Röviden – Cadillac CTS I, 2003
Mi ez? 2002 és 2007 között értékesített, középkategóriás prémiumtermék, lépcsőshátú karosszériával, hátsókerék-hajtással, legtöbbször V6-os, a CTS-V sportváltozatban V8-as szívómotorral, ötfokozatú automatikus sebességváltóval, ritka esetben 5 vagy 6 fokozatú manuális váltóval.
Mit tud? Érdekes formát, sok extrát, értékelhető motorhangot és amerikai hangulatot nyújtani, az egzotikus autók kellemetlenségei nélkül.
Mibe kerül? Ebből a generációból a cikk írásakor három autót hirdetnek a HaHun, ekkor épp 1,3-2,0 millió Ft az ársáv.
Mi van helyette? Ha nem kell AudiBMWMercedes, akkor Infiniti G35 (V35) és M (Y50), Jaguar S-Type, Lexus GS. Ha nem fáj az elsőkerék-hajtás, akár Alfa Romeo 166, Chevrolet Epica, Lancia Thesis, Peugeot 607, Renault Vel Satis, V6-os Vectra.

Olvasónk 1,2 millió Ft alatt megvett egy jó eséllyel 215 000 kilométeren belüli, 2003-as Cadillac CTS-t a legkisebb motorral. Az Opel Omega B-ben vagy a 2003 előtti Vectrában használt V6 megadja a CTS-ben az amerikai autók varázsát, de autógázzal, sőt még benzinnel járva sem kerül sokba a suhanás, nagy zenével.

Háttér, modellmúlt

Nekem is eljön az idő, amikor protézisragasztót használok majd, és a Vezessnél őszintén tiszteljük az idős embereket, akik tudják azt, amit mi még nem. A Cadillacnél egy idő után muszáj volt nyitni a fiatalabbak felé. Annyira korossá vált a törzsközönségük, hogy váltásra kényszerültek, ha nem akartak ügyfélkörben a 70 feletti milliomosok között rekedni.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 1

Megmaradt hintónak a DTS, elsőkerék-hajtással és keresztben beépített V8-cal, de 2001 nyarán bemutatták ezt a CTS-t, 2003-ban az XLR roadstert, és 2004-ben az STS lett a hömpölygő Seville utóda. Az új termékgenerációval a Cadillac hasonló márkaarculat-váltáson esett át, mint 1996 után a Škoda, az Octavia vezérletével.

2002-től 2007-ig futott az első generációs Cadillac CTS, 2004-ben egészült ki a motorpaletta a 257 lóerős 3,6 V6-tal. 2005-ben a 215 lóerős 2,8 V6 leváltotta a 181/185 lóerős 2,6-os és a 3,2 literes, 218 lóerős motorokat. A sportváltozat a 405 lóerős CTS-V, orrában az 5,7 literes, LS6 kódjelű V8-cal és a manuális, hatfokozatú Tremec T56 kézi váltóval.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 109

Hátul 180 centis magasságig kényelmes a fejtér, a lábhely jóval magasabbaknak is elég volna

Érdekes volt a CTS elhelyezése is a piacon: méretben az A6-5-ös-E-osztály sorral volt összemérhető, árban viszont inkább az A4-3-as-C-osztály trióval konkurált, sokkal gazdagabb alapfelszereltséggel.

Belső tér

Látszik, hogy új tulajdonosa nagyon szereti és óvja az autót, amit tavaly ősszel pont a születésnapján vett át. Megrendelt bele az Ali Expressről egy műszerfaltakarót és egy komplett védőszőnyeg-garnitúrát, ami a kardánalagúttól az ajtókig az utastér egész alját burkolja, ami felett ott a gyári szőnyeg és a gumitálca.

Erősen lekoptak a középső kijelző gombjai, mivel ez nem érintőképernyő, a gombokat sokszor nyomkodhatták az elmúlt 18 évben. A volán tengelyirányban fix és magasságállítása is csak a kormánykerék billentését jelenti. Az anyaghasználat európai szemmel átlagos, messze nem egy Audi-színvonal, de a CTS árában egy lelakott E60-as 5-ös BMW sem fest szívderítően.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 111

Rondán megkoptak a kapcsolók, cseréjük a közelmúltban vett autón nem drága művelet

Elöl szellősen tágas a CTS, hátul a lábtér kényelmesen bő, a fejnek viszont nincs sok hely, ha 180 centi fölé nőttél. A 420 literes csomagtér kerekké teszi a képet, hogy a jó térkihasználás akkor sem volt prioritás az amerikai formatervezőknél.

Milyen menni vele?

Ez egy amerikai gyártású, de német piacos autó, amely hét éve fut Magyarországon. Fényszórójában nincs E jelölés, jóllehet az autó teljes mértékben európai kivitelű, de eddig E-jelzés nélkül is meg tudott felelni a műszaki vizsgákon. Fontos tartozéka az utas oldalán, a középső ajtóoszlopon lévő matrica, ami igazolja megfelelőségét az európai előírásoknak.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 112

Valódi integrálülés van benne, az öv felső és mindkét alsó belső bekötési pontja az ülés része, ami tökéletesíti az öv felfekvését sokféle testalkatú elöl ülőnek

Odaát alapelvárás a motoros ülésállítás, amihez hármas memória tartozik. Kiszálláskor az ülés hátracsúszik, beszálláskor előre, de nem ez az érdekes benne, hanem a felépítése. Ez valódi integrálülés, amit a Mercedes 1989-ben az R129-es SL-ben mutatott be, tehát az öv felső és mindkét alsó belső bekötési pontja az ülés része. Ez javít a szíj geometriáján, de speciális, erősített ülésváz kell hozzá.

Kárpitja viseltes, árkai nem sok ápolásról tanúskodnak a korábbi tulajoknál, de nem szakadt és sokkal jobb állapotú, mint amiket kortárs Volvókban látni. El sem kell indulni, hogy a CTS megmutassa, miben kiemelkedő: nagy aduja a mélynyomós Bose audiorendszer. A tiszta, teli hangzás és a CD-váltó ajándék a legmezeibb kompakt autók árszintjén.

Meglepően csekély a kormányrásegítés. Az Értékbecslőhöz nemrég felvett E39-es 535i-ben hasonlóan férfiasak a kormányerők. A futómű sem a kókuszszőnyegen billegő cirkálót hozza, gázra-fékre a CTS kicsit bólint, kanyarban tisztességesen fordul.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 113

Benzinből 11,2-12,5 liter körüli az átlagfogyasztás, egyenletes, nem nagy sebességnél 9 liter elég. A tisztábban elégő, kevésbé környezetszennyező, a motorolajat tisztábban tartó autógázzal járva 11-12 liter fogy 100-on a V6-os Cadillac CTS-ben

Ha egy gyár lemond egy architektúráról annak drágasága miatt, az részben az igényes technikát igazolja. A 2002-2007 közötti Cadillac CTS a GM által hamar leváltott, Sigma padlólemezt használta. A hosszmotoros, hátsó- vagy összkerekes műszaki alaphoz elöl kettős háromszöglengőkaros, hátul egy hosszlengőkarral kiegészített, de alapvetően itt is kettős keresztlengőkaros felfüggesztés társul, amivel a futómű kiszolgálta a 4,6 literes NorthStar V8 erejét is.

Itt 185 lóerőnk van 6000-es fordulatszámon és 245 Nm 3400-tól. Finoman vezetve nem feltűnő, padlógázzal gyorsítva viszont keményen, ütéssel vált az automata kettesbe. A tulaj, aki autó- és kamionszerelő, tisztában van vele, hogy egy 15 év feletti, automatikus váltós autónál könnyű beleszaladni a váltófelújításba és ennek tudatában vette meg az autót. Kézi váltóval a 181 lóerős motorverzió 9,3, automatával 9,7 mp alatt gyorsul 100-ra és 223, illetve 206 km/óra a végsebesség. Biztos jobb a 3,6-os, de a CTS szerethető autó a belépőmotorral is.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 114

Akkora, mint a korabeli E-osztály, árban viszont az A4-3-as-C-osztály sorral konkurált

45 literes a csomagtérpadló alá beépített gáztartály. A pótkeréktartállyal nem csökken még kisebbre az eleve csak 420 literes és kis nyílással megvert csomagtér. Benzinből 11,2-12,5 liter körüli az átlagfogyasztás. Egyenletes, nem nagy sebességnél 9 liter elég, így a 64,3 literes tankkal 500-700 km a hatótávolság. A tisztábban elégő, kevésbé környezetszennyező, a motorolajat tisztábban tartó autógázzal járva 12-13 liter fogy 100-on a V6-os Cadillac CTS-ben, tehát nagyjából 360 LPG-s kilométer után áll át benzinre.

Hibalehetőségek, Cadillac CTS 2002-2007

Ezen az autón a tavaly őszi vásárlás óta egy hűtővízcsövet, az első lengéscsillapítókat és az egyik vízhűtőt kellett kicserélni. Szelepfedél-tömítésből a gazdája végül Opelt vett, mert Cadillachez nem volt a felkeresett forrásból, Opel néven viszont igen. 80 euróért, 30 000 forintért érkezett az E-bay-ről az új gázpedál, amivel megszűnt az autó torpanása gázadásra.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 115

5W30 vagy 10W30 a két gyárilag jóváhagyott olajfajta, a mi éghajlatunkon inkább az előbbi. A kis V6 olajtöltete 4,8 liter

Észak-Amerikában az itteninél jobban helyt kell állnia az autógyártóknak a minőségi hibákért, a fogyasztóvédelmi szabályozás szigorúbb az európainál. Az ottani piac másik sajátossága, hogy a vevők szeretnek viszonylag gyakran friss formájú autót leparkolni a garázsfeljáróra, emiatt nem gond, ha az elfogadható ár fejében nem ott debütál a legújabb űrtechnika.

Ebből fakadóan a General Motors luxusmárkája korszerű, de uralható műszaki alapokkal és időtálló minőséggel dolgozik. A Cadillac CTS 19 éve van piacon, és az a maroknyi ember, aki akár újonnan, akár használtan megkockáztatta, a netes tulajdonosi vélemények alapján nem átkozta el a pillanatot, amikor beszállt egy Cadillac CTS-be.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 116

Rozsdásodással elsősorban az első sárvédők elején, a lökhárító felett és a csomagtérfedélen találkozhatunk

A korrózióvédelem nem a japán, hanem az európai standardot hozza, rozsdásodással elsősorban az első sárvédők elején, a lökhárító felett és a csomagtérfedélen találkozhatunk. A futóműelemek, a vastag lengőkarok rozsdásak ugyan, de ennek az autónak az alja is szép, amennyire be tudtam mászni alá, mert a CTS lapos építésű autó, erre vigyázni kell.

Az ötfokozatú kézi váltókat a Getrag szállította, ez a váltómű nagyjából észrevétlen, de ez múlhat azon is, hogy a manuális CTS ritka, mint a gyári Nissan 200 SX. Ennél talán még a 405 lóerős sportmodellből, a CTS-V-ből is több fut.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 117

Automatikus váltója ötfokozatú, mint a kézi. A General Motors milliószámra beépített GM 5L40-E kódjelű egysége nem térdel le a V6-ok nyomatékától

Sokkal gazdagabb a tapasztalat az automatákkal. A használt Cadillac CTS automatikus váltója is ötfokozatú, a General Motors milliószámra beépített GM 5L40-E kódjelű váltója futott bennük. Akárcsak néhány BMW-ben (pl. E46 323i, 328i, Z3 1,9i/2,8i) és Range Roverben. Ha valamit nem találtok meg hozzá, keressetek rá a BMW-s A5S360R kódnéven is, így szerepelt az E39 528i-ben is!

Ha csak hidegen csúszik feltűnően, melegen nem, akkor elég lehet kenőanyagot utántölteni bele, mert a melegen kitáguló és hígabbá váló olaj pótolja valamelyest a hidegen még hiányzó mennyiséget. Ez persze nem azt jelenti, hogy hurrá, mert fel kell deríteni, hová tűnik a váltóolaj a 8,5 liternyi Dexron III töltetből és korrigálni a hibát. Tömítetlen lehet például a váltó olajkarterének tömítése.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 118

Egy hátsókerekes MG ZT vagy Rover 75 a Ford V8-cal nagyobb merészség a CTS-nél, ahogy 1,5 millióig egy lepukkant BMW E60-61 vagy SBC-fékes 211-es E-osztály is több pénzt tud elvinni

Ha a váltóharangból jön az olaj, akkor az amúgy megbízható, tisztességesen méretezett váltó egyik fájó hibaforrására gyanakodhattok, olajfolyásra a hidraulikus erőátviteli egységből. Ilyenkor a tengelyénél kicsit lóg, billeg a hidrodinamikus nyomatékváltó, a citrom. A kimenőtengely nyomatékátvivő felületének elkopása csak a nehéz és 4×4-es alkalmazásokban jellemző, így a Range Roverekben, tehát a használt Cadillac CTS-ben nem.

Alkatrész: ami kopik, az van sok helyről

Kopóalkatrészeket a nagy autóalkatrész-forgalmazóknál is rendelhettek hozzá, nem muszáj netről összevadászni a féktárcsákat, szűrőket. Bontott karosszériaelemekből viszont gyatrán áll a CTS-közösség a nagyobb szériában eladott autókhoz képest. Több helyen volt gond ennek az autónak a diagnosztizálásával, mert a felkeresett szervizekben a programok csak a vezérlők egy részét olvasták ki. (A kamionszerelő tulajdonos dolgozik eleget, nem szeretne otthon is ugyanezzel foglalkozni a saját autóján.)

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 120

Fejlett, kettős keresztlengőkaros az első futómű, a kopóalkatrészek ára nem vág földhöz

Mivel egzotikus márka és külső nagy szériás, részben Opelként Európában is futó motorokkal társul, a CTS nem egy allűrökkel terhes, torzzá kényeztetett sztárevics. Kevés gondot okoz a 2,6 V6 szíjas szelepvezérlése, a gyújtótrafók, gyújtáskábelek, gyertyák stb. ára sem fog kétségbe ejteni. A vezérléscsere 120 000 kilométerenként esedékes, ebben az autóban a következő szervizzel megejti a tulajdonos.

Használt Cadillac CTS árak

Ezt az autót ne a HaHun keressétek, mert ott összesen 54 üzemképes Cadillac van fent a cikk írásakor. Használt CTS-ből cikkünk megjelenésekor épp 12 db keres új gazdát, ebből a generációból összesen három. Áruk 1,3 és 2 millió Ft közötti.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 121

Sok extra, korrekt technika, most épp 1,3 és 2,0 millió Ft közötti árakon

Mivel az amerikai autó egy szubkultúra is, összetartó, egymást ismerő és segítő emberekkel, érdemes megmártózni benne és akár találkozókon, akár márkaspecifikus csoportokban eladó autókat keresni. A cikkhez fotózott autó sem volt fent a neten. Mostani tulajdonosa leinformálta az eladót USA-autós körökben, az eladó jó híre és az általa továbbadott autók korrektsége alapján foglalóval ment megnézni az autót Békés megyébe.

Értékelés

Akinek a Jaguar S-Type túl rizikós, a Ford Crown Victoria és a Lincoln Town Car nagyon idegen, a Lexus GS sótlan, az Infiniti szedánkínálata nem tetszik és kerülné az Audi-BMW-Mercedes vonalat, gondoljon a Cadillac CTS-re! A CTS-t nem érintik a német prémiummárkákat övező előítéletek és hitelesebben amerikai a C Vectra alapú, hasonló árszintű BLS-nél.

Használt autó: amerikai luxus, egymillió körül 122

Vannak más egzotikus nagyautók, de vágynál egy Kia Opirusra? Az Infinitikkel szemben előny a GM technika alkatrészára, a Lexus GS sokkal drágább, a Renault Vel Satis, a Lancia Thesis nem hátul hajt

1,5 millió forint körül egy használt Cadillac CTS-ben elfogadható kockázattal élvezhetitek az egyedi stílust, a ritka autók örömét, a nagyon gazdag felszereltséget és egy darabot az amerikai autókultúra örömeiből, amivel nap mint nap megajándékoz.

Alkatrészárak

Olajszűrő 2600 Ft
Lambdaszonda (katalizátor előtti) 65 900 Ft
Gyújtótekercs (hídtrafó 3 hengerhez) 25 200 Ft
Vezérműszíjkészlet 91 000 Ft

Forrás: saját gyűjtés internetes autóalkatrész-adatbázisokból

 

Tetszene 1,5 millió Ft körül egy V6-os Cadillac CTS I?
átlag
6.79
szavazat
592
Tetszene 1,5 millió Ft körül egy V6-os Cadillac CTS I?