsgája” – meséli Berecz Róbert, a Berecz Polírgarázs szakembere. Azt az autót jó okkal vágták meg a vizsgabiztosok, mert az elöregedett lámpák egyaránt veszélyeztetik a többi közlekedő és az autóban ülők biztonságát.
Magyarországon 14 év felett van a személyautók átlagéletkora, emiatt használt autók százezrei futnak elhomályosodott fényszóróval. Amivel megbukhatnak a műszaki vizsgán
Magyarországon 14 év felett van a személyautók átlagéletkora, emiatt használt autók százezrei futnak elhomályosodott fényszóróval. Amivel megbukhatnak a műszaki vizsgán
Fotó megosztása:
Megsárgult, elhomályosodott fényszóróval egy használt autó bánatosnak hat. Csillogó lámpaszemekkel sokkal vonzóbb és többet is ér
Megsárgult, elhomályosodott fényszóróval egy használt autó bánatosnak hat. Csillogó lámpaszemekkel sokkal vonzóbb és többet is ér
Fotó megosztása:
Egy használt autó értékéhez képest a fényszórócsere aránytalanul drága lehet
Egy használt autó értékéhez képest a fényszórócsere aránytalanul drága lehet
Fotó megosztása:
A lámpák ronda öregedése nem függ össze egy használt autó megbízhatóságával és tartósságával, jó autóknak is erősen megsárgulhat a fényszóróborítása
A lámpák ronda öregedése nem függ össze egy használt autó megbízhatóságával és tartósságával, jó autóknak is erősen megsárgulhat a fényszóróborítása
Fotó megosztása:
Elsárgult lámpával nemcsak kevesebb fény jut az autó elé, de a halványabb fénykéve iránya sem felel meg a szükségesnek, emiatt jobban vakíthatja a többi közlekedőt
Elsárgult lámpával nemcsak kevesebb fény jut az autó elé, de a halványabb fénykéve iránya sem felel meg a szükségesnek, emiatt jobban vakíthatja a többi közlekedőt
Fotó megosztása:
Laborban pontosan megmérhető lenne, mennyivel kevesebb fény jut ki a lámpából a felújításra érett fényszóróbúrák miatt az újkori állapotánál
Laborban pontosan megmérhető lenne, mennyivel kevesebb fény jut ki a lámpából a felújításra érett fényszóróbúrák miatt az újkori állapotánál
Fotó megosztása:
Lehet, hogy ránézésre nem túl fancy hely, de minőségi munka folyik odabent
Lehet, hogy ránézésre nem túl fancy hely, de minőségi munka folyik odabent
Fotó megosztása:
Innen indultunk, pár óra elteltével távoztam a műhelyből
Innen indultunk, pár óra elteltével távoztam a műhelyből
Fotó megosztása:
Fényszóró-polírozás előtt nézzétek meg, nem öregedett-e el vészesen a fényszóró belseje, a felülete nem repedt vagy vészesen karcos-e és működik-e a többnyire villanymotoros magasságállítás? Menthetetlen lámpát kár políroztatni
Fényszóró-polírozás előtt nézzétek meg, nem öregedett-e el vészesen a fényszóró belseje, a felülete nem repedt vagy vészesen karcos-e és működik-e a többnyire villanymotoros magasságállítás? Menthetetlen lámpát kár políroztatni
Fotó megosztása:
Nem volt vészesen matt vagy sárga egyik fényszóró sem, de műszaki vizsgára már friss fényszórókkal ment a Mégane
Nem volt vészesen matt vagy sárga egyik fényszóró sem, de műszaki vizsgára már friss fényszórókkal ment a Mégane
Fotó megosztása:
Bal oldalt jobban elöregedett a belső fényvisszaverő felület, a foltos reflektor miatt tűnik sötétebbnek a lámpa
Bal oldalt jobban elöregedett a belső fényvisszaverő felület, a foltos reflektor miatt tűnik sötétebbnek a lámpa
Fotó megosztása:
Festékboltban és barkácsáruházban is kapható maszkolószalag
Festékboltban és barkácsáruházban is kapható maszkolószalag
Fotó megosztása:
Csak tiszta lámpával lehet dolgozni
Csak tiszta lámpával lehet dolgozni
Fotó megosztása:
Bevonat nélkül itt egy év garancia jár a felcsiszolt és polírozott lámpák visszamattulása ellen
Bevonat nélkül itt egy év garancia jár a felcsiszolt és polírozott lámpák visszamattulása ellen
Fotó megosztása:
Csiszolás közben fontos a porvédelem, a polírozáshoz nem szükséges védőmaszk
Csiszolás közben fontos a porvédelem, a polírozáshoz nem szükséges védőmaszk
Fotó megosztása:
Körbe kell maszkolni ragasztószalaggal a fényszórókat, hogy a határoló felületek ne karcolódjanak munka közben
Körbe kell maszkolni ragasztószalaggal a fényszórókat, hogy a határoló felületek ne karcolódjanak munka közben
Fotó megosztása:
Saját kezűleg valószínűleg nem lesz olyan az eredmény, mint egy profit megbízva, de az elvégzett munka öröme akkor is adott, ha az eredmény nem tökéletes
Saját kezűleg valószínűleg nem lesz olyan az eredmény, mint egy profit megbízva, de az elvégzett munka öröme akkor is adott, ha az eredmény nem tökéletes
Fotó megosztása:
Szárazon csiszolva 500-as, majd 800-as szemcseméretű korongokkal kezdődött a munka
Szárazon csiszolva 500-as, majd 800-as szemcseméretű korongokkal kezdődött a munka
Fotó megosztása:
Mivel a polírozógép feje excenteres pályán mozog, nem egy helyben pörög, ez alkalmas a fényszórók csiszolására is
Mivel a polírozógép feje excenteres pályán mozog, nem egy helyben pörög, ez alkalmas a fényszórók csiszolására is
Fotó megosztása:
Először az elöregedett külső rétegtől kell megszabadulni
Először az elöregedett külső rétegtől kell megszabadulni
Fotó megosztása:
500-as a legdurvább, 3000-es a legfinomabb szemcséjű korong
500-as a legdurvább, 3000-es a legfinomabb szemcséjű korong
Fotó megosztása:
Négy csiszolási fázis előzi meg a kétlépcsős polírozást
Négy csiszolási fázis előzi meg a kétlépcsős polírozást
Fotó megosztása:
Összesen hat lépcsőben szépültek meg a 14 éves Mégane II fényszórói. Két-két száraz és nedves csiszolás előzi meg a két polírozási fázist. A nedves csiszolás vízzel is elvégezhető de ez egy saját keverésű síkosító folyadék
Összesen hat lépcsőben szépültek meg a 14 éves Mégane II fényszórói. Két-két száraz és nedves csiszolás előzi meg a két polírozási fázist. A nedves csiszolás vízzel is elvégezhető de ez egy saját keverésű síkosító folyadék
Fotó megosztása:
Az első csiszolások után opálos és egyenletesen matt a felület
Az első csiszolások után opálos és egyenletesen matt a felület
Fotó megosztása:
Nem szabad kapkodni, ehhez nyugodt kéz kell
Nem szabad kapkodni, ehhez nyugodt kéz kell
Fotó megosztása:
Áttértünk a nedves csiszolásra, finomabb korongokkal
Áttértünk a nedves csiszolásra, finomabb korongokkal
Fotó megosztása:
Ha otthon csináljátok, akkor is érdemes polírozógépet bérelni
Ha otthon csináljátok, akkor is érdemes polírozógépet bérelni
Fotó megosztása:
Nemsokára sorra kerül a másik lámpa is
Nemsokára sorra kerül a másik lámpa is
Fotó megosztása:
Néha az a legkecsegtetőbb eredmény, ha az autó tovább közlekedhet eredeti fényszóróival, más lámpákból újszerűt lehet csinálni
Néha az a legkecsegtetőbb eredmény, ha az autó tovább közlekedhet eredeti fényszóróival, más lámpákból újszerűt lehet csinálni
Fotó megosztása:
Ez egy Volkswagen Bora fényszórója. Nem volt vészes, de elhozta a tulaja megszépíteni. Középen a csiszolás utáni fázis, alul a végeredmény
Ez egy Volkswagen Bora fényszórója. Nem volt vészes, de elhozta a tulaja megszépíteni. Középen a csiszolás utáni fázis, alul a végeredmény
Fotó megosztása:
Berecz Róbert nem hisz a lakkozásban, de sok helyen csinálják. Nemsokára fóliás védelmet kap a lámpa
Berecz Róbert nem hisz a lakkozásban, de sok helyen csinálják. Nemsokára fóliás védelmet kap a lámpa
Fotó megosztása:
Modernebb autók fényszórójára a számítógépes adatbázis kiköpi a fólia méretét és kivágja a gép. Itt maradt a sablonkészítés kézzel. A maszkolószalagokra körberajzolt formából született a minta papíron, azt tette a fóliadarabra a szakember és úgy vágta körbe
Modernebb autók fényszórójára a számítógépes adatbázis kiköpi a fólia méretét és kivágja a gép. Itt maradt a sablonkészítés kézzel. A maszkolószalagokra körberajzolt formából született a minta papíron, azt tette a fóliadarabra a szakember és úgy vágta körbe
Fotó megosztása:
Polírozás után 2-3 év alatt mattul be a fényszóró, ha nincs külön védelem rajta. A lakkozás népszerű, de a felpattanó kövek megsérthetik a lakkbevonatot, ami utána ronda lesz a befolyó koszos víztől. A fóliával nincs ilyen gond
Polírozás után 2-3 év alatt mattul be a fényszóró, ha nincs külön védelem rajta. A lakkozás népszerű, de a felpattanó kövek megsérthetik a lakkbevonatot, ami utána ronda lesz a befolyó koszos víztől. A fóliával nincs ilyen gond
Fotó megosztása:
Precíznek kell lenni a fólia felhelyezésénél és alaposnak a légbuborékok, ráncok kimozgatásában, különben ronda lesz az eredmény
Precíznek kell lenni a fólia felhelyezésénél és alaposnak a légbuborékok, ráncok kimozgatásában, különben ronda lesz az eredmény
Fotó megosztása:
Nem szabad izomból rányomni a gépet a lámpára és ne dolgozzatok fúróra vvagy felxrre tett csiszolókorongokkal, mert gyorsan túlpörögnek és könnyű velük több kárt okozni, mint hasznot, Jobb excenteres pályán mozgó polírozógépet bérelnetek
Nem szabad izomból rányomni a gépet a lámpára és ne dolgozzatok fúróra vvagy felxrre tett csiszolókorongokkal, mert gyorsan túlpörögnek és könnyű velük több kárt okozni, mint hasznot, Jobb excenteres pályán mozgó polírozógépet bérelnetek
Fotó megosztása:
Ilyen a csiszolás után a bal első fényszóró
Ilyen a csiszolás után a bal első fényszóró
Fotó megosztása:
Polírozással kell visszafényesíteni a matt felületet
Polírozással kell visszafényesíteni a matt felületet
Fotó megosztása:
Majdnem kész a másik lámpa is
Majdnem kész a másik lámpa is
Fotó megosztása:
Hőlégfúvó segít feltapadni a védőfóliának
Hőlégfúvó segít feltapadni a védőfóliának
Fotó megosztása:
Berecz Robi közeledik a munka végéhez
Berecz Robi közeledik a munka végéhez
Fotó megosztása:
Alaposnak kell lenni ebben a műfajban
Alaposnak kell lenni ebben a műfajban
Fotó megosztása:
Lámpánként 2000 Ft a kerámiabevonat, azt is kértem rá. Ezzel az aplikátorral kell felvinni a kerámia védőréteget
Lámpánként 2000 Ft a kerámiabevonat, azt is kértem rá. Ezzel az aplikátorral kell felvinni a kerámia védőréteget
Fotó megosztása:
Hajszálnál vékonyabb, de szilárd és tartós réteget képez a kerámia
Hajszálnál vékonyabb, de szilárd és tartós réteget képez a kerámia
Fotó megosztása:
Fólia nélkül is feltehető a kerámiaréteg, ahogy fóliázni is lehet kerámia-bevonat nélkül a megszépített fényszórókat
Fólia nélkül is feltehető a kerámiaréteg, ahogy fóliázni is lehet kerámia-bevonat nélkül a megszépített fényszórókat
Fotó megosztása:
Egy fényszórót kicserélni kétszer többe lett volna, mint a polírozás fóliás védelemmel és kerámiaréteggel. De van, amikor csak a lámpacsere marad megoldásként
Egy fényszórót kicserélni kétszer többe lett volna, mint a polírozás fóliás védelemmel és kerámiaréteggel. De van, amikor csak a lámpacsere marad megoldásként
Fotó megosztása:
Mattabb a bal első fényszóró belső felülete, de így is szép a végeredmény
Mattabb a bal első fényszóró belső felülete, de így is szép a végeredmény
Fotó megosztása:
Mindkét fényszóró csillog, rajtuk van a fólia és kész a kerámia-bevonat
Mindkét fényszóró csillog, rajtuk van a fólia és kész a kerámia-bevonat
Fotó megosztása:
Elsárgult lámpával nemcsak kevesebb fény jut az autó elé, de a halványabb fénykéve iránya sem tud megfelelni a lámpák tervezésekor érvényesülő, rendkívül szigorú elvárásoknak. Amikor a többnyire polikarbonátból gyártott lámpabúra elöregszik, a lámpa fokozottan vakíthatja a többi autóst, mert rosszul szórja a fényt.
Előnyös a polikarbonát, de elöregszik
Valamikor az ezredforduló táján a mintázatlan „fényszóróüvegek” alapanyagaként a polikarbonát szinte teljesen kiszorította az üveget, mert sokkal ütésállóbb, jóval könnyebb, lényegesen pontosabb mérethatárokkal gyártható és több szabadságot ad a formatervezőknek. Mára ezek a fényszóróbúrák elvesztették egykor kristálytiszta átlátszóságukat a magyarországi használt autók jó részén.
Elsárgult lámpával nemcsak kevesebb fény jut az autó elé, de a halványabb fénykéve iránya sem felel meg a szükségesnek, emiatt jobban vakíthatja a többi közlekedőt
Elváltozásuk oka elsősorban a napfény ibolyán túli (UV, azaz ultraviola) sugárzása, de a felpattanó kövek és a rosszul megválasztott tisztítószerek is fokozhatják a műanyag fényszóróbúra elöregedését.
A lámpák ronda öregedése nem korrelál egy használt autó megbízhatóságával és tartósságával. A Toyota Yaris első generációja, az E12-es Corolla, a Prius II, a Suzuki Ignis és az árához képest parádésan jól működő Citroën Xsara II fényszórója kívülről ugyanúgy csúnyán megsárgul, mint a rojtosra rozsdásodott Daewoo Matizoké.
Látványosan mattulhat a K12-es (2003-2010 közötti) Nissan Micrák, a II-es Cliók, korai Renault Thaliák első lámpabúrája, ahogy az Opelek közül a G és H Astrák vagy a C Vectrák fényszórói is gyakran kiáltanak polírozásért.
Fényszóró-polírozás előtt nézzétek meg, nem öregedett-e el vészesen a fényszóró belseje, a felülete nem repedt vagy vészesen karcos-e és működik-e a többnyire villanymotoros magasságállítás? Menthetetlen lámpát kár políroztatni
Amennyiben a fényszóró belseje nem öregedett el vészesen, a felülete nem repedt vagy vészesen karcos és működik a többnyire villanymotoros magasságállítás, akkor jobb megoldás a meglévő gyári fényszórók felületét újra ragyogóvá tenni, mint a lejjebb taglalt fényszórócserével bajlódni. A lámpacsere ellen és a felület újjávarázsolása mellett szól a környezetvédelem is.
Lámpapolírozás: fogkrémtől a profi megoldásig
De mi a jó megoldás? A témában a Berecz Polírgarázsban kértünk tanácsokat Berecz Róberttől. Neve van a szakmában, ő segített a karosszériapolírozásról és az utastér újjávarázsolásáról szóló cikkünkben is. Sajnos a lámpapolírozás árában és a mögöttes szolgáltatás értékében, színvonalában is nagy a szórás. A kontárok kártétele és a profik munkája közötti eltérés abban is megnyilvánul majd, mennyire lesz tartós a javulás.
Néha az a legkecsegtetőbb eredmény, ha az autó tovább közlekedhet eredeti fényszóróival, más lámpákból újszerűt lehet csinálni. 15 000 forint volt a két lámpa polírozása, a kerámiabevonat oldalanként 2000-2000 Ft, a védőfóliázás ára a fényszóró méretétől függ, mert négyzetméterre megy
Néhány lámpával az a legnagyobb eredmény, hogy az autó tovább közlekedhet vele, más fényszórókból újszerűt lehet csinálni. Az eredmény függ a fényes reflektorfelület állapotától is. A legtöbbször műanyagból, kiugró hőterhelés esetén alumíniumból vagy magnéziumötvözetből gyártott reflektornak az a feladata, hogy az izzó vagy a LED fényének minél nagyobb részét felvegye és az útfelületre irányítsa.
4+2 lépés: négy csiszolás, két polírozás
Ebben a szakműhelyben a fényszóró megtisztítását és maszkolását követően négy csiszolási és két polírozási fázisból áll össze a lámpapolírozás. Kezdésnek a durvább csiszolókorongok kerülnek a polírozógépre. A szakember az első két körben szárazon csiszol, előbb 500-as, majd 800-as szemcseméretű korongokkal. Az első feladat a régi, megsárgult lakk eltávolítása, a csiszolás nyomán hamarosan a gyári lakk porát látom a Mégane lámpáján. Ha az UV-fénytől elöregedett lakk eltűnt, utána a fényszóró enyhén összekaristolt műanyag felületéből is el kell távolítani egy leheletvékony réteget, ami a több mm vastag lámpabúrának egyáltalán nem árt.
Először körbe kell maszkolni ragasztószalaggal a fényszórókat, hogy a határoló felületek ne karcolódjanak munka közben
Két vizes csiszolás követi a száraz fázisokat, előbb 1000-es, majd 3000-es papírral, utóbbi az én reszelős kezemnek simogatóan finomnak hat. A profi műhelyben saját keverésű folyadék síkosítja a fényszóró felületét a két művelet során, de használható csapvíz is (a házilagos lámpapolírozáshoz a keretes írásban adunk tanácsokat).
Lámpapolírozás: mennyibe kerül?
Ha kész a csiszolás, jöhet a matt felület fényesítése. A polírozás itt más technológiát jelent és más anyagokat igényel, mint a karosszéria megszépítésekor, mert ott a lakkal és a lakkon kell dolgozni, itt viszont lecsiszoljuk a lakkot. A végeredmény nagyon látványos, az elsőként megszépített jobb oldali fényszóró úgy fénylik, mint 2006-ban az első tulajnál.
Hat lépcsőben szépültek meg a 14 éves Mégane II fényszórói. Két-két száraz és nedves csiszolás előzi meg a két polírozási fázist. A nedves csiszolás vízzel is elvégezhető, de ez egy saját keverésű síkosító folyadék
Itt a fényszóróbúrák hatlépcsős megszépítése lecsiszolással és visszafényesítő polírozással 15 000 forintba kerül, amiben mindkét fényszóró benne van. Az összeg egységár, nem függ a lámpa formájától és méretétől vagy a besárgulás mértékétől. A piacon körülnézve akadnak 10 000 Ft alatti és 40 000 Ft feletti ajánlatok is lámpapolírozásra, elég nagy a szórás.
Lakk, fólia, kerámia: mi védje a polírozott fényszórókat?
Ha a művelet után a lámpa semmilyen bevonatot nem kap, felülete nagyjából 2-3 évig marad fényes. Az öregedéstől többek között külső lakkréteggel védhetjük a fényszórókat. Sajnos a lakk csak addig óvja hatásosan a felpolírozott lámpákat, amíg egy felverődő kő le nem pattintja a bevonat egy részét – hívja fel a figyelmet a megoldás korlátaira Berecz Róbert. Ahol kap egy kavicsot, ott felpattan a lakk, befolyik alá a víz és ronda lesz, ezért ő nem lakkozza a fényszórókat, hanem fóliát használ.
Polírozás után 2-3 év alatt mattul be a fényszóró, ha nincs külön védelem rajta. A lakkozás népszerű, de a felpattanó kövek megsérthetik a lakkbevonatot, ami utána ronda lesz a befolyó koszos víztől. A fóliával nincs ilyen gond, a csillogó folyadék azért van rajta, hogy mozgatni lehessen a lámpa felületén, ne tapadjon fel azonnal, ráncosan
A fólia tartósabb védelmet nyújt, mint a lakk, ideértve a kavicsfelverődést is. A lámpafóliázás négyzetméterre megy, ára tehát a fényszóró méretétől függ. Nagyságrendileg egy viszonylag nagy lámpára, mondjuk a BMW X5-ére, a fóliás védelem 10 ezer forintba kerül oldalanként, tehát 20 ezer forint körül mozog a kettő.
Új autóknál különösen nagy jelentősége van a fóliás külső fényszóróvédelemnek. Ahol gyári alkatrészként 400-500 ezer forintba tud kerülni egy gyári első fényszóró, ott nagyon megéri a fóliát azonnal feltetetni, amikor kijöttök a szalonból, mert még a casco önrésze is messze nagyobb összeg a védelem költségénél. Ez különösen igaz gyorsforgalmi utakon sokat használt autókra, amelyeket nagy sebességgel érnek a felpattanó kövek. A legtöbb ma futó autó fényszórómintáját internetes adatbázisból ki lehet keresni és a felragasztandó fóliát számítógép vágja formára, igazán precízen.
Precíznek kell lenni a fólia felhelyezésénél és alaposnak a légbuborékok, ráncok kimozgatásában, különben ronda lesz az eredmény
Aki szereti az autóját és a legjobb megoldást keresi, új és használt autón is áldozhat a fényszórók kerámiabevonatára. A kék Mégane CC esetében a védőfóliára került fel a kerámiaréteg, de kerámiázással a le nem fóliázott fényszórók is védhetők, a kettő nem egymás feltétele. A kerámiabevonat ára oldalanként 2000 Ft, amivel teljessé válik a védelem és tartósabbá az elért eredmény.
Fényszóró-polírozás: ha saját magatok csináljátok
Neki lehet esni a fényszóró-polírozásnak fogkrémmel, WD40-nel, étolajjal és amit még az internetes videók kiadnak, de bizonyos anyagokkal kár vesződni. Az étolaj és a WD40 nem erre jó, ahogy a fogkrém csiszolóképessége sem alkalmas az elpusztult, kemény lakk leszedésére. A diszkontáruházakban és autós boltokban kapható lámpapolírozó készletekkel kecsegtetőbb a munka, csak ne várjatok tökéletes eredményt!
Nem szabad izomból rányomni a gépet a lámpára és ne dolgozzatok fúróra vagy flexre tett csiszolókorongokkal, mert gyorsan túlpörögnek és könnyű velük több kárt okozni, mint hasznot. Jobb excenteres pályán mozgó polírozógépet bérelnetek
Mielőtt belevágsz a házilagos lámpapolírozásba, mérlegeld a költségét, nem lesz-e aránytalanul drága beszerezni a tényleg jó anyagokat és kibérelni vagy megvenni a megfelelő gépet a család 1-2-3 autójához. A lámpájukat maguk gyógyító autósoknak a szakember legelősorban is azt javasolja, hogy ne dolgozzanak flexre vagy fúróra tett csiszolókoronggal, mert a hirtelen működő, gyorspörgésű eszközzel nagyon könnyen megéghetik a műanyagot. Az egy helyben forgó fejű gépek nem is erre valók, ezért találták fel az excenteres csiszológépet, amit ő is használ.
Nem lesz olyan az eredmény, mint egy profit megbízva, de a saját munka öröme akkor is adott, ha az eredmény nem tökéletes
Saját kezűleg polírozva az a legkiábrándítóbb, amikor a vizesen szépen csillogó felület szárazra törölve még mindig matt és további munkát igényel. Enyhe nyomással dolgozzatok, nem szabad izomból a műanyagra szorítani a csiszoló és polírozó korongokat. Sajnos a házilagos megoldásnak megvannak a korlátai. A lámpátok szebb lehet utána, de elmegy vele az idő és az eredmény ritkán olyan, mint amire igazán vágytál. Mert nincs benne a mozdulat a kezedben, nem olyan jók a felhasznált anyagok és még nem csináltál meg több tucat vagy több száz fényszórót. Ha ezzel tisztában vagy, akkor nem fogsz csalódni és a saját munka öröme akkor is adott, ha az eredmény nem tökéletes.
Polírozni vagy újat venni?
Bár a használt autók értékét növeli a szépen csillogó fényszóró és értékesítésüket is megkönnyíti, nem mindegy, mekkora ráfordítással jár mindez. A fényszóró-polírozás árának mérlegelésekor az elméleti alternatíva a csere gyári új fényszóróra, a megfizethetőbb megoldás pedig a csere utángyártott lámpára.
Ehhez a második generációs Renault Mégane-hoz H7-es utángyártott főfényszórót 30-65 ezer forint között találni. Ha egy neves márkához ragaszkodunk, akkor a 2006-os autó eredeti fényszóróját is gyártó Valeótól darabonként 35-55 ezer Ft között vehetünk új első lámpát. A gyári cserealkatrész ennél is jóval drágább. Ezekben az összegekben nincs benne a magasságállító motor, azt az előző fényszóróból kell átszerelni. Tehát mindkét meglévő fényszóró polírozása sokkal olcsóbb egyetlen cserealkatrész áránál.
Lámpánként 2000 Ft a kerámiabevonat, azt is kértem rá. Ezzel az aplikátorral kell felvinni a kerámia védőréteget
Utángyártott alkatrésszel nagyon sok használt autó fényszórói mozognak a 30-70 ezer forintos tartományban. Az erős mattulásra hajlamosak közül például a T25-ös, 2003-2008 közötti Toyota Avensis és a 203-as, 2000-2007 közötti Mercedes C-osztály első lámpái is hasonló ársávban szórnak.
Autója válogatja, hogy a fényszórócseréhez le kell-e venni a lökhárítót, de inkább igen. A leszerelés a csavarok oldásával többnyire nem bonyolult, szépen visszarakni már nehezebb lesz, pláne, mert a 15 év körüli autók lökhárítóit többnyire érte már annyi ütés, hogy kicsit csálén álljon, deformálódhattak a fülek, nem minden csatlakozási pont talál könnyen egymásra visszaszereléskor.
Bőven visszahozza az árát
Megsárgult, elhomályosodott fényszóróval egy használt autó bánatos a vevők szemében. Akkor is elaggott, kiöregedett autónak hat, ha a karbantartására fordított összegeknek köszönhetően a technika még kilométerek százezreit kiszolgálná.
Megsárgult, elhomályosodott fényszóróval egy használt autó bánatosnak hat. Csillogó lámpaszemekkel sokkal vonzóbb és többet is ér
Csillogó lámpaszemekkel az autó értékesebbnek tűnik, ami az egymillió forint körüli-alatti ársávban a kocsi lemosása, a dísztárcsák pótlása és a karosszéria polírozása mellett a legolcsóbb, de leghatásosabb értéknövelő tényezők egyike. De a lényeg a jobb világítással javuló biztonság. Induláskor még kapok egy tippet Berecz Róberttől a fényszórók megóvásához: amikor lehet, parkoljak árnyékba vagy orral északnak, hogy a Nap ne tűzze a frissen újjávarázsolt lámpákat.