Vagyunk páran, akiknek a használtautó-vásárlás a vadászat ősi gyönyörűségéhez hasonló öröm. A populációnak ez a része hobbiból nézegeti a hirdetési oldalakat; Alfa Brerák, Lancia Thesisek, 406 Coupék, hidropneumatikus Citroënek, T23-as Celicák, RX-8-ak, E38-as BMW-k, Jaguar XJ-k varázsában tölti a napjait.
De a legtöbb embernek használt autót vásárolni tehertétel, mert a tisztuló piacon is akadnak csalárd szereplők, és tényleg sok benne a buktató. Ők a használt kocsikkal adódó kiadásokra sorscsapásként tekintenek, nem pedig az elhasználódás és a kor velejáróira, amit a használt és az új autók árkülönbsége tükröz.
Mi a Vezessnél segíteni szeretnénk a megfelelő használt autó megtalálásában bizonyos berögződések felvillantásával. A téveszméket nem állítottuk sorrendbe, mert nehéz volna ostobaságtartalmukat patikamérlegen mérni, de közös bennük, hogy elengedésükkel könnyebb lesz jó használt autót venni. Mert nektek egyetlenegy használt autóra van szükségetek, annak az állapota, karbantartottsága, háttere a lényeges.
Öreg hiba – Csak a sztárokra menni
Vannak autók, amelyeket jó hírük miatt felemel a piac és magasan tartja ázsiójukat. Ezeket jóhiszeműen ajánlják laikusok is, mert csupa jót hallottak róluk és nem mentek utána valójában, nem invesztáltak bele időt, munkát, energiát.
Ilyen ma a Kia Cee’d, a Hyundai i30, régebb óta a Honda Jazz, tehát azok az autók, amelyeket a legkisebb ráfordítással, pár perc keresgéléssel kiköp a net válaszként a használtautó-vásárlás gyakori kérdéseire. Ezek többnyire valóban jó autók, csak az ár/érték arányuk nem biztos, hogy a helyükön van. Mert a hírnév a valójában lepusztult, gazdaságtalan javítások sorát kikényszerítő darabok árát is felhajtja.
Egy rozsdás csomagtérajtajú, alulról is korrodált, megnyúlt vezérműláncos kocsiért miért éri meg jóval többet kifizetni, mint egy kisebb presztízsű, kevésbé keresett autóért jobb állapotban és kevesebb várható kiadással?
Öreg hiba – Mazdát nem, mert mindegyik szétrohad
Sokan keresnek szívó benzines japán autót, amivel nincs is semmi baj. A keresésből kizárják viszont a Mazdákat, mert szánalmas az első generációs 3-as és a 6-os gyári korrózióvédelme. Ugyanez igaz az MX-5-generációkra, és sajnos friss Mazdák alján is ott a rozsda.
De nem mindegyiken! Egyrészt lehet a BK típuskódú Mazda3-ból és a GG kódjelű Mazda6-ból is olyat találni, ami nem reménytelen. Másrészt ott a Mazda2, amely látványosan jobban ellenáll az idő múlásának, ráadásul egy Yaris árából igazi örömöt ad a fürge, élvezetesen vezethető kisautó valamelyik benzines motorral. Akár a 75 lóerőssel is, de még jobb az erősebbek egyike.
Öreg hiba: franciát nem veszek
Rossz autót tényleg ne vegyetek, se franciát, se mást, de a 2005-2006 utáni francia autók megvásárlásához nem kell bátrabbnak lenni, mint bármilyen másik gyártónemzet esetében. Ekkorra a japánok összetettebbek és ezzel óhatatlanul megbízhatatlanabbak lettek, mint a régi hibastatisztikákban, az európaiak, köztük a franciák pedig megbízhatóbbak. A közös beszállítókkal, megosztott motorokkal és a japán márkák európai gyártóüzemeivel sokat szűkült a minőségi olló.
10-15 éves használt autóknál nagyon nem mindegy a korrózióvédelem, márpedig a francia autótípusok zöme ebből a korból kiemelkedően alapos rozsda elleni védelmet kapott, akár német, akár japán vagy dél-koreai autókkal összehasonlítva. A japán, koreai és német autóknál kevesebbre tartott franciák értéke lehet a jobb felszereltség, így ezek az autók közelebb vannak a mához, mint a nagyobb presztízsű, ezért kopaszon is eladható márkák autói.
Ár/érték arányban kifejezetten jó megoldás a Renault Mégane II-ből a 2005 utáni modelleket választani, ahogy a III-as Mégane, az 508-as Peugeot első nemzedéke, a Citroën C5 2008 utáni generációja, a Laguna III vagy a Peugeot 5008 is mind ajánlható használt autó ebből a korszakból. De azokkal a benzinesekkel legyetek óvatosak a Citroën és Peugeot autóiban, amelyeket a BMW fejlesztett és konstruált.
Öreg hiba: Alfát venni kárhozat
Focirajongó barátom mondta egyszer, hogy egy játékos már öt éve világklasszis, amire ezt szélesebb körben elismerik róla és már öt éve nem az, amikorra a közvélekedés is erre jut. Az autómárkákról, autót gyártó országok nemzeti sajtosságairól alkotott kép ennél sokkal lassabban változik.
Például a Suzuki papírból van (rég nem), a franciákkal bolondját járatja az elektronika (aligha jobban, mint a velük közös beszállítókkal dolgozó németekkel), a japánokban meg örök a technika, de elporlad róluk a karosszéria (ez sem ilyen egyszerű).
Hasonló erővel tartja magát, hogy Alfát venni öröm ugyan, de aggasztóan kockázatos. Mintha az ember nem egy típust venne meg, hanem magát az Alfa Romeót, és ez lenne rossz vagy jó. A világ azonban összetettebb ennél, sokkal.
Csak azért, mert valaki egy 156-ra vagy 147-re fájdalmasan sokat költ, attól még egy 159 bőven vállalható költségekkel fenntartható, ha nem az ételfutár véres torkú Wagon R+-a az összevetési alap, hanem a többi 10-17 éves prémiumtermék, a 3-as BMW, az S60-as Volvo. A Giulietta egyenesen titkos tipp, főleg az 1,4-es turbós benzinessel, ha az előírt intervallumban cseréltek olajat és gyújtógyertyát benne.
Öreg hiba: nem veszek gyári alkatrészt, mert drága
Ha sikerült megtalálni a megfelelő használt autót, szép volna sokáig örömötöket lelni benne. Ha valahol, hát az autótartásban beigazolódhat, hogy hosszabb távon az olcsó lehet a drága. Sose az alkatrészek árát, hanem az ár/érték arányukat nézzétek és gondoljatok arra, mennyi hiba, mennyi fájdalmas kiadás múlhat azon, hogy 5400 vagy 3600 forintot adsz-e ki egy alkatrészért!
Amikor autóalkatrészt vásároltok vagy a szerelőtökkel konzultáltok erről, gondolkozzatok gyári alkatrészekben is! Ezeket sem az autógyártók gyártják, hanem a gyári beszállítók, de ne zárjátok ki ab start őket! A tapasztalat azt mutatja, hogy a csomagolásnál több is lehet a különbség.
Legalább a szűrőkből, a vezérléskészletből, vízpumpából, gyújtótrafóból, oxigénszenzorból, (lamdbaszonda) gyújtógyertyából, kerékagycsapágyból próbáljátok ki a gyárit! Mert az alkatrészárak különbsége nem tétel ahhoz képest, amekkora szervizkiadásoktól megkímélhet benneteket egy tényleg jó olajszűrő, kilométerek tízezrein át biztos szikrát adó gyújtógyertya és gyújtótekercs vagy a gyári csereintervallum felső határát is könnyedén teljesítő vezérléskészlet.