Használt autó: Jeep Commander WH és WK, 2005-2011 | |
---|---|
Mi ez? | 2005-ben bemutatott, öt- vagy 5+2 üléses valódi terepjáró. V6-os dízel és benzines, illetve V8-as benzines motorok 218-326 lóerő között, Európában csak 4×4-esként, Amerikában hátsókerék-hajtással is. |
Mennyibe kerül? | Cikkünk írásakor 2,8 millió forinttól felfelé, nagyjából 5,5-6 millió forintig. |
Melyik motor jó bele? | Gyakorlatilag a benzinesek fellelhetetlenek Európában. Sebaj, használt autóként az 510 Nm-es, 218 lóerős, V6-os dízelmotor a legjobb hozzá. |
Mi van helyette? | Például Jeep Grand Cherokee, Land Rover Discovery, Mercedes G-osztály, Mitsubishi Pajero, Nissan Pathfinder és Toyota Land Cruiser Prado. |
Chevrolet Tahoe, Ford Expedition, Nissan Armada, Toyota Sequoia: csupa olyan autó, ami a fekete öves autórajongóknak mond valamit. A Jeep ezekkel az 5-5,2 méteres monstrumokkal állította szembe Észak-Amerikában, a márka fő piacán a három üléssoros, de jóval rövidebb és kisebb csomagterű Commandert.
Hossza 4750, szélessége 1870, magassága 1740 mm, tehát ha kisebb is kinti konkurenseinél, üresen 2,3 tonnájával nem az a filigrán elsőbálozó. Nagy örömömre egy ismeretség révén most bemutathatjuk a Vezessen ezt a nagyon ritka, de érdekes és igazán jó terepjárót.
Mit ad nekünk a Jeep Commander?
Őshazájában a Commander egy soron készül a technikáját vele megosztó, WH modellkódú Jeep Grand Cherokee-val. Egyik sem alvázas, hanem önhordó konstrukció. A magyarul parancsnokot jelentő Commander első futóműve független, hátul merev tengelyes, de csavarrugós minden keréknél.
A két típus között nincs nagy méretbeli különbség, a Commander csak 3,7 centivel nagyobb, mint a Grand Cherokee, mégis van belőle 5+2 üléses is. Harmadik üléssora pótülésnek tekinthető, de nagyon hasznos, mert még két iskolatársat haza lehet vinni vele. Én hivatalból behajtogattam magamat leghátra, de ezt nem magas felnőttekre találták ki.
Annál kényelmesebb a középső sor, ahol az állítható dőlésű háttámlával ejtőzhetünk a három részre osztott kanapén. Ritka felszerelés a használt Jeep Commanderek között a második üléssor feletti tetőablak, amit rolóval árnyékolhatunk. Vonzó tétel, kár, hogy a beázás veszélye benne van a mára elöregedett tömítésekkel.
Fokozatosan emelkedik az üléssorok magassága, elvileg 24 cm a magasságkülönbség az első és a leghátsó között. A második sortól mintegy 8 centiméterrel magasabb a tetővonal, akárcsak a Land Rover Discoveryn, amivel javul a hátsó utasok fejtere és térérzete. Az autó 16 éves korához és a majdnem 300 ezer megtett kilométerhez képest a barna bőrkárpit az első üléseken is kitűnő állapotban van.
Nagyságrendileg hat mázsával terhelhető az autó, a cuccokat az ülések elrendezésétől függően a SAE-szabvány szerinti méréssel 212-1940 literes csomagér várja. A középső és a hátsó ülések lehajtása után sík felületet kapunk.
Motorok
Nyolchengeres motorból a Commanderben kétféle létezik, elsősorban a nagy vízen túl, ahol kevésbé fáj az alig csillapítható benzinszomjuk. A 4.7 V8 231 lóerős, az 5,7 literes 326 lóerős és 500 Nm a nyomatékmaximuma.
Mit mond a tulajdonos? – Balogh András Péter, Jeep Commander 3.0 CRD, 2006, 284 761 km
Jeep Commanderből nagyon kevés fut, emiatt párhuzamosan kerestem autót a hazai piacon, Olaszországban és Németországban, ahol az egyik fiunk él a háromból. Egy évig néztük az itthoni és a külföldi hirdetéseket, mire ezt megtaláltuk Harkányban.
Ezen a kocsin látszott, hogy nem egy terepen meggyötört darab és a 10 000 euró alatti kinti autók már a fotókon is csúnyábbak voltak. 3,4 millió forintra volt kiírva, 3,2 millió forintban egyeztünk meg az előző tulajdonossal 2021 októberében.
Nagyon tetszik a Jeep Commander egyszerű és darabos külseje, a sokféleképp hajlított lemezekkel cizellált autókat nem annyira szeretem, a hagyományos formák sokkal jobban konveniálnak. Jó a Comanderben, hogy a motoron és a váltón kívül sok belső részlet is gyakorlatilag azonos a 300C-vel, amelyet úgy szerettem. Az autó csomagtartója viszont nem túl nagy, a magas felépítés miatt a csomagot fel kell emelni pakolásnál.
Bár a Szabadság-hegyen lakom, nincs égető szükségem a 4×4-re. Méreteihez képest a Commander fordulékony autó és jó vezetni. Azt azonban lebeszélném róla, aki sokat járna vele városban, mert a rugózási komfortja sokkal rosszabb egy személyautóénál, túlságosan rázós. Súlya és a hajtásrendszere megjelenik a 14-15 literes városi fogyasztásban. Hosszú úton autópályán 11 liter/100 km körül mozog a fogyasztása, ami 120 felett megugrik. 140-nél nagy a szélzaj, a gumi is hangos, a komfortjában csak a fotelszerű, kényelmes üléseket és a hangrendszert dicsérhetem.
Szép mennyiség a 9,5 literes olajtöltet, de így is 10 ezer kilométerenként lecseréltetem, mert ez jót tesz az autónak. Az enyémben még nincs részecskeszűrő, emiatt nem szükséges a DPF-es motorokba való speciális motorolajat használnom. Nemrég vásároltam hozzá egy garnitúra téli gumit, 265/65 R17 méretben a négy új Taurus kijött 150 000 forintból.
Röviddel a dzsip megvétele után jelentkezett egy erős rántás váltáskor 1600 körüli fordulatszámon. Többen is látták az autót, végül a Bártfai szervizben javították meg teljes váltófelújítással, gyakorlatilag egymillió forintból. Ebben benne volt egy enyhe olajveszteség elhárítása a főtengelyszimmering cseréjével, ahonnan az olaj csöpögött a motor és a váltó közül. Az eladó állítja, hogy nem tudott a váltóhibáról és méltányossági alapon sem hajlandó részt vállalni a kiadásaimból, amiről egyelőre az ügyvédeink leveleznek.
Évente 70 000 forintot fizetek kötelező felelősségbiztosításra és kerekítve 30 000 forintot gépjárműadóként, tehát a kötelező fix költség évi 100 000 Ft. Ha a fiam nevén lenne és német rendszámmal használnám, akkor ennek a többszörösét elvinnék a fix költségei.
Nem akartam alvázvédelem címén vastag fekete kulimásszal befedni az autó alját, ezért alapos alvázmosás után egyik fiam a forró vizes vödörben megolvasztott viasszal fújta be alulról az autót kompresszorral, amit a saját Land Cruiserével is elvégzett előtte. Tavaly ősszel így konzerváltuk a gyakorlatilag rozsdamentes alvázat és a padlólemezt.
Ezt a típusú autót csak azoknak ajánlanám, akik szeretik a nem szokványos formákat, és meg tudnak barátkozni az amerikai autók kissé igénytelenebb anyaghasználatával. Cserébe kényelmet és magabiztos megjelenést kap az ember, és ha az autónak jó gazdája/gazdái voltak, kordában tarthatóak a szervizköltségek is.
A kisebbik V8 gyorsulásban is végsebességben is a dízel mögé szorul 189 km/órával illetve 9,5 másodperccel. Az öblösebb nyolchengeres 7,4 mp alatt gyorsul állórajttal 100-ra és 208-cal döngethet. Cserébe a régi szabvány szerint mérve 15,5 l/10 km az átlagfogyasztása, míg a dízelé 10,8.
Terepen üzemórában érdemes számolni a dzsipek fogyasztását, de aszfalton járva is sok pénz megy el egy használt Jeep Commander 78 literes tankjának töltögetésére.
10 literen belüli fogyasztáshoz a dízellel is két számjegyű sebességtartományban kell maradni, a reális 12-13 liter, városban 14-18 százon. A képeken látható autó 15,2 l/100 km-t írt ki a békésen megtett városi utakra. A Spritmonitor.de tankolási naplói 12,15 literes átlagot hoznak a dízelre, a benzinesekből és az LPG-üzeműekből nincs fent elég autó az érdemi statisztikához.
12 000 km a benzinesek olajcsere-periódusa, az átvizsgálásoké 24 000 km. Ezt a ritmust kéne tartani a dízelekkel is, bár ott a minimumprogram 20 ezrenkénti olajcsere és 40 ezer kilométerenkénti szervizelés. De ne bízzátok a dízelmotor és a turbófeltöltő élettartamát túlhasznált motorolajra! Amennyiben az autó nem kizárólag hosszú utakat tesz meg, érdemes 10 000 kilométerenként friss kenőanyagra váltani.
Ilyen üzemanyagigényű autóknál hasznos az LPG a benzinköltségek mérséklésére. Egy német fórumban arra találtam utalást, hogy a 4,7 literes Magnum V8 nem szereti az autógázt, az 5,7-es Hemi nyolchengeres viszont problémamentesen üzemeltethető vele, ahogy a 3,7-es V6 is, csak hathengeres Commandert nem lelni használtan.
Mármint benzinest, mert szinte az összes Európában értékesített autóban hathengeres dízel van. Az OM642 kódjelű V6-tal a Mercedes a legjobb motorjainak egyikét adta át akkori partnerének. A Daimler klasszikus ballépése volt a Chrysler megvásárlása és az 1998-as fúzió DaimlerChryslerré, a közös cégből 2007-ben tudott kiszállni a német fél. A motorral együtt kapta a Jeep az automatikus váltót, az ötfokozatú NAG (New Automatic Gearbox Generation) egyik tagját.
Milyen vezetni?
Egy használt Jeep Commander olyan, akár az elefánt: nem különösebben gyors, de kizökkenthetetlenül csörtet arra, amerre szeretne. Holmi úthibák és fekvőrendőrök nem tudnak fogást találni azon a magabiztos vonuláson, amit celebrál.
Még hidegen is vajpuhán jár a V6-os dízelmotor. Távoli mormogása erősíti a megnyugtatóan masszív és erős képzetét, mintha egy bunkerrel indulnál útnak. A 2987 köbcentis dízelmotor 218 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 510 Nm 1600-on, amit tart 2800-as fordulatszámig.
Ennek a 2315 kg-os kolosszusnak kijár a respekt a forgalom többi résztvevőjétől, még akkor is, ha egy nőivarú házinyúl szelídségével haladsz.
Lehet vele tempósan, offenzíven haladni, pláne egy felhúzott dízelmotorral, de nem olyan a hangulata. Ha nagyon kell, a dízellel 9,0 mp alatt felküzdi magát 100-ra. Ami még aggasztóbb lehet a kisebb és puhább autóval közlekedők szemében, hogy ez a hasáb 191 km/órás sebességgel rombolhat önerőből. Ne forszírozzátok, jobb a békesség, bár ennek nem olyan gyatra a fékje, mint a 300C csúnyán alulméretezett rendszere.
A DHS (Dynamic Handling System) képes automatikusan kiiktatni a keresztstabilizátorokat, akárcsak a Range Roverekben, mert ami közúton jól jön az oldaldőlés csökkentésére és a stabilitás javítására, az terepen hátrány. Minél nagyobb kitérést, artikulációt engedünk a kerekeknek, annál később veszítik el a talajjal a kapcsolatot, az autó nehezebben akad el.
Európában nem futott belőle hátsókerekes vagy az itteninél egyszerűbb, Quadra-Trac összkerékhajtással szerelt. Ideát alapfelszerelés volt a fejlett Quadra Drive II nevű 4×4-es hajtásrendszer. A középső osztóműből kardántengelyekkel hajtott első és hátsó tengelyen elektronikusan szabályozott önzáró differenciálmű segít a továbbjutásban terepen. Adott a terepáttétel is a kerekre jutó nyomaték további növelésére.
Hibalehetőségek, Jeep Commander WH
Ha nem ázik be az autó az első tetőoszlopnál, főleg jobb elölről, akkor az utastérben apróságok adódnak. Lekophatnak feliratok, meghibásodhat a középkonzoli kapcsolók megvilágítása és elromolhat a gyújtáskapcsoló. Megesik, hogy nem működik a tolatókamera. A szemre kevéssé vonzó és slamposan illesztett műanyagok tartósságával nincs baj.
Belefuthattok chipelt autókba, ami azért nagyon kockázatos, mert a gyári 510 Nm is épp eléggé igénybe veszi az automatikus váltót, pláne, ha valaki vontat is az autóval, és kihasználja, hogy 3500 kilós fékezett utánfutót húzhat. Egy használtan megvett Jeep Commanderben az automatikus váltó a fő kockázat, a számlával, munkalappal igazolt váltófelújítás komoly értéknövelő tényező, mert drága, akár 800 ezer-egymillió forintos szervizmunka.
Ebben a korban gondot okozhatnak a gumi-, a műanyag és a könnyűfém csövek is, mindegy, hogy a töltőlevegő-hűtésben, a klímarendszerben vagy másutt, 10-15 éves autókban elhasználódnak.
A dízelmotornak nincsenek kirívó gondjai, csapágyai tartósak, a befecskendezésnek sincs rossz híre. De 300-400 ezer kilométeres autóknál ne vegyétek zokon, ha láncot kell cserélni a vezérműkerekekkel, vezető- és feszítősínekkel együtt, vagy ha letérdel és felújítást igényel a nagynyomású szivattyú, a turbófeltöltő meg a hat injektor.
A karosszéria rozsda elleni védelme tisztességes, a kerékíveken a műanyag toldatok mögött kezdődhet korrózió és persze az alvázon azokkal az autókkal, amelyek terepen járnak és a résekben megülő sár nedvességtartalma kikezdi az acélt.
Nézzétek meg nagyon az alvázat és a futóművet! Ha sok tuskóütés, sziklanyom, sármaradvány utal a gyakori terepezésre, keressetek inkább közúton használt Jeep Commandert!
Aszfalton használt autókban a futómű tartós. Esetleg az álló helyzetben tekert kormánnyal gyilkolt kormányösszekötő-gömbfejek cseréjére lehet szükség, és készüljetek fel arra, hogy a testes Commander gyorsan elhasználja a féktárcsákat és fékbetéteket. Sokkal drágább, ha a kormánymű igényel felújítást.
Használt Jeep Commander árak
Cikkünk írásakor a Használtautón összesen nyolc eladó Jeep Commandert találtok használtan. Alku előtti áruk 2,8-tól 5,9 millió forintig szór, óracsoportjuk 212 ezer és 417 ezer km közötti futásteljesítményt jelez, és van köztük több T-s rendszámú, alighanem továbbpasszolási céllal behozott autó is. A Limited a kevésbé jól kistafírozott, manuális légkondis modell, de itt is van automata állása a befúvásnak. Az Overland a gazdagabban felszerelt, automata klímaberendezéses kivitel.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|