Röviden – használt Alfa Mito (955)
Mi ez? 2008 és 2018 között egy generációt megélő kisautó, kizárólag háromajtós karosszériával, az Opel Corsa D-vel és a 199-es Grande Puntóval közös technikára. 2013-ban volt a modellfrissítése.
Mit tud? Jól vezethető, sportos útfekvésű autó, erős és fejlett benzines turbómotorokkal, de van belőle ajánlható szívó benzines is.
Mennyibe kerül? Használt autóként az Alfa Mitók ára 1,4-1,5 millió forintól ível körülbelül 4,1-4,4 millió forintig.
Melyik motor jó bele? Egyszerűsége és szervizköltségei miatt a 77-95 lóerős szívó 1,4-esek valamelyike. Nagyot autózni a MultiAir-szelepvezérléses turbós benzinesek. Kerülnénk a duplakuplungos váltót.

 2008-tól kereken 10 éven át volt piacon az Alfa Romeo Mito. A B szegmensbe sorolható, de 4063 mm-es hosszával onnan felfelé kilógó kisautó érdekes színfolt használtan. Az Alfára vágyókon kívül azoknak is izgalmas lehet, akik DS 3-ban, FIAT 500-ban, Lancia Ypsilonban, nagyobb eséllyel MINI-ben, esetleg Opel Adamban gondolkoznak. Vagy a sokezredik Clio, Corsa, Swift vagy Yaris helyett szeretnének egy különleges kisautót.

Háromajtós Mito, ötajtós Giulietta

Kizárólag két oldalajtós Mitók készültek, vélhetően így akarta az Afa Romeo kikerekíteni a kizárólag ötajtós Giulietta alatt a kínálatot. Kár, hogy a 955 kódjelű modellből nincs ötajtós, ez erősen korlátozza a lehetséges vevőkört és az autó használati értékét is.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 2

Bár az áthallás hízelgő, a típusnév csak másodsorban utal mítoszra vagy legendára. Első rétegében Milánó és Torinó nevét rejti az olasz rendszámok első két-két karakterével. Előbbi városban történt az autó tervezése, utóbbiban folyt a gyártása. 2013-ban jött el a modellfrissítés ideje, eltérő hűtőmaszkkal és sötétített keretű első fényszórókkal. Ettől az évtől az addig 84 lóerős 0,9 TwinAir, a kéthengeres turbómotor 105 lóerőssé vált.

Ha a Volkswagen-konszernben megszülethetett az Audi A1 a SEAT Ibizával, a Volkswagen Polóval és a Škoda Fabiával közös technikára, mi sem természetesebb, hogy az Alfa is a FIAT kisautójára épül. A Grande Puntóra, a Punto Evóra illetve simán Puntóra, mert a 2005-től 2018-ig gyártott kisautó ennyiféle néven volt forgalomban.

Ebben az összefüggésben az Opel Corsa D és az E Corsa is a rokonsághoz tartozik, mert akkoriban a GM és FIAT közös konszernben kooperált. Tágabb értelemben véve a megosztott padlólemez összkerekes verzióját használó Jeep Renegade is családtag.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 101

Kisautónak elég nagy, hossza 4063 mm, szélessége 1728, magassága 1446 mm

Egyedi és rozsdamentes autó

A Mito formaterve a 147 vagy a Giulietta külsejéhez képest nekünk a Vezessnél mindig is csalódás volt. A csodálkozó tekintet engem ijedt tengerimalacra emlékeztet, bár tagadhatatlanul felfedezhetjük a külsőben a 8C Competizione ihletését is. Ám a lapos, széles és hosszú sportautó jegyei egy magas, keskeny és sokkal rövidebb karosszérián nem működnek ugyanúgy.

Ha tetszik a dizájn, ha nem, az Alfa Mito biztosan nem tucatautó. Rozsdamentes a karosszéria, 10 év alatti olasz autótól nem is várhatunk mást. Szépen mozognak a hosszú és nehéz oldalajtók, nem lógnak, nem kell erősen csapkodni őket. Amivel meggyűlhet a bajotok a használt Alfa Mito kapcsán, az a csomagtérajtó nehézkes nyitása, illetve a mikrokapcsoló elromlása.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 102

Nem volt rozsdás nem egészen 9 évesen, de hogy így is maradjon, alapos alváz- és üregvédelmet kapott az autó

Motorok: 2/4 henger, 69-től 170 lóerőig

Elég sokféle motorral készült az Alfa Mito, 69 és 170 lóerő közötti csúcsteljesítménnyel. Használtan a kockázatkerülőknek az 1,4 literes szívó benzines a legvonzóbb közülük, akár a 8 szelepes, akár a 16 szelepes. A MultiAir rendszer nélküli szívómotorok teljesítménye 69-95 lóerő között szórt, a leggyakoribb a 77-78 lóerős. Ezzel még épp megfelel a kisautók között nehéznek számító háromajtóshoz.

90 vagy 95 lóerővel bukkanhattok használt Alfa Mitóra az 1,3 literes, négyhengeres dízelmotorral. A nagyobbik dízel, az 1,6 JTD-M 2008-tól 2015-ig volt a kínálatban, 120 lóerővel és sportos üzemmódban 280-ról 320 Nm-re ugró nyomatékkal.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 103

105, 135, 140, 155 és 170 lóerős is van az 1,4 MultiAir-motorokból. Az első szívó, a többi négy turbófeltöltős

105, 135, 140, 155 és 170 lóerős is van az 1,4 MultiAir-motorokból. Az első szívó, a többi négy turbófeltöltős. Használati értékben nem a nagyobb teljesítmény miatt vonzó a 155 lóerős és a 170 lóerős QV a kipróbált autóban lévő 135 lóerősnél, hanem az öt- helyett hatfokozatú kézi váltó miatt.

Kis autó, nagy erő

Már a 135 lóerős is nagyot megy, kézi váltóval 8,4 mp a gyorsulási ideje 0-ról 100-ra, 207 km/óra a végsebesség a 206 Nm nyomatékcsúcsú turbómotorral. Rendelhető volt TCT néven duplakuplungos automatikus sebességváltó is, de a manuálissal sokkal harmonikusabb autó az Alfa Mito.

A tulajdonos véleménye: Szilágyi Mihály Gyula, Alfa Romeo Mito 1,4 MultiAir, 2013, 108 237 km

Szeretem az olasz kocsikat, ebbe az Alfába egy FIAT Stilóból ültem át. Az 1,2 literes, 70 lóerős Stilo a hatfokozatú váltó ellenére elég lomha autó volt, ehhez képest a turbós Mito hatalmas előrelépés. A Distinctive kivitel jól felszerelt, semmi nem hiányzik belőle, amire tényleg szükségem van.

A Mito Svájcból érkezett és elég sokáig állt egy használtautó-kereskedőnél, mielőtt ráleltem és megvásároltam. Most már magasabban lehet a használt Alfa Mitók ára, de én még 2 150 000 forintért vettem tavaly novemberben, alig több mint 100 000 kilométerrel. A szervizkönyve hamarabb véget ért, az autó állapota azonban és az autóvizsgáló szaki véleménye alapján reális lehet a csekély futás.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 104

Szilágyi Mihály Gyula tavaly ősszel vásárolta a Svájcból behozott Alfa Mitót. Egy FIAT Stilo volt az előző autója

Egy nagyszervizzel kezdődött a közös életünk, ami összesen 240 000 forintba került. Az autó túlesett a vezérműszíj és a feszítő, illetve vezetőgörgők cseréjén, friss motorolajat és fékfolyadékot kapott, lecseréltettem a szűrőket és az első lengéscsillapítókat is.

Az autón még nem mutatkoztak ugyan a korrózió jelei, de úgy gondoltuk, hogy jobb félni, mint megijedni, ezért elvittük egy dinitrolos alváz- és üregvédelem-kezelésre, ami a fényszórók polírozásával együtt 140 000 magyar forintunkba került. Kifejezetten szeretjük benne, hogy erős és dinamikus autó. Átlagosan 5,8 és 7,2 liter között mozog a fogyasztása, használom hosszabb utakra és városban is. Ha családot alapítunk lehet, hogy egy Giulia lesz az utóda, de addig élvezzük a kétajtós Alfát és a coupé életérzést.

Szinte big block hangulata van a mélyről, egyenletesen húzó, kis fordulatszámon is jó erőben lévő motornak. Amikor a motorolaj bemelegedésével áttettem az üzemmódkapcsolót All Weather és Normal után Dynamic állásba, nemcsak a kormányrásegítés enyhült, de a motor olyan élénk gázreakcióval csüngött jobb lábam parancsain, hogy öröm volt taposni a gázt.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 105

DNA-kapcsolónak hívja az Alfa az üzemmódváltót. Van Dynamic, Normal és hogy az A betű kijöjjön, All-weather állása, azaz minden időre szól beállítás. Az első kettőt érdemes használni

Országúton az előzések biztonságán kívül komoly élményfaktort is rejt ez a motor. A kategóriában megszokott megoldások, az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű sportosan feszes hangolása remek útfekvést ad, amihez a négyhengeres turbós benzinessel az erő is ott van.

A DNA kapcsoló kicsit erőltetett neve a magyarul DNS-nek hívott dezoxiribonukleinsavra utal, ezzel lehet az autó természetét megváltoztatni, vagy inkább viselkedését befolyásolni. Legtöbbször úgyis a Normal lesz használatban. Országúton érdemes áttenni Dynamic állásba.

Városban megszenvedjük a rossz kilátást hátrafelé, a karosszéria funkcionális hátránya a nagyon magas rakodóperem is, jóval a csomagtér alja felett.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 106

Erős az ülések oldaltatása, ami jól jön gyors kanyarokban, amire a Mito képes. Hátrafelé nagyon rossz a kilátás

Viszont belül költött az Alfa a minőségérzet javítására. A hangulatot feldobják a keret nélküli oldalablakok, az utastéri anyagok valamivel jobbak az átlagosnál, a slusszkulcs is nemesebb. A kipróbált autóban az ablakemelő kapcsolóit kicserélte a tulajdonos a gombok kopása miatt, de más tekintetben az utastér az első 100 ezer kilométert jól átvészelte.

Fejlett a MultiAir, de használtan kockázatos

FIAT- és Alfa-modellekben is találkozhatunk a fejlett MultiAir szelepvezérléssel. A rendszer nem csak a szelepvezérlés időit változtatja, de a szelepemelést, a szelepnyitás mértékét is. A hidraulikus szelepmozgatás az olajnyomás változtatásával módosítja a szelepvezérlést. Jelentős előnye, hogy megspórolható vele a motorműködés hatásfokát rontó fojtószelep vagy pillangószelep. Az alábbi videóból részletesen megismerhető a működése.

Utólag már látszik, mennyire szerencsétlen kombináció volt a MultiAir szelepvezérléses motorokban 30 000 km-ig elengedni a gyári olajcsere-periódus felső határát. A cikkhez fotózott autó is ilyen intervallumokkal futott Svájcban, csak mostani gazdája állt át sokkal rövidebb és egészségesebb ciklusra. Túlhasznált motorolajjal végképp nehezen úszható meg a rendszer meghibásodása, amire már 80-100 ezer km megtétele után akad példa.

Sok múlik az olajcseréken

Aki jót akar magának, és meg szeretné óvni az érzékeny szelepmozgatást, 10 000 kilométerenként cseréljen olajat, és ne nagyon térjen el attól a C3-as Selenia 5W40-es kenőanyagtól, ami a motorhoz tartozik. A normál olajszűrőn kívül a MultiAir-rendszernek is van egy külön kis olajszűrője. Ezt az apró, ceruzaelemnyi szűrőt is ellenőrizni kell időnként, és cserélni, ha szükséges.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 107

Ilyen kiszerelve a MultiAir szelepmozgató egység, szükség lehet a cseréjére, ami nem lesz olcsó. Kép: alfaworkshop.co.uk

Túl sok baja ezen kívül nem várható a változó vezérlésű turbómotoroknak. A feltöltő visszatérő oldali olajcsövében alakulhat ki olajkoksz a forróságtól, mert túl közel fut a kipufogóhoz. Az eredmény turbóhiba.

Sajnos a Giulietta 120 lóerős, nagyon jól bevált 1,4 TBi turbómotorja, amiben nincs MultiAir-rendszer, csak a 2009-es gyártási évben volt elérhető a Mitóhoz, így használt autóként vajmi kevés esély van rálelni egyre is.

A MultiAir-rendszer hibájára utalhat az olajos gyújtógyertya illetve a gyújtáshiba, amit a diagnosztikai rendszer is eltárolhat. Persze csak abban az esetben, ha nem a gyújtógyertyák cseréje maradt el vagy a gyújtótrafók hibásodnak meg, ami előfordul a használt Alfa Mitókkal. Esetenként feladják a motortartó bakok, mert kérdéses a bennük lévő gumi tartóssága, a hibát fokozott rezgések jelzik.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 108

Sajnos a 120 lóerős, nem MultiAir turbómotorral csak 2009-ben volt gyártásban a Mito. A turbófeltöltőkkel a leállítás előtti kihűtéssel és gyakori olajcserékkel nem várható gond

Amivel nem érdemes foglalkozni, az a kéthengeres turbómotoros verzió. Kerüljétek el, mert a 0,9 TwinAir akkor sem jó, amikor minden jól működik a kéthengeres turbós benzinesben. Normál használattal nem különösebben takarékos, hangja a nagyrobogókat idézi, egy személyautóban idegen a kéthengeres motor.

Használt Alfa Mito árak

Magyarországon nagyon kevés Alfa Mito kapott újonnan magyar rendszámot, emiatt a kínálatban is sok a külföldről behozott autó, ami önmagában nem jelent se rosszat, se jót. A cikkhez fotózott autó 2,1 millió forintos vételárával a kínálat közepén állt tavaly őszi megvásárlásakor.

Ettől a motortól is félni kell használtan? 109

Lámpái a 8C Competizione farát idézik. Nagyrészt az 1,5-4,2 millió forintos sávban szór a használt Alfa Mitók ára

Jelentős a szívó benzinesek részesedése, sok a 77 lóerős, nem MultiAir 1,4-es, amelyek egyszerű technikája a változó vezérléses turbómotorokéhoz igazítja árukat használtan. 1,4-1,6 millió forintba kerülnek a legolcsóbb használt Alfa Mitók. A kínálat másik végén a QV sportmodellek állnak a modellfrissítés után, 130 ezer kilométeren belüli óraállással, nagyjából 3,5-4,2 millió forintos irányáron.