Autós újságíróként egy új autót nem hasonlíthatunk össze használttal, mert a kettő nem ugyanaz. Az autóvásárlók viszont nem ilyen finnyásak és ahogy az újkori Dacia be tudott futni a használt autók alternatívájaként, nagyon sokan megnézik, mit kapnak használtam egy új, de kisebb és egyszerűbb autó árából.

Nekik szeretnénk segíteni ezzel a cikkel, amiben a legalacsonyabb árú új kocsik árából ajánlunk használt autókat. De mennyiért adnak most új autót? A FIAT december elsejével kiadott árlistáján a Panda Cross a 70 lóerős, 999 köbcentis háromhengeressel szerepel, automatikus légkondicionálót is tartalmazó felszereltséggel, 6,4 millió forintért. Ez a legolcsóbb FIAT most Magyarországon, amiben az lepett meg legjobban, hogy a függönylégzsák széria benne, de az oldallégzsák 70 ezer forintos extra.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 1

Megnéztem még néhány kisautót, a Suzukinál a listaáron 6 340 000 forintos, 5 450 000 forintért elvihető Ignis kerül a legkevesebbe. 30 000 forinttal van a jóval nagyobb csomagterű és sokkal élvezetsebben vezethető Swift alatt. A Hyundai i10 1,0 Life 66 lóerővel 4 549 000 forinttól kapható klímaberendezés nélkül.

Így sem ez a legolcsóbb új autó Magyarországon, de nem is a Dacia Sandero 1,0 Essential, amely légkondicionáló nélkül, a 65 lóerős szívómotorral 5 649 000 forinttól kapható jégfehér fényezéssel, ami az egyetlen alapáras szín.

4 440 000 Ft lett az az összeg, ami körül használt autókat kerestem, mert ennyibe kerül a hamarosan kifutó Mitsubishi Space Star 1,0 Entry. Mindkét irányba öt-öt százalékos ráhagyással, 4 218 000 és 4 662 000 Ft közötti összeért meghirdetett autókra szűrtem a Jóautók.hu és a Használtautó.hu kínálatát. A további paraméterek között a légkondicionálóhoz és az érvényes műszaki vizsgához ragaszkodtam.

Racionális családi autó: hibrid Auris kombi helyett Prius+

Most, hogy a 480 forintos hatósági ár feladása után a környező országoknál magasabb üzemanyagárakat kell megfizetnünk, a fogyasztás értéke megnőtt autóvásárláskor. Ebből a szempontból mintaautók a Toyota full hibridjei, amelyek közül a Prius III, maroknyi Prius+ illetve elég sok Auris HSD és a hibrid Auris kombi fér bele ebbe a válogatásba.

Futásteljesítményük változó, 120 ezer és 320 ezer km-rel meghirdetett Aurisok is vannak a 4,4 millió forint körüli ársávban, de a 200-250 ezer km közötti óraállás a gyakoribb. A 2009-től bevezetett 3. generációs Priusból nagyjából ugyanannyi, 8-10 autót hirdet tulajdonosa, mint ötajtós és kombi Aurisból. A Prius+ sokkal ritkább, összesen hármat hoz belőle a HaHu ezért a pénzért.

Megbízhatók, de vannak hibalehetőségeik

Bármelyiket nézitek is ki, nagyon sok futott közülük taxiként Nyugat-Európában és/vagy itthon is, de ez nem feltétlenül szól egy autó ellen. Vannak, akik költenek a munkaeszközük karbantartására, de persze vannak, akik csak használják és lestrapálják. Ez a technika ridegtartással is elfut taxiüzemben akár 300 ezer kilométert, amíg a rossz bánásmódot megtorolja, de már a következő tulajnál.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 75

Hengerfejhiba és erős olajfogyasztás fordulhat elő a Prius III és a hibrid E180-as Auris 99 lóerős benzines motorjával

A Priusok és a hibrid Aurisok esetében a karbantartások elhanyagolása jelentős motorolaj-fogyasztásban jelentkezhet, de előfordulnak hengerfejhibák is, ha a hűtőfolyadék szintjét nem ellenőrzi a tulaj és a hűtőközeg fogyása túlmelegedést okoz. Vízpumpahibákra is számítsatok, ezen kívül az inverterrel is baj lehet a harmadik generációs Priusoknál.

Ám ezek jellemzően 300 ezer km felett jelentkező gondok, és minden autónak vannak hibalehetőségei, még a legmegbízhatóbbaknak is. Ettől még a 136 lóerős benzines-elektromos hibrid hajtásrendszer üzembiztossága messze átlagon felüli. Ebben egyformán jó Prius III, a Prius+ és a konvencionálisabb formájú Auris hibrid, illetve a nála 285 mm-rel hosszabb kombi az E180 kódjelű, második Auris-generációból.

Mindkét akkumulátortípus megbízható a Prius III-Auris II-Prius+ modellekben. Alapértelmezésként itt is a nikkel-fémhidrid akkuk működnek, de az európai Prius+ modellek a jobb energiasűrűségű, modernebb lítiumon-akkumulátorokat kapták meg, mert az kevesebb helyet foglal.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 76

Nem olyan takarékos, mint a Prius III, de sokkal tágasabb a Prius+ és heten is beleférnek

Az utastéri levegővel hűtött hibridakkuk élettartamát elsősorban a túlmelegedés rontja, igen erősen, ezért fontos az akkumulátor szellőztetéséhez a levegőbelépő-nyílások rendszeres kiporszívózása.

Meggyőző a Prius+

Azért van a Prius+ nagyfeszültségű akkuja a két első ülés között, és nem a hátsó ülések alatt, hogy a csomagtér nagyobb és jobban variálható lehessen. A csomagtérpadlóból felhajtható két pótülés, a középső sor ülései hosszirányban is állíthatók, két kényelmesebb és egy keskenyebb középső pótülésből áll a második üléssor. Legelöl is van minek örülni, ha az utasoldali első üléstámla is lehajtható.

A Prius+ az egyterűek majdnem minden trükkjét beveti, épp 10 éve publikált tesztünkben a dízel egyterűekkel összemérhető 6,9 literes fogyasztással, de hajtásláncában jóval kevesebb hibalehetőséggel és parádés, hat liter/100 km körüli városi fogyasztással.

Nagyobb csomagterével és szellősebb belső terével a Prius+ akkor is sokkal jobb családi autó a sima Prius III-nál, ha nincs szükségetek a csomagtéri pótülésekre. Viszont a Prius+-ból nem készült konnektorról tölthető akkus, zöld rendszámra jogosult változat, csak a felfújt kombinál laposabb és rövidebb ötajtósból.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 78

700 literes a csomagtér, három üléssorral is van hátul 200 liternyi hely. A Prius+ variálhatósága parádés

Ha a saját 4,5 milliómat kellene racionális családi autóra elkölteni, a 2012 utáni Toyota Auris kombi vagy az egy generáció után, utód nélkül kivezetett Prius+ a legesélyesebb autók között lenne a teljes hibrid hajtásrendszerrel.

Álmodozó autóbuziknak: V8 vagy V12

Nézzük a másik végletet, mit vehetünk, ha nem az autóra fordított kiadások visszafogása, sem pedig a kocsi használati értéke, hanem az autózás élvezete az első? Nyomorult négyhengeres itt szóba sem jöhet, sorhatos, V6-os és V8-as autók is bőven vannak ennyiért. De mivel a vezetés öröme a szempont, ezzel rögtön kiesik a mintegy 300 autó közül rengeteg Q7-es Audi, X5-ös BMW, Mercedes ML és a maroknyi Range Rover a 3,0 literes hathengeres dízelekkel.

Még az egy-egy Nissan Patrol és Toyota Land Cruiser nélkül is csábító autók maradnak fent a rostán. X350-es, 2002-2009 közötti Jaguar XJ-ből több is van fent V8-as szívómotorral, a hasonlóan bátrak beleugorhatnak masszázsüléses W221-es Mercedes S 500-ba az 5461 köbcentis, nyolchengeres benzinessel.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 79

Jóval a kortárs S-osztály fölé célzott a négyüléses luxuskupé. A C215 V12-es motorral 4,4 millióért is kapható, nagyon bátor álmodozóknak jó lehet

Megakadt a szemem a felső középkategóriából egy Audi A6 4,2 FSI quattrón, és a Mercedes E 420 CDI-ért (W211) is összetörném a malacperselyt, mert V8-as dízel nem volt a kategóriatársakban, és ebben újnak írják az első légrugókat a kompresszorral együtt. De ha igazén elengedhetjük a fantáziánkat, miért ne legyen V12-es a kiszemelt?

Mert ilyen is van egy Mitsubishi Space Star alapárából, kereken 4 400 000 forintért. A 2002-es CL 600 a W220-as S-osztály rokona, ami józanságra intene, de a 12 henger maga a mágia. A C215 kódjelű kupé 1999-től 2006-ig állt a Mercedes-Benz kínálatának tetején, és mind felett a 12 hengeres trónolt.

Jóval a kortárs S-osztály fölé célzott a négyüléses luxuskupé. Itt nemhogy az S 250 CDI-vel elkövetett négyhengeres dízel nem jött szóba, de V6-és és V8-as CDI-vel se készült, csak 8 és 12 hengeres benzinesekkel, 306 és 612 lóerő között.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 80

Használati értékben sokkal többet ad egy dízel kisbusz, de mekkora dolog lenne egyszer az életben egy V12-es autó?

Ebben az autóban az M137 kódjelű V12-es surrog, még a 2002 nyarán lecserélt szívómotoros verzió hengerenként két gyújtógyertyával és 3 szeleppel, hengersoronként csak egy vezérműtengellyel, de hengersor-deaktiválással. A 60 fokos hengerszögű V12 bal oldali hengerei pihenhetnek takarékossági okból, mintha ez szempont volna a 367 lóerős, 5786 köbcentis autóval.

Alighanem lesz mire költeni a 20 év feletti, kora legösszetettebb luxusautói közé tartozó kupéval, és itt nem a meglepően szerény, 13,4 l/100 kilométeres átlagfogyasztásra gondolok, de csak jó lenne egyszer az életben egy V12! Nem mindenkinek a Suzuki Baleno a megfelelő autó.

SUV: ritka autó is lehet jó

Nagyon sok embert vonzhat egy SUV, a derékfájással kényelmesebb ki-beszállás, a félelemérzetüket enyhítő magas üléshelyzet, a közúti és terepes használat jó kompromisszuma, esetleg a tágas csomagtartó és a praktikus belső tér miatt.

Ebben a kategóriában tetszene a gyorstöltési lehetőségével is különlegeset nyújtó Mitsubishi Outlander hibrid, de a konnektorról tölthető akkus SUV inkább 5,5-6 millió forinttól kapható, 4,5 millió forint körül csak dízeleket láttam a 2012-től kapható harmadik generációból.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 82

Mivel a FIAT Freemont szinte ismeretlen típus, nyomottabb áron elvihető mondjuk a Toyota RAV4-nél, amelyből nem is volt 5+2 személyes

Most azonban a legolcsóbb Škoda Kodiaqok 7-8 milliós árának alig több mint feléért kellene autót ajánlanunk, aminek a FIAT Freemont jól megfelel. Európában alig gyakoribb, mint testvérmodellje, a Dodge Journey, de szerencsére akad belőle néhány. (A FIAT anno részesedést szerzett a Chrysler-konszernben, ez a kooperáció háttere.)

2,4 literes négyhengeres és 3,6 literes hathengeres benzinesei mifelénk nem jutottak szóhoz a FIAT Freemontban, a használtan eladók mind dízelmotorosak. Mindkét motor a FIAT saját, 1956 köbcentis dízelje. Nem keverendők össze az Opel Insignia első generációjában használt és ott elég sok panaszt okozó rokonnal, a Freemontból a 140 és a 170 lóerős is ajánlható.

Előbbi motorváltozat mindig elsőkerék-hajtású, utóbbiból volt 4×4-es is, de csak a hatfokozatú automatikus váltóval. A szintén hatgangos kézivel nem készült összkerekes a 2011 és 2016 között, Mexikóban gyártott terepjáróból.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 83

Integrált gyermekülést rejthet a sokféleképp állítható középső ülés

Mivel a Freemont szinte ismeretlen típus, nyomottabb áron elvihető mondjuk a Toyota RAV4-nél, amelyből nem is volt 5+2 személyes, vagy a Freemonthoz hasonlóan 7 üléssel is elérhető Nissan X-Trailnél. A nagyrészt a 3,5-5,2 milliós ársávba tartozó SUV szuperképessége a belső tér remek variálhatósága a tologatható és kihajtható gyermekülést rejtő középső üléssorral, ezért is vehette át a Cromán kívül a Multipla és az Ulysse egyterű helyét.

Kisbuszok: mindentudók 250-650 ezer km-rel

Nagycsaládok közös utazásához, de brigádszállításra sincs jobb autó a kisbuszoknál. 4,4 millió forint körül a futárcégek dobozos autóinak soküléses, üvegezett testvéreiből választhatunk a Ford Transittól a Mercedes Vitókon át az Opel Vivaro/Renault Trafic kombi és egyterű verzióin keresztül a T4-nél sokkal rosszabb hírű T5-ös Volkswagen Transporter sokféle komfortokozatban gyártott személyszállító verzióijáig.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 85

Több gyermekkel, nagyszülőkkel, barátokkal együtt utazni ideális egy kisbusz

Gondoljatok kereséskor a kevésbé ismert típusokra is, amilyen a Vivaro és a Trafic testvérmodellje, a FIAT Talento vagy a Nissan NV300! Felbukkan egy-egy Toyota HiAce és akad pár nagytestű kisbusz a FIAT Ducatók és Peugeot Boxerek közül.

Kell a két tolóajtó

Ezek már nagyon terebélyes gépezetek, szélességük is jelentős, és a legtöbb parkolóházba esélyük sincs bejutni. Ha az egyterűeknél nagyobb családi autóra van szükségetek, jobban jártok a Citroën Jumpy-FIAT Scudo-Peugeot Expert-Toyota ProAce modellcsalád tagjaival, közülük is a 2,0 HDi-vel a hosszított verzióban, nagyobb csomagtérrel.

Isten mentsen mindenkit a súlyos balesetektől, de az egyoldali tolóajtós kisbuszokat lehetőleg kerüljétek el! Ha az egyetlen hátsó ajtó oldalán sérül ütközéskor a karosszéria, másik tolóajtó híján a számotokra legértékesebb emberek éghetnek bent az utastérben.

Pad vagy önálló ülések?

Előre el kell dönteni, milyen üléskonfiguráció a cél. A háromszemélyes padok valódi monstrumok, kiszedésük-beemelésük kétemberes meló. Akinek az utastér szerszám nélküli és gyors variálhatósága fontos, mert sokszor vált személyek és áruk fuvarozása között, keressen a hátsó sorokban is önálló üléses típust, amilyen például a Mercedes Vitóból van.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 87

A háromszemélyes pad kiszedése-beemelése kétemberes meló. Akinek az utastér szerszám nélküli és gyors variálhatósága fontos, mert sokszor vált személyek és áruk fuvarozása között, keressen a hátsó sorokban is önálló üléses típust!

Fontos felszerelés egy családi autóban a hátsó légkondicionálás, amit tetőklímának is hívnak, ám épp ez a felszerelés hiányzik sok kisbuszból. Hangulatban és használati értékben is nagyon nagy különbség van a farostlemezzel burkolt, gumipadlós kivitelű munkásszállítók és a személyautósan szőnyegezett, gazdagabban kárpitozott, halkabb és jobban felszerelt kisbuszok között.

Sok bennük a kilométer

Bármit is néztetek ki, ebben a kategóriában rá kell készülni a nagynak tűnő óraállásra. Aki nem tud megemészteni 8-12 éves kisbuszokban 350-400 ezer kilométert, az nézegesse még a hirdetéseket, mert 645 633 kilométerrel is van fent a cikk írásakor jónak tűnő Opel Vivaro 2,0 CDTI 2014-ből. Autópályán ez beleszalad az autóba, a használat módja, valamint a számlákkal igazolhatóan gondos karbantartás és szervizelés sokkal fontosabb szempont a bevallott futásteljesítménynél.

Melyik autó lesz megbízható és takarékos? 88

Ha az egyterűeknél nagyobb családi autóra van szükségetek, jól járhattok a Citroën Jumpy-FIAT Scudo-Peugeot Expert-Toyota ProAce modellcsalád tagjaival, közülük is a 2,0 literes dízellel a hosszított verzióban, nagyobb csomagtérrel

Márkától függetlenül szinte kizárólag dízelmotoros autók várnak új gazdára, ami természetes is. A kínálaton belül a teljesítményszintek között esetenként csak szoftveres az eltérés, az élettartamnak általában jót tesz a nagy lökettérfogat és a visszafogott csúcsteljesítmény. A merőben pofátlan hazai gázolajárak miatt nézzetek utána alaposan a Spritmonitoron, mennyit eszik a kinézett modell! Például a 125 lóerős Transit 2,2 TDCi átlaga 8,97 l/100 km, a 128/140 lóerős FIAT Scudo 2,0 JTD 7,88 literrel beéri. Ez a bő egy liter 50 ezer kilométeren 390 ezer forintot jelent a mostani gázolajárral.

Reméljük, sikerült segítenünk a 4-5 millió forint közötti használt autókat kereső olvasóinknak! A Vezess használt autós rovatának cikkei illetve az Értékbecslő sorozat videói is hasznosak lehetnek, ha használt autót vennétek.