Minden használt autóban van kockázat, mindegyikre kell majd költeni és mindegyiknek van vagy lesz valami baja, különben új autók volnának és újkori árukat kellene értük kifizetni. De lehet tisztességes és jó használt autókat is venni, amihez adunk pár tippet.
1. Milyen autóval járok jól?
„Küldenék neki valami jó számot” – hallani néha rádiós kívánságműsorokban, aztán a műsorvezető találgathatja, hogy a címzettnek mi lenne a jó, a Dream Theater vagy a Milli Vanilli nótája?
Egy igazán jó használt autó kiválasztása sem könnyebb feladat, de sokkal nagyobb a tétje. A legfontosabb elhatározni, hogy mennyi pénzből, milyen célra és mekkora autót szeretnénk? Aki túl kevés fix ponttal vág bele a használtautó-keresésbe, belefullad a kínálatba, mert rengeteg használt autó jöhet szóba.
Segíthetnek a kör szűkítésében a különböző ügyfél-elégedettségi felmérések eredményei, a rendszeresen megjelenő megbízhatósági listák és hibastatisztikák. Hasznukat vehetitek, csak fontos értelmezni, hogy melyik eredmény pontosan mire is vonatkozik.
Érdemes taxisokat is megkérdezni a saját autójukról, utazás közben vagy kifizetve az állásidejüket. Évi 50-60 ezer városi kilométer kincset érő tapasztalat és taxizással kialakul a háttér az autó költséghatékony üzemben tartásához.
2. Ezt ne rontsd el (megteszik elegen)
Ne csinálj presztízskérdést egy használt autóból és ne kergesd a minél újabbnak látszókat! Aki a típusváltás utáni verzió legaljából választ, szinte törvényszerűen rosszabb autóval tér haza, mint akik az elődmodell legszebb, követhető előéletű, igazoltan szervizelt darabjait veszik meg.
Hasonlóan fájdalmas merev határokat megszabni korban vagy futásteljesítményben, pl. 10 év alatti vagy legfeljebb 150 000 kilométeres autót keresni. Nem a kor és nem is a futásteljesítmény az elsődleges, hanem a kocsi állapota és az autó karbantartására, javítására addig fordított összegek.
Ne dőlj be annak, ha valahol „ellenőrzött használt autókat” hirdetnek! Győződj meg róla, miből is áll az ellenőrzés! Számíts rá, hogy az „ellenőrzött” autókon nem történt átvizsgálás, nincs próbaút, nincsenek feltárva törésnyomok, senki nem kérdezte le a kocsi szerviztörténetét márkaszerviznél vagy márkaképviseletnél.
Ha a hirdetésben ígért garantált óraállás annyit jelent, hogy bepötyögik a rendszámot az állami adatbázisba, az nem sokat ér. Interneted neked is van, a rendszámot te is látod vagy meg tudod kérdezni.
3. Gép elől, amit lehet!
Aki rászánja az időt és eleget gubbaszt a számítógépnél, felkészültebben vehet használt autót. A legelső a rendszámot leellenőrizni a Jármű Szolgáltatási Platformon. Az ingyenesen kapott jelentésből kiderül többek között, körözi-e a rendőrség az autót, volt-e a biztosítók számára ismert balesetes javítása 2019 januárja óta és milyen óraállásokat jegyeztek fel a műszaki vizsgáin 2012-től.
Ha valaki minden vizsga előtt vagy az autó behozatalakor, az itthoni vizsga előtt manipulálja az óraállást, akkor hamis futásteljesítmény-adat rögzül a rendszerben. Nagyon jó, hogy működik, csak az adatok valódiságát nem szabad túlbecsülni.
Olvassatok bele a Vezess használt autó tesztjeibe! A legfontosabb autók közül sok szerepelt bemutatóinkban vagy találkozhattatok velük az Értékbecslőben videós átvizsgáláson. Hasznos forrás a kinézett autók típus gazdáinak Facebook-csoportja, böngésszetek tulajdonosi véleményeket és márkafórumokat!
Sok idő? Igen, de minden ezzel töltött órád kamatozik, mert több fogalmad lesz róla, milyen hibákkal számolj, milyen javítási költségekre számíts, mit kell mindenképp megnézned, kipróbálnod a kinézett használt autón.
Az alvázszám birtokában áldozzatok a kocsi lekérdezésére internetes leinformáló és kártörténeti adatbázisokban! Kevesebbe kerülnek a jelentések, mint potyára elutazni egy más országban vagy itthon súlyosan összetört és gazdasági totálkárra vett autóért, pláne megvenni egy romot.
4. Egyedül nem megy
Szánj időt a keresésre, mert nem biztos, hogy abban a pár hétben találsz megfelelő autót. A jónak tűnők közül menj el megnézni többet is, vigyen a tulaj rövid próbaútra, mert ha úgysem veszed meg, inkább vezessen ő. Hátha belefutsz egy jó autóba rokonszenves tulajtól vagy tisztességes használtautó-kereskedőtől.
Nem árt venni egy műszert a festékréteg-vastagság mérésére. Dobjatok össze rá a rokonságban, a kollégákkal, a baráti körben. Jól fog jönni másnak is, egy alumínium karosszériaelemeket is mérő, rendesebb készülék 25-30 ezer Ft körül megvehető.
Ha már láttál négy-öt használt autót a kinézett típusból, ideje éleslövészetre váltanod és keresned valakit, aki segít. Mi a Vezess partnereként az Autóvizsgálat.hu szakembereit, Varga Tibort és két kollégáját ajánljuk.
Egy profi, aki évek óta használt autókat vizsgál át, ismeri a neppertrükköket, a jó hírű és a rizikós használtautó-telepeket, tudja a költséges buktatókat és képes értelmezni a hibatárolóba rejtett üzeneteket.
Minél többe kerül az autó, annál fontosabb a profik segítsége, mert egy 350 ezres autóval csak 350 ezer forintot, de az 1,5 millióssal már másfélmilliót, a négymillióssal négyet kockáztatsz.
5. Megvan a kocsi? Még messze nincs vége!
A másik autó akkor is új, ha egyébként használt. Eltérőek a méretei, nem ott van a vége a szélvédőhöz képest, más belőle a kilátás. Nem ugyanúgy gyorsul, nem egyformán kanyarodik, sok benne a bizonytalansági tényező.
Emiatt könnyű az első időszakban kárt tenni benne. Nemrég a családba frissen bekerült, 2012-es egyterű megsérült a kertkapun. Autóbontóból 80 000 forintba került az első ajtó, 90 ezerbe a hátsó tolóajtó, plusz a külső kilincs, meg a két nagy ajtó fényezése darabonként 45 ezerért és a lakatosmunka a hátsó sárvédő javításával, az ajtók fel-leszerelésével, állítgatásával 80 ezerért. Egyetlen figyelmetlenség következményeként ugrott 350 ezer forint, karácsony előtt.
Ennyi pénzből az Allianznál a fővárosi tulajdonos több évre megköthette volna a teljes cascóbiztosítást fix, forintban meghatározott önrésszel, amiben a töréskár is benne van, nemcsak elemi kárra, lopásra vagy rongálás és tűz esetén térít.
Aki autót cserél, gondoljon a cascóra, mert kis hibából is nagy kárt lehet elszenvedni. Az Allianz Autóm gépjármű-biztosítással kedvezményes csomagban, egyben megköthető a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás és a casco. A cascóhoz minden esetben védőszárny szolgáltatás, azaz assistance tartozik.
Ha megtörtént a baj, az online kárbejelentés mostantól egyszerűsített, könnyebben használható felületen oldható meg, majd a kárstátuszkövetéssel kapott linken követhető az ügy állása. Az autó helyreállításának egyik módja, hogy a feltöltendő fotók alapján a biztosító kiajánl egy javítási díjat és ha ezt az ügyfél elfogadja, akkor elutalják a pénzt, lezárják a kárt és az ügyfél feladata az autó megjavíttatása. Ami a kapott összegből vagy sikerül, vagy nem, rá is lehet fizetni, de valamennyi pénz is megmaradhat. Aki idegenkedik ettől az egésztől, az a biztosító partnerei közül választ egy műhelyt, ahol megjavítják az autóját és a biztosító számol el a karosszériással.
A Komfort, Plusz, Extra és Max biztosítások közül a Max része a vételár-biztosítás is, amit az autó első forgalomba helyezésétől számított hat hónapon belül lehet megkötni és az autó egy éves koráig él a szolgáltatás. Ezzel az egy éves vagy ennél fiatalabb autókra a biztosító megtéríti a személygépjármű újkori értékének és a kárkori értékének különbözetét lopás vagy totálkár esetén.
Ez akár hatmillió Ft vagy az újkori ár 30 százaléka lehet, tehát egy majdnem új autó lenullázását nem tetézi az autó első évi értékvesztése. A kifizetés alapja egy aktuális importőri árajánlat vagy az autó számlája közül az alacsonyabbik összegű lesz. A vételár-biztosítás a túltárolt, a regisztráció időpontja előtt legalább két évvel gyártott autókat leszámítva az összes új autóra megköthető, amely itthon kapott először rendszámot és nem múlt el féléves. Az ördög nem alszik, de a megfelelő biztosítások megkötésével elkerülhető egy súlyos anyagi veszteség.