Azzal zártam az előző cikket a működőképes projektautóként, régi álmom megvalósításaként megvett 124-es Mercedesről, hogy a következőben már a szebbik kerékszettel látjátok. Ez a nyolclyukú alufelni-garnitúra a 205/60 R15-ös gumival talán a leggyakoribb gyári alufelni volt a 124-es Mercedesekhez a jóval olcsóbb, 15 lyukas, itthon csatornafedél-alufelninek fordított, 640-es kódjelű kerékszett után, amit egyszerűbb Gullydeckelnek hívni, ahogy a németek.
Annyira Mercedes: alufelni 1294 márka 75 Pfennigért
Ez a 652-es kódjelű felnikészlet a Gullydeckel 943 márkás feláránál harmadával többe került, egész pontosan 1293 márkába és 75 Pfennigbe 1995-ben. Nagyon sok extra felára végződött 25, 50 vagy 75 Pfennigre, ami az euró 2002-es bevezetése előtt használt német márka váltópénze volt. A Mercedes-Benznél valaki ezt is akkurátusan kiszámolta.
Könnyűfém felnit rendelve öt alufelnit kaptál, a pótkerék is ugyanilyen. Ezt akkor fedeztem fel, amikor a csomagtér bal oldali fachjában lapuló pótkereket bevethetővé tettem némi levegővel.
Itt rejtőztek az alufelnik kerékcsavarjai is, aminek örvendtem, mert darabja vagy 800 forint és 20 kell belőle. A pótkerékvályú a 124-es Mercedesek sokadik korrózióveszélyes pontja, amilyen az akkutálca, az első sárvédő, a fényszórók alatti lemez, a négy emelési pont, az ajtó a díszléc alatt, a hátsó lengőkarok bekötése vagy épp a kombik csomagtérfedele.
Zenekarral, profi fotókon
S124-es T-limuzinom, ahogy a gyár a kombikat nevezi, még a csúnyábbik kerékkel gurult a Soviet Monday zenekar fotózására. Először bántam, de a képeket meglátva jobban passzol a punkzenekar hangulatvilágába acélfelnisen.
Az együttes énekes-basszusgitárosával, Bíró Milánnal más vonalról ismerjük egymást, ő hívott fel, hogy a Fekete Mercedes című számukhoz keresnek zenekari fotózásra egy fekete Mercedest. A képeket Lengyel Alexandrának köszönhetjük, aki Budapest III. kerületében, a régi harisnyagyár területén készítette őket.
Ezeken a fotókon annyira szép az autó, hogy máris könnyebben fogadom a bajait. A műszerfal-világítás továbbra is gyengélkedik és új hibaként egyszer a műszeregység nem kapott áramot, így az összes mutató aléltan feküdt a végállásban.
Kotorásztam kicsit a motortérben, megpiszkáltam a biztosítékokat, amitől a műszerfal életre kelt és a mutatók felvették az adott olajnyomáshoz, üzemanyagszinthez, hűtőfolyadék-hőmérséklethez, fordulatszámhoz tartozó pozíciót. Tiszta szerencse, hogy a sebességmérő mechanikus, spirál mozgatja a mutatót a váltó felől és akkor is működik majd, ha visszatérne az elektromos indiszponáltság.
Klímaberendezés: drága lesz a feltámadás
Szép idő volt, a gyógyulás örömére kigurultam a Hajógyári-szigetre, hogy a könnyűfém kerekekkel is lefotózzam az autót. A régi autók a meredekebb üvegfelületekkel kevésbé forrósodnak fel, mint a döntött ablakos, szélvédős modernek, de klímaberendezés híján így is hamar kánikula lett belül és a fekete műszerfalból sütött a meleg.
Még aznap utánanéztem az autóba 3754 márka 75 Pfennigért beszerelt légkondicionáló feltámasztásának és eléggé elkenődtem a várható költségektől. 300-350 ezres tétel lehet, mert a számomra elérhető kedvezményekkel a klímakompresszorok nagyjából 85 és 160 ezer Ft között mozognak, az ötszámjegyűek között van új és felújított is. A legnevesebb cégek új klímakompresszorai ehhez az autóhoz 200-300 ezres tételek.
Bontottat nem fogok venni, mert bizonytalan az élettartama és számomra a beépíthetősége is. Típusként a 124-es 13 évig készült rengeteg motorral, a két modellfrissítéssel háromféle sorozatban és nem vagyok benne biztos, hogy ami más szívó- vagy turbódízelről, akár öthengeresről származik, az tuti jó lesz ehhez az E 250 Diesel T-Modellhez.
A kompresszor mellé alsó hangon kellhet még egy klímahűtő, árban 35 ezertől 100 ezer forintig, az összes klímacső, ami odalett 27 év alatt, a rendszer feltöltése és a munkadíj. Ha nem is idén nyáron, de ezzel szeretnék kezdeni valamit, mert a négynél több hengeren, a hét ülésen és a két légzsákon túl a légkondicionálás ígérete is fontos érv volt az autó mellett, amikor megvettem.
Használtautó-vásárlásnál Soha ne vegyétek komolyan, ha bárki azt mondja, elég megtölteni gázzal és olajjal a légkondicionálót, utána tartósan jól fog működni, ő is csak azért nem tette meg, mert érzékeny a hidegre. Ez a legeslegeslegritkább eset, gyakorlatilag mesébe kívánkozik.
Ungarische buhera
Amióta levizsgázott, nagyjából 10-14 naponta egészségügyi átmozgató sétán jár a használt 124-es Mercedes, de ezt megelőzte körülbelül három évnyi állás és ki tudja hány százezer kilométernyi használat elhanyagolt karbantartással.
Ezeknek az autóknak a lecsúszását nagyon meggyorsította az ungarische buherálás, amivel bármi lezülleszthető és az utastértől a hajtásláncig az enyémben is akad példa rá. Ilyen a facsavarral rögzített ajtóbehúzó vagy egy tömítőpasztás gányolás, ami a porlasztócsúcsok cseréjekor bukott ki.
Egy ilyen szívódízel Mercedest nehéz a működésképtelenségig eljuttatni, így ez is életre kel, de mostanában az első másodpercekben három-négy hengerrel jár, az ötödikben csak az első gázfröccs után indult be az égés.
Nem kergetem a tökéletességet, de ez így nekem is kevés, ezért az autó most a porlasztócsúcsok cseréjével frissül a Szépvölgyi úti műhelyben. Az első fékek cseréjével együtt 150 000 forint lesz ez a kiadás. Ha elhoztam az autót, legközelebb részletezem, mi mennyi volt és milyen változást tapasztalok.
Erőre kap az OM605.911?
Remélem, hogy a porlasztás javításával visszatér egy adag az egykori 113 lóerőből és nem lesz muszáj adagolófelújítással meg a vezérműlánc, a láncfeszítők és a láncvezetők cseréjével frissíteni az OM605.911-es kódjelű, húszszelepes öthengerest. Vagy legalább nem rögtön.
Az első hosszabb kiruccanáson feltűnt, hogy nagyobb sebességről fékezve a fékek rázzák a kormányt. Ráadásul a hosszú állást követő pár száz kilométernyi használattal a féknyergek hiába kezdtek dolgozni, hiába jött le a rozsda az első és hátsó féktárcsákról, alig lett jobb a fékhatás.
Első körben az első féktárcsák és a fékbetétek cseréje következett, ezen már túl van az autó, de a porlasztójavítás még zajlik, így mennem még nem sikerült vele. Jól kivehető javulást remélek lassulásban és bónusztrack gyanánt a rázás megszűnését.
Csillagpótlás? Még nem
Bennetek is felmerülhet kérdésként, miért nincs az orrán továbbra sem embléma, ami nélkül valóban nem igazi Mercedes a Mercedes.
Fegyelmezem magamat a beszerzésével, mert akkor szeretném visszaadni a méltóságát a csillag felhelyezésével, amikor a működése ezt indokolja. Sosem lesz belőle rozsdamentes OT-s kincs, de minden elvégzett munkával, belefeccölt utánajárással rálapátolt pénzzel közelebb jön a nagy nap, amikor meleg az olaj, Tátraiék zenélnek, Charlie énekel és a háromágú csillag oltalmában autózhatunk vele szeretteimmel.