Röviden – Cadillac CTS I, 2003 | |
---|---|
Mi ez? | 2002 és 2007 között értékesített, középkategóriás prémiumtermék, lépcsőshátú karosszériával, hátsókerék-hajtással, legtöbbször V6-os, a CTS-V sportváltozatban V8-as szívómotorral, ötfokozatú automatikus sebességváltóval, ritka esetben 5 vagy 6 fokozatú manuális váltóval. |
Mit tud? | Érdekes formát, sok extrát, értékelhető motorhangot és amerikai hangulatot nyújtani, az egzotikus autók kellemetlenségei nélkül. |
Mibe kerül? | Ebből a generációból a cikk írásakor három autót hirdetnek a HaHun, ekkor épp 1,3-2,0 millió Ft az ársáv. |
Mi van helyette? | Ha nem kell AudiBMWMercedes, akkor Infiniti G35 (V35) és M (Y50), Jaguar S-Type, Lexus GS. Ha nem fáj az elsőkerék-hajtás, akár Alfa Romeo 166, Chevrolet Epica, Lancia Thesis, Peugeot 607, Renault Vel Satis, V6-os Vectra. |
Olvasónk 1,2 millió Ft alatt megvett egy jó eséllyel 215 000 kilométeren belüli, 2003-as Cadillac CTS-t a legkisebb motorral. Az Opel Omega B-ben vagy a 2003 előtti Vectrában használt V6 megadja a CTS-ben az amerikai autók varázsát, de autógázzal, sőt még benzinnel járva sem kerül sokba a suhanás, nagy zenével.
Háttér, modellmúlt
Nekem is eljön az idő, amikor protézisragasztót használok majd, és a Vezessnél őszintén tiszteljük az idős embereket, akik tudják azt, amit mi még nem. A Cadillacnél egy idő után muszáj volt nyitni a fiatalabbak felé. Annyira korossá vált a törzsközönségük, hogy váltásra kényszerültek, ha nem akartak ügyfélkörben a 70 feletti milliomosok között rekedni.
Megmaradt hintónak a DTS, elsőkerék-hajtással és keresztben beépített V8-cal, de 2001 nyarán bemutatták ezt a CTS-t, 2003-ban az XLR roadstert, és 2004-ben az STS lett a hömpölygő Seville utóda. Az új termékgenerációval a Cadillac hasonló márkaarculat-váltáson esett át, mint 1996 után a Škoda, az Octavia vezérletével.
2002-től 2007-ig futott az első generációs Cadillac CTS, 2004-ben egészült ki a motorpaletta a 257 lóerős 3,6 V6-tal. 2005-ben a 215 lóerős 2,8 V6 leváltotta a 181/185 lóerős 2,6-os és a 3,2 literes, 218 lóerős motorokat. A sportváltozat a 405 lóerős CTS-V, orrában az 5,7 literes, LS6 kódjelű V8-cal és a manuális, hatfokozatú Tremec T56 kézi váltóval.
Érdekes volt a CTS elhelyezése is a piacon: méretben az A6-5-ös-E-osztály sorral volt összemérhető, árban viszont inkább az A4-3-as-C-osztály trióval konkurált, sokkal gazdagabb alapfelszereltséggel.
Belső tér
Látszik, hogy új tulajdonosa nagyon szereti és óvja az autót, amit tavaly ősszel pont a születésnapján vett át. Megrendelt bele az Ali Expressről egy műszerfaltakarót és egy komplett védőszőnyeg-garnitúrát, ami a kardánalagúttól az ajtókig az utastér egész alját burkolja, ami felett ott a gyári szőnyeg és a gumitálca.
Erősen lekoptak a középső kijelző gombjai, mivel ez nem érintőképernyő, a gombokat sokszor nyomkodhatták az elmúlt 18 évben. A volán tengelyirányban fix és magasságállítása is csak a kormánykerék billentését jelenti. Az anyaghasználat európai szemmel átlagos, messze nem egy Audi-színvonal, de a CTS árában egy lelakott E60-as 5-ös BMW sem fest szívderítően.
Elöl szellősen tágas a CTS, hátul a lábtér kényelmesen bő, a fejnek viszont nincs sok hely, ha 180 centi fölé nőttél. A 420 literes csomagtér kerekké teszi a képet, hogy a jó térkihasználás akkor sem volt prioritás az amerikai formatervezőknél.
Milyen menni vele?
Ez egy amerikai gyártású, de német piacos autó, amely hét éve fut Magyarországon. Fényszórójában nincs E jelölés, jóllehet az autó teljes mértékben európai kivitelű, de eddig E-jelzés nélkül is meg tudott felelni a műszaki vizsgákon. Fontos tartozéka az utas oldalán, a középső ajtóoszlopon lévő matrica, ami igazolja megfelelőségét az európai előírásoknak.
Odaát alapelvárás a motoros ülésállítás, amihez hármas memória tartozik. Kiszálláskor az ülés hátracsúszik, beszálláskor előre, de nem ez az érdekes benne, hanem a felépítése. Ez valódi integrálülés, amit a Mercedes 1989-ben az R129-es SL-ben mutatott be, tehát az öv felső és mindkét alsó belső bekötési pontja az ülés része. Ez javít a szíj geometriáján, de speciális, erősített ülésváz kell hozzá.
Kárpitja viseltes, árkai nem sok ápolásról tanúskodnak a korábbi tulajoknál, de nem szakadt és sokkal jobb állapotú, mint amiket kortárs Volvókban látni. El sem kell indulni, hogy a CTS megmutassa, miben kiemelkedő: nagy aduja a mélynyomós Bose audiorendszer. A tiszta, teli hangzás és a CD-váltó ajándék a legmezeibb kompakt autók árszintjén.
Meglepően csekély a kormányrásegítés. Az Értékbecslőhöz nemrég felvett E39-es 535i-ben hasonlóan férfiasak a kormányerők. A futómű sem a kókuszszőnyegen billegő cirkálót hozza, gázra-fékre a CTS kicsit bólint, kanyarban tisztességesen fordul.
Ha egy gyár lemond egy architektúráról annak drágasága miatt, az részben az igényes technikát igazolja. A 2002-2007 közötti Cadillac CTS a GM által hamar leváltott, Sigma padlólemezt használta. A hosszmotoros, hátsó- vagy összkerekes műszaki alaphoz elöl kettős háromszöglengőkaros, hátul egy hosszlengőkarral kiegészített, de alapvetően itt is kettős keresztlengőkaros felfüggesztés társul, amivel a futómű kiszolgálta a 4,6 literes NorthStar V8 erejét is.
Itt 185 lóerőnk van 6000-es fordulatszámon és 245 Nm 3400-tól. Finoman vezetve nem feltűnő, padlógázzal gyorsítva viszont keményen, ütéssel vált az automata kettesbe. A tulaj, aki autó- és kamionszerelő, tisztában van vele, hogy egy 15 év feletti, automatikus váltós autónál könnyű beleszaladni a váltófelújításba és ennek tudatában vette meg az autót. Kézi váltóval a 181 lóerős motorverzió 9,3, automatával 9,7 mp alatt gyorsul 100-ra és 223, illetve 206 km/óra a végsebesség. Biztos jobb a 3,6-os, de a CTS szerethető autó a belépőmotorral is.
45 literes a csomagtérpadló alá beépített gáztartály. A pótkeréktartállyal nem csökken még kisebbre az eleve csak 420 literes és kis nyílással megvert csomagtér. Benzinből 11,2-12,5 liter körüli az átlagfogyasztás. Egyenletes, nem nagy sebességnél 9 liter elég, így a 64,3 literes tankkal 500-700 km a hatótávolság. A tisztábban elégő, kevésbé környezetszennyező, a motorolajat tisztábban tartó autógázzal járva 12-13 liter fogy 100-on a V6-os Cadillac CTS-ben, tehát nagyjából 360 LPG-s kilométer után áll át benzinre.
Hibalehetőségek, Cadillac CTS 2002-2007
Ezen az autón a tavaly őszi vásárlás óta egy hűtővízcsövet, az első lengéscsillapítókat és az egyik vízhűtőt kellett kicserélni. Szelepfedél-tömítésből a gazdája végül Opelt vett, mert Cadillachez nem volt a felkeresett forrásból, Opel néven viszont igen. 80 euróért, 30 000 forintért érkezett az E-bay-ről az új gázpedál, amivel megszűnt az autó torpanása gázadásra.
Észak-Amerikában az itteninél jobban helyt kell állnia az autógyártóknak a minőségi hibákért, a fogyasztóvédelmi szabályozás szigorúbb az európainál. Az ottani piac másik sajátossága, hogy a vevők szeretnek viszonylag gyakran friss formájú autót leparkolni a garázsfeljáróra, emiatt nem gond, ha az elfogadható ár fejében nem ott debütál a legújabb űrtechnika.
Ebből fakadóan a General Motors luxusmárkája korszerű, de uralható műszaki alapokkal és időtálló minőséggel dolgozik. A Cadillac CTS 19 éve van piacon, és az a maroknyi ember, aki akár újonnan, akár használtan megkockáztatta, a netes tulajdonosi vélemények alapján nem átkozta el a pillanatot, amikor beszállt egy Cadillac CTS-be.
A korrózióvédelem nem a japán, hanem az európai standardot hozza, rozsdásodással elsősorban az első sárvédők elején, a lökhárító felett és a csomagtérfedélen találkozhatunk. A futóműelemek, a vastag lengőkarok rozsdásak ugyan, de ennek az autónak az alja is szép, amennyire be tudtam mászni alá, mert a CTS lapos építésű autó, erre vigyázni kell.
Az ötfokozatú kézi váltókat a Getrag szállította, ez a váltómű nagyjából észrevétlen, de ez múlhat azon is, hogy a manuális CTS ritka, mint a gyári Nissan 200 SX. Ennél talán még a 405 lóerős sportmodellből, a CTS-V-ből is több fut.
Sokkal gazdagabb a tapasztalat az automatákkal. A használt Cadillac CTS automatikus váltója is ötfokozatú, a General Motors milliószámra beépített GM 5L40-E kódjelű váltója futott bennük. Akárcsak néhány BMW-ben (pl. E46 323i, 328i, Z3 1,9i/2,8i) és Range Roverben. Ha valamit nem találtok meg hozzá, keressetek rá a BMW-s A5S360R kódnéven is, így szerepelt az E39 528i-ben is!
Ha csak hidegen csúszik feltűnően, melegen nem, akkor elég lehet kenőanyagot utántölteni bele, mert a melegen kitáguló és hígabbá váló olaj pótolja valamelyest a hidegen még hiányzó mennyiséget. Ez persze nem azt jelenti, hogy hurrá, mert fel kell deríteni, hová tűnik a váltóolaj a 8,5 liternyi Dexron III töltetből és korrigálni a hibát. Tömítetlen lehet például a váltó olajkarterének tömítése.
Ha a váltóharangból jön az olaj, akkor az amúgy megbízható, tisztességesen méretezett váltó egyik fájó hibaforrására gyanakodhattok, olajfolyásra a hidraulikus erőátviteli egységből. Ilyenkor a tengelyénél kicsit lóg, billeg a hidrodinamikus nyomatékváltó, a citrom. A kimenőtengely nyomatékátvivő felületének elkopása csak a nehéz és 4×4-es alkalmazásokban jellemző, így a Range Roverekben, tehát a használt Cadillac CTS-ben nem.
Alkatrész: ami kopik, az van sok helyről
Kopóalkatrészeket a nagy autóalkatrész-forgalmazóknál is rendelhettek hozzá, nem muszáj netről összevadászni a féktárcsákat, szűrőket. Bontott karosszériaelemekből viszont gyatrán áll a CTS-közösség a nagyobb szériában eladott autókhoz képest. Több helyen volt gond ennek az autónak a diagnosztizálásával, mert a felkeresett szervizekben a programok csak a vezérlők egy részét olvasták ki. (A kamionszerelő tulajdonos dolgozik eleget, nem szeretne otthon is ugyanezzel foglalkozni a saját autóján.)
Mivel egzotikus márka és külső nagy szériás, részben Opelként Európában is futó motorokkal társul, a CTS nem egy allűrökkel terhes, torzzá kényeztetett sztárevics. Kevés gondot okoz a 2,6 V6 szíjas szelepvezérlése, a gyújtótrafók, gyújtáskábelek, gyertyák stb. ára sem fog kétségbe ejteni. A vezérléscsere 120 000 kilométerenként esedékes, ebben az autóban a következő szervizzel megejti a tulajdonos.
Használt Cadillac CTS árak
Ezt az autót ne a HaHun keressétek, mert ott összesen 54 üzemképes Cadillac van fent a cikk írásakor. Használt CTS-ből cikkünk megjelenésekor épp 12 db keres új gazdát, ebből a generációból összesen három. Áruk 1,3 és 2 millió Ft közötti.
Mivel az amerikai autó egy szubkultúra is, összetartó, egymást ismerő és segítő emberekkel, érdemes megmártózni benne és akár találkozókon, akár márkaspecifikus csoportokban eladó autókat keresni. A cikkhez fotózott autó sem volt fent a neten. Mostani tulajdonosa leinformálta az eladót USA-autós körökben, az eladó jó híre és az általa továbbadott autók korrektsége alapján foglalóval ment megnézni az autót Békés megyébe.
Értékelés
Akinek a Jaguar S-Type túl rizikós, a Ford Crown Victoria és a Lincoln Town Car nagyon idegen, a Lexus GS sótlan, az Infiniti szedánkínálata nem tetszik és kerülné az Audi-BMW-Mercedes vonalat, gondoljon a Cadillac CTS-re! A CTS-t nem érintik a német prémiummárkákat övező előítéletek és hitelesebben amerikai a C Vectra alapú, hasonló árszintű BLS-nél.
1,5 millió forint körül egy használt Cadillac CTS-ben elfogadható kockázattal élvezhetitek az egyedi stílust, a ritka autók örömét, a nagyon gazdag felszereltséget és egy darabot az amerikai autókultúra örömeiből, amivel nap mint nap megajándékoz.
Alkatrészárak
Olajszűrő 2600 Ft
Lambdaszonda (katalizátor előtti) 65 900 Ft
Gyújtótekercs (hídtrafó 3 hengerhez) 25 200 Ft
Vezérműszíjkészlet 91 000 Ft
Forrás: saját gyűjtés internetes autóalkatrész-adatbázisokból