Mi, a Vezessnél hajlamosak vagyunk az egységsugarú autóhasználónál gyakrabban autót váltani, új projektet indítani, használt autókat adni-venni. Képzeletben mindenképp, de sokszor a gyakorlatban is. A használtautó-hirdetési portálokon tele a parkoló tuti gépekkel, most is épp kiút szerveződik közös autóbehozatalra. Ez adta az ötletet a cikkhez, hogy szedjük össze, mennyibe kerül most használt autót behozni Németországból és itthon forgalomba helyezni?

Ez elég sok honfitársunkat érinti, mert 2022-ben a három legnagyobb darabszámban behozott autótípus sorrendben a Volkswagen Golf (4371 db), az Opel Astra (4122) és a Ford Focus (3874). Öt évvel ezelőtt, a 2017-ben forgalomba helyezett használt autók között ugyanez a három típus alkotta a top 3-at, csak jóval nagyobb darabszámokkal. Akkor az Astra, a Focus és a Golf követte egymást, sorrendben 5768, 5595, illetve 5425 autóval a Datahouse adatai szerint. Na ja, akkor a forint még nem volt ennyire értéktelen fizetőeszköz.

Alább kigyűjtöttem pár jellemző irányárat az adott típusú, évjáratú, futásteljesítményű autókra. Az első vevő már a nagy áresés után keres még fiatal dízel Golfot. A második benzines J Astrára vágyik az A14NET kódjelű 1,4-es turbómotorral, 140 lóerővel. A harmadik keveset futott kettes Focust venne, mert itthon nem talált, pláne nem jól felszereltet. Ezek tehát a minimumköltségek.

Hol éri meg használt autót venni? 19

*11-nél jobb környezetvédelmi osztály esetén, Euro 5-6
**A kinti, érvényes műszaki honosításával. A friss műszaki vizsga díja 16 290 Ft. Lejárt kinti műszakis autó honosításakor kötelező a származás-ellenőrzés is, ami plusz 22 800 Ft
***Euro 4-es motorral, 9-11 környezetvédelmi osztály

A kérdés tehát: mivel jár még ezeken a költségeken felül, ha külföldre mennétek használt autóért. Csak akkor érdemes nekivágni a külföldi használtautó-behozatalnak, ha előtte legalább pár hónapon át szűrted, nézted a hazai kínálatot és megnéztél, kipróbáltál minél több autót. Ha nagyon nem oldható meg itthon, csak akkor vágjatok neki a nyugatnak! És akkor sem jó egyetlen konkrét autóért elindulni, mert az nagyon drága csalódás lehet. Legyen legalább 3-4 szóba jövő autó felfűzve egy útvonalra, hogy ne legyél annyira kiszolgáltatva annak, ha a vágyott autó élőben mégsem olyan jó, mint remélted.

Hol éri meg használt autót venni? 20

Először az itthoni kínálatot érdemes megismerni, mielőtt külföldre indulnátok

Vonat, kocsi, repülő, busz: költséges az utazás

Időközben elég drága lett az utazás, ha egy kocsiért hirtelen ki szeretnél menni, márpedig a külföldi használtautó-vásárlás nem időzíthető hetekkel, hónapokkal előre. Vegyük az alábbi esetet: megláttok kedden egy autót és csütörtökön ott szeretnék lenni érte mondjuk Düsseldorf közelében, hogy le ne maradjatok róla. Németország dél-keleti részét, Bajorországot és a volt NDK területét kiporszívózzák a kelet-közép-európai és kelet-európai használtautó-kereskedők, muszáj messzebbre menni, és ez mégsem Hamburg.

Düsseldorfba, ahol az autóforgalmat a felszín alá rejtő alagútrendszert kiváló magyar szakemberek, köztük az én keresztszüleim segítettek megvalósítani az 1990-es évek elején, pont nem megy közvetlenül fapados légi járat, de a célpontok legeslegnagyobb részével pont ugyanez a helyzet. Mik a lehetőségek?

Repülővel épp ezen a héten megyek oda. A jellegében inkább fapados Germanwings 86 500 forintért reptet el oda. Egy útra néztem az árát, mert visszafelé már a kinézett autóval jönnék, vagy ha nem, akkor meg a visszaút időpontja bizonytalan, amíg találok helyette egy másik kocsit. A járat 9:20-kor indul és 11:15-or száll le Düsseldorf repterén. Onnan még közösségi közlekedéssel továbbutazva is megnézhetek aznap akár több autót is világosban. (Ennyivel nyugatabbra már érezhetően később megy le a nap. Március 2-án Budapesten várhatóan 17 óra 28-kor, Düsseldorfban 18:13-kor.)

Hol éri meg használt autót venni? 21

Kint is drága a benzin, itthon is, sokba kerül az utazás

Távolsági autóbusszal nettó versenyképtelen az odajutás, és nem az egy útra 25-28 ezer forintos ára miatt. Délelőtt 10:15-kor felülve a buszra másnap reggel fél ötre érnénk oda, amiből 55 perc jut a bécsi átszállásra. Mindezt alig a sokkal kényelmesebb és gyorsabb vasút tarifái alatt.

Adhatja magát a telekocsizás. Nemzetközi utazásokban az Oszkár több lehetőséget is hoz a kinézett két nappal későbbi időpontra, 105-125 eurós helyáron, ami 40 425-48 125 forintot jelent. Opcióként számolhatunk a nemzetközi utazásoknál a Blablacar szolgáltatásával is. Vannak fent utak, talán épp a nyugati irányba cirkuláló, khm. escortjáratok, tőlünk keletebbre eső indulással és hollandiai, belgiumi, németországi végcélokkal, de ezekhez nincs sok bizalmam. Mindenesetre 14 300 és 37 000 forintért meghirdetett helyeket találtam március 2-ára Budapest és Düsseldorf között.

Vasúton 36 290 forintot kalkulál az Elvira reggeli indulással és 12:07 perces menetidővel, este emberi időben érkezve. Urasan, egyetlen müncheni átszállással suhanhatunk a csendes és a légkörbe ordenáré mennyiségű szén-dioxidot okádó repülőgépnél sokkal kevésbé környezetszennyező vasúton. Persze jóval tovább tart, de kényelmesebb a repülőnél és árban a fele alatt van.

Hol éri meg használt autót venni? 22

El kell menni itthon autókat nézni, mielőtt nekivágtok a nyugatnak

Viszont 12-13 órás menetidővel ebből már nem lesz aznapi autónézés. Kell legalább egy nap szállás a városon belül, saját vizesblokkal alsó hangon 25 000 forintért, helybéli közlekedéssel és vacsorával meg reggelivel együtt legyen 40 000 Ft éjszakánként, ha nincsenek különösebb igényeink.

Kocsival menni akkor tudsz, ha van valaki, aki hazahozza, vagy kimész érte a fent említett megoldások valamelyikével. Vegyük a jó esetet, hogy valaki el tud kísérni. Amúgy is jobb többen megnézni egy használt autót, és jól jön valaki, aki nézi mögötted jövet a próbaúton, hogy füstöl-e kéken, feketén a motor gázadásra.

1190 km, kétszer

Autóval átlagban 7,0 l/100 kilométeres benzinfogyasztással és 1,6 euró/liter árral számoltunk, ez 616 Ft literenként, nagyjából mint itthon. Németországon belül ez több lenne, ezért érdemes inkább Ausztriában teletankolni jövet-menet, mert ott kevésbé drága az üzemanyag, mint Németországban.

Hol éri meg használt autót venni? 23

Idős, olcsó autókért egyre kevésbé éri meg külföldre menni

Budapestről kerekítve 1190 km az út, ez kétszer, meg ott egy kis tekergés, legyen 2500 km. Az üzemanyagköltség 107 800 Ft, plusz az autópálya-használati díjakra még 10 000 Ft. Valahogy Ausztriában a sztrádamatrica sem inflálódik úgy, mint itthon, 2023-ra is maradt 9,9 euró a tarifa (3812 Ft), míg itthon a 10 napos ára 5500 forintra nőtt. Idén 44 százalékkal fizetünk többet a magyar, mint az osztrák szakaszokért 10 napos matricával, cserébe az ausztriai 2250 km felettinél kisebb gyorsforgalmi úthálózatot használhatunk.

Hazafelé a megvett autóra mintegy 60 000 forintos útiköltséggel számolhattok.

Rendszám kell az autó hazahozásához

Bárhogy is jutunk el nyugatra, a beszerzendő kocsira kelleni fog egy rendszám, hogy hazahozhassuk. Az egyik szabályos módja ennek rövid idejű rendszám vagy Kurzzeitkennzeichen kiváltása nemzetközi biztosítási zöldkártyával, amit 2015. április 1. óta csak érvényes műszaki vizsgával és környezetvédelmi engedéllyel rendelkező autóra adnak ki.

Hol éri meg használt autót venni? 24

Piros szélű rendszám csak EU-n kívüli országokba való kivitelhez kell, nektek a sárga szélűre lesz szükségetek

Ezt jelzi a TÜV/AU gültig kitétel a hirdetésekben, előbbi a Technischer Überwachungs Verein (Műszaki Felügyeleti Egyesület), utóbbi az Abgasuntersuchung (kipufogógáz-vizsgálat) megfelelője, és szinte mindig TÜV és AU formában találkoztok velük a hirdetésekben. A műszaki érvényességét jelezheti a HU kitétel is, azaz Hauptuntersuchung vagy fő átvizsgálás.

A rövid érvényességű rendszám legfeljebb 5 napra lesz érvényes és nagyságrendileg 150 eurótokba fog kerülni, ami 385 forintért vett eurónál 57 750 Ft. Szerencsés esetben az öt nap maradékával eljuthattok a hazai forgalomba helyezéshez a műszaki vizsgálatra egy vizsgabázisra.

A sárga szélű rendszám kiváltásához az ügyintézésben érdemes az eladó segítségét kérni, ha kereskedőnél vesztek autót, ők jártasak ebben. Az első lépés a rövid idejű rendszámhoz a kötelező felelősségbiztosítási fedezet megteremtése, ami megy online is vagy egy biztosítónál. Ezzel a számmal mehetünk a helyi okmányirodába.

Hol éri meg használt autót venni? 25

Ha honosítható a kinti műszaki, az 8000 Ft-ba kerül, de az autónak akkor is végig kell mennie a vizsgasoron. Meg is bukhat, ha nem felel meg a követelményeknek, de kinti TÜV esetén erre kevés az esély

Zulassungstelle kistelepüléseken is van. Az okmányirodában itt szükség lesz a későbbi tulajdonos személyi okmányaira (személyi igazolvány) vagy útlevélre + lakcímkártyájára. A rendszámhoz kötődő biztosításra, az autó dokumentumaira, a járműlevélre (Fahrzeugbrief vagy Zulassungsbescheinigung Teil II) valamint a forgalmi engedélynek megfelelő dokumentumra (Kraftfahrzeugschein vagy Zulassungsbescheinigung Teil I), a műszaki vizsga és a kipufogógáz-vizsgálat érvényességének igazolására. A német kiviteli rendszámmal forgalomba helyezett autóra egyben németországi gépjárműadó-fizetési kötelezettségünk is keletkezik, a minimum az éves adótétel egy havi része, amit szintén hozzá kell adni a helyben fizetendő (vagy SEPA-átutalás esetén utólag is elutalható) költségekhez, de nem nagy összeg.

A hivatalban kapott dokumentummal lehet átballagni egy fémnyomó kisiparoshoz (ő a Schildermacher), aki onnan karnyújtásnyira dolgozik és elkészíti nekünk a rendszámtáblát. A kész táblával vissza kell ügetni a forgalomba helyezési hivatalt jelentő Zulassungsstelle ügyintézőjéhez, aki tesz rá egy pecsétet, és ezzel meg a biztosítással együtt lesz érvényessé a kiviteli rendszámunk, ami öt napig él. Fontos, hogy csak az a személy vezetheti az autót hazafelé, akire a kötelező felelősségbiztosítás szól! Az öt nap lejártával a rendszám érvénytelenné válik, eltehetjük emléknek vagy mehet a fémhulladék közé.

2015 áprilisa előtt a 3-5 napos, sárga szélű rendszámot kiadták lejárt műszakis autók hazahozására is, de a balesetveszély csökkentése miatt ez már nem működik. Érvénytelen műszaki nélkül csak a műszaki vizsgaállomásra vagy autószervizbe vihető el az autó a sárga szélű rövid rendszámmal. Nem, nem fogják elfogadni a rendőrök Passau előtt, hogy szervizbe viszed a kocsit, csak az Sellyén, Újpesten vagy Tivadarban volna. Érvényes műszaki vizsga nélküli autót trélereztetni tudtok hazafelé, nagyságrendileg 200-250 ezer forintért.

Szintén létezik a piros szélű kiviteli vagy Zoll-rendszámnak is hívott megoldás a kistelepüléseken is megtalálható okmányirodában vagy Zulassungsstellén. Ez akár 12 hónapra is kiváltható,de magas kötelező felelősségbiztosítási díja miatt nem érdemes ilyen hosszú időre igényelni, 14 vagy 30 napos érvényesség elég az itthoni forgalomba helyezési eljárás végigviteléhez is. Itt is feltétel a TÜV avagy a műszaki vizsga érvényessége. A biztosítást hozzá megköthetitek a helyi rendszámtábla-készítőknél, akiknek a neve Schildermacher. Ekkor a hivatal bevonja a forgalminak megfelelő Kraftfahrzeugschein vagy Zulassungsbescheinigung Teil I nevű dokumentumot, kiadják az újat, a járműlevélbe pedig (Fahrzeugbrief vagy Zulassungsbescheinigung Teil II) bejegyzik az új magyar tulajdonost. A használt autókat azonosítási célból el kell vinni az okmányirodába szemlére, de a hivatali személyzet szerencsés esetben a gyakorlatban eltekinthet ettől, mert a lejelentett, forgalomból ideiglenesen kivont autót rendszám nélkül nehéz volna mozgatni. Az összköltség 250 euró körüli lesz, de a piros szélű rendszám nem csak 3-5, hanem akár 30 napra érvényes lesz, amivel itthon is tudjátok mozgatni az autót műszaki vizsgára és eredetiségvizsgálatra is.

Hol éri meg használt autót venni? 26

Használtautó-hirdetési portálokon könnyen összehasonlíthatók a hazai és a németországi irányárak

Felmerülhet bennetek alternatívaként az itthon bérelt, a régebbi próbarendszám helyébe lépő ideiglenes rendszám használata. Szabályosan ez továbbra sem kivitelezhető, ezért erősen kockázatkereső olvasóinknak sem ajánlanám, hogy a szabályos megoldást ezzel helyettesítsék. Pedig nagy csábítás, hogy felpattintod az autóra és tekersz vele haza, mert ha kiesel a helyi okmányiroda, a Zulasssungsstelle aznapi nyitvatartásából, akkor bele kell kalkulálni még egy éjszakázást és plusz egy napot. De ez sokkal jobb, mint ha út közben megfognak a „bérelt” rendszámoddal, megbüntetnek, és haza sem tudtad hozni az autót, amiért nekivágtál a nyugatnak.