Röviden – Jeep Wrangler YJ, 1995 | |
---|---|
Mi ez? | Az első polgári Jeep, a CJ utódja már Wrangler néven, amit 1986-1995-ig gyártottak. Egy 1995-ös példány a Jurassic Parkban szereplő autók alapján megépítve. |
Mit tud? | Végtelen mennyiségű boldogsághormont termelni, de terepképességei is változatlanok. |
Mibe kerül? | 2,8 milliótól 6 millió forintig találunk most YJ-t a Használtautón, ennek az autónak az építése nagyjából 4,5 millió forintba került. |
Mi van helyette? | Ha ilyen kis terepjáró kellene, akkor a Suzuki Samurai vagy a Lada Niva említhető, de a Jeep Wrangler mindig is jóval egyedibb és potensebb volt náluk. |
A filmtörténelem és a 90-es évek popkultúrájának egyik meghatározó alkotása volt a Jurassic Park. 1993-ban mutatták be és alapjaiban forgatta fel a filmgyártást, nem mellesleg kasszasiker lett. Először alkalmaztak 3D programmal rajzolt felvételeket, nem pedig az addig népszerű és végletekig koptatott stop trükköt. Soha addig nem láthatott az ember ennyire élethű dinókat a filmvásznon, pláne ennyire valóságosan mozgó óriás hüllőket. Steven Spielberg nem véletlenül az egyik legnagyobb alak a filmgyártásban.
Szerencsére – legalábbis számunkra, még a gépekhez, űrhajókhoz, repülőkhöz és autókhoz is nagyon ért, a Jurassic Park minden részében van miből csemegéznünk. Az első részben ott vannak a sínen vezetett Ford Explorerek és a járőrök Jeep Wranglerjei, a második részben pedig már a szintén vadőri autóknak átalakított Mercedes ML-ek vitték a sztárok szerepét. A Jeepek viszont annyira maradandóak voltak, hogy a 2015-ös Jurassic Worldben is visszatértek. Most pedig itt van egy, Budapesten, és a szavam elállt, amikor először megláttam.
Külső
Valahol Budapest egyik belső kerületében futottam vele össze először. Majd kiestem az ablakon, amikor elment mellettem és utána tapadtam a tükörre, hátha látom, merre megy, de nem értem utol. Pár hónappal később viszont felbukkant a Facebookon Róbert posztja az autójáról és letámadtam. Ezt látnom kellett közelről!
Annyira látványos és meglepő, amikor ez szembejön, pláne a film rajongóinak, hogy nem csoda, ha mindenhol megnézik. Róbert maga építette, válogatta össze hozzá az alkatrészeket, bújta hozzá a referenciákat, hogy minden tökéletesen összeállhasson. Szerencsére a Jurassic Park Jeep körül akkora kultusz alakult ki, hogy tulajdonképpen részletes útmutatót találunk hozzá a világhálón, minden egyes utólagos alkatrész beszerzéséhez összegyűjtött linkeket és a fényezés elkészítéséhez szükséges útmutatót.
Az autó alapszíne a Chrysler Sahara bézs metál, erre kerül rá a Ford Performance vörös árnyalata a precízen kimaszkolt helyekre. A referenciákban megvan, milyen szögben állnak az eredeti autó csíkjai, mettől meddig tartanak a piros sávok, és ahhoz is van sablon, hogy a számok az oldalán és a motorháztetőn tökéletesek legyenek. Róbert saját maga maszkolta ki a fényezést, egy teljes napot szöszölt el azzal, hogy tökéletesek legyenek a karakterek. A filmben négyféle autó szerepelt, de egyik sem a 33-as számot viselte. Ez az alkotó egyedi száma, 33 éves korában vette az autót, ennyi egyediség bőven belefér.
A fényezés a legfeltűnőbb, de rengeteg ponton kell figyelni egy ilyen Jeep építésénél. Ott van például az antenna a CB-rádióhoz. Ehhez kell egy lyukat vágni a karosszérián, jobb hátul, hogy fel lehessen szerelni. Rádió ugyan nincs benne, de a külsőhöz kellett az antenna. Külön kaphatóak a komponensei, de így pontosan olyan, mint amilyen az eredeti autókon szerepelt. Egyedi gyártás a lámpasortartó kerete a szélvédő fölött, de lehet kapni egyben is, nyilván drágábban. Ezen a lámpák nem egészen olyanok, mint a filmben, ott egyenként forgatható, nagyon drága hajólámpákat használtak, ide szúrófények kerültek. De például olyan részletre, mint a kábel kivezetése jobb oldalon, odafigyelt az alkotó.
Felkerültek az egyedi „rendszámtáblák”, ehhez is vannak sablonok, így a 33-as szám ezekre is rákerülhetett. A felnik szintén fontos sarokpontok, gyári darabok, amiket utólag kellett beszerezni a donorautóhoz, 5 kellett belőle, hogy a pótkerék is ilyen legyen, szintén Ford Performance vörös fényezést kaptak és észbontóan jól állnak a Wranglernek. Ezekre BF Goodrich AT gumik kerültek, sajnos nem pont olyan, mint az eredeti autón, mert azt már nem gyártják, ez csak hasonló, mert annak a szériának az utódja, kicsit más az oldalfalán a minta.
Mikor látható a Jurassic Parkban ez a Jeep?
A film első igazi csúcspontján jelennek meg azok az autók, ami alapján ez épült. Ellie és Alan, valamint Ian épp egy ilyen Jeepből látnak először élő dinoszauruszt, ebben a jelenetben látja először a néző is a mozgó Brachiosaurust. 1993-ban milliók dobták el az agyukat a képkockák láttán, és a mozgó dinók első jelenete mindenkinek az emlékezetébe vésődött. Együtt azokkal az autókkal, amikkel John, a Jurassic Park atyja – egyébként Richard Attenborough – kivitte a főszereplőket a szabadba. Ezek a Jeep Wranglerek voltak azok, így mindenképp meghatározó darabjai az autós popkultúrának.
Tetőből a gyári kemény volt a donorautón, ez viszont nem illik a Jurassic Park autóihoz, vászontető kellett, de nem az összecsukható, hanem a levehető. Ez volt a legnagyobb tétel, újként 600 ezer forint a beszerzése, külön kivehetőek az ajtók felső részei és kicipzározhatóak az ablakai, így lehet tetővel, de ablakok nélkül is autózni vele. Ehhez kellett két keret nélküli ajtó is a gyári keretesek helyére. Ritka és keresett alkatrészek, így Amerikából félmillió forint volt a két jó állapotú, nem rozsdás darab, de szükség volt rájuk.
Az ördög az apróságokban rejlik, így ha át tudunk lendülni a külsőn, akkor találkozunk a tükrön lógó egyedi azonosító lapkával, a szintén eredeti alapján készült kulcstartó bilétával, vagy épp az esőkabáttal, amit Wayne Knight viselt a filmben, ott figyel az anyósülés háttámlájára akasztva. Az autó fényezése önmagában is nagyon szép, de a film emblémája az oldalán csak matrica, viszont szép nyomtatású, ha fakulna, van belőle még egy adag, persze ennek a méretét és a helyét is pontosan kimérték.
Milyen Jeep ez?
Az első polgári Jeep terepjáró, a CJ utódja, de az első, mely Wrangler néven került piacra. Egyben a legvitatottabb formájú Jeep is az YJ, mivel az egyetlen olyan modell, ami a jellegzetes kerek első fényszórók helyett szögletes lámpákat kapott. Emellett azonban minden téren tökéletesen megtartották a CJ formai jegyeit kicsit modernizálva a 80-as évek végére.
1986-ban mutatkozott be az YJ és egészen 1995-ig készül. 2,5 literes négyhengeres, elektronikus befecskendezéses szívóbenzinessel és 4,2-es sorhatos karburátorossal szerelték, amit később 4,0 literes injektorosra cseréltek. Utóbbihoz lehetett kérni automata váltót, egyébként ötfokozatú kézi volt a sztenderd.
Az elöl-hátul merev tengelyes, kapcsolható összkerékhajtás alapvetően is jó tereptulajdonságokat adott az új Jeepnek, a modern, kényelmes extrák között pedig szerepelt a szervokormány és a légkondicionáló is, a sorozat végre pedig ABS-t is kapott. Felezővel ellátott összkerékhajtása, komoly hasmagassága, rövid tengelytávja és túlnyúlásai potens terepjáróvá tették. Levehető keménytetővel, összecsukható ponyvatetővel és levehető vászontetővel is készült.
Belső
Filmes autóknál a belsőre ritkán figyelnek és a Jeepekben sem volt semmi komoly átalakítás. Így ebből a szempontból ez egy elég egyszerű projekt, egy dologra lehet figyelni, hogy a filmes autókban a szövetkárpit zöld volt. Ebben itt szürke, de az YJ-k minden épkézláb alkatrésze Európában kincs, és ez jó állapotú volt.
Végtelenül egyszerű az utastér és nagyon pici. Miután lebontottuk róla a tetőt, szinte minden eltűnt körülöttem. Az ajtók könyök alattig érnek, a két első ülés nagyon közel van egymáshoz, a hátsó pedig épp csak egy kis pad. Szörnyen kedves jószág, benne ülni olyan, mint egy kis motorcsónakban vagy egy nagyon magas MX-5-ben. Egyszerű a műszerfal, de azért elfért rajta rádió, szellőzéspanel és némi műszeregység is, de őszinte leszek, kevéssé tudtam a gyári alkatrészekre figyelni, az autó varázsa minden figyelmet elvesz.
Végtelenül egyszerű a vékony kormány, állítható a dőlésszöge, szerencsére gyári, ahogy a külsőn kívül szinte minden eleme az autónak. A filmben többféle bukókerettel láthatóak a Jeepek, ez a családibb változat, van ennél egy sportosabb, csapott hátsó részű verzió is. Rákerültek az eredetivel megegyező barna bőrborítások, így ez a részlet sem ordítóan más. Mondhatjuk úgy is, hogy az összkép szemtelenül tökéletesnek tűnik.
Technika
Egy ilyen Jeep építésekor a megfelelő alap beszerzése a legnehezebb. Nem azért, mert ne lenne YJ a piacon, de nagyon kevés az olyan, ami nincs szitává rohadva. Róbertnek szerencséje volt, ez az autó már itt volt Magyarországon és kellőképpen jó állapotú volt ahhoz, hogy nekiálljon. Csúnyán tud rozsdásodni az YJ karosszériája, de itt ezzel nem voltak nagy problémák. Volt meló viszont a hátsó tengellyel és a diffivel, valamint a lökhárítókkal. Ezeket újragyártották élvasakból, pont olyan, mint a gyári, a sarokütközők pedig gyáriak maradtak.
Motorikusan a filmbeli autók erősebbek voltak, a csúcsmotorral, 190 lóerős 4,0 literes, injektoros sorhatos szívómotorokkal voltak szerelve. Ebben az autóban viszont a kisebbik, 2,5 literes négyhengeres Chrysler-motor dolgozik ötfokozatú váltóval, osztóművel és kapcsolható összkerékhajtással. Alánézve is szép az összkép, de az építés célja egy használós Jeep volt, nem a restaurálás, esetenként terepre is mennek vele, szóval kár is lett volna a tökéletesre törekedni.
Vezetés
Egyszerű, karcos hangú a négyhengeres motor, vidáman pörög fel, tökéletesen passzol az autó karakteréhez. Van benne erő is éppen elég, a homokos talajon csak úgy nyargalászik a Wrangler, a rövid tengelytáv miatt még folyamatosan táncol is gázadásra. Kormányzása olyan, mint egy motorcsónaké, megadod az irányt, aztán idővel történni fog valami. Ez a közvetlenség a masszív gömbcsuklós elemekből álló kormánymű érdeme, persze a Wrangler nem ebben jó, hanem a terepképességekben.
Bár szívem szerint ezzel a fényezéssel kerülném az összes bokrot, azért mégiscsak egy Jeepről van szó normális, utcán is használható terepabroncsokon, így megvan benne a lehetőség. Otthonosabban is mozog terepen, földúton, mint aszfalton. Az érzéketlen kormányzás és a hajózós imbolygás mozdulatait itt van hely kimozogni, és a homokon a merev tengelyek sem úgy zötykölődnek, mint a kátyús hazai utakon.
Nincs ezzel baj, ilyen egy valódi terepjáró, pláne egy régi. Nem kényelmes autónak szánták, még csak nem is igazán menőnek, ez terepjáró, funkcionális, így aztán még inkább megmosolyogtató, hogy megannyi amerikai filmben tinik járnak ilyennel iskolába. Kétségtelen persze, hogy borzalmasan jó hangulata van, ebben az összeállításban a vigyor nem akart eltűnni az arcomról, megcsinálta a napomat, az egyszer biztos.
Költségek
Nagyjából 4,5 millió forint és 1 év ment el a projektre. Ez nem tűnik soknak egy olyan Jeep Wranglerért, ami összességében jó állapotú volt és kapott egy olyan fényezést, ami minőségre közelről is nagyon szép. Persze, Róbert nagyon sok részletét otthon, maga csinálta, így a munkadíjakat alacsonyan tudta tartani, de sok alkatrészt mégiscsak be kellett szerezni hozzá.
A ponyvatető 600 ezer forintba került, de nagyon jó minőségű és pontosak az illesztései. A félajtók 300 ezerbe fájtak, plusz a szállítás, áfa és vám 80 000, de szükség volt rájuk, a fényezés nagyjából félmilliót emésztett fel. Apróságok érkeztek hozzá Amerikából, mint az antenna elemei (csak a rögzítőpont és a rugó, a 2 méteres antenna hazai elemekből készült) és a szúrófények. Innen nézve viszonylag olcsó egy ilyen Jeepet összerakni és a végeredmény elképesztő élmény. Persze nem lehet kihagyni a barátok, ismerősök segítségét sem, akiknek Róbert innen is köszöni, hogy viselték az aprólékosságát.
Értékelés
Lehetetlen rosszat mondani egy ilyen projektre. Végtelenül vidám dolog, amikor valaki bele mer vágni és végig is meri csinálni, az eredmény pedig egy olyan autó, amilyenje itthon senki másnak nincsen. Őszintén lenyűgöző a részletesség, amivel Róbert ezt a Jurassic Park-os Jeep Wranglert megépítette. Képtelen vagyok kiverni a fejemből a film főcímzenéjét, amikor a fotókat nézegetem.