Használt autó: BMW 730i (E38), 1995
Mi ez? 1994 és 2001 között gyártott, 1998-ban renovált luxuslimuzin. Hátsókerék-hajtás, kétféle tengelytáv, 6-8-12 hengeres benzines és 6-8 hengeres dízelmotorok 193 és 326 LE között. Ebben az autóban a legkisebbik van a négy benzines V8 közül, 218 lóerővel.
Melyik motorral? Költségoldalról a 193 lóerős 2,8 literes 728i-vel mérsékelhetők legjobban fenntartási költségek, de nagyon vonzók a 218-286 lóerő közötti nyolchengeresek is. Ha nagyon dízel kell, akkor inkább a 730d, de a dízelek valós futásteljesítménye még a benzinesekénél is bizonytalanabb. A 12 hengeres 750i sokkal megterhelőbb anyagilag, mint a sorhat vagy egy V8. 
Mennyibe kerül?
Egymillió és 2,5 millió Ft között megvehetők használtan az E38-as 7-es BMW-k, de a vételár csak az első tétel lesz. Az értékesebb autókért 4-5 millió forintot kér, inkább remél a gazdájuk.
Mi van helyette? Elméletileg W140-es vagy W220-as Mercedes-Benz S-osztály és a Lexus LS is, de karakterre inkább az Audi A8 4D2 és a Jaguar XJ az alternatíva. Bármit vesztek, a vázszerkezet és a karosszéria korrodáltsága döntsön, utána a belső tér épsége és az extrák működése.

Magyarországon több kincs rejtőzik a garázsok mélyén, mint hinnénk. Időnként olvasóink felajánlják nekünk, hogy találkozzunk és próbáljuk ki ezeket a kincseket, így jutottam el Győrbe ehhez az E38-as BMW 730i-hez.

Látva büszke kiállását, hallva gyönyörűen surrogó nyolchengeres motorját alig hihető, hogy pár éve ezt az autót a megsemmisítés elől kellett megmenteni. Fájdalmas veszteség lett volna elveszejteni a gyári nevén Navarraviolett-Metallic fényezésű 7-est.

Megmenekült a prés elől

Hat éve vásárolta meg mostani tulajdonosa, 160 000 kilométerrel, teljes szervizdokumentációval, de törötten. Az autó Svájcból érkezett egy fekete 7-essel együtt. A másik orrában az M73-as gép volt, igen, egy 750i-ról van szó, amelyet később fogunk bemutatni.

Bontó elől menekült meg ez az álomautó Győrben 1

Svájcban azért akarták kockává préselni, mert első gazdája nekiütközött vele egy teherautónak és a két első sárvédő, a motorház, a lámpák és a többi cseréje az ottani költségszinttel gazdaságtalanná tette volna a javítást. Ezeket az alkatrészeket bontott, tehát méretpontos elemekkel pótolták és a rendkívül jó minőségű fényezést követően az autó igazán szép és elegáns.

Nem kiáltanánk ki az E38-ast a valaha volt legszebb limuzinnak, mert lépcsős háttal vannak még gyönyörű autók, de a mi gusztusunknak ez a 7-es BMW biztosan a világ egyik legszebb lépcsőshátú autója. Nyugodt vonalvezetése, nemes felületei és tökéletes arányai teszik azzá. Szemmel látható hasonlósága az 1990-ben bemutatott E36-tal egyáltalán nem véletlen, mindkettőnek Boyke Boyer a formatervezője.

Minőség, mindenben

Kinti első tulajdonosa egyedi színösszeállítást választott, a padlizsánlila metálfényhez lilásbarna bőrkárpitozás járt. Ma már a BMW nem ad az ilyen részletek megoldására, de itt a biztonsági öv színe is harmonizál az üléskárpit és az ajtóborítás színével. Az ajtótárolók szintén lilás szőnyegborítását öröm megsimogatni, az E38 utasteréből árad az igényesség.

Bontó elől menekült meg ez az álomautó Győrben 87

Még a biztonsági övek színe is harmonizál a bátor színösszeállítással. Remek állapotban van a belső tér, napi használatban is lehet vigyázni egy autóra

Itt nem csupán a minőségérzetről van szó, hanem valódi minőségről és tartósságról. Az utastér 26 év és 218 000 km után kifejezetten szép állapotban van, pedig közben két gyermek iskolássá cseperedett benne, több évnyi napi használattal.

Mint oly sok E38-ban, itt is lóg a tetőkárpit, a szövetburkolat megereszkedése nagyon gyakori ezekben a 7-es BMW-kben. Nem érdemes a textil mögé injektált ragasztóról és más háztáji javításról ábrándozni, ezt kicserélni érdemes akkor, amikor mélyebbre lóg és zavaró.

Egy E38 és az E39 felszereltsége jól lemérhető váltókar előtti vízszintes kapcsolósoron. Ha itt kevés a vakkapcsoló, akkor az első tulajdonos gazdagon megszórta extrákkal. A feláras tételek között megtalálható a hátsó kagyló a kihangosítós autótelefonhoz, a csúcsmodellbe elektromos háttámla-, fejtámasz- és deréktámasz-mozgatást kérhetett a tehetős ügyfél. Rendelhető volt külön klimatizálás is a hátsó utasoknak, létezett megvilágított sminktükör, amit nem a tetőből, hanem az első fejtámlák hátoldaláról hajthattak ki a sofőrrel utazók.

Bontó elől menekült meg ez az álomautó Győrben 89

Ez volt a mechanikus autóépítés zenitje, innen ma sincs sokkal feljebb az autóipar komfortban. Minőségben is meggyőző a tartós E38i

Komfortextraként a BMW is bevezette a szervozárást a csomagtérhez, amit az ajtókon is kínált a korabeli S-osztály, a gyári navigációsrendszer bedobásával viszont megelőzték a fő vetélytársat. A BMW E38 volt az első európai autó, amely követte a japán és amerikai példákat a műholdas navigációsrendszer felvételével az extralistára.

Ez egy célszerűen felszerelt autó, amiben benne van mindaz, ami az utazást kényelmesebbé és kellemesebbé teszi, például az autótelefon és az elektromos, ma is működő hátsó roló, amelynek karjai eltörhetnek az évek múlásával.

Ritka motor az M60B30

Kezdetben az M60B30 motorkódú 730i volt az alapverzió az előd E32-ben 1992-től bevezetett V8-cal, mert a 728i gyártása az M52B28-as sorhattal csak 1995 szeptemberében kezdődött. Mennyire nagypályás, hogy a W140-es S-osztállyal vagy a kortárs Jaguar XJ-vel szemben a belépőmodell is nyolchengeres!

Bontó elől menekült meg ez az álomautó Győrben 90

Jobb szélen ez a konglomerátum a mechanikus gázbovdenes autó tempomatja. Régen nagyobb ráfordítást igényelt, mint a mai autókban

Maga a 730i egy igen ritka változat, mert 1996 márciusától a BMW már az M62B35 motorkódú 735i-t gyártotta helyette. Utóda a 3498 köbcentis, 238 lóerős, 3800-as fordulatszámon 345 Nm nyomatékú nyolchengeressel kisebb fordulaton nagyobb erőt ad le, mint az a 4500-on 290 Nm, amit a padlizsánlila szedánban a 2997 köbcentis V8 tud.

Érdekes, hogy a kézi váltóval a 730i jobban gyorsul 0-ról 100-ra a 728i-nél, 8,3 vs. 8,6 mp az eredményük, automatával viszont a 730i egy tizedet kap a 728i-től, amely kis fordulaton erősebb, 3950-en 280 newtonmétert ad le. A soros hathengeres 9,6, a legkisebb V8 9,7 mp alatt éri el a 100-at. Végsebességben visszavág a 730i, mert az ötfokozatú automatával 225 helyett 234 km/óra a végsebessége, ha a kortárs 728i-vel vetjük össze.

Bontó elől menekült meg ez az álomautó Győrben 91

Gyönyörű autó, pláne ebben a Navarraviolett-Metallic színben. Az eredeti felnik a téli kerékszettel futnak, ez az E65-E68-as generáció keréktárcsája

Fenséges suhanás

Ez az autó jó példa rá, hogy a számháború elfedi, milyen pazar lehet egy relatív csekély teljesítményű motor. Itt királyi pompában van részünk, mert a V8 alapjáraton és 6000 felett is selymesen forog, némán vagy épp diszkréten fújtatva. Tudnod kell, miben ülsz, de a motor ereje elegendő ahhoz, hogy német autópályán kényelmesen utazz a belső sávban.

Páratlan öröm volt újra E38-ast vezetni. A BMW lassan 30 éve bemutatott csúcsmodellje tökéletes harmóniában mozog. Adott benne a nagy nehéz, erős, tekintélyes luxusautó fensége és a BMW-limuzinok vezetésének öröme, amiből ebben a méret- és súlykategóriában is sokat megad. A 730i esetében nagyjából 1930 kilóról beszélünk.

Bontó elől menekült meg ez az álomautó Győrben 92

Korai E38 ez az 1995-ös autó. Ezen még üveg fedi a lámpamosós első xenon-fényszórókat, az 1998-as modellfrissítés után műanyag

A navigáció ebben az autóban is működik, ráadásul magyar nyelvű iránymutatással. A gyári fejegység korhű, de eredetileg nem volt az autó tartozéka, utólag szereltette bele a tulajdonos. Amíg működtek földi sugárzású adók, álló helyzetben tévét is lehetett nézni rajta.

Így szól és így gyorsul a 730i

a videó a hirdetés után indul

120-nál ugyanúgy nem érezni benne a sebességet, mint felgyorsítva. A 180 laza utazótempó németországi utakon, az 1994-2001 közötti 7-es ilyen sebességgel érzi igazán jól magát és ilyenkor jön ki, hogy ennyire jó állapotban mestermű az E38. A 218 lóerős motor szép ívvel komponált teljesítménygörbéje élvezetessé tette a kihúzatásokat, simogató hanggal örömtelibbé a száguldást.

Hat év, 60 000 km: mi romlott el benne?

Hat év alatt csak kopóalkatrészeket kellett cserélni, amit a tulaj gyermekkori barátja végez, gyári alkatrészekkel, ideértve a hűtőfolyadékot is. A váltóban 2015 óta biztosan nem volt olajcsere, a tulaj nem akar vele kockáztatni.

Bontó elől menekült meg ez az álomautó Győrben 93

Hatalmas dolog volt az autótelefon, még a mobiltelefonok elterjedésének idején is

Hidrodinamikus nyomatékváltós automatával 60, de legkésőbb 90 ezrenként érdemes olajat cserélni az autó új korától. Ha viszont használtan veszitek a kocsit és ez nem így működött addig, akkor jobb lehet nem bolygatni az egészet, csak az olajszintet ellenőrizni és szükség esetén utántölteni a váltó kenőanyagát. Itt mesésen zongorázik az öt fokozaton a váltóvezérlés, a visszakapcsolások puhák, R és D között lágyak az átváltások. A szoftver jól ráérez, éppen mit szeretnénk, nem húzatja feleslegesen a motort, de elengedi nagyjából 6350-ig, amikor tempót megyünk.

Az E38 az utolsó 7-es BMW, amiből a 728i és a két kisebbik nyolchengeres, a 730i és a 740i elérhető volt kézi váltóval is, de csak a rövid karosszériával. Mivel a manuálisakhoz kettős tömegű lendkerék tartozik, a kuplungcsere a kettős tömegű lendkerékkel cseréjével együtt majdnem akkora tétel, mint az automatikus váltó felújítása.

Fogyasztás: széles határok között

Egy BMW 730i fogyasztása alig emelkedik a tempó fokozásával. Tud 9 litert enni országúton, autópályán a 11-12 literes átlag alig megy feljebb, ha 130-140 helyett 170-180 az utazósebesség. 18-20 litert városban gyorsulgatva lehet letolni a torkán, a Spritmonitoron a típus átlagfogyasztása 12,9 liter benzinből és 13,4 autógázból. Ez is jó példa rá, hogy egy jól beállított LPG-rendszer alig okoz többletfogyasztást a sokkal olcsóbb üzemanyagból.

Bontó elől menekült meg ez az álomautó Győrben 95

A 730i nem rakéta, 9,7 mp alatt gyorsul 100-ra, 234 km/óra a végsebessége. 9-18 liter között fogyaszt, az átlag 11-12 liter 100 kilométeren

Rendíthetetlen egyenesfutásával, rezzenéstelen rugózási kényelmével, alapos zajszigetelésével ez a 26 éves E38 mai szemmel is tökéletes utazóautó. A 730i alaktényezője 0,30, ami két századdal jobb, mint a fokozottabb hűtést igénylő 750i-é.

Egy hibrid Auris, egy V8-as 7-es

Nincs baj a hatótávolsággal sem, a tank a sima hátsó futóművel 85, szintszabályozással 95 literes. Méltóságteljes siklására tényleg nem lehet ráunni. A család ezzel jár nyaralni is Bulgáriába vagy Horvátországba, ahová nagyon másképp érkezel meg az E38-cal, mint a család másik autójával, egy hibrid Toyota Auris kombival.

Másra jók, másban jók. A sztrádára hangos és erőtlen Toyota országúton 4 literen belül tud fogyasztani, városban remekel és megszabadította a 730i-t a napi iskola-óvoda-bevásárlás körtől, amire a tulajdonos felesége évekig használta. Vagány dolog, amikor egy törékeny hölgy magabiztosan mozog és centire beparkol a nyolchengeres csatahajóval, ami már a kertkapun is szűken fér ki.

Bontó elől menekült meg ez az álomautó Győrben 96

Lábbal működik a rögzítőfék, de kézzel oldható, mint a Mercedeseken. Jó megoldást át lehet venni

Bár az autó a fotókon is szép, az E38-as BMW 730i élőben még ragyogóbb arcát mutatja, mert a fotózás után, de cikkünk megjelenése előtt polírozással szépült meg. Nagy esemény vár rá: esküvői autó lesz belőle, tulajdonosa ugyanis feleségül veszi élete párját, gyermekeik édesanyját. Mi mással esküdnének, mint a 26 évesen is nemes, elegáns, de kivagyiságtól mentes limuzinnal?

Hogy tetszik az E38-as BMW 730i?
átlag
8.89
szavazat
1298
Hogy tetszik az E38-as BMW 730i?