Röviden – Használt Mazda6 GG | |
---|---|
Mi ez? | 2002 és 2008 között gyártott, 2005 nyarán felfrissített középkategóriás autó. Kombi, limuzin és ötajtós ferdehátú készült belőle 120-260 lóerő közötti motorokkal. |
Mibe kerül? | 300-350 ezer Ft körül elvihetők a legolcsóbbak, a választék 900-1,2 millió Ft között igen széles. A legtöbbe a facelift utáni 2,0 benzinesek és az MPS sportmodellek kerülnek. |
Melyik motor jó bele? | Egyiket sem zárnám ki, a legjobb a szívó benzinesek közül a 147 lóerős, 2005 utáni kétliteres, ha nem eszi az olajat. |
Mi van helyette? | Japán márkától Honda Accord CL7, monosziluett Nissan Primera (P12), Toyota Avensis T25 és az európai konkurensek a Mondeótól a C Vectráig. |
2002-re a Mazda itthon odáig jutott, hogy a B- és főleg az E-sorozatú kisteherautók eladásából élt, amikor a 626 utóda elindította a márka reneszánszát. Az első Mazda6 a langymeleg modellváltások után valódi ugrást hozott belevaló formájával, élvezetes vezethetőségével, korszerű motorjaival.
2002 és 2008 között készült az első generációs, GG modellkódú Mazda6, amelyből a cikkhez egy 2003-as autót fotóztunk le a 121 lóerős dízelmotorral. A magyarországi forgalomba helyezésű, családon belül továbbörökített, de egygazdásnak tekinthető 2,0 CD 186 ezer kilométert futott a fotózásig és idén cserélt gazdát félmillió forintért.
Viharvert külsejéhez képest – az időközben újakra cserélt – gumiabroncsait leszámítva nem volt rossz műszaki állapotban, ám a Mazda6-nál nem a mechanika állapota a vizsgabeugró, hanem a rozsdásodás. Az alváz, a segédkeret és a futómű bejkötési pontjainak korrodáltsága.
A próbaúton találkozhattok ferdén álló kormánnyal, ami az elöl kettős keresztlengőkaros futóművű autóban elég gyakori gond. Hasonlóan fejlett konstrukciójú első kerékfelfüggesztése csak a 2002-2008 közötti Honda Accordnak és az NF Hyundai Sonatának volt.
Motorkínálat
Európában nem jutott bele hathengeres motor, de a Mazda6 motorkínálata így is átlagon felüli. A négyhengeres benzinesek teljesítménye 120 és 260 lóerő között szórt. Az 1,8-as végig 120 lóerős, a 2,0 literes a 2005 nyári modellfrissítésig 141, utána 147 lóerős és hatfokozatú váltót is kapott.

310-360 Nm közötti az 1998 köbcentis, közös nyomócsöves dízelmotorok nyomatékmaximuma
166 lóerős volt és maradt a 2,3-as négyhengeres, egyedül az ötfokozatú automatikus váltóval kombinált AWD-ben ad le 162 lóerőt, de a 4×4-es Mazda6 nagyon ritka itthon. MPS-ből több van, a négykerék-hajtású, 260 lóerős, 1665 kilós sportlimuzin ára használtan kétmillió Ft körül szór.
Turbómotorja 380 Nm-t ad le, a gyorsulás 0-100 között 6,6 mp állórajttal, a végsebességet 240-ig engedte el a gyár. Tudjatok óla, hogy az elsőkerekes szedánhoz képest az MPS-nek valamivel kisebb a csomagtere a hátsó hajtás miatt és a kasztnimerevítések következtében nem hajthatóak le a hátsó üléstámlák sem.
Kezdetben 121 vagy 136 lóerős lehetett a 2,0 CD. Az egyformán 1998 köbcentis dízelekből volt 120 és 136 lóerős, 310 Nm forgatónyomatékkal. A ráncfelvarrás után 121 és 143 lóerős motorverziók készültek, nyomatékmaximumuk 320 illetve 360 Nm, a kézi sebességváltó öt- helyett hatfokozatú.

260 lóerős, 6,6 mp alatt 100-ra gyorsuló MPS-ből több eladó van használtan, mint 2,3-as szívó négyhengeres AWD kombiból, a másik összkerekes Mazda6-verzióból
Motorok és átlagfogyasztás
2,0 CD, 121 LE: 6,7
2,0 CD, 136/143 LE: 6,8
1,8 16V, 120 LE: 8,1
2,0 16V, 141/147 LE: 8,5
2,3 16V, 166 LE: 9,1
2,3 MPS, 260 LE: 11,5 LE
Közúti átlagfogyasztás, liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de
Hibalehetőségek: mi fenyeget a rozsdán kívül?
Sokszor a rozsda viszi bontóba azokat az autókat, amelyeknek a mechanikája még hosszú évekig szolgálna. Rojtosra korrodálhat az ajtók alsó éle, majd a sarka. Az első és a hátsó sárvédőívekből találkozhattok a pörsenésestől a kézzel morzsolhatóig bármivel, a küszöblemezek is hamar megadják magukat, de ez csak a felszín.

A próbaúton találkozhattok ferdén álló kormánnyal, ami az elöl kettős keresztlengőkaros futóművű autóban elég gyakori gond
Fájdalmasabb, ha a pajszert át tudod dugni az első futómű segédkeretén, ha a hátsó futómű bekötési pontjai mállanak szét vagy a padlólemez kezdi egy szita szilárdságát idézni.
Ezt a típust a Mazda vállalhatatlanul hitvány korrózióvédelemmel engedte ki a gyárból, aminek pár év múlva is látszottak a jelei, így gyári visszahívási akció is volt ajtócserékkel, sárvédőjavításokkal.
Nagyon fontos, hogy egy felpontozott és színre fújt sárvédőívtől ne lábadjon könnybe a szemetek, mert ez csak pár évet bír. Ha a két lemez között az ujjatokat végighúzva nem tapintható ki a tömítéscsík, akkor a javítás kérészéletű lesz. Arra elég, hogy a használt Mazda6 GG rámelegíthető legyen valakire a murváról.

Elöl kettős keresztengőkaros a futómű. Hasonlóan fejlett konstrukciójú első kerékfelfüggesztése emlékeim szerint csak az Alfa 156-nak, a 2002-2008 közötti Honda Accordnak és az NF Hyundai Sonatának volt a kategóriában
Ha dízelt kerestek, az a lényeg, hogy az olajbetöltő nyíláson át ne ömöljön kifelé a kartergáz füstje. Az injektorokat tömítő tűzkarikák azok az apró réztömítések, amelyek kopásával áthúz a korom az olajtérbe és a motorolaj egyre jobban telítődik vele.
Nem véletlenül mondja el ügyfeleinek Tóth József, az M3 Focus Mazda-szakszerviz messze földön elismert mestere, hogy a dízel Mazda6-oknál a tűzkarikákat a 120 ezres vezérléscserék alkalmával érdemes kicseréltetni, amikor az olajteknő és az olajszivattyú szívókosarának alapos tisztítására is szüksége van.

Ha kormos a tűzkarika, akkor áthúz a korom az olajtérbe és eltömítheti az olajszivattyú szívókosarát, amitől a pumpa nem szív fel elegendő motorolajat. A réztömítések cseréje is megejtendő a 120 ezrenként esedékes vezérléscserekor, megtisztítva az olajteknőt és az olajszivattyú szívókosarát is a lerakódott koromtól
Legkésőbb 120 ezrenként fontos a motorolaj-szivattyú szívókosarának tisztítása is, különben az olajpumpa nem tud elég kenőanyagot felszívni és az elégtelen kenéstől odalesznek a főtengelycsapágyak. Ez a Mazda6 dízelmotorok ismétlődő haláloka, pedig csekély ráfordítással megelőzhető volna.
Vezess Értékbecslő: átvizsgáláson a Mazda

Olajozási hiba miatt benzines motorok is odaveszhetnek, de itt inkább a fokozott olajfogyasztás a kenéshiány oka. Tapasztalati értékként azt mondhatjuk, hogy az olajzabálási hajlam az 1,8-ast sújthatja leginkább, a 2,0 literes jobb és a 2,3-as még inkább, de itt nincsenek egzakt statisztikai adatok, a 2,3-as annyival ritkább, hogy emiatt is tűnhet jobbnak.
Mivel 19-13 éves használt autókról van szó, nagyon eltérő előélettel, olajcserékkel és olajminőséggel, ezt a sorrendet közelítésnek vegyétek. Tehát nem minden Mazda6 1,8 égeti bőszen a motorolajat és a 2,3-asnál is szükséges a rendszeres olajszint-ellenőrzés, ami minden más autónál is alapeleme volna az autótartási kultúrának.

Ez nem az a szint, de vannak menthetetlenül rozsdás autók, ezért is lehet megkapni a legolcsóbb GG Mazda6-osokat messze a kortárs Accordok és Avensisek ára alatt
Megfelelő minőségű motorolajjal és időben elvégzett olajcserékkel a benzines motorok láncos vezérlése nagyon tartós. Az MPS turbómotorja is masszív darab, legalábbis a gyári teljesítményszinten meghagyva, itt inkább a sportmodell sok egyedi alkatrésze, például a lengéscsillapítók magas ára ürítheti ki a tulaj bugyellárisát.
Használt Mazda6 GG árak
Ahhoz képest, hogy a kortárs Honda Accord CL7 vagy a T25-ös (2003-2008 közötti) Toyota Avensis hol tart árban, a Mazda6 ázsiója jól kivehetően alacsonyabb, elsősorban a nyitóárak vannak lejjebb.

Sok a menthetetlen állapotban balekra leső autó a GG kódjelű Mazda6-ból, de érdemes keresni, mert ha nem vészesen rozsdás, a Mazda6 kiváló családi autó
Használtautó-vásárlóként profitálhattok a típus valóban aggasztó rozsdagondjaiból, mert a sok rozsdaboglya a jók árszintjét is lenyomja. A választék széles, a cikk írásakor 200-nál több Mazda6 GG-t hirdetnek a Használtautón. 350 ezer Ft körül indulnak az árak, a félmilliós határ alatti autó zöme dízel, a hirdetések szerint 300-350 ezer km körüli óraállással.
Mivel a karosszéria állapota dönt egy autó eladhatóságáról, az évjárat és a futásteljesítmény alapján nehezebb használtan beárazni a Mazda6-ost, hasonló összegekért kapni modellfrissítés utáni autókat és 3-4 évvel idősebbeket is. 900 ezer és 1,2 millió Ft között igen széles a választék, a legtöbbe kerülő autók az 1,5-1,8 milliós ársávban mozognak.
Nem vagy csak enyhén rozsdás Mazda6-ot találni nehéz feladat. Olyan autó keressetek, amelynek látni az alvázlemezét, amit nem takar frissen felhordott alvázvédő. Nagyon meg kell nézni, mit vesztek.

Pixelhibákra számíthattok, ahogy az ajtóhatárolók gyengesége miatt könnyen becsapódó ajtókra és a lefittyedő napellenzőkre is
Értékelés: nehéz ügy a Mazda6 GG, de megéri a vesződséget
Szeretnélek biztatni is Benneteket, mert ha nincs porhanyósra korrodálva (és a benzines motor nem falja az olajat), akkor a maga árszintjén és korcsoportján belül a Mazda6 GG nagyon jó használt autó lehet. Vezethetősége a korszak legjobbjai között van a középkategóriában, ha igazságosak vagyunk és a mezőnyt az elsőkerék-hajtású autókra szűkítjük, kiemelve a hátsókerekes Lexus IS-t és az E46-os vagy az E90-91-es BMW-ket.
Egy jó Mazda6-ban örömöt ad a vezetés, amit az Avensis és a P12-es vagy monosziluett Nissan Primera messze nem ad meg. Az utastér egyszerre tágas és ízléses, az óracsoport szemrevaló és többnyire a felszereltség is gazdag. Használtan a legvonzóbb modell belőle a 2005 utáni, ráncfelvarrott kétliteres, már hatfokozatú váltóval.
Olasz, spanyol vagy svájci importból nagyobb az esély jó állapotú karosszériára, mint a Németországból vagy Ausztriából behozott autókkal, de német nyelvterületről is jöhet ép autó, ahogy a magyarországiak között is akadhat rozsdaszempontból példás karban megőrzött.

2005 nyarán volt a modellfrissítés, akkor kapott új lökhárítót és hűtőmaszkot a Mazda 626 után a márka reneszánszát bevezető autó
Sajnos a számítógép elől ez nem fog kiderülni, csak élőben. Ha nincs emelős szerviz a környéken vagy legalább akna, akkor az autónézés kötelező tartozéka legyen a krokodil emelő, a megemelt autót tartó fémbak és a polifoam az alváz, a segédkeret és futómű bekötési pontjainak felderítéséhez. Lehet, hogy sokszor kell csalódottan kimásznotok, mire akad egy tényleg jó, de ha szerettek vezetni, a használt Mazda6 GG megéri a keresést.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|