Röviden – Használt autó: Chrysler 300C 2004-2010
Mi ez? Felső középkategóriás családi autó, limuzin és kombi karosszériával, a 210-es kódjelű E-osztály alapjain. 2004 és 2010 között volt kapható, modellfrissítés 2007 nyarán. V6-os dízel és benzines, illetve V8-as benzines motorok, 193-430 lóerő között. Európában a 300C Lancia Themaként élt tovább, Amerikában a típus gyártása 2022-ig folytatódott.
Mennyibe kerül? 1,5-1,7 millió forinttól felfelé, nagyjából 4,2 millió forintig.
Melyik motor jó bele? A nagyobbik V6-os benzines már nincs elveszve az 1,8 tonnáról induló autóban, illik hozza a dízel 510 Nm nyomatéka és főleg a V8-as 5,7 Hemi 340 lóerővel.
Mi van helyette? Amerikából a Dodge Charger és a Dodge Magnum nevű kombi. Európából a Jaguar XF és az A6-5-ös-Eosztály trió.

Nemrég a szerkesztőségi értekezleten kiderült, hogy a Chrysler 300C többünknek is beakadt és szeretnénk bemutatni a hat- vagy nyolchengeres motorú csatahajót. Nem apróztuk el, mert Hemit kerestünk a cikkhez. Egy 231 091 kilométert futott, 2005-ös autót választottunk, 3 850 000 forintra kiírva. Ezt az autót a fotók és a leírás minősége is kiemelte a használtautó-hirdetések siralomvölgyéből, ráadásul a tulaj nem lakik messze Budapesttől.

Jó kezdet: nincs rajta Bentley-maszk

Először is az a jó ebben az autóban, hogy megmenekült a Bentley-jellegű hűtőrácstól. Másnak tetszhet vele a 300C, amivel semmi baj, ő így örül neki, de számomra a foncsorozott tyúkháló ugyanolyan kétségbeejtő, mint a 300C-n a 23-as krómfelni vagy a Radlaufchrom és a fakormány jobb sorsra érdemes Mercedeseken.

Kivételes az a gondosság, amivel az eddig három tulaj óvta ezt az autót, ideértve az utasteret. Az első egy svájci gazda volt, aki azért cseréltette ki rozsdamentes acélra a teljes kipufogórendszert a két katalizátorral és a négy hangtompító dobbal, mert a lökhárító alatt a gyári végeken korróziót fedezett fel. A Borla-kipufogó nem tuningeszköz, diszkrét a hangja.

Itthon a jelenlegi tulajdonos egy barátja vásárolta meg, az autó se nála, se mostani gazdájánál nem aludt soha a szabad ég alatt és nem használták rossz időben. Láttam már igényes embereknél szép használt autókat, de Laczkovszki Ádám autóvédelmi és autóápolási arzenálja nekem is új szintet jelent.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 135

A kisbőröndből a makulátlanul tiszta sárkefe azért kell, ha beszállás előtt szükség volna cipőtisztításra. A szett része a sűrített levegő, amivel kikergethető a por, hogy a fokozatválasztó kar ne karcolja össze a váltókulisszát

Van egy bontatlan festőfólia a csomagtartóban, hogy legyen mivel megóvni az autót, ha a szép időt ígérő előrejelzés dacára elered az eső. A kisbőröndben akad egy makulátlanul tiszta sárkefe, ha beszállás előtt szükség volna cipőtisztításra. A szett része a bőrápoló kencéken kívül egy palack sűrített levegő is. Ezzel kikergethető a por, hogy a fokozatválasztó kar ne karcolja össze a váltókulisszát.

Nem látszik a 231 000 km

Így érthetőbb, miért nem látszik a 231 000 megtett kilométer a kormány bőrborításán és fautánzatú betétein sem, pedig ez egy amerikai autó, jól kivehető költségkorlátokkal a felhasznált anyagok minőségében.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 136

Nem látszik a 231 000 megtett kilométer a kormány bőrborításán és fautánzatú betétein sem, pedig ez egy amerikai autó, jól kivehető költségkorlátokkal a felhasznált anyagok minőségében

Tulajdonosa láthatóan szereti a Chryslert, mert ez volt az álma és az ára minden egyes forintjáért kőkeményen megdolgozott, de az otthonteremtés nagyobb úr. Kétségek közepette, főleg az építkezés miatt hirdette meg ezt az autót. Ha elkel, az ára egy részéből egy farmotoros Škoda építésével vigasztalja magát, ha pedig megmarad, akkor ez az álma marad beteljesült.

Gazdájának van több más autója, egy tuningolt 120-as Skodával mozog, sosem nyüstölte napi járással a V8-as Hemit. Ő nem a Chryslerrel megy a Balatonra, hanem a 300C kiélvezéséhez választ útvonalat.

Tagadhatatlanul van mit élvezni ezen az autón. Közel tíz négyzetmétert takar ki az aszfaltból, én a testvéremmel egy ennél kisebb félszobában cseperedtem fel. A 300C 5015 milliméteres hossza, 1880 mm szélessége és 1475 mm magassága ügyetlenebb formatervvel is kiadna egy impozáns tömböt, de a 300C dizájnja mestermű.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 137

Csak elrontaná a monumentális orrot egy foncsorozott Bentley-maszk

Monumentális orral nyit, benne közepes fényerejű xenonlámpákkal. Egy használt Chrysler 300C magabiztosságában van némi arrogancia. Tankszerű kiállása szinte kicsinek mutatja a 18-as gyári felniket és a 255/55 R18-as, nemrég lecserélt nyári gumikat. Egyenesek és vízszintes síkok adják meg a karakterét elöl, oldalt és hátul is. Csomagtérfedele sajnos nem nyitható kívülről és a 441 literes térfogat is kevés az autó dimenzióihoz képest.

Ne várd a német prémiummárkák nívóját

Minőségérzetben és extrakínálatban a kortárs német prémiumtermékek jóval előrébb járnak. A műanyagok közepesek, az ülés bőrborítása sem hozná zavarba a Conolly-bőrért életüket áldozó brit szarvasmarhákat, az ajtókban tapintásra is műanyag az úszó.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 138

Minőségérzetben elmarad az A6 és a 211-es E-osztály mögött. Ma, használtan egy csúnyán öregedő E60-61-es BMW vagy Volvo S80 nem biztos, hogy szebben átvészelte az utóbbi 10-17 évet

Viszont a motoros kormánykerék-állításon felül még a pedálsor távolsága is szabályozható egy billenőkapcsolóval, mindhárom visszapillantó elsötétedik vakító fényre és a szövetborítás az üvegek körül ugyanolyan nemes, mint a Mercedesekben, ahonnét származik.

Mint annyi más autóbuzi, én sem kedvelem az aszfaltterepjárókat, de épp a sok SUV kíméli meg a nagy szedánokat a lecsúszástól striciautóvá, ami 20-30 éve a kategória sorscsapása volt. Golyófejű verőemberek ritkán veszik el a 300C méltóságát.

Jelenléte a belső tükörben egyenesen nyomasztó, pedig pont ezzel az autóval esik jól udvariasan, kényelmesen gurulni. Tekintélyes tepsi, 1910 kilós, 340 lóerős, mit kéne bizonygatni vele? Itt békében tarthatod a szabályos sebességet, amiért más autóban ráhajtással és bevágós előzéssel büntetnek az erre hajlamosak.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 139

A motoros kormánykerék-állításon felül még a pedálsor távolsága is szabályozható egy billenőkapcsolóval

Technika a 210-es Mercedesből

Műszakilag a 300C teljesen más autó, mint elődje, a 300M (LHS) volt, a Last Hope Series autója. Az utolsó reménység jól kifejezi a Chrysler korabeli helyzetét. Az 5 méteres nagyautó akkor egy előretolt utasterű limuzin lett, fejedelmi kényelemmel és felszereltséggel, de az ínség jegyében elsőkerék-hajtással és V8 nélkül.

Más korban született a 300C. Jürgen Schrempp, a Daimler akkori elnöke égi menyegzőnek titulálta a Daimler és a Chrysler frigyét, ez volt a Hochzeit im Himmel. A DaimlerChryslerhez csatlakozott egy időre a Mitsubishi is.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 140

Megbízható és kiforrott az 5654 köbcentis V8. 6000 kilométerenkénti olajcsere kényezteti a motort

Papíron jó ötletnek tűnt az amerikai, ázsiai és európai lábon álló óriáskonszern, de úgy, ahogy ott és akkor csinálták, működésképtelen volt az egész. A német fél alig bírt megszabadulni a Chryslertől és az azóta is szenvedő Mitsubishitől.

De az összebútorozásnak eredményei is voltak. Az itthon pápaszemesnek hívott, 1995-2003 közötti E-osztály technikájának átörökítésével a 210-es padlólemezére és futóművével visszatért a Dodge Charger, újjáéledt a Challenger és megvalósult a Chrysler 300C.

Motorok: ványadt V6, tisztes V6, erős dízel és két V8

Valahol egy ilyen kapitális hímnek is el kell indítani a motorkínálatát, ami a Chrysler 300C esetében egy 2736 köbcentis benzines lett, 193 lóerővel, 258 Nm-rel. Egy 528i 193 lóerővel csodálatos autó, de itt 1810 kg élősúly és négyfokozatú automata váltó fojtogatja az alapmotort. Nézzük a jó oldalát: sportkipufogóval élvezheted a hangját, húzathatod kedvedre, nem torzulsz benne közveszélyes gyorshajtóvá.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 142

Gazdája, Laczkovszki Ádám 9-14 liter/100 km között gurul vele, de 100-as oktánszámú importbenzinnel járva így sem olcsó elővenni

Menni úgysem megy jól (209 a vége, de 11,6 mp 100-ig), a karkilógatós cruising, a látvány és kényelem itt is adott. Hiába veri oda a 2,2-es G Astra Coupé az E46 316 Ci-t, a kettő mégsem ugyanaz a liga. Szóval gyengének gyenge a belépő V6, de akkor is egy 300C-ből szállsz ki. Jobb a helyzet a 3518 köbcentis V6-tal. 249 lóerős, 340 Nm a nyomatéka és ez elég 9,2 mp-es gyorsulásra 100-ig, a végsebesség 219 km/óra. Ezzel a motorral már van élet az autóban.

Így indul és így szól a Hemi V8

a videó a hirdetés után indul
Start up, idle and reving of a 5,7 litre Chrysler 300C Hemi engine. Chrysler 300C 5,7 V8 Hemi motorhang.
0 seconds of 1 minute, 1 secondVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
01:01
01:01
 

Más világ a két V8. Ha az 5,7-es megrázza magát, ez a nagyvas 6,4 mp alatt veret fel 100-ra és tudja azt a 250 km/órát, aminél a legtöbb német luxusautó is kapitulál az Autobahnon. 340 lóerőért elég 5000-ig kihúzatni, az 525 Nm nyomaték 4000-en mérhető, de a zöme adott lejjebb is.

2987 köbcentis és 218 lóerős a dízel. Már 1600-on leadja 510 Nm nyomatékmaximumát, 8,7 mp a gyorsulási ideje 100-ra. A dízel is láncos szelepvezérlésű, mint a nyolchengeres benzinesek. A 72 literes tank itt elég 600-900 kilométerre, ha épp nem a 230-as végsebességet gyakoroljuk vele.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 143

Nagy erő, nagy test, nagy élmény. 6,4 mp elég 100-ig, megfutja a 250-et az Autobahnon

Reális átlagfogyasztási adatok, Chrysler 300C

3,5 V6 (249 LE): 12,24 (LPG: 14,59)
5,7 V8 (340-344-367 LE): 14,16 (LPG 15,88)
6,1 SRT-8 (426-477 LE): 14,95 (LPG: 17,0)
3,0 CRD dízel (218 LE): 9,17

Liter/100 kilométerben. Forrás: Spritmonitor.de

Amerikai V8, hengerlekapcsolással

Menet közben a nyolchengeres 300C hozza az amerikai álmot. Nagyon más a hangulata, mint például a BMW 540i-nek. Indítás után a monumentális motor rezgései finoman bizsergetik a karosszériát. Járásában van valami izgató kiegyensúlyozatlanság, a motor jóval tökösebb, mint a jól fésült európai nyolchengeresek.

Ennek egyik fő oka az eltérő gyújtási sorrend. Az 5,7 literes Hemié 1-8-4-3-6-5-7-2, egy V8-as Mercedes-benzinesé 1-5-4-2-6-3-7-8, az E39-es 540i-é például 1-5-4-8-6-3-7-2. Ezek a különbségek nagyon eltérővé teszik a motorok karakterét. Európában luxus a nyolchengeres, az itteni V8-ak járását selymesre kell csiszolni, diszkrét fújtatással és surrogó hanggal.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 144

Eredetileg a HEMI-motor a félgömb alakú égéstérről kapta a nevét. A név megmaradt, a hemiszférikus égéstér nem

Észak-Amerikában nyolc henger nem kiváltság, hanem sokaknak az egyetlen célszerű megoldás. Féltonnás és háromnegyed tonnás pickupok milliói rohangálnak V8-cal, vontatnak zokszó nélkül és itt elvárás, hogy 200, de inkább 300 ezer mérföldig (320-480 ezer km) ne kelljen főtengelycsapágyakat, dugattyúgyűrűket cserélni a motoron.

Ez a motor eleve nagyon robusztus konstrukció, jelentős tömegek mozognak benne. 5654 köbcentiméterével egyetlen hengerének lökettérfogata 706,75 cm3. Ez több a Smart Roadster Coupé komplett motorjáénál, amely ugyanennél a konszernnél és ugyanebben a korszakban egy roadstert mozgatott, nem is rosszul.

Finoman vezetve a benzintemetőnek hitt Hemi V8 váratlanul takarékos tud lenni. Részterhelésen a hengerdeaktiválás a V8 egyik oldalán a két középső, a másik hengersorban a két szélső hengerben szünetelteti a befecskendezést.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 145

Alulméretezett a fékrendszer, gyorsan kopnak a tárcsák és a betétek. A túlmelegedéstől megvetemedő féktárcsákkal ráz a kormány. Itt körbe újak a fékek, nincs szó ilyesmiről

Gazdája 9-14 liter/100 km között gurul vele, de 100-as oktánszámú importbenzinnel járva így sem olcsó elővenni. Hajtva 15-16 liter simán elfogy, városban 20 liter fölé is felmehet a benzinszomj, de valamit valamiért.

Nem vagyok rá büszke, de a brutális külsőhöz illő motorerővel csodálatosan lehet rombolni az 5,7-es Chrysler 300C-vel. Ám 340 lóerővel nem sokáig tudsz padlógázt adni, többször jut érvényre az autó kényelme. Nem a rugózással, mert az közepes, de a halk motor, a 13 hangszórós Boston Premium audiorendszer és a memóriás bőrtrónusok kényelme megfog.

Használt autó: lehet élmény, lehet serpa

Használt autót venni lehet terhes feladat, de egy álom beteljesítése is. A Vezessnél mindkettőben igyekszünk segíteni. A közszolgálat jegyében bemutatott G Astrák, Civicek, Corollák, Focusok, C Vectrák és más józan használt autók mellett néha feljebb emeljük a tekintetünket. Ilyenkor megírjuk, mire számíts a 4,2-es A8-tól, hogy járt a tulaj 700 ezres E38-cal, mikor végzetes az MX-5 rozsdásodása, milyen az élet a piac akkor legolcsóbb 535d-jével, mivel jár egy Pontiac Firebird, hogy szolgál az LPG-s Toyota Tundra V8 és így tovább. Használtautó-bemutatóinkat ebben a rovatban találjátok, használtautó-átvizsgálásos videóinkat az Értékbecslő kulcsszóval éritek el.

Még jobbak a 2007 nyara utáni autók, amikor a modellfrissítéssel javult a felhasznált anyagok minősége és az addiginál több üregbe juttatott hangszigetelő habnak köszönhetően a zajkomfort is. Korabeli tesztünkből kiderül, milyen autó a 300C 5,7 Hemi, mindenesetre a lassú reakciók, a kenődő mozgás és tompa kormányzás összhangja nem mindenkinek fekszik.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 146

Hátul nem sokan ülhettek az elmúlt 15 évben, érintetlen az utastér. Van levegőkilépő és sok a hely, a Boston Premium hangrendszer szépen zeng 13 hangszóróval

Mi baja lehet használtan a Chrysler 300C-nek?

Ezzel a motorral a 300C nettó álomautó, de mit veszel a nyakadba vele, ha beleszeretsz a gengszterlimóba? Az a jó hír, hogy semmi vészeset. Vannak szakosodott szervizek, például a fővárosban az AutoHard, és a típus összeszerelési minőségének jót tett, hogy a Voyageren kívül a 300C-t is gyártotta az osztrák Magna. Innen az E83-as X3-tól a Saab 9-3 kabrión át a Peugeot RCZ-ig nagyon jó autók tudtak kikerülni.

Ez az autó 6000 kilométerenként kap friss motorolajat. Az előírt viszkozitás 5W20, és a tulaj ragaszkodik a Liqui-Molyhoz, így egy sima olajcsere elvisz 60 ezer forintot. A váltóolaj cseréjekor 11 liter kenőanyagra volt szükség, ez anyagban 65 000 forint, a munkadíj még 40 ezer. Mivel a motor hengerenként dupla gyertyás, a gyújtógyertyák darabonként csekély ára 16-tal szorozva már látható tétel.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 147

Láncos vezérlésű a V8, nagyon kevés baja lehet a vezérlés nyomórúdjainak végén lévő görgők beállását leszámítva. Ezt időben cserélni kell, különben odalesz az egyik vezérműtengely is. Zsigeri gépélményt ad a komoly tömegekkel működő V8

Tudjatok róla, hogy a fék csúnyán alulméretezett, a dízelekhez is az, nemcsak az 5,7-hez. Ha sietsz vele, a harmadik utcasarkon már széleset fordul, alpesi lejtőn ne merd nekiereszteni. Autópályán néhány nagy tempójú fékezéstől túlmelegedhetnek, megvetemedhetnek a féktárcsák és onnantól ütnek, ráznak. Az alulméretezésből fakad a féktárcsák és fékbetétek közismerten gyors kopása, gyakori cseréje.

Egy minimum 1,8 tonnás autóban a hazai utak nem kímélik a futóművet. Az alsó és a felső lengőkarok, szilentblokkok, kormánygömbfejek cserélgetése nem fáj különösebben, de a kormánymű cseréje vagy felújítása húzósabb tétel. Ez más nagy, nehéz és erős autókban ugyanígy van, a 300C elöl kettős keresztlengőkaros, hátul öt lengőkaros felfüggesztése és kormányműve nem kirívóan instabil.

Motorbajról a benzinesekkel alig hallani, olvasni. A nyomórudas vezérlésű V8-as benzinesen a nyomórudak végén található görgők használódhatnak el. Ha ezek beállnak, az tönkreteszi a vezérműtengelyt is. Egy hengersorhoz az új vezérműtengely ára 100 000 Ft alatti.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 148

Baj lehet a kilincsekkel, de hasonló európai autókhoz képest a V8-as 300C 5,7 Heminek nincsenek nagy érvágással javítandó bajai légrugóval, adaptív futóművel, nagynyomású üzemanyag-ellátással. Ez mind nincs benne

Motorbajba elsősorban a dízelekkel futhattok bele, több közülük a lelakott, mint a vékony réteget megszólító benzinesből. Az olajhűtő tömítése engedheti az olajat, a csövekkel és a vákuumrendszerrel is több lehet a baj. A piezokristályos injektorok a Boschtól valók, cseréjükre és felújításukra van itthon szakipar, de egyszerre hatot megcsináltatni nem lesz olcsó.

Motortól függetlenül tartós az ötfokozatú automatikus sebességváltó. Ez a Mercedes egyik legjobb váltója, 60-90 ezrenként megejtett olajcserével sokáig nincs velük baj, főleg, ha megvárod indítás után a kenés felépülését, az olaj körbeérését, mielőtt kiveszed P-ből.

Használt Chrysler 300C – Kétmillió alatt, négymillió felett

Itthon a cikk írásakor 35 használt Chrysler 300C-t hoz a kereső. A 2004-2010 közötti generációból 1,6-1,7 millió forintba kerülnek a legolcsóbb autók. Nagyrészt 1,9 és 2,8 millió Ft között mozognak a dízelek árai, többnyire 250-350 ezer km körüli óraállással. A kevesebbet futott és a hazai eredetű autók értéke feljebb mozoghat, akár 3,5 millió Ft körül.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 149

Itthon a cikk írásakor 35 használt Chrysler 300C-t hoz a kereső, 1,5 és 4,2 millió Ft közötti áron

V8-ast ebből a szériából a cikk megjelenésekor 3,8-4,2 milliós irányárakon találni. Most négy van fent, paradox módon a cikkhez fotózott, káprázatos autó az egyik legolcsóbb. SRT-8 sportlimuzint épp egyet sem hirdetnek itthon.

Ha benzines 300C-ből nem találtok megfelelőt, alternatívaként ott a Dodge Charger, de abból még szűkebb a választék. A Chrysler 300C-ből készült kombi is Touring néven, az ötajtós Charger neve Dodge Magnum.

Ha jó a dízel: 300C helyett Lancia Thema

Nagyrészt ezt a technikát vitte tovább a modellváltás utáni, 2011-től gyártott generáció. Az újabb 300C Lancia Themaként is létezett 2014-ig. Olasz emblémával is gyönyörű a nagyvas, viszont ebben már nem a Mercedes dízelje volt, hanem a dízelmotorokra szakosodott VM Motori szintén V6-os motorja 190 vagy 239 lóerővel. Az ötfokozatú automatát megörökölte elődjétől, az 550 Nm-hez jól jött a bevált sebességváltó.

Használtan a Lancia Themából gyakorlatilag nem létezik a nyolcgangos automatához társított, 286 lóerős benzines. Aki a 3,6-os Pentastar V6-tal venne Themát, annak marad az eredeti 300C. A Thesis helyét betölteni nem képes Themáról itt írunk részletesebben.

Ha V8-ról álmodsz, ebbe belevághatsz 151

1,9 tonna és az álló helyzeti tekergetés megterheli a kormányművet, felújítására vagy cseréjére lehet szükség. V8-ast ebből a szériából a cikk megjelenésekor 3,8-4,2 milliós irányárakon találni. Most négy van fent, paradox módon a cikkhez fotózott, káprázatos autó az egyik legolcsóbb

Nem okoz fejfájást a 300C 5,7 Hemi

Egy Chrysler 300C egyedi, hangulatos, értékarányos nagyautó, az európai konkurenseket roncstelepre küldő hibaforrások nélkül, jó dízelmotorral és a benzinesekben elég egyszerű technikával. Nincs nagynyomású üzemanyag-ellátó rendszer, légrugózás, adaptív lengéscsillapítás, szintszabályozás, letérdelő váltó, összeszakadó vezérlés, megbolonduló komfortelektronika és így tovább. Ha a 300C formája, kisugárzása megfogott és nem jártok majd sokat vele, vegyétek meg bátran, lehetőleg benzines motorral!

Mellette – Ellene
 
  • Megoldott alkatrészellátás
  • Taposóaknáktól mentes technika
  • Hátsó- vagy összkerékhajtás
  • Egyedi külső
  • Kombi is van (300C Touring)
  • Szerethető és kiforrott V8
  • Tartós automata váltó
 
  • Közepes minőségérzet
  • Nagy súly
  • Alulméretezett fékrendszer
  • Jelentős fenntartási költségek
  • Szűk választék
Hogy tetszik a nyolchengeres 300C 5,7 Hemi?
átlag
7.62
szavazat
780
Hogy tetszik a nyolchengeres 300C 5,7 Hemi?