Röviden – használt MINI One, One D, Cooper és Cooper S (R50-R53) | |
---|---|
Mi ez? | 2001-től értékesített kisautó a 2000-ben bemutatott, 2006-tól leváltott MINI-ből, a márka első új generációs modellje. Csak két oldalajtósok készültek Oxfordban, a ferdehátú 2000-2006, a kabrió 2004-2008 között. Modellfrissítés 2004-ben, új kézi váltóval, 2005-től 88 lóerős dízelmotorral. |
Mennyibe kerül? | 850-900 ezer forintba kerülnek a legolcsóbbak. 1,5 millió millió Ft körül indul a mechanikus feltöltős, R53 kódjelű Cooper S-ek ára, a széria végéről származó, R52-es kabriók értéke felmehet 2,3-2,8 millió forintig. |
Melyik motor jó bele? | Jól működik a Toyota Yarisból átvett 1,4-es dízel, a benzinesek közül a 85 kW-os 1,6-os a legegyszerűbb megoldás a Cooperben, de a kompresszorostól sem kell rettegni. |
Mi van helyette? | Tágan értelmezve akár Alfa MiTo, Audi A1 és A2, Citroën DS3, FIAT 500, Ford SportKa, Lancia Ypsilon, Opel Adam, Peugeot 1007 és Toyota iQ. |
Arról ismerni fel az igazán jó formatervű autókat, hogy méltósággal öregszenek és 15-20 éves korukban sem lesajnált használt autók. A MINI első újkori generációja idén 21 éve lépett piacra, korai példányai viszonylag olcsón megvehetők, de még ma is egy sikkes és élvezetesen vezethető autó. Mire számítsatok használt autóként az első újkori MINI-től?
Modelltörténet, MINI One, Cooper és Cooper S
Még az 1990-es években döntött úgy a BMW igazgatótanácsa, hogy megveszi és feljebb húzza a brit autóipar jeles szereplőit a Rover-Range Rover-Land Rover-Mini konglomerátummal, hogy pár évvel később hanyatt-homlok meneküljenek ki a történetből. Az affér az akkori igazgatótanácsi elnök, Bernd Pischetsrieder állásába került, a Vezess 2001-es indulásakor aktuális sztoriról mi is írtunk.
Egyetlen márkát tartott meg és fejlesztett tovább a BMW, az elődjétől marketingokokból nagybetűs írásmóddal megkülönböztetett Minit vagy MINI-t. A márka prémium kisautóként született újjá a BMW-csoportban, az elődöt zseniálisan idéző formával, ami Frank Stephenson és Gerd Volker Hildebrandt vezetésével született.
2001 nyarától először az R50 kódjelű, háromajtós One, One D és a Cooper mutatkozott be. Az R52 a kabrió fejlesztési kódja volt, amely 2004 és 2008 között futott. Az R53 a cikkben szereplő sportváltozat, a 2002 tavasza és 2006 nyara között gyártott MINI Cooper S kódjele.
Ezeket a kódokat a Rover-korszakból vette át a BMW, csak a 2014-től, ötajtósként is piacra dobott, harmadik újkori generáció autói álltak át a kortárs BMW-k F-fel kezdődő modellkódjára, F54-57 elevezéssel.
Milyen az élet az új MINI-vel?
Ha fontos az autó egyedisége, stílusa és úgy általában a kocsi hatása, megjelenése, de nincsenek millióid egy autóra, egy használt MINI One, Cooper vagy Cooper S jó megoldás. Szinte kortalan, és mivel az utóda is nagyon hasonlít rá, nem néz ki 16-21 évesnek.
Jó állapotú karosszériával egy MINI One és az 1,6-os szívómotoros MINI Cooper egyformán öltöztet. A mechanikus feltöltős MINI Cooper S vezetése ma is élmény, a sportváltozat a motorházfedélen lévő légbeömlőről, a színre fújt hűtőrácsról, az eltérő első-hátsó kötényről és a középen kivezetett, dupla kipufogóról ismerhető fel. A Cooper S a középső kipufogóval értelemszerűen nem vontathat, de a többire lehet vonóhorgot szerelni, akár bicikliszállításhoz. A gyár 650-800 kg közötti értékeket adott meg fékezett utánfutóra, a fékezetlen vontatmány maximális tömege 500 kg.
15-20 éve a volumenmárkák kisautóinak felszereltsége mesze nem hozta azt a szintet, amit a prémiumtermékként értékesített MINI-k, emiatt a használt autók között nem fogtok szervokormány, blokkolásgátló és légkondicionáló nélküli autókba belefutni.
Váratlan vonása a brit kiskocsinak, hogy egészen elképesztően tág ülésállítási tartományt kínál a padló közelébe engedhető, igen mélyre állítható üléspozícióval. Az európai kosárlabdázók közül a legfényeseb NBA-karriert csináló Dirk Nowitzki is belefért, a 213 centis erőcsatárról sajtófotó is készült a 3627, majd a facelift után 3635 mm hosszú és csak 150 literes csomagterű kisautóban.
Közös az R50-R53-as MINI-ben a kiváló vezethetőség. A kormányzás precíz, a visszajelzései eszményiek, itt szinte megszámolhatod a volánon, hány darab kavicson gördülsz át. Az autó kiválóan irányítható, a sarkokba kitolt kerekekkel és az igényes, hátul is független futóművel bombajól vezethető kiskocsi.
Ezért szokás gokarthoz hasonlítani, de én ennyire nem lovalnám bele magamat, mert semmilyen nagyszériás autó nem hasonlít gokartra. Ez kevésbé van messze egy gokarttól, mint más utcai autók, de ezt a párhuzamot kár is erőltetni.
Cikkünkhöz egy 2003-as MINI Cooper S-t fotóztunk, tehát a kompresszoros sportverziót. A mechanikus feltöltő nemcsak sokkal erősebbé teszi az autót, de a hangulatot is tüzeli a gyors gázreakcióval, a rendesen megugró forgatónyomatékkal, na meg jellegzetes hangjával.
Visítása nem zavaró, de nagyban fokozza a gépélményt. A több levegőből itt is csak akkor lesz sok lóerő, ha megfelelő benzinmennyiség is beömlik a szívócső-befecskendezős, láncos vezérlésű motorba. Ha megy a rakendroll, 14-15 litert nem művészet letolni a torkán 100 kilométeren, de a nagy átlag 10 literen belül tartható.
Míg a régi Mini Cooper S 1,1-es motorja 70 lóerős volt, itt rögtön 163 lóerőt és 210 newtonmétert lehetett beosztani. A ráncfelvarrás után 170 lóerő és 220 Nm szerepel a Coper S adatlapján, amivel 7,2 mp-re csökken az állórajtos szintidő 100-ig. A fotókon látható használt MINI Cooper S gyári adata 7,4 másodperc, 218 km/órás végsebessége is meglepetést kelthet a német autópályák belső sávjában.
Motorkínálat, fogyasztás
Valamiért az első generációs MINI-ben Chrysler-kooperációból származó, Brazíliában gyártott, 1598 köbcentis benzines motorokat találunk. Az 1,4 literes, turbós, közös nyomócsöves dízelmotor a Toyota Yarisból származik, tehát kívülről vette a BMW.
2005-ig 75 lóerős, utána 88 lóerős a dízelváltozat, a forgatónyomaték 180-ról 190 Nm-re nőtt. A benzinesek közül 90 lóerős az 1,6-os One és 115, illetve a 85 kilowattot pontosabban kerekítve 116 lóerős az 1,6 literes Cooper és 163 vagy 170 lóerős a szíjhajtású kompresszoros Cooper S, a váltás 2004-ben volt. A még sportosabb JCW, a John Cooper Works csúcsteljesítménye 211 vagy 218 lóerő.
Nagyon fontos tudnotok, hogy a 2006-ig futó első Cooperben és Cooper S-ben sem a BMW által tervezett és rengeteg hibalehetőséggel megvert, a PSA-együttműködés miatt Peugeot- és Citroën-modellekben is kísértő Prince-motor van! Ne ennél, hanem a következő, 2006-tól gyártott, R56-57 kódjelű használt MINI-kben tartsatok a Prince-motort sújtó kokszolódó szelepektől, lánchibáktól, üzemanyag-ellátási és turbóbajoktól!
Azt is fontos tudni, hogy a motorolaj, a kormányszervo-folyadék vagy a hűtőfolyadék szintjét ellenőrizve és ablakmosót betöltve a motorházfedelet ne ejtsd el magasról, hanem finoman csukd le, mert a gépháztetőbe integrált fényszóróknak nem tesz jót a becsapódás.
Közúti átlagfogyasztási értékek
One (90 LE, 1,6 szívó): 7,65
Cooper (116 LE, 1,6 szívó): 7,98
Cooper S (163/170 LE, 1,6 kompresszor): 9,46
One D (75/88 LE 1,4 dízel): 5,58
Liter/100 km-ben, forrás: Spritmonitor.de
Hibalehetőségek
Sokszor a kisautók nagyon egyszerű műszaki megoldásokkal valósulnak meg, de a BMW-nél konstruált, prémiumterméknek tervezett MINI-re ez nem igaz. Aki alkatrészárban egy Punto, megbízhatóságban a bakancs-Micra nívójából indul ki, itt keservesen csalódni fog, keressen eleve más autót!
Ha jól vezethető, de viszonylag olcsón fenntartható használt kisautót szeretnél, vegyél inkább egy JH1/JD3-as Ford Fiestát! Ha ritka és stílusos, de praktikus és japán technikájú autó legyen, akkor nézzétek meg az állítható hátsó üléspados, műszakilag Mitsubishi Coltnak tekinthető Smart Forfourt. Mindenesetre ne használt MINI-ben gondolkodjatok!
Karosszéria, utastér
Heveny, japán autós rozsdásodástól nem kell tartani. A cikkben szerepelő, 2003-as autó alváza és futóműve is kedvező állapotot mutatott az emelőn. Kisebb malőr, hogy beázhatnak a hátsó lámpák és az esővíz bejuthat a csomagtérbe is.
Sok kortárs német autóban hajlamos leválni a tetőkárpit, mert a ragasztása elenged, ami a használt MINI-ket is sújtja. Az utastérben a felületek bevonata jócskán meg tud öregedni az első generációs MINI-ben, az ezüstre fújt kapcsolók, gombok lelakottságán se lepődjetek meg. Az ablakemelők cserére szorulhatnak és pontatlanul működhet az üzemanyagszint-jelző.
Motorok
Elsősorban a túlmelegedésből fakadhatnak motorgondok az eredendően tartós benzineseknél. A hűtőfolyadék szintjét nézni kell, mert ezek a motorok nem bírják a túlmelegedést. A hűtőtartók műanyagból készültek, az alacsony építésű autóban könnyű megsérteni őket, ha lekoccolsz egy járdaszigetet, eltalálsz egy követ vagy meghempergetsz egy döglött rókát az úton. Ettől máris szivároghat a hűtőfolyadék.
Ezekben a többnyire 16-21 éves autókban a vízpumpa, a termosztátház és a hűtőfolyadék kiegyenlítőtartálya is cserés lehet. A mechanikus feltöltő sokáig bírja és felújítható, hibája esetén általában nem kell kicserélni.
Olajszivárgás a főtengely pozíció-jeladójánál és a szelepfedélnél is előfordulhat, ennyi év után az olajteknő-tömítés is elfáradhat. Ha a motor feltűnően rázkódik, egy vagy két motortartó bak cseréje lehet a megoldás. Ha a benzineseken odavan a láncfeszítő, azt a vezérműlánc kattogó, reszelő hangjából kiszúrhatjátok.
Sebességváltó
Inkább 2004 utánit érdemes venni használtan az első generációs MINI-ből, mert 2004-ben cserélte le a gyár a Rover-eredetű kézi sebességváltókat a jobbnak tekinthető, Getrag-gyártmányú manuális váltókra. Kapcsolhatóságuk jobb és tartósabbnak is bizonyultak, igaz, fiatalabb autókban dolgoznak.
Legyetek óvatosak a fokozatmentes automatikus váltóval, mert a CVT bizonytalan pont a használt MINI-ben! Nem feltétlenül kell elkerülni, de tartalékoljatok bőven pénzt a javítására!
Kerékfelfüggesztés
Legtöbbször a könnyű kisautókban nem a futómű viszi el a pénzt, de a használt MINI-nél más a helyzet, és nemcsak azért, mert hosszához képest egyáltalán nem olyan könnyű a nagyjából 1050-1200 kg közötti tömegével.
Itt a legdrágább javítást a kormányszervo-szivattyú és a tömítetlen kormánymű okozhatja. Elég szerencsétlen módon a kormányrásegítés olajszivattyújának hűtését csak egy odabiggyesztett ventilátorral sikerült megoldani, mint egy PC-ben. Ez a ventilátor sérülékeny helyzetben dolgozik, sok szennyeződés érheti, így idővel beállhat.
Ettől aztán túlmelegszik az elektrohidraulikus kormányrásegítés villanymotoros olajpumpája és az is elromlik. A szervoszivattyút a hajtószíjjal és a hűtőventilátorral együtt cseréljétek, sőt, a ventilátort nem árt rögtön kicserélni, ha megvesztek egy használt MINI-t.
Nézni kell az olajszintet is a szervokormány kiegyenlítő-tartályában, és ha csökken a nívó, a hidraulikafolyadék pótlásával együtt a folyadékveszteség okát is el kell hárítani, mert a szervoszivattyú elhalálozhat az alacsony folyadékszinttől is. Problémát okozhat a kormánymű is, felújítására van szakipar, de jelentős kiadás, magas munkadíjjal.
Ehhez képest kis tétel a folyadéktöltésű szilentblokkok cseréje a futóműben. Azért nem bölcs dolog nagyon nagy felnivel járni, mert már a Cooper S 17 hüvelykes, szép fehér gyári felnijével is fokozott terhelést kapnak a rugótornyok.
Használt MINI árak
Magyarországon árult, érvényes forgalmis autókra szűrve nagyjából 110 eladó használt MINI-t ad ki a Használtautó. A légkondicionálás alapfelszerelésnek tekinthető. A kínálat legnagyobb részét a benzines One és Cooper modellek adják, tehát a 90 és a 116 lóerős benzinesek.
Körülbelül 850-900 ezer forintból vihetők el a legolcsóbbak a cikk írásakor. A mechanikus feltöltős használt MINI Cooper S-ek ára 1,5-1,6 millió forint körül kezdődik és 2-2,5 millió forintig megy fel. 1,8-2 millió forinttól megy felfelé a lemeztetősnél tovább gyártott kabriók értéke, nagyjából 2,5-2,8 millió forintig.
Mivel a legtöbb kisautó városban fut, a leolvasható futásteljesítmények nem kiugróak az olcsóbb példányokban sem, de épp a rövid utak, a városi használat annyira amortizálja az autót, hogy a 200 ezer kilométerrel meghirdetett használt autók egyáltalán nem biztos, hogy jobb műszaki állapotban vannak, mint 300 ezer kilométerrel hirdetett használt MINI-k.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|