Röviden – Suzuki SX4 2006-2013 | |
---|---|
Mi ez? | 2006 és 2013 között Esztergomban (is) gyártott crossover, méretben a városi kisautók és a kompakt kategória határán, opciós 4×4 hajtással, japán importból négyajtós, lépcsőshátúként is. |
Mennyibe kerül? | 750 ezer Ft körül indul a kínálat, a legjobb állapotú, 50-60 ezer km-en belüli autók 2-2,5 millió forint körül érhetőek el. Használtan sok dízel jött be, 1,6-os és 1,9-es is van elég sok. |
Melyik motor jó bele? | Az 1,5 literes 99 lóerős, megbízható motor a legnépszerűbb. Tökéletesen illik az autóhoz, lomha, de örök darab. A 2010 utáni 112 lóerős valamivel erősebb. Dinamikusabb a 107, a ráncfelvarrás után már 120 lóerőt teljesítő 1,6-os benzines. |
Mi van helyette? | Elsősorban Ford Fusion, távolabbi értelemben Toyota Urban Cruiser, Renault Captur, Peugeot 2008. |
Mielőtt az előző gazdasági világválság 2008 őszétől végigsöpört a világon és itthon év/év alapon 70 százalékot tudtak esni az újautó-eladások, jól pörgött a Suzuki-szalonok forgalma. Jutányosnak hitt, sok esetben csapdának bizonyuló svájci frankos hitellel sokan váltottak Suzuki SX4-re. Ez volt a gyár első olyan autója, amivel nemcsak a kiskategóriából léphettek ki ügyfeleik, de a nehezen értelmezhető Liana után egy mutatós autót parkolhattak le a ház elé egy egészen friss kategóriában.
A nem nagy, de emelt hasmagasságú városi crossoverek között az SX4 a legelsők egyike volt. Formatervéért az Italdesign, Giorgetto Giugiaro stúdiója felelt. Az olasz szál messzebbre vezet, mert a FIAT és a Suzuki megállapodásának értelmében az autóból olasz verziót is gyártott az esztergomi üzem. Az összkerékhajtással is elérhető modell Sedici neve az olasz seidici (16) szóból ered, mert 4×4=16.
Mit tud egy használt Suzuki SX4?
15 éve a Suzukinak sikerült az autót kompakt autóként elhelyeznie a piacon, ami a marketingesektől szakmai bravúr, de ettől még az SX4 kisautó. Bár az ötajtós ferdehátú – kiviteltől függően – 4100 vagy 4150 mm hosszú, tehát nagyjából 15 centivel rövidebb a Golf VI-nál, az alapesetben 270, lehajtott üléssel 1045 literes csomagtartó miatt mindig is kicsi volt családi autónak, hiába van utasterében elég hely négy ember utazásához.
Mára a használt SX4-es Suzukik belseje az előéletüktől függően lelakott lehet a könnyen karcolódó műanyagokkal, az üléskárpit hullámosodásával vagy a kárpit alatti habtöltet deformálódásával, de nem ez a jellemző. A cikkhez fotózott autó zavarba ejtően jó állapotú, belül a vezetőülés huzatának hulláma, kívül egy minimális lökhárítósérülés mutatja, hogy nem a 15 évvel ezelőtti tesztautó képeit recikláltam.
2010-ben jött el az idő egy alig észrevehető modellfrissítésre eltérő első lökhárítóval, kifehérített irányjelzőkkel belül pedig lecserélték a műszerfal vörös háttérvilágítását és a három karika helyett két nagyobb és két kisebb órába foglalték a formatervezők ugyanazt a négy műszert.
A technika is fejlődött. A 99 lóerős, 1,5 literes benzinmotor a változó szívószelep-vezérléssel 112 lóerősre izmosodott, a változó szelepvezérlésű és szívócső-hosszúságú 1,6-os ekkortól 107 helyett 120 lovat állított csatasorba. A korabeli tesztek alapján ez az erőtöbblet nem hozott érezhető javulást a menetdinamikában. Nem is kell vele száguldozni, mert az első tetőoszlop nagyon rontja a kilátást.
Mit mond a Suzukiról a tulajdonos?
Fehér Balázs, SX4 1,6, 107 LE, 2009, 120 000 km
Családunk külföldön élt, ott használtuk az autót, de jóval kedvezőbb itthoni ára miatt magyarországi márkakereskedésben vásároltuk meg annak idején 2009-ben. A kulcsnélküli indítással és más extráival az átlagosnál sokkal gazdagabban felszerelt autó, amiben sok örömünk van. Többnyire a közeli Suzuki-márkaszervizbe visszük, az éves szerviz díja olajcserével körülbelül 50 000-60 000 Ft.
Több mint tíz év alatt a futóműben csak a két alsó lengőkart kellett kicserélni elöl, más kiadásunk nem volt vele. A gyári akkumulátor nekünk 10 évet tartott, 2019-ben kellett lecserélni, ami 19 000 forintos tétel volt. SX4-es Suzukink abban az évben kapott új gyújtókábeleket, ezek darabja 3200 forintba került utángyártott alkatrésszel. 2020-ban vált szükségessé két új gyújtótrafó beszerelése, 21 500 forintért. 11 évet bírt a középső kipufogódob is, alkatrészára 13 500 Ft volt. Tavaly a miénkben is letört a kesztyűtartófedél kilincse, amit gyári alkatrésszel javítottam 6100 forintos anyagköltséggel.
Ezzel a 107 lóerős benzinessel az SX4 nemcsak megbízható, de tüzesen is gyorsul, az 1,6-os ereje jól jön autópályán. A fogyasztás hosszabb utakon 7,0 -7,5 liter/100 km, a minimum eddig 6,1 liter, a legmagasabb fogyasztás 9,3 liter volt. Megbízhatósága miatt nagyon elégedettek vagyunk az autóval. Egyáltalán nincs baj a technikájával és rozsdapötty sem látszik rajta.
Motorok
Messze az M15A kódjelű, 1490 köbcentis benzines a leggyakoribb a használt Suzuki SX4-ben. A gazdagon felszerelt Swift GS-ekből ismert motor itt 99 lóerős 5600-on és 133 Nm a maximális nyomatéka 4100-tól. 2010-től a két fő paraméter 112 lóerő és 145 Nm, a gyorsulás 100-ra marad 11,0 mp, csak a végsebesség nőtt 175-ről 180 km/órára.
107 lóerővel indult a jóval ritkább M16A négyhengeres. A Swift Sport szívó oldalon változó vezérlésű, 107 lóerőre visszavett motorjának 145 Nm a nyomatékmaximuma. Ez a motor van a fotókon látható autóban is. 2010-től 120 lóerővel és 156 Nm-rel gazdálkodhat a vezető.
Háromféle dízelmotorral készült Esztergomban a Suzuki SX4. Az 1910 köbcentis, 120 lóerős, 280 Nm nyomatékú gép az Alfa és a FIAT jól bevált motorja, az 1,6 DDiS a PSA Peugeot Citroën takarékosabb, 1560 köbcentis, 90 lóerős és 215 newtonméteres motorja, kizárólag elsőkerék-hajtással. Egészen ritka a használt Suzuki SX4-ben a FIAT 1956 köbcentis, 135 lóerős és 320 Nm nyomatékú dízelmotorja, amely 2009-2013 között volt gyártásban az 1,9 DDiS utódaként.
Ritka a kapcsolható összkerekes verzió az 1,6-os benzinesből és az 1,9 literes dízelből. A műszerfalon lévő gombbal választhatunk az elsőkerék-hajtás, az automatikus nyomatékelosztás és a fix 4×4 között. Auto módban az első kerekek hajtanak, és ha kipörögnének, akkor jut nyomaték a hátsó tengelyre. A kis sebességnél működő Lock állásban 50-50 százalékban oszlik meg a nyomaték az első-hátsó tengelyek között.
Hibalehetőségek
Igazi Suzuki az SX4 is, ezért ez a szakasz nem lesz hosszú. A fényszóróburákat a ma 8-15 éves autókon kikezdi az ultraibolya-sugárzás, a sárguló, matt, fényerejüket veszítő fényszórók polírozásáról nemrég írtunk.
Az utastérben a kesztyűtartófedél kilincsének törésén kívül sok gondra ne számítsatok. A műszerek nem bolondulnak meg és ami elektromos kényelmi funkció akad, az 8-10 év felett is működni szokott, esetleg az érzékenyebb ülésfűtést leszámítva.
Mint a kortárs, RS gyári kódjelű Swiftben, itt is megbosszulja magát a fékfolyadék cseréjének elhanyagolása. A túlhasznált fékfolyadékra rámegy a blokkolásgátló hidraulikatömbje, ennek javítása 70 000 Ft körüli tétel. Ez nem típushiba, hanem az előírt karbantartás negligálásának eredménye.
A megfelelő periódusban és kenőanyaggal elvégzett olajcserékkel az 1,5 és 1,6 literes benzinesek láncos vezérlése gyakorlatilag hibamentes 400-500 ezer kilométerig. Idézem a kezelési útmutatót: „Erősen ajánlott a SAE 0W-20 minősítésű olaj használata.” Ebből a szempontból az SX4 is igazi Suzuki, hála Istennek. A benzinesek háromhatású katalizátora 160-180 ezer km feletti autókban hatástalan lehet, ennek pótlása nem olcsó.
Mindhárom dízelmotor szíjas vezérlésű, ezeknél ne feledkezzetek meg a vezérléskészlet cseréjéről! A nyolcszelepes 1,9 literes ritka stabil és jól sikerült dízelmotor, mind üzemanyag-ellátása, mind felépítése, csapágyai, blokkja és hengerfeje alapján. Az 1,6-os takarékosabb és szintén magas futásteljesítményt érhet el, de nem annyira üzembiztos, mint a nagyobbik motor. A kétliteres FIAT-dízel is masszív darab.
A futómű nem tartogat csapdákat, az első MacPherson-felfüggesztés alsó keresztlengőkarja igényelhet cserét. Ne próbáljátok olcsó, de silány alkatrésszel pótolni, 8-10 évenként az autó megérdemel egy rendeset, amilyen például a Meyle.
Használt Suzuki SX4 árak
Benzines motorral nehéz lenyelni a használt Suzukik SX4-ek magas árát, de a piac a várható költségeket árazza és a megbízhatóan működő, kiszámítható szervizköltségű, tisztességes rozsdavédelmű autók iránt jelentős a kereslet. A csúcsmodell a GS többek között kulcsérzékelős ajtónyitással, de a GLX is jóval szívderítőbb felszereltség a kínálatot uraló GC-k tömegénél.
Cikkünk írásakor 210 használt Suzuki SX4-et listáz a Használtautó légkondicionálóval és érvényes magyar műszakival. Nagyjából 800 ezer forintba kerülnek a legolcsóbbak, az óraállás 250 és 450 ezer km között bármi lehet.
Egymillió forint alatt és körül gyakori motorverzió az 1,6 DDiS dízel. Benzinesből 1,5-ösök vannak nagyobb számban, nagyságrendileg 250-330 ezer kilométerrel. 1,3-1,5 millió forinttól kapni 200 ezer kilométeren belüli benzineseket is, de az órán leolvasható vagy a valóban megtett távolságnak messze nincs akkora jelentősége, mint a rendszeres szervizek, olajcserék igazolásának. 2,2-2,6 millió forintot kérnek az öreg, de 60 ezer kilométeren belüli bácsiautókért és a többet futott, de gazdag felszereltséggel megrendelt autókért.
Ritkaság a lépcsőshátú, amiből csak 1,6-os jött. Japánból importált autóként sokkal többe került újonnan az esztergomi ötajtósoknál, esztétikai értéke a Honda Cityt idézi és használtan sem kapkodnak értük a vásárlók.
Mivel az emblémát és pár részletet kivéve a FIAT Sedici ugyanez az autó, keressetek rá arra is illetve ne fordítsatok hátat a használt Suzuki SX4-ek között meghirdetett testvérmodelleknek! A típus fő előnye, hogy a Sedicik felszereltsége sokszor meghaladja az igen puritán SX4-ekét, viszont a legtöbb dízelmotoros.
Használt Suzuki SX4-ből rettenetesen mezítlábas autók is bőven jutottak a magyar piacra. Nézzétek meg, hogy az első ülés alatt hátra van-e vezetve a fűtés a hátsó utasoknak! Még olyan autóba is belefuthattok, amiben nem megy át kábel az oldalajtókba, mert se központi zár, se elektromos ablakemelő nincs bennük. A túlságosan gyér felszereltség nagyban rontja az életminőségeteket az autóval, emiatt érdemes inkább a GLX és a GS kivitelt keresnetek.
Alkatrészárak
Olajszűrő: 1900-2700 Ft
Üzemanyag-szivattyú: 48-98 ezer Ft
Kuplungszett kinyomócsapággyal: 42-121 ezer Ft
Generátor: 41-119 ezer Ft
Önindító: 31-88 ezer Ft
Katalizátor: 87-318 ezer Ft
Lambdaszonda (oxigénszenzor): 12-25 ezer Ft
Hátsó kipufogódob: 27-73 ezer Ft
Első lengéscsillapító: 15-29 ezer Ft
Gyújtótrafó: 12-19 ezer Ft
99 lóerős, M15A motorkódú használt Suzuki SX4 1,5-höz. Forrás: saját gyűjtés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|