Használt autó: BMW 5-ös F10-F11, 2009-2016 | |
---|---|
Mi ez? | 2010-2017 között értékesített, 2009-2016 között gyártott felső középkategóriás típus; hátsó- vagy összkerékhajtás, 4-6-8 hengeres benzines, 4 vagy 6 hengeres dízelmotorok. Az 5-ös BMW hatodik generációjából volt limuzin (F10), kombi (F11), 5 GT (F07), nyújtott tengelytávú kínai lépcsőshátú (F18), de a 6-os széria is közeli rokon. Modellfrissítés 2013 őszén. |
Melyik motorral? | 143-tól 600 lóerőig volt minden. Dízelből az N57D30 kódjelű 530d a mindenvivő. Rövid ideig létezett szívó sorhatos 530i is, de benzinesből a titkos tipp 2013-tól az N55-ös, már egyturbós 35i, mert nem sok baja lehet, pazar a hangja, az ereje, és még takarékos is. |
Mi van helyette? |
Audi A6 4G (2011-2018), 212-es Mercedes E-osztály (2009-2016), távolabbról Infiniti M-sorozat, Jaguar XF, Lexus GS, Volvo V70 és S80. |
Mibe kerül? | Használtan 4,3-4,7 millió forinttól mennek felfelé az F10-es BMW-k, a kínálat másik végén az M5-öt nem számolva 9-10 milliós autók vannak, csekély futással és nagyon sok extrával. |
Bár második éve tervezem, hogy megírom ezt az autót, csak most csaptam le rá, mivel eladó lett és kikerülhet a látókörömből. Az teszi érdekessé, hogy egy BMW 530d xDrive újonnan többnyire elérhetetlen autó, de az idő múlása jócskán lejjebb viszi az árát, így most a legolcsóbb Suzuki Swiftek árszintjén megkapható a közelmúlt luxuslimuzinja.
228 200 km, pedáns szervizdokumentáció, 4 850 000 Ft
Elkértem egy hétvégére ezt az autót és utánanéztem (l. a keretest), mit adnak újonnan azért a 4 850 000 forintért, amennyiért gazdája meghirdette ezt a 2013. decemberi, 228 200 kilométeres, sorhatos dízel F10-es BMW-t. 4,5-5 millió Ft az a határ, ahol az igen szerény új autók és a felső kategóriás modellek találkoznak, amikor utóbbiak még nem mentek el a Lófej-ködig meg vissza.
Amikorra egy luxusszínvonalú autó egyre jobban lepukkan és csak árnyéka egykori önmagának, akkor még autóbuziként is inkább egy Wagon R+-t vennék, mert az legalább működik, és ha nem füstöl kéken, nincs vele nagy kiadás. De ez az autó sokkal inkább vonz az értékeivel, mint riaszt a potenciális költségeivel, mert viselkedése és működése nem sokban marad el az újonnan vezetett tesztautókétól.
Kerek alsó ködlámpájából, a LED-es ködfényszórók melletti fémbajuszból és a sárgás helyett fehér angyalszemekből látni, hogy ez már 2013. őszi modellfrissítés utáni autó. A Magyarországon átadott, Kallisto-szürke metálfényezésű limuzin egészen minimális külső nyomokkal vészelte át a 2013. december hatodikai gyártás óta eltelt jó nyolc évet.
Mindig az 5-ös a BMW-k legjava?
Nekem az F10-est fotózva és vezetve az jutott eszembe, hogy a BMW csak a legjobb embereit engedi az 5-ösön dolgozni. Mert az 5-ös sorozat egyszerre hoz nagy darabszámot és valószínűleg vastag nyereséget is, amitől a 3-as profitszintben, a 7-es volumenben marad el. Az E60-61 számomra botlás, de nézzétek meg az E34-est, az E39-et, az F10-est vagy a G30-ast, pláne a 2021-es modellfrissítés utáni G30 LCI-t! Parádés autók esztétikai, vezethetőségi és kényelmi szempontból is.
Ezen belül szerintem az 530d xDrive, ez a soros hathengeres, itt 258 lóerős és 560 Nm nyomatékú, összkerékhajtású limuzin a legjobb választás. Eszményi utazóautó az orrból halkan mormogó erőgéppel.
Belül pár elem igényli a kárpittisztítást és a belső autókozmetikát, elsősorban az ajtóbehúzók műanyaga és a mellettük lévő bőrfelület piszkos. Az új tulajra vár a kormánykerék újrabőrözése, ami 25-30 ezer forintból szépen megoldható. Ezt leszámítva az utastér is remek állapotban van.
5,7 mp 100-ig, 7,8 liter 100-on
Állórajttal az N57D30 kódjelű hathengeres 5,7 mp alatt felrántja 100-ig az 1810 kilós autót, hogy 160-nál megpihenjen, percenként 2000-es fordulatszámon a nyolcfokozatú automatával. 250-nel ennél alig nagyobb pulzussal és zajban suhanhatsz az Autobahnon. Mindehhez az 530d-k közúti átlagfogyasztása 7,8 l/100 km a Spritmonitoron. Páratlannak tűnő reláció ez az erő, a biztonság és a fogyasztás között.
Szép halk a kerékfelfüggesztés, ez a használt F10-es BMW 530d nagyon simán és szépen fut. A hátsókerekes még kényelmesebb lenne és abból létezett kézi váltós is, ami ritka, de meseszép kombináció lehet. Akárcsak egy hátul hajtó 535i manuális váltóval, a már megbízhatóbb, egyturbós N55-ös sorhattal, amely a 30d mellett a leginkább ajánlható motorváltozat ezekhez a használt 5-ös BMW-khez. A fordulékonyságon alig ront a 4×4-es hajtásrendszer, az 530d fordulóköre 12,0 méter, az összkerekesé 12,1 méter.
Konstrukciós szempontból is nagyon fejlett a futómű. Vajda Jánostól, az AutóPult főszerkesztőjétől tudom, hogy nem simán könnyűfém lengőkarok vannak az autó alatt, anyaguk a még jobb súly/szilárdság arányú magnézium-alumínium-szilícium ötvözet.
A kettős keresztlengőkaros első futómű új konstrukció volt az F10-hez, elődjénél a BMW beérte sima MacPhersonnal. Az autó egy éve kapott elöl mindkét oldalon új lengőkarszilenteket, ekkor újult meg a Hardy-tárcsa is.
Közúti átlagfogyasztás
Benzinesek
523i (3,0 szívó sorhat, 204 LE) – 9,53
528i (3,0 szívó sorhat, 258 LE) – 9,60
520i (2,0 turbós sornégy, 184 LE) – 9,27
528i (2,0 turbós sornégy, 245 LE) – 9,53
535i (3,0 turbós sorhat, 306 LE) – 10,82
550i (4,4 V8, dupla turbó, 408/450 LE) – 13,70
M5 560-575-600 LE – 14,49
Dízelek
518d 143/150 LE/360 Nm -6,24
520d 163 LE – 6,33
520d 184 LE/380 Nm – 6,67
520d 190 LE/400 Nm – 6,80
525d (3,0 sorhat, 204 LE/450 Nm) – 7,30
525d (2,0 sornégy, lépcsőzetes kettős turbó, 218 LE/450 Nm) – 7,44
530d 245 LE/540 Nm – 7,91
530d 258 LE/560 Nm – 7,79
535d 300 LE/600 Nm – 8,70
535d 313 LE/630 Nm – 8,19
Liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de. A nagyobb teljesítményű verziók többnyire a 2014-es modellfrissítéssel átdolgozott motorok
Milyen új autót adnak ötmillió körül?
Valaha, de azért nem a pleisztocén időkben, ötmillióból kompakt autót lehetett venni benzines szívómotorral és élhető felszereltséggel, vagy dízelt, de mezítlábasan. Kíváncsi voltam, hogy aki ma ötmillió forinttal betér egy autószalonba, mire számíthat? Röviden: ha nem kisautót venne, akkor vagy átkísérik a használt autós kollégához, vagy az értékesítővel belemerülnek a finanszírozási konstrukciókba.
4 525 000-4 890 000 forintért többek között 500-as FIAT-okat hirdetnek a márkakereskedések, mikrohibridnek nevezhető, önindító-generátoros kisegítő hibrid rendszerrel. Cult felszereltség, 69 lóerő, 999 köbcentiből. Aszfaltszaggatás nem lesz, de aranyos autók, és 2+3 év garancia érvényes rájuk, 100 000 kilométerig. Az ötmillióból elvihető autók legtöbbje a városi minik vagy a kisautók közé tartozik, legyen az Hyundai I10, Suzuki Ignis, esetleg a nagyobb szegmensből Citroën C3, vagy a 4 949 000 forintért hirdetett és jóval tágasabb Kia Rio, amelynek mindenvivő vonása a 84 lóerős, négyhengeres benzines szívómotor.
4,6 millió forintért rendelhető a Škoda Fabia GO, szintén 999 köbcentis szívómotorral, de 80 lóerővel és akár családi használatra is alkalmas méretben, egészséges csomagtérrel. Érdekes ajánlat az Opel Corsa F, amely 1199 köbcentis motorjával a mindennapi közlekedésben jobb erőben lehet, bár csúcsteljesítménye 75 lóerő. Sokkal kisebb csomagtere és szűkebb hátsó utastere miatt az F Corsa családi autóként a Rio és a Fabia mögé szorul, de ha nem a térkínálat az elsődleges, érdemes kipróbálni.
Aligha a térkínálatával hódít a Suzuki Swift, amely 4,6-4,8 millió Ft között bukkan fel GL felszereltséggel, légkondicionálóval. Swiftet az vegyen, akinek a hajtáslánc az első, mert négyhengeres motorja páratlanul takarékos, igazán kulturált, és a fürge kisautó vezethetősége is remek.
4,6 millió forinttól bukkannak fel a turbós Dacia Sanderók. Akinek a Sandero csomagtere kevés, vehet hasonló összegekért Logant. Az ötmilliós keretbe épphogy beférő LPG-üzemű Logan 1,0 TCe Comfort a gazdaságosság bajnoka az autógáz olcsósága miatt. 101 lóerejével elegendő a teljesítménye és akár öten is beleférnek a csomagjaikkal együtt. 4 849 000 forintért Duster is rendelhető a benzinesként 91 lóerős, turbós háromhengeressel, Essential felszereltséggel. Itt még 130 000 forintot számoljatok a manuális légkondicionálóra, ez nem tétel ahhoz képest, amekkora ballépés 2022-ben megvenni egy autót klímaberendezés nélkül. A nemrég felfrissített Duster 445-1478 literes csomagterével jól együtt lehet élni.
Sebességváltó: drága, de fontos az olajcsere a ZF8HP70Z-nek
Ebben az autóban a ZF nagyjából felülmúlhatatlan, nyolcfokozatú automatikus váltói közül a ZF 8HP70Z működik, tehát a 204 lóerős 525d 8HP45Z váltójánál jóval nagyobb nyomatékra tervezett gép. A maximum 700 Nm-re tervezett váltónak az 530d gyári állapotban 560 Nm nyomatékmaximuma nem megterhelő, talán ezért is tud ma is ennyire lágyan, kifinomultan és gyorsan működni ebben az autóban is.
Élettartamának meghosszabbításához a váltóban rendszeres olajcserére van szükség, 90 ezer kilométerenként érdemes megejteni. A váltóolaj szűrője itt a műanyag karterrel egybeépített alkatrész, aminek a szokottnál magasabb az alkatrészára.
Csak az olajszűrő 50 000 Ft körüli tétel utángyártott alkatrésszel, a 7 liter kenőanyag még egyszer ugyanennyi. A sebességváltó-beszállító előírása a ZF LifeguardFluid 8, ezt a legegyszerűbb a szűrővel és a tömítésekkel készletben megvenni, de olajmárkák kínálatából is elérhető alternatív kenőanyag.
AdBlue-rendszer: nincs ingyen a tisztaság
Bár hibalámpa nem ég és a használt BMW 530d viselkedése sem utal gondra, időnként az autó bedob egy AdBlue-betöltési hibaüzenetet, ami a hibatároló szerint egy nitrogén-oxid-érzékelő hibáját jelenti.
A kipufogógáz-ártalmatlanítás ezekben a karbamid-befecskendezős dízelmotorokban márkától függetlenül hibaforrás, legyen az AdBlue-adagolás, a víztartalmú folyadék megfagyását megakadályozó fűtés meghibásodása vagy más gond. Hátsókerekes 530d-t nagyobb esély van AdBlue nélkül találni ebből a korszakból, mint xDrive-ost.
De mivel az F10-es BMW elődjében kifutott a modellfrissítés előtt az M54-es motorgeneráció, benzines motorral nehéz lenne olyan motorverziót mondani, amely az N57D30-as dízel élettartamát és gazdaságosságát meg tudná közelíteni.
Jó motor az N57D30, de erre számítsatok
Ez nem jelenti azt, hogy ezzel a hathengeres dízelmotorral ne adódhatna pár gond, ami ismert a márkára szakosodott szervizekben. Ebben is hátul van a vezérműlánc, emiatt a vezérléscsere a jelentős munkadíjjal fájdalmas kiadás. Minőségi alkatrésszel, korrekten megoldva akár félmilliós tétel is lehet. 220-250 ezer km után adódhat lánccsere, de vannak autók, amelyek ennél jóval többet elmennek a gyári lánccal.
Ezért is fontos a kenőanyag gyakori cseréje, ez az autó 10 ezrenként kap friss motorolajat, jóllehet legtöbbször Debrecen és Budapest között fut oda-vissza, csak hosszú utakon. A 258 lóerős 30d-re nem jellemző az a csapágyhiba, ami a 245 lóerőseket sújthatta, emiatt is érdemes inkább a későbbi verziót választani. De ha egyszer láncot kell cserélni, akkor a hajtókarcsapágyakból is érdemes újat betenni.
Mi van a kigyulladással?
Ezek a dízelmotorok elég magas kipufogógáz-visszavezetéssel futnak, amiből két gond fakad. Az egyik a szívósor telítődése olajsárral, ami a szívósor időnkénti tisztításával orvosolható, de elegánsabb megoldás új szívósort beszereltetni, ami nem lesz olcsó.
Nagyon nézzétek meg, hogy alvázszám alapján a kocsi érintett-e a BMW kigyulladási botrányában és túl van-e a visszahíváson, amire a gyár csak kínosan vonakodva volt hajlandó! Az autótüzek elsődleges oka a visszavezetett kipufogógáz hűtésének elromlásából fakad.
Ha elromlik az EGR-hűtés, megnő a kipufogógáz hőmérséklete. Mivel túl forró kipufogógáz érkezik a szívócsőbe, a szívósorban lerakodott olajtrutyi meggyulladhat, ettől átég a műanyag szívósor és az onnan kicsapó láng meggyújtja a motortérben, amit ér.
Ezeknél a motoroknál, ideértve az 525d-t, az 535d-t, az 550d-t és a négyhengeres dízeleket is, a vásárlás utáni első feladat az EGR-hűtést és az EGR-szelepet ellenőriztetni. Ha fogyna a hűtőfolyadék, ez a tömítetlenség a későbbi autótűz előszobája lehet, tehát a megoldás biztosan nem az, hogy rátöltötök, oszt jól van az úgy. Ha az EGR-hűtés rendben, az EGR-szelep rendben, jöjjön a szívósor kitisztítása dióőrleményes szórással vagy a szívósor komplett cseréje, hogy ne is legyen minek meggyulladnia benne.
Kiadások: jó mulatság, de drága mulatság használtan a BMW 530d
Ádám, az autó gazdája 2018 végén valósította meg álmát az akkor ötéves, összkerekes F10 megvásárlásával a BMW Premium Selection kínálatából. A BMW 530d-vel közös életük második hónapjában, 2019 januárjában egy motorolajcserére és a szűrők cseréjére otthagyott 138 175 forintot egy budapesti márkaszervizben.
Ebből majdnem 46 000 Ft volt csak a pollenszűrő és a csere munkadíja. Nem ilyen előkelő, de sokkal olcsóbb megvenni mondjuk egy MANN-Filter utastéri szűrőt és otthon kicserélni, amihez a fényképes leírást ezen az oldalon belül itt találjátok. 24 perc a szintideje, ha tovább tart, akkor is megéri babrálni vele az utas lábterében.
Az említett szervizlátogatás azért került a szűrőcserékkel és az olajcserével együtt gyári alkatrésszel 507 105 forintjába a kocsi gazdájának, egy debreceni, BMW-re szakosodott műhelyben, mert a kanyarodáskor elölről hallható kattogás a féltengelyektől jött. 218 776 km-nél elöl mindkét hajtó féltengely megújult.
Én azt mondtam a tulajdonosnak a próbaút után, hogy ez a kocsi most annyira jó, inkább tartsa meg, de nem ismertem a legnagyobb tételt a kiadásai között. Az éves gépjárműadó az új sávban most esett 57 000-ről 43 700 forintra, a casco és a kötelező felelősségbiztosítás is elférne. De a garázsbérlet a II. kerület belvárosi részén havi 40 ezer forintot elvinne, tehát évente 750 ezer Ft körül lenne csak annak a költsége, hogy az autó senyvedjen és romoljon az állásban.
Kockázatcsökkentés: legyen tiszta szervizmúltja
Ha használtan vennél drága, bonyolult és modern autót, amilyen egy 5-ös BMW az F10/F11-es sorozatból, a kockázatokat elsősorban az autó addigi szerviztörténetének ismeretével mérsékelheted, amit nem helyettesít az állapotfelmérés.
Tehát az állapotvizsgálat, akár a helyszínre kiszállva, nagyon fontos, de ne vegyetek 10-20 százalék árelőny reményében a követhető szerviztörténetű autó helyett egy olyat, amelynek a menüből előhívható digitális szervizkönyve véget ért évekkel ezelőtt és/vagy amihez nincsenek szervizszámlák, munkalapok, garanciális dokumentumok az elvégzett javításokról, alkatrészcserékről.
Ebből a szempontból ez egy példás autó, szerviztörténetét nemcsak digitális szervizkönyve hitelesíti, de az átadási dokumentációt, a jótállási füzetet és a kezelési útmutatókat tartalmazó, szép kiállítású bőrmappa alatt hasas genotermben sorakoznak a szervizszámlák. Csak ízelítőként néhány összeg, hogy mire mennyi pénz ment el.
Szervizelés: nagy baj nélkül is itt 200 ezer, ott félmillió
Fővárosi márkaszervizben, 2019-es árakon, 196 026 forint volt a motorolaj, az olajszűrő, a levegőszűrő, a pollenszűrő és az üzemanyagszűrő cseréje, benne a 23 000 forintos gázolajszűrővel, valamint a navigációs térképadatbázis frissítésével. Ebből önmagában 54 581 forintra rúgott az utastéri szűrők cseréje, itt az anyagköltség 49 881 Ft volt. Ez valamivel több annál a 45 493 forintnál, amennyi a 6,5 liternyi 5W30-as motorolajért áll a számlán.
2019 decemberében fagyállóval, desztillált vízzel együtt 130 105 forintért a tulajdonos kénytelen volt vízpumpát, termosztátot és termosztátházat cseréltetni.
202 497 kilométernél egy BMW-re szakosodott fővárosi szerviz számlája következik a mappában, ahol a szívósortisztítást és a vízhűtő tisztítását végezték el a szakemberek 30-30 ezer forintért, még pár aprósággal 75 000 forintos művelet keretében.
2020 januárjában ismét vízpumpát, termosztátot és termosztátházat kellett cserélni 171 085 forintért egy budapesti márkaszervizben, amiből 23 000 Ft volt a tulaj önrésze. A többit a használtautó-garanciát adó biztosító állta.
Tudjatok róla, hogy a hűtőközeg-szivattyú cseréje egyszer 25 aztán 23 AW (Arbeitswert, munkaérték) volt, ami igen nagy munkaidő-ráfordítást jelent, tehát maszeknál csináltatva sem lesz olcsó.
Használt BMW 5-ös F10-F11-árak: 4-5 milliótól felfelé
Cikkünk írásakor négymillióért is hirdetnek pár F10-es 5-ös BMW-t használtan, de a 4,5-5 milliós irányárnál bővül ki érdemben a kínálat. Hasonló áron nagyon eltérő hátterű autók vannak, időnként a hirdető szóhasználata is visszatartana attól, hogy felhívjam vagy meglátogassam. A hirdetők meg alighanem ugyanígy vannak az érdeklődők egy részével.
4 850 000 forintért ez a friss vizsgás autó a budai II. kerületből, magántulajtól, teljes szervizdokumentációval, a 258 lóerős motorváltozattal a mérsékeltebb rizikójú példányok közé tartozik. A murván árult, ismeretlen előéletű autók többmilliós tartalékot igényelnek, mert egyáltalán nem tudod, mire számíts.
De követhető előéletű 5-ös BMW-t is csak úgy szabad venni, ha nem ötmilliód van rá összesen vagy kölcsönkérsz az árához is. Erre a kategóriára is igaz, hogy akár részletre megvenni nem annyira nehéz, mint az autó jó állapotát fenntartani a kilométerek szaporodásával.
BMW 530d negyedáron: nem új, de jó
Mert 100 és 200 ezer km között többe kerül vele ugyanúgy 100 ezer kilométer, mint az első százas, ahogy 200-tól 300 ezer km-ig eljutva is nagyobbak lesznek a szervizkiadások, mint korábban.
Ezen nincs mit csodálkozni, az autó emiatt nem kerül nagyjából 18 millió forintba, mint újonnan. Az első tulaj négyszer ennyit fizetett ezért az autóért, aminek a működése alig különbözött a mostanitól, de élvezte az új autók garanciális védőernyőjét, a szervizkiadások tervezhetőségét és a garancia nyugalmát, de ez rettenetesen sokba kerül. Ez az autó árban már messze van az újkori szinttől, de működésében elég közel áll hozzá.
Mellette – Ellene: BMW 530d F10-F11 | |
---|---|
|
|