Röviden – Használt Mazda6 GG | |
---|---|
Mi ez? | 2002 és 2008 között gyártott, 2005 nyarán felfrissített középkategóriás autó. Kombi, limuzin és ötajtós ferdehátú készült belőle 120-260 lóerő közötti motorokkal. |
Mibe kerül? | 300-350 ezer Ft körül elvihetők a legolcsóbbak, a választék 900-1,2 millió Ft között igen széles. A legtöbbe a facelift utáni 2,0 benzinesek és az MPS sportmodellek kerülnek. |
Melyik motor jó bele? | Egyiket sem zárnám ki, a legjobb a szívó benzinesek közül a 147 lóerős, 2005 utáni kétliteres, ha nem eszi az olajat. |
Mi van helyette? | Japán márkától Honda Accord CL7, monosziluett Nissan Primera (P12), Toyota Avensis T25 és az európai konkurensek a Mondeótól a C Vectráig. |
2002-re a Mazda itthon odáig jutott, hogy a B- és főleg az E-sorozatú kisteherautók eladásából élt, amikor a 626 utóda elindította a márka reneszánszát. Az első Mazda6 a langymeleg modellváltások után valódi ugrást hozott belevaló formájával, élvezetes vezethetőségével, korszerű motorjaival.
2002 és 2008 között készült az első generációs, GG modellkódú Mazda6, amelyből a cikkhez egy 2003-as autót fotóztunk le a 121 lóerős dízelmotorral. A magyarországi forgalomba helyezésű, családon belül továbbörökített, de egygazdásnak tekinthető 2,0 CD 186 ezer kilométert futott a fotózásig és idén cserélt gazdát félmillió forintért.
Viharvert külsejéhez képest – az időközben újakra cserélt – gumiabroncsait leszámítva nem volt rossz műszaki állapotban, ám a Mazda6-nál nem a mechanika állapota a vizsgabeugró, hanem a rozsdásodás. Az alváz, a segédkeret és a futómű bejkötési pontjainak korrodáltsága.
A próbaúton találkozhattok ferdén álló kormánnyal, ami az elöl kettős keresztlengőkaros futóművű autóban elég gyakori gond. Hasonlóan fejlett konstrukciójú első kerékfelfüggesztése csak a 2002-2008 közötti Honda Accordnak és az NF Hyundai Sonatának volt.
Motorkínálat
Európában nem jutott bele hathengeres motor, de a Mazda6 motorkínálata így is átlagon felüli. A négyhengeres benzinesek teljesítménye 120 és 260 lóerő között szórt. Az 1,8-as végig 120 lóerős, a 2,0 literes a 2005 nyári modellfrissítésig 141, utána 147 lóerős és hatfokozatú váltót is kapott.
166 lóerős volt és maradt a 2,3-as négyhengeres, egyedül az ötfokozatú automatikus váltóval kombinált AWD-ben ad le 162 lóerőt, de a 4×4-es Mazda6 nagyon ritka itthon. MPS-ből több van, a négykerék-hajtású, 260 lóerős, 1665 kilós sportlimuzin ára használtan kétmillió Ft körül szór.
Turbómotorja 380 Nm-t ad le, a gyorsulás 0-100 között 6,6 mp állórajttal, a végsebességet 240-ig engedte el a gyár. Tudjatok óla, hogy az elsőkerekes szedánhoz képest az MPS-nek valamivel kisebb a csomagtere a hátsó hajtás miatt és a kasztnimerevítések következtében nem hajthatóak le a hátsó üléstámlák sem.
Kezdetben 121 vagy 136 lóerős lehetett a 2,0 CD. Az egyformán 1998 köbcentis dízelekből volt 120 és 136 lóerős, 310 Nm forgatónyomatékkal. A ráncfelvarrás után 121 és 143 lóerős motorverziók készültek, nyomatékmaximumuk 320 illetve 360 Nm, a kézi sebességváltó öt- helyett hatfokozatú.
Motorok és átlagfogyasztás
2,0 CD, 121 LE: 6,7
2,0 CD, 136/143 LE: 6,8
1,8 16V, 120 LE: 8,1
2,0 16V, 141/147 LE: 8,5
2,3 16V, 166 LE: 9,1
2,3 MPS, 260 LE: 11,5 LE
Közúti átlagfogyasztás, liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de
Hibalehetőségek: mi fenyeget a rozsdán kívül?
Sokszor a rozsda viszi bontóba azokat az autókat, amelyeknek a mechanikája még hosszú évekig szolgálna. Rojtosra korrodálhat az ajtók alsó éle, majd a sarka. Az első és a hátsó sárvédőívekből találkozhattok a pörsenésestől a kézzel morzsolhatóig bármivel, a küszöblemezek is hamar megadják magukat, de ez csak a felszín.
Fájdalmasabb, ha a pajszert át tudod dugni az első futómű segédkeretén, ha a hátsó futómű bekötési pontjai mállanak szét vagy a padlólemez kezdi egy szita szilárdságát idézni.
Ezt a típust a Mazda vállalhatatlanul hitvány korrózióvédelemmel engedte ki a gyárból, aminek pár év múlva is látszottak a jelei, így gyári visszahívási akció is volt ajtócserékkel, sárvédőjavításokkal.
Nagyon fontos, hogy egy felpontozott és színre fújt sárvédőívtől ne lábadjon könnybe a szemetek, mert ez csak pár évet bír. Ha a két lemez között az ujjatokat végighúzva nem tapintható ki a tömítéscsík, akkor a javítás kérészéletű lesz. Arra elég, hogy a használt Mazda6 GG rámelegíthető legyen valakire a murváról.
Ha dízelt kerestek, az a lényeg, hogy az olajbetöltő nyíláson át ne ömöljön kifelé a kartergáz füstje. Az injektorokat tömítő tűzkarikák azok az apró réztömítések, amelyek kopásával áthúz a korom az olajtérbe és a motorolaj egyre jobban telítődik vele.
Nem véletlenül mondja el ügyfeleinek Tóth József, az M3 Focus Mazda-szakszerviz messze földön elismert mestere, hogy a dízel Mazda6-oknál a tűzkarikákat a 120 ezres vezérléscserék alkalmával érdemes kicseréltetni, amikor az olajteknő és az olajszivattyú szívókosarának alapos tisztítására is szüksége van.
Legkésőbb 120 ezrenként fontos a motorolaj-szivattyú szívókosarának tisztítása is, különben az olajpumpa nem tud elég kenőanyagot felszívni és az elégtelen kenéstől odalesznek a főtengelycsapágyak. Ez a Mazda6 dízelmotorok ismétlődő haláloka, pedig csekély ráfordítással megelőzhető volna.
Vezess Értékbecslő: átvizsgáláson a Mazda
Olajozási hiba miatt benzines motorok is odaveszhetnek, de itt inkább a fokozott olajfogyasztás a kenéshiány oka. Tapasztalati értékként azt mondhatjuk, hogy az olajzabálási hajlam az 1,8-ast sújthatja leginkább, a 2,0 literes jobb és a 2,3-as még inkább, de itt nincsenek egzakt statisztikai adatok, a 2,3-as annyival ritkább, hogy emiatt is tűnhet jobbnak.
Mivel 19-13 éves használt autókról van szó, nagyon eltérő előélettel, olajcserékkel és olajminőséggel, ezt a sorrendet közelítésnek vegyétek. Tehát nem minden Mazda6 1,8 égeti bőszen a motorolajat és a 2,3-asnál is szükséges a rendszeres olajszint-ellenőrzés, ami minden más autónál is alapeleme volna az autótartási kultúrának.
Megfelelő minőségű motorolajjal és időben elvégzett olajcserékkel a benzines motorok láncos vezérlése nagyon tartós. Az MPS turbómotorja is masszív darab, legalábbis a gyári teljesítményszinten meghagyva, itt inkább a sportmodell sok egyedi alkatrésze, például a lengéscsillapítók magas ára ürítheti ki a tulaj bugyellárisát.
Használt Mazda6 GG árak
Ahhoz képest, hogy a kortárs Honda Accord CL7 vagy a T25-ös (2003-2008 közötti) Toyota Avensis hol tart árban, a Mazda6 ázsiója jól kivehetően alacsonyabb, elsősorban a nyitóárak vannak lejjebb.
Használtautó-vásárlóként profitálhattok a típus valóban aggasztó rozsdagondjaiból, mert a sok rozsdaboglya a jók árszintjét is lenyomja. A választék széles, a cikk írásakor 200-nál több Mazda6 GG-t hirdetnek a Használtautón. 350 ezer Ft körül indulnak az árak, a félmilliós határ alatti autó zöme dízel, a hirdetések szerint 300-350 ezer km körüli óraállással.
Mivel a karosszéria állapota dönt egy autó eladhatóságáról, az évjárat és a futásteljesítmény alapján nehezebb használtan beárazni a Mazda6-ost, hasonló összegekért kapni modellfrissítés utáni autókat és 3-4 évvel idősebbeket is. 900 ezer és 1,2 millió Ft között igen széles a választék, a legtöbbe kerülő autók az 1,5-1,8 milliós ársávban mozognak.
Nem vagy csak enyhén rozsdás Mazda6-ot találni nehéz feladat. Olyan autó keressetek, amelynek látni az alvázlemezét, amit nem takar frissen felhordott alvázvédő. Nagyon meg kell nézni, mit vesztek.
Értékelés: nehéz ügy a Mazda6 GG, de megéri a vesződséget
Szeretnélek biztatni is Benneteket, mert ha nincs porhanyósra korrodálva (és a benzines motor nem falja az olajat), akkor a maga árszintjén és korcsoportján belül a Mazda6 GG nagyon jó használt autó lehet. Vezethetősége a korszak legjobbjai között van a középkategóriában, ha igazságosak vagyunk és a mezőnyt az elsőkerék-hajtású autókra szűkítjük, kiemelve a hátsókerekes Lexus IS-t és az E46-os vagy az E90-91-es BMW-ket.
Egy jó Mazda6-ban örömöt ad a vezetés, amit az Avensis és a P12-es vagy monosziluett Nissan Primera messze nem ad meg. Az utastér egyszerre tágas és ízléses, az óracsoport szemrevaló és többnyire a felszereltség is gazdag. Használtan a legvonzóbb modell belőle a 2005 utáni, ráncfelvarrott kétliteres, már hatfokozatú váltóval.
Olasz, spanyol vagy svájci importból nagyobb az esély jó állapotú karosszériára, mint a Németországból vagy Ausztriából behozott autókkal, de német nyelvterületről is jöhet ép autó, ahogy a magyarországiak között is akadhat rozsdaszempontból példás karban megőrzött.
Sajnos a számítógép elől ez nem fog kiderülni, csak élőben. Ha nincs emelős szerviz a környéken vagy legalább akna, akkor az autónézés kötelező tartozéka legyen a krokodil emelő, a megemelt autót tartó fémbak és a polifoam az alváz, a segédkeret és futómű bekötési pontjainak felderítéséhez. Lehet, hogy sokszor kell csalódottan kimásznotok, mire akad egy tényleg jó, de ha szerettek vezetni, a használt Mazda6 GG megéri a keresést.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|