Öröm látni, mennyien ülnek be valamilyen érdekes, szerethető autóba, régibe vagy a közelmúltból. Cikkünkkel azoknak szeretnénk segíteni, akik már keresik a hobbiautót, de több típus van versenyben náluk.
1. Ne a Mammon mozgasson!
Sokak szeme előtt lebeg az értéknövekedés a használt autók között böngészve, de az árak további emelkedése egyáltalán nem vehető biztosra és kevés is motivációként. Az értéknövekedés csak egy lehetőség, az viszont biztos, hogy a második autód kulturált tartása, normális tárolása és rendszeres mozgatása nemcsak feladatot jelent, de költségeket is. Ide tartozik az átírás egyszeri kiadásától az ismétlődő tételekig sok minden, beleértve a második autóra A0-ról induló kötelező felelősségbiztosítástól a karbantartási és javítási kiadásokig számos tételt.
2. Döntsön a szív!
Ha van egy autód a mindennapokra, amibe befér a család, ami megfelel racionális szempontoknak, akkor a hobbiautód kiválasztásánál hallgass a szívedre. Nem kell megmagyaráznod másnak vagy magadnak, miért ez. Lehet Rover 75, lehet Smart Roadster, lehet Alfa 166 vagy akár Citroën C3 Pluriel.
Ha rendesen helytállsz apaként, férjként, fiúként-unokaként és még termelőerőként is, bőven elég, ha az adott autó neked tetszik és örömöd van benne. Ha szereted a kocsit, jobban viseled majd a költségeit és a váratlan hibáit is, mert lesz belőlük elég.
3. De ne dobd el az agyadat!
Egy bizonyos határig a gondok megoldása összekovácsol egy autóval, de a hibák felszámolása csak egy bizonyos mértékig ad sikerélményt. Az autó megutáltatja magát, ha akkor sem működik, amikor nagyon-nagyon szeretnéd. Kihűl a kapcsolat, ha nincs hozzá jó szerelőd vagy túl sokat kell kajtatni az alkatrészekért, bár internetes rendeléssel ez sokat egyszerűsödött.
4. Ne vállald túl magad!
Én minden egyes Lancia Thesis hirdetésre rávetem magamat, de pontosan tudom, hogy az én lehetőségeimen ez kívül van, mert ez már egy elektronikai rendszereiben fejlett autó és túl sok számítógép tud benne letérdelni ahhoz, hogy odaadjam érte a 124-es kombit.
Vannak dolgok, amiket egy lelkes és alapos amatőr meg tud csinálni, de az elektronikus hibák feltárása a legtöbbünknek nem úgy megy, mint futóműalkatrészeket vagy váltóolajat cserélni. Ha egyformán tetszik a 940-960-as Volvo és a Lancia Thesis, válaszd az előbbit!
5. Ismerd fel, ha túlárazott!
Erős kultusza lett az MX-5-ös Mazdáknak, a cikk írásakor magyar rendszámmal 1,5 millió forint a legolcsóbb, de az árban legalacsonyabban szálló NB-ket inkább 1,8-2 millió forinttól hirdetik szezonban. Ezek nagyon lelkesítő, de légkondicionáló nélküli autók és ami a fő bajuk, hogy rettenetesen gyenge a korrózióvédelmük.
Mindenki eldönti, számára mi a túlárazott, de az MX-5-nél nem sokkal többért hívogat a Toyota MR-2. Az MR-2 harmadik generációja ugyanolyan megbízható, mint a Mazda, de szórakoztató roadster helyett egy középmotoros, valódi sportautó és gyakoribb benne a klímaberendezés. Sajnos a választék sokkal szűkebb, nincs hozzá olyan bontós háttér, annyira erős közösség és klubélet, mint az MX-5-höz, de nem fenyeget drága, visszatérő és részben kilátástalan lakatolással.
6. Jó dolog a projektautó, de azért működjék!
Túl sok a pajtában pusztuló, kert sarkában rozsdásodó, idő- és pénzhiány miatt félbemaradt projektautó ahhoz, hogy ugyanebbe a hibába ess. Az jó, ha a hibái miatt olcsóbban meg tudsz venni egy autót és fontossági sorrendben megoldod a bajait. De ha az életedben van elég teendő, olyan projektautót választanék, ami mozgásképes, forgalmis, tudsz vele menni néha.
Az én S124-es Mercedesem sem lesz a találkozók tündöklő csillaga, de működik és lehet vele utazni. Addig is van benne örömöm, amíg megkapja a négy új féktárcsát és fékbetétet, esetleg féknyerget is, újra működik benne az automatikus szabályozású légkondicionálás, meggyógyul a műszerfal-világítás, megszűnik ütni a kardánja, vagy az adagoló beállításával, a porlasztócsúcsok és esetleg a vezérműlánc cseréjével visszatér egy adag abból a 113 lóerőből, ami a forgalmijában szerepel.
7. Tudj róla, mire számíthatsz!
Olvassatok alaposan utána a típusnak! Pár napot-hetet rászánva képbe kerülhettek vele. Szépsége alapján a Mercedes 211-es, 2002-2009 közötti E-osztálya simán lehet a jövő klasszikusa, csak ne lőjétek lábon magatokat azzal, hogy ismeretlenek számotokra a 2006-os modellfrissítés előtti verziók elektrohidraulikus fékjével vagy az adaptív légrugós Airmatic DC (Dual Control) futóművel járó kockázatok.
Ha beleásod magadat egy típus tudnivalóiba, az autóspecifikus csoportokban és fórumokban nemcsak kincset érő információkra, segítőkész emberekre, de olyan eladó kocsikra bukkanhatsz, amik ki sem kerülnek a Használtautóra vagy más hirdetési felületre.
8. Ha kevés a pénz, spórolj még vagy légy bátor!
Ha átírással és az első szervizzel együtt egymillió forintod van valamilyen nyitható tetős, hátsókerekes autóra, csak az MGF jön szóba. Legyél tisztában a kockázataival, a modellfrissítés előtti autók Hydragas légrugós hátsó futóművének sajátosságaival és utána mérlegeld a helyzetet. Ha fontosabb az idei szezont már roadsterben töltened, mint spórolni valami másra, akkor ez van lehetőségként. Nem rábeszélni akarlak az angol sportautóra, csak ne téveszd szem elől, hogy a 700-900 ezres autóval 700-900 ezer forintot kockáztatsz, az 1,5-2 millióssal másfél vagy kétmilliót.
+1. Mérlegeld a jobbkormányost!
Az én saját napi járós autóm jobbkormányos és 3,5 éve gondtalanul használom. Nálam ez annyit fut a tesztautók mellett, mint másnál egy hobbiautó fog, erre szerintem simán vállalható. Ha 3-3,5 millióért meg tudsz venni egy Porsche Boxstert jobb oldali kormánnyal és 5,5-6 milliótól indulnak a balkormányosak, engem elgondolkodtatna az árkülönbség.
Ha nem tudod elképzelni az átülést a másik oldalra, vegyél valami olcsó tucatautót jobb oldali kormánnyal, pár százezer forintért. Próbáld ki, hogy milyen vele az élet és add el utána! Ha átírással, biztosítással, mindennel együtt buksz az egészen 250 000 forintot, de kiderül, hogy nem ördögtől való jobb oldalról vezetni, a befektetett összeg többszöröse jöhet vissza. Ha pedig nem tetszik, legalább biztosan tudod, hogy ez nem pálya, még egy hobbiautónál sem.
Minden kedves Vezess-olvasónak boldog és eredményes autóvadászatot kívánunk! Ha hirtelen nem lesz meg az igazi, vigasztaljon benneteket, hogy ősztől és a téli hónapokra a hobbiautók, kabriók és roadsterek ára szelídülhet, ha valaki nem akarja a következő kabriószezonig árulni az autót.